آموزشمتوسطمقاله

آشنایی با شبکه بلاکچین سولانا و رمزارز SOL

سولانا (Solana) شبکه بلاکچینی است که تمرکز آن انجام معامله‌ها و تراکنش‌ها با سرعت زیاد است. این شبکه بلاکچین برای بهبود سرعت خود از روش‌های منحصر‌به‌فردی استفاده می‌کند. کاربران این شبکه می‌توانند کارمزد معاملات خود را بپردازند و با استفاده از قراردادهای هوشمند این شبکه، از SOL، توکن شبکه سولانا، استفاده کنند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، شما را با شبکه بلاکچین سولانا و رمزارز SOL آشنا خواهیم کرد؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

معرفی بلاکچین سولانا

وقتی از فناوری بلاکچین صحبت می‌شود، مقیاس‌پذیری این فناوری یکی از مشکلات بزرگ موجود در فضای رمزنگاری است. با رشد شبکه‌های بلاکچین، این شبکه‌ها ممکن است اغلب ازنظر سرعت انجام معاملات و زمان تأیید تراکنش‌ها با محدودیت‌هایی روبه‌رو شوند.

درواقع، هدف سولانا مقابله با این محدودیت‌ها بدون هیچ‌گونه ریسک در‌برابر میزان امنیت شبکه خود یا تمرکزنداشتن روی آن است. در سال ۲۰۱۷، آناتولی یاکوونکو بلاکچین سولانا را تأسیس کرد. این بلاکچین روش جدیدی را برای تأیید معامله‌ها و تراکنش‌های ارز دیجیتال در پیش می‌گیرد.

بیتکوین و اتریوم و رمزارزهای دیگر ممکن است با مسئله مقیاس‌پذیری شبکه بلاکچین خود روبه‌رو باشند. حال بلاکچین سولانا با استفاده از روشی که با نام Proof of History (PoH) شناخته می‌شود، می‌تواند در هر ثانیه هزاران تراکنش را با سرعت زیاد پردازش کند.

سولانا چگونه کار می‌کند؟

سولانا نسل سوم بلاکچین Proof of Stake است. این بلاکچین روش منحصر‌به‌فردی را برای ایجاد سیستمی به‌منظور تعیین زمان انجام معامله‌ پیاده‌سازی کرده است. این سیستم Proof of History نام دارد. پیگیری ترتیب انجام معاملات برای ارزهای رمزپایه، امری بسیار حیاتی است.

هر گره باید این بلوک‌ها را با اتفاق‌نظر و همکاری دیگر گره‌ها تأیید کند. این فرایند زمان زیادی برای گره‌ها به‌منظور تأیید بلوک در شبکه اضافه می‌کند. در‌عوض، سولانا روش دیگری را در پیش می‌گیرد. بیایید نگاهی دقیق‌تر به فرایند آن بیندازیم.

Proof of History چیست؟

همه معامله‌ها و تراکنش‌های بلاکچین سولانا با استفاده از عملکرد SHA256 هش می‌شوند. این تابع هش ورودی را دریافت و خروجی منحصر‌به‌فردی تولید می‌کند که پیش‌بینی آن بسیار دشوار است. سولانا خروجی معامله را دریافت و از آن به‌عنوان ورودی هش بعدی استفاده می‌کند. بنابراین، ترتیب معاملات هم‌اکنون در خروجی هش قرار دارد.

این فرایند هش‌کردن زنجیره‌ای طولانی و ممتد از معاملات هش را ایجاد می‌کند. این ویژگی ترتیب مشخص و تأیید‌شدنی معاملات را به‌وجود می‌آورد که اعتبار‌سنج به بلوک اضافه می‌کند. هش‌کردن به زمان مشخصی برای تکمیل فرایند خود نیز نیاز دارد. این یعنی اعتبار‌سنج‌ها می‌توانند به‌راحتی مدت‌زمان لازم برای انجام فرایند را بررسی کنند.

Proof of History با روشی که بیتکوین به‌عنوان بخشی از سازوکار اجماع اثبات کار خود استفاده می‌کند، متفاوت است. بلوک‌های موجود در بیتکوین گروه بزرگی از معاملات هستند. هر استخراج‌کننده بیتکوین براساس ساعت محلی خود، زمان و تاریخ انجام تراکنش را به بلوکی که استخراج می‌کند، می‌افزاید. زمان ممکن است با‌توجه‌به گره‌های دیگر متفاوت یا حتی نادرست باشد. سپس، گره‌ها باید معتبر‌بودن زمان تراکنش را تشخیص دهند.

اعتبارسنج‌ها با سفارش تراکنش‌ها در یک زنجیره هش، اطلاعات کمتری در هر بلوک پردازش می‌کنند و انتقال می‌دهند. استفاده از نسخه هش‌شده آخرین وضعیت معاملات زمان تأیید بلاک جدید را بسیار کاهش می‌دهد.

مهم است که درک کنیم Proof of History ساز‌و‌کار اجماعی نیست. در‌عوض، راه و اثباتی برای بهبود زمان برای تأیید معاملات به‌ترتیب زمانی آن‌هاست. Proof of History هنگامی‌که با اثبات سهام ترکیب شود، انتخاب اعتبار‌سنج بعدی برای بلوک بسیار آسان‌تر است. گره‌ها برای تأیید ترتیب انجام معاملات به زمان کمتری نیاز دارند؛ یعنی شبکه سریع‌تر اعتبارسنج جدید را انتخاب می‌کند.

ویژگی‌های اصلی سولانا

به‌گفته سولانا، این شبکه هشت ویژگی اصلی فنی را برای کمک به بلاکچین با قابلیت‌های سیستم متمرکز ایجاد کرده است. Proof of History شاید برجسته‌ترین ویژگی باشد؛ اما دیگر ویژگی‌های آن ازاین‌قرارند:

  1. Tower BFT: نسخه بهینه‌شده PoH
  2. Turbine: پروتکل انتشار بلوک
  3. Gulf Stream: پروتکل انتقال معاملات بدون Mempool
  4. Sealevel: مدت‌زمان قرارداد هوشمند به‌صورت موازی
  5. Pipelining: واحد پردازش معاملات برای بهینه‌سازی فرایند اعتبارسنجی
  6. Cloudbreak: بانک اطلاعاتی با مقیاس افقی
  7. بایگانی: ذخیره‌سازی اطلاعات در دفتر توزیع‌شده

این ویژگی‌ها شبکه‌ای با کارایی فراوان ایجاد می‌کنند که هزاران تراکنش را هر ثانیه پردازش می‌کند. از می۲۰۲۱، سولانا حدود ۹۰۰ اعتبار‌سنج دارد که آن را به شبکه‌ای نسبتاً غیرمتمرکز تبدیل کرده است.

توکن SOL چیست؟

SOL ارز دیجیتال بومی روی شبکه بلاکچین سولاناست که به‌عنوان رمزارز این شبکه خریدوفروش می‌شود. کاربران هنگام پرداخت یا تعامل با قراردادهای هوشمند به SOL برای پرداخت هزینه‌های معامله نیاز دارند. دارندگان SOL می‌توانند اعتبارسنج شبکه بلاکچین آن شوند. مانند اتریوم، سولانا به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند بسازند و پروژه‌های مبتنی‌بر بلاکچین را ایجاد کنند.

SOL از پروتکل SPL استفاده می‌کند. SPL استاندارد رمزگذاری بلاکچین سولانا، مشابه توکن ERC20 در شبکه اتریوم است. توکن SOL دو ویژگی اصلی دارد:

  1. پرداخت کارمزدهای تراکنش هنگام استفاده از شبکه یا قراردادهای هوشمند
  2. ذخیره توکن‌ها به‌عنوان بخشی از سازوکار توافق اثبات سهام

چگونه ارز دیجیتال SOL را ذخیره کنیم؟

توکن‌های SOL را مانند رمزارزهای دیگر می‌توانید روی کیف‌پول رمزنگاری sollet.io، کیف پول تراست ولت (روی تلفن‌های هوشمند) یا سایر کیف‌پول‌های پشتیبانی‌کننده ذخیره کنید.

جمع‌بندی

سولانا به‌عنوان پروژه‌ای نسبتاً جدید، مزایایی را فراهم کرده است که در سرعت و مقیاس‌پذیری خود نوید می‌دهد. قیمت توکن آن نیز عملکرد موفقی داشته و توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. باوجوداین، پذیرش و استفاده از این شبکه هنوز در مراحل ابتدایی است.

تا زمانی‌که ترافیک سنگین و کاربردهای بیشتری را از سولانا شاهد نباشیم، نمی‌دانیم که آیا سرعت آن در آینده تفاوت زیادی در دنیای ارزهای رمزپایه ایجاد خواهد کرد یا خیر.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام . من یک عدد ارز سولانا را از کیف پول تراست ولت به صرافی کوکوین منتقل کردم. آدرس کیف پول sol هم در صرافی کوکوین نوشته بود spl(solana) ، انتقال هم درست انجام شده ولی هنوز ارز سولانا به حسابم در کوکوین نیامده است . ممنون میشم راهنمایی ام کنید.

    1. درود بر شما.
      همراه گرامی٬ لطفا با پشتیبانی تراست ولت در ارتباط باشید.
      تشکر از همراهی شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا