آموزشپیشرفتهمقاله

نگاهی به پروژه رمزارز الگورند

تحولی در سرعت و بهره‌وری

گذر زمان و اشتیاق وصف‌ناپذیر فعالان عرصه رمزارزها فرصت تکامل و رشد را در‌اختیار این تازه‌‌واردان قرار داد. مفهومی که در ابتدا تنها با نام بیتکوین شناخته می‌شد، درحال‌حاضر با طیف گسترده‌ای از نام‌ها و پروژه‌ها روبه‌روست.

هرکدار از این پروژه‌ها علاوه‌بر نقاط مشترک، وجه تمایز و اهداف متفاوتی دارند. از نام‌های بزرگی مانند اتریوم و کاردانو تا سولانا و ICP‌، همگی برای ایجاد تغییری مؤثر و اساسی کمر همت بسته‌اند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، نگاهی به پروژه رمزارز الگورند خواهیم انداخت؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

معرفی کلی پروژه رمزارز الگورند

پروژه رمزارز الگورند شبکه بلاکچین متن‌باز (Open Source) است. این شبکه از ساختاری دوقسمتی (دو‌طبقه) و نوع خاصی از پروتکل اجماع اثبات سهام (Proof of Stake به‌اختصار PoS) برای افزایش سرعت و نهایی‌کردن تراکنش‌ها استفاده می‌کند. پاداش بلاک در شبکه الگورند به‌جای اینکه صرفاً به ایجاد‌کنندگان بلاک تعلق بگیرد (مانند اتفاقی که در شبکه بیتکوین رخ می‌دهد)، به تمام دارندگان توکن ALGO تعلق می‌گیرد.

پروژه الگورند

الگورند چیست؟

الگورند شبکه غیرمتمرکزی است که برای برطرف‌کردن مشکل سه‌گانه تکنولوژی بلاکچین، سرعت و امنیت و تمرکز‌زدایی هم‌زمان، ایجاد شده است. در سال ۲۰۱۹، سیلویو میکالی (Silvio Micali)، دانشمند حوزه علوم کامپیوتر و استاد دانشگاه MIT، پروژه الگورند را اجرایی کرد.

این پروژه برای تبدیل‌شدن به شبکه متمرکز روی فعالیت‌های حوزه پرداخت با بیشترین سرعت ممکن و نهایی‌کردن آنی تراکنش‌ها تمرکز دارد. رسیدن به این هدف پردازش و به‌سرانجام‌رساندن ۱,۰۰۰ تراکنش در ثانیه را می‌طلبد. الگورند از پروتکل PoS استفاده و پاداش‌ها را بین تمام هولدر‌های توکن بومی این شبکه، یعنی ALGO، توزیع می‌کند.

به‌‌عنوان بلاکچینی که از قرارداد‌های هوشمند پشتیبانی و براساس سهام‌گذاری (Staking) فعالیت می‌کند، الگورند از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) می‌تواند میزبانی کند. افزایش نرخ گس (Gas Fee) شبکه اتریوم باعث شده است تا بسیاری از توسعه‌دهنگان dApps و تریدرهای حوزه DeFi به‌دنبال جایگزینی برای اتریوم باشند که انتخاب بسیاری از آن‌ها الگورند بوده است.

همچنین، الگورند امکان استفاده از پروتکل خاص این شبکه به‌ نام دارایی استاندارد الگورند (Algorand Standards Asset) را برای توسعه‌دهنگان فراهم می‌کند. این پروتکل که به‌اختصار ASA نامیده می‌شود، امکان ایجاد توکن در این شبکه یا انتقال توکن به آن را ارائه می‌دهد.

برای مثال، ارز پایداری مانند رمزارز تتر (USDT) به‌عنوان ASA روی شبکه الگورند وجود دارد. تتر می‌تواند از سرعت بیشتر و کارمزد تراکنش کمتری از شبکه اتریوم روی شبکه الگورند بهره ببرد.

ساختار الگورند

ساختار رمزارز الگورند

همان‌طور‌که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، الگورند ساختاری دو‌قسمتی (دو‌طبقه) دارد. اولین طبقه از قراردادهای هوشمند ایجاد دارایی و انجام Atomic Swaps بین دارایی‌ها را پشتیبانی می‌کند. تمام این فرایند‌ها روی لایه اول بلاکچین الگورند صورت می‌گیرند؛ لایه‌ای که حفظ امنیت این بلاکچین را تضمین می‌کند. ازجمله ویژگی‌های این لایه می‌توان به امکان ایجاد  ASAها به‌واسطه کاربرها یا پلتفرم‌ها اشاره کرد. توکن‌های ERC-20 روی شبکه اتریوم نیز این‌گونه عمل می‌کنند.

دومین لایه الگورند بستری برای اجرایی‌شدن قراردادهای هوشمند پیچیده‌تر و به‌کارگیری dAppها است. همین دو قسمت‌شدن لایه‌ها در شبکه الگورند باعث شده است تا تراکنش‌ها بسیار کارآمدتر انجام شوند. زمانی‌که قراردادهای هوشمند پیچیده جداگانه در لایه دوم پردازش شوند، قراردادهای هوشمند ساده‌تر امکان این را دارند که با سرعت بیشتری پردازش شوند.

الگورند

مکانیزم استیکینگ الگورند؛ اثبات سهام خالص!

الگورند از مکانیزم اثبات سهام منحصر‌به‌فردی به نام اثبات سهام خالص (Pure Proof of Stake به‌اختصار PPoS) استفاده می‌کند. مکانیزم PPoS نسخه بهبود‌یافته PoS است؛ زیرا میزان حداقل سهام مورد‌نیاز برای مشارکت در ساز‌و‌کار شبکه، در کمترین حالت ممکن (تنها یک ALGO) قرار دارد. برای مثال، حداقل اتر (ETH) مورد‌نیاز برای مشارکت در شبکه اتریوم ۲ حدوداً ۳۲ اتر است.

ارز دیجیتال الگورند

فرایند ایجاد بلاک در الگورند

در شبکه‌هایی که از اثبات سهام استفاده می‌کنند، اعتبارسنج‌ها برای تأیید اطلاعات تراکنش‌ها در بلاک به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شوند. مکانیزم ایجاد بلاک در PPoS الگورند برای ایجاد بلاک جدید شامل دو مرحله پیشنهاد و اعمال رأی می‌شود. هر مشارکت‌کننده در شبکه الگورند می‌تواند در هر دو مرحله شرکت داشته باشد. تنها شرط آن استیکینگ توکن ALGO است تا به‌عنوان نود مشارکت‌کننده در شبکه شناخته شود.

علاوه‌بر نودهای مشارکت‌کننده، نودهای دیگری به‌نام نودهای تقویت‌کننده (Relay Nodes) وجود دارند که ارتباط بین نودهای مشارکت‌کننده را آسان‌تر می‌کنند و نقشی در دیگر امور مانند اعمال رأی ایفا نمی‌کنند.

در مرحله پیشنهاد (Proposal Phase)، رهبر بلاک (Block Leader) برای پیشنهاد‌دادن در بلاک انتخاب می‌شود. فرایند انتخاب رهبر بلاک کاملاً تصادفی است که ازطریق مکانیزم VFR مخفف Verifiable Random Function انتخاب می‌شود. به‌منظور حفظ هرچه بیشتر امنیت در شبکه، رهبر بلاک کاملاً ناشناس باقی می‌ماند. فقط خود رهبر بلاک می‌داند که برای پیشنهاد‌دادن انتخاب شده است.

در‌ادامه بررسی مراحل، به مرحله اعمال رأی می‌رسیم؛ مرحله‌ای که نودهای مشارکت‌کننده در کمیته‌ای انتخاب می‌شوند. این کمیته تضمین می‌کند که مشکلات رایج و پیش‌بینی‌شده در بلاک ایجاد نمی‌شوند. اگر اکثر مشارکت‌کننده‌ها توافق داشته باشند که مشکلی وجود ندارد، بلاک به بلاکچین اضافه می‌شود.

درصورت شناسایی فعالیت‌های مخرب، شبکه به حالت ریکاوری تغییر می‌کند. در این‌ صورت، بلاک مدنظر از بلاکچین جدا و سپس رهبر بلاک جدیدی برای تکرار فرایند ایجاد بلاک انتخاب می‌شود.

الگورند

ALGO؛ رمزارز بومی شبکه الگورند

رمزارز ALGO با ارزش کل بازار کمی بیش‌ از ۱۰میلیارد دلار، بالاتر از شیبا اینو و پالیگان و استلار در رتبه نوزدهم قرار دارد. به‌عنوان بخشی از پروتکل منحصر‌به‌فرد شبکه الگورند، پاداشی که برای ایجاد بلاک جدید در نظر گرفته می‌شود، به‌جای اینکه فقط به ایجاد‌کننده‌های بلاک تعلق گیرد، به تمام دارندگان ALGO داده می‌شود. به‌همین‌دلیل، تمام دارندگان ALGO می‌توانند سالانه ۷.۵درصد درآمد (سود) به‌دست بیاورند.

به‌منظور ترغیب کاربران برای پیوستن به شبکه الگورند و سرعت‌بخشیدن به فلسفه تمرکز‌زدایی که از اهداف پروژه رمزارز الگورند است، پاداش‌ها هر ۱۰ دقیقه توزیع می‌شوند. فرایند ایجاد کوین در پروژه الگورند مانند هر پروژه برپایه بلاکچین دیگری، براساس توازنی بهینه انجام می‌شود.

درحال‌حاضر، بنیاد الگورند حجم زیادی ALGO دراختیار دارد؛ اگرچه منتقدان این پروژه بر این باورند که در‌اختیار داشتن این حجم از کوین برخلاف هدف و فلسفه تمرکز زدایی است. باوجوداین، شکی نیست که مکانیزم توزیع پاداش با چنین شیوه دموکراتیکی در شبکه الگورند، نوآوری خاصی محسوب می‌شود. این نوآوری قطعاً به‌‌مرور‌زمان باعث کاهش ماهیت متمرکز هر اکوسیستمی خواهد شد.

جمع‌بندی

بنیاد غیرانتفاعی الگورند که در‌حال‌حاضر از شروع بکارش حدوداً دو سال می‌گذرد، به‌خوبی ثابت کرده است که بر اهداف خود در راه توسعه تکنولوژی پایبند است.

اجرایی‌کردن پروژه‌های متعدد و حمایت از توسعه‌دهندگان در چهارچوب برنامه‌های آموزشی در دانشگاه‌های معتبری مانند MIT و UC Berkeley و حمایت مالی از رویدادهای حوزه بلاکچین از اشتیاق این بنیاد برای توسعه بیشتر این حوزه حکایت می‌کنند. به‌همین‌دلیل، کارشناسان آینده‌ روشنی را برای پروژه رمزارز الگورند پیش‌بینی می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رمزارزهای گوناگون، می‌توانید دیگر مطالب بلاگ تترلند را نیز مطالعه کنید. همچنین برای خرید فوری تتر (USDT) یا فروش فوری تتر (USDT) و بهره‌مندی از به‌صرفه‌ترین قیمت خرید و فروش تتر، می‌توانید از‌طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن تترلند اقدام کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا