آموزشمبتدیمقاله

کاردانو (ADA) چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

کاردانو یکی از پروژه‌های اثبات بلاکچین در بازار خرید ارز دیجیتال است که هنوز نتوانسته به ظرفیت‌های کامل خود برسد. این زنجیره بلوک «نسل سوم» است که می‌خواهد مسائل مقیاس‌پذیری ذاتی بلاکچین‌های نسل دوم را حل کند؛ دقیقاً مانند Ethereum 2.0 که بسیار پیش‌بینی‌شدنی است.

ویژگی‌های پیشرفت کاردانو در بازار خرید ارز دیجیتال با فلسفه و تحقیقات علمی فراوان مشخص می‌شود. کاردانو با انتشار سال ۲۰۲۰ شلی، به تحقق اهداف خود نزدیک می‌شود.

پروژه کاردانو و ارز رمزنگاری‌شده ADA مرتبط با آن از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۵ تاکنون، هیاهوی زیادی در جامعه و بازار خرید ارز دیجیتال به‌پا کرده است. دقتی که در توسعه آن اِعمال می‌شود، کاردانو را تا حدودی در فضای ارزهای رمزپایه و بازار فروش و خرید ارز دیجیتال منحصربه‌فرد می‌کند.

پروژه کاردانو را عمدتاً شرکت فناوری Input Output Hong Kong (IOHK) توسعه داده است؛ شرکتی که مؤسس آن چارلز هوسکینسون است. هوسکینسون نیز در روزهای ابتدایی خود با Ethereum درگیر بود.

در این مقاله از بلاگ تترلند، توضیح می‌دهیم که کاردانو چیست و در راه طولانی خود در بازار خرید ارز دیجیتال چه عملکردی را برنامه‌ریزی کرده است.

 کاردانو (ADA) چیست؟

 Cardano (ADA) چیست؟

Cardano بلاکچینی برای اهداف عمومی است که بر‌اساس تحقیقات زیادی طراحی شده است. تیمی چند‌رشته‌ای متشکل از مهندسان، ریاضی‌دانان، دانشمندان و متخصصان تجارت در حال توسعه این برنامه هستند.

توسعه سیستم‌عامل در حال انجام همیشه با استفاده از رویکرد علمی انجام می‌شود. به‌گفته سازندگان کاردانو، اصول اصلی طراحی Cardano عبارت‌اند از امنیت و مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری.

آدا، واحد پول رایج کاردانو، برای انجام عملیات در زنجیره بلوک کاردانو استفاده می‌شود؛ دقیقاً مانند رابطه بین اتر (ETH) و اتریوم.

توسعه Cardano به چندین واحد تجاری تقسیم شده است. IOHK توسعه پروتکل کاردانو را کنترل می‌کند؛ در‌حالی‌که بنیاد کاردانو بر پروژه نظارت می‌کند و EMURGO مسئول توسعه تجارت و تصویب است. IOHK همچنین در توسعه Ethereum Classic (ETC) ایفای نقش کرده است.

نقشه راه کاردانو (ADA) چیست؟

نقشه راه کاردانو (ADA) چیست؟

نقشه راه کاردانو از پنج مرحله اصلی تشکیل شده است: بایرون، شلی، گوگوئن، باشو و ولتر. بایرون، فاز اول نشانگر راه‌اندازی شبکه همراه با قابلیت‌های اساسی مانند انتقال ADA است. هارد فورک شلی در سال ۲۰۲۰ شکل گرفت و گام‌های بیشتری در جهت تمرکززدایی ارائه می‌دهد. اکنون گره‌ها را انجمن کاردانو و استخرهای سهام را دارندگان ADA اداره می‌کنند.

از دسامبر۲۰۲۰، قراردادهای هوشمند عملکردی نمی‌توانند در بستر بلاکچین مستقر شوند. به‌عنوان بخشی از نقشه راه، این در قالب بخشی از به‌روزرسانی Goguen ارائه می‌شود. به‌دنبال گوگوئن، دوره باشو روی بهینه‌سازی مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری متمرکز است و دوره ولتر سیستم خزانه‌داری را معرفی می‌کند.

کاردانو (ADA) چگونه کار می‌کند؟

کاردانو (ADA) چگونه کار می‌کند؟

Cardano به‌عنوان بلاکچین «نسل سوم» طراحی شده است، هدف آن حل مشکلات مقیاس‌پذیری نسل اول (مثلاً بیتکوین) و نسل دوم (مانند اتریوم) است.

طبق نظر طرفداران این طبقه‌بندی، بلاکچین‌های نسل گذشته دچار مشکلاتی هستند که اساساً میزان توان عملیاتی آن‌ها را محدود می‌کند. این مسئله آن‌ها را به گزینه‌ای ناکارآمد برای استفاده انبوه در سراسر جهان تبدیل می‌کند. برای تأیید این مشکل، می‌توانیم به دنبال نوسان زمان معاملات BTC و ETH باشیم.

خریدتتر

در مقام مقایسه، کاردانو قدرت محاسباتی VISA را در مستندات خود ارجاع می‌دهد: گزارش شده است که این شبکه به‌طور متوسط ۱,۷۳۶ تراکنش پرداخت در هر ثانیه (TPS) را با قابلیت مدیریت حداکثر ۲۴هزار TPS انجام می‌دهد.

کاردانو با چندین روش بهبود کارایی را هدف قرار داده است. یکی از ارکان مهم‌ این هدف سازوکار اجماع اثبات سهام (PoS) به نام Ouroboros است. Ouroboros ضمن ارائه تضمین‌های امنیتی اثبات‌پذیر، هزینه انرژی را در‌مقایسه‌با اثبات کار (PoW) کاهش می‌دهد.

راه‌حل Cardano’s Layer 2 برای مقیاس‌پذیری بیشتر Hydra نام‌گذاری شده است. ایده اصلی این است که با افزودن هر گره جدید به شبکه، توان عملیاتی افزایش می‌یابد. ترکیب‌کننده هارد فورک نیز از ویژگی‌های اصلی Cardano است که اجازه می‌دهد تا هارد فورک بدون وقفه یا راه‌اندازی مجدد در زنجیره بلوک انجام شود. موفقیت در به‌روزرسانی شلی شاهدی بر اثربخشی این روش است.

ویژگی‌های اساسی کاردانو (ADA)

ویژگی‌های کلیدی کاردانو (ADA)

همان‌طورکه اشاره کردیم، ویژگی اصلی کاردانو فلسفه علمی است که در پسِ آن وجود دارد. تیم توسعه‌دهنده کاردانو بیش از ۹۰ وایت پیپر برای فناوری اساسی منتشر کرده است. پروژه یادشده نقشه راه کاملاً مشخصی دارد؛ در‌حالی‌که این شبکه می‌خواهد امنیت و مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری مطلوبی داشته باشد.

گرچه هنوز عملیاتی نیست، بلاکچین کاردانو به شما امکان می‌دهد تا در آینده قابلیت قرارداد هوشمند مقیاس‌پذیر را داشته باشید. کاردانو که از VISA به‌عنوان رقیب و محدودیت‌های سخت‌افزاری به‌عنوان هدف اصلی استفاده می‌کند، می‌تواند تمام بلوک‌های لازم را برای استفاده به‌عنوان اخلالگر قدرتمند فین‌تک داشته باشد. تقریباً مانند اتریوم، کاربردهای کاردانو بسیار زیاد است.

رمز ADA چیست؟

رمز ADA چیست؟

ADA رمز کاردانو در بازار فروش یا خرید ارز دیجیتال است که به نام ریاضی‌دان قرن نوزدهم، آدا لاولاس، نام‌گذاری شده است. ۵۷.۶درصد از منابع ADA در عرضه اولیه سکه (ICO) توزیع شد که در آن کاردانو ۶۲.۲میلیون دلار جمع‌آوری کرد.

این توکن هم ارزی دیجیتال است و هم روشی برای انجام معاملات خرید ارز دیجیتال یا فروش در شبکه کاردانو؛ درست شبیه همان چیزی که برای معامله در Ethereum به اتر احتیاج دارید.

دارندگان ADA در شبکه کاردانو نیز سهیم هستند که می‌تواند در استخرهای سهام برای تولید پاداش‌های سهام استفاده شود. Cardano staking ازطریق Binance Earn نیز دردسترس است.

نحوه ذخیره کاردانو (ADA)

نحوه ذخیره کاردانو (ADA)

مسئولیت توسعه Daedalus برعهده IOHK است. کیف‌پول نرم‌افزاری دسکتاپ منبع‌باز انتخابی برای ذخیره‌سازی ADA است. این کیف‌پولی کامل است؛ یعنی بلاکچین کامل Cardano باید بارگیری شود و هر معامله خرید ارز دیجیتال یا فروش آن برای تأمین حداکثر امنیت کاربر تأیید می‌شود.

کیف‌پول‌هایی که به بارگیری کامل بلاکچین نیازی ندارند، کیف‌پول Yoroi و AdaLite هستند. ADA می‌تواند روی کیف‌پول‌های سخت‌افزاری مانند Ledger و Trezor از‌طریق Daedalus و Yoroi Wallet و AdaLite نیز ذخیره شود.

جمع‌بندی

پروژه‌ کاردانو با هدف فراهم‌کردن زیرساخت‌های بلاکچین در اکوسیستم رمزنگاری راه‌اندازی شده است. این پروژه کُندتر از انتظارات اولیه پیش می‌رود؛ اما اهداف زیادی دارد.

آیا این پروژه بلاکچین نسل سوم در‌نهایت به پلتفرم غالب قرارداد هوشمند تبدیل خواهد شد یا خیلی کُند به بازار خرید ارز دیجیتال عرضه می‌شود؟ آیا بلاکچین‌های نسل چهارمی وجود دارند که بتوانند کار کاردانو را بهتر انجام دهند؟ همچنان‌که کاردانو در نقشه راه خود و بازار خرید ارز دیجیتال پیشرفت بیشتری می‌کند، باید به این پرسش‌ها نیز پاسخ داده شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا