آموزشمبتدیمقاله

هرآنچه باید درباره ریپل و توکن XRP بدانید


از ریپل و ارز دیجیتال آن (XRP) چه می‌دانید؟ زمانی‌که بیت کوین معرفی شد، بسیاری عقیده داشتند که پس از اینترنت، انقلابی بزرگ در جهان شکل گرفته و آن هم اختراع بلاکچین است. البته حرف آن‌ها بی‌­منطق هم نبود؛ چراکه بیت کوین قصد داشت با از‌بین‌­بردن نهاد­های متمرکز مانند بانک‌ها، واسطه را حذف کند و مبادله را ساده‌­تر پیش ببرد.

بااین‌حال، امروزه شرکت‌­هایی پدید آمده‌­اند که قصد دارند ایده و هدف بیت کوین را اصلاح کنند. در این مقاله از بلاگ تترلند همراه ما باشید تا شبکه ریپل را بیشتر بررسی کنیم و متوجه هدف به‌­وجود‌آمدن آن شویم.

بررسی پلتفرم ریپل (Ripple)

زمانی‌که بیت کوین می­‌خرید، در‌واقع محصول بلاکچین بیت کوین را خریده‌­اید که توکن آن است. در مثالی دیگر، اتریوم نیز چنین شرایطی دارد. وقتی کوین اتریوم را می‌­خرید، درحقیقت محصول بلاک‌چین اتریوم را خریده‌اید. معمولاً در دنیای رمزارز­ها با چنین وضعیتی روبه‌­رو هستیم؛ اما درباره ریپل کمی اوضاع فرق می‌­کند.

ریپل، تنها یک محصول با نام XRP ندارد؛ بلکه چندین محصول دارد که در مقاله حتماً آن‌ها را توضیح خواهیم داد. به­‌عنوان پیش‌­زمینه، تنها کافی ­است بدانید که Ripple محصولات خود را برای مؤسسه‌های مالی و بانک­‌ها طراحی کرده و ارز دیجیتال نیز یکی از محصولات آن است.

ریپل چه هدفی را دنبال می‌­کند؟

برای اینکه بهتر متوجه هدف ریپل شویم، بد نیست نگاهی به هدف بیت کوین بیندازیم. بیت کوین به‌­عنوان پرچم‌­دار حوزه بلاکچین صراحتاً اعلام کرد که برای حذف بانک­‌ها روی کار آمده و سیستمی که طراحی کرده است، تمام واسطه‌­ها را حذف می­‌کند.

در‌مقابل این ایده، باید بدانید که Ripple مخالف بانک­‌ها نیست. اتاق فکر این شبکه عقیده دارد که بانک­‌ها نهاد­های مضری نیستند و نباید آن‌ها را حذف کرد؛ اما می‌­توان شیوه کارکرد بانک­‌ها را بر‌اساس بلاکچین اصلاح کرد و شکلی نوین به آن‌ها بخشید.

هدف شرکت ریپل این است که با استفاده از بلاکچین یک ­بار برای همیشه مشکل انتقال و تبادل پول در سراسر جهان را حل کند و کارمزد آن را به حداقل برساند.

ریپل

ریپل چه محصولاتی را ارائه می‌­دهد؟

درحال‌حاضر، ریپل سه محصول اصلی دارد که آن‌ها را با عنوان قالبی جامع با نام «ریپل­نت» می‌­فروشد. روی محصول ایکس‌رپید (xRapid) می‌­توان از رمز‌ارز XRP استفاده کرد و در دیگر محصولات این ارز دیجیتال کاربردی ندارد. در‌ادامه، محصولات مختلف این شرکت را توضیح خواهیم داد.

ایکس‌کارنت (xCurrent)

مؤسسه‌­های مالی و بانک‌­ها برای پرداخت­‌های برون‌مرزی خود از این محصول کمک می‌­گیرند. دفترکل این مجموعه را متخصصان شرکت ریپل ساخته‌اند؛ اما درحال‌حاضر مدیریت آن برعهده این افراد نیست.

کنسرسیوم شبکه جهانی وب به­‌عنوان سازمانی غیرانتفاعی که وظیفه تعیین و کنترل استاندارد­های جهانی شبکه وب را برعهده دارد، مدیریت دفترکل ایکس کارنت را در دست گرفته است و این شرکت را پیش می‌­برد.

این پلتفرم تلاش می­‌کند که پرداخت آنی را برای تمامی ارز­ها (حتی فیات‌­ها) فراهم کند. با استفاده از این پلتفرم بانک‌­ها می‌­توانند ارز­های متفاوتی ارسال و دریافت کنند. برای نمونه، بانکی در آمریکا به انگلستان دلار بفرستد و بانک انگلیسی معادل مبلغ دلاری، پوند دریافت کند.

ایکس‌رپید (xRapid)

این محصول، تنها محصول شرکت ریپل است که ارز دیجیتال XRP در آن کاربرد دارد. در این محصول، پول فیات به ارز دیجیتال XRP تبدیل می­‌شود و بعد از انتقال بانک گیرنده می‌­تواند ارز دریافت‌­شده را به هر ارز فیات دیگری تبدیل کند.

در معاملات بانکی، ما با مشکل تأمین نقدینگی روبه‌­رو هستیم. با استفاده از این محصول بانک‌­های واسطه که برای تأمین نقدینگی روی کار می‌­آمدند، حذف خواهند شد. در‌حال‌حاضر، مشکل اساسی این محصول نقدینگی خود رمزارز XRP است که مشکل آن با همه­‌گیری و فهرست‌­شدن در بیشتر صرافی‌های مطرح جهان حل خواهد شد.

ایکس‌ویا (xVia)

این محصول درواقع محصولی برای استفاده راحت‌­تر از دو محصول قبلی است. با استفاده از ایکس‌ویا امکان برقراری ارتباط بین دو محصول اصلی شرکت ساده‌­تر خواهد شد. ایکس‌ویا برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ به جهان معرفی شد.

بررسی ارز دیجیتال ریپل یا XRP

این ارز دیجیتال توکن بومی شبکه است که محبوبیت زیادی دارد. درحال‌حاضر، رمز‌ارز XRP از ارز­های معتبر بازار محسوب می‌شود و از قِبل آن برنامه‌­های مختلفی در حال شکل‌­گیری است. همان‌طور‌که گفتیم، کاربرد آن فقط روی محصول ایکس‌رپید است و استخراج‌کردنی هم نیست.

درمجموع، ۱۰۰میلیارد واحد از این رمزارز عرضه شده است که تمامی آن‌ها در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. ۲۰میلیارد واحد از این توکن در همان زمان به بنیان‌­گذاران تعلق گرفت و بقیه آن (۸۰‌درصد از کل توکن‌­ها) در سپرده‌ای غیرمتمرکز نگه‌داری شد تا با سرعت کم به بازار تزریق شود.

هر ماه ۱میلیارد واحد XRP به بازار عرضه می‌­شود. سرعت سریع در تراکنش و کارمزد­­های بسیار اندک از دلایل محبوبیت و همه­‌گیری این ارز دیجیتال هستند.

ریپل
تترلند

ممکن است که ریپل متمرکز نباشد؟

جمعی از منتقدان شبکه ریپل این شایعه را برای اولین‌­بار مطرح کردند؛ ولی خودِ شرکت این ادعا رد کرده و دلایلی برای غیرمتمرکزبودن شبکه نیز در‌اختیار منتقدان قرار گرفته است. این شرکت مکرراً گفته است که قصد دارد نود­های اعتبارسنج شبکه را افزایش دهد تا با این روش به تمرکز‌زدایی بیشتر شبکه کمک کند.

بر‌اساس اطلاعات موجود، این شرکت در دسته شبکه­‌های نیمه­‌متمرکز قرار می­‌گیرد و شفافیت کامل ندارد. از یک طرف، قطعاً نمی‌­توان آن را غیرمتمرکز دانست و از طرف دیگر، نمی‌­توان آن را متمرکز دانست. علاوه‌براین، باید این نکته را مدنظر گرفت که ریپل با‌توجه‌به اهدافی که برای خودش مشخص کرده است، به تمرکزنداشتن کامل نیازی ندارد.

جمع‌­بندی

ریپل شرکتی بزرگ با محصولات مختلفی است که هدفش راحت‌­ترکردن مبادلات بین‌­المللی در سراسر دنیاست؛ به­‌همین‌دلیل، محصولات مختلفی ارائه داده است تا بانک‌­ها و مؤسسه­‌های مالی بتوانند مبادلات را در سراسر دنیا به‌­راحتی هرچه‌تمام‌­تر انجام دهند.

از مزیت‌­های این شبکه می‌­توان به سرعت بسیار زیاد و کارمزد بسیار اندک اشاره کرد. فراموش نکنید که از ارز دیجیتال این شبکه فقط در یکی از محصولات این شرکت می‌توان استفاده کرد. این یعنی اخبار دیگر محصولات تأثیر چندانی بر قیمت رمز‌ارز ریپل نخواهد گذاشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا