اخبار

وایت پیپر بیت کوین ۱۵ساله شد

امروز ۳۱اکتبر۲۰۲۳ (۹آبان۱۴۰۲)، میراث ساتوشی ناکاموتو پانزده‌ساله شد. نخستین‌بار در ۳۱اکتبر۲۰۰۸، ناکاموتو در پیامی ایمیلی از تلاش خود برای راه‌اندازی سیستم نقدی الکترونیکی جدیدی خبر داد. این سازوکار غیرمتمرکز و کاملاً همتا‌به‌‌همتا امکان تراکنش‌ بدون نیاز به نظارت شخص ثالث را فراهم می‌کرد.

امروز سالگرد انتشار وایت پیپر بیت کوین است که هرساله هم‌زمان با جشن هالووین بین فعالان بازار کریپتوکارنسی یاد می‌شود. راه‌حل بیت کوین برای پرداخت‌های نقدی الکترونیکی، تنها به حذف شخص ثالث محدود نبود؛ بلکه سرآغازی بر کاهش هزینه‌های نقل‌و‌انتقال پول در سراسر دنیاست.

بعد از گذشته دو ماه از انتشار وایت پیپر بیت کوین، دقیقاً در ۳ژانویه۲۰۰۹ شبکه بلاکچین این رمزارز آغاز به‌کار کرد. این شبکه‌ با الگوریتم اجماع معروف خود، یعنی اثبات کار (PoW)، کار می‌کند و تا‌به‌امروز فراز‌و‌فرودهای بسیار زیادی را تجربه کرده است. ناکاموتو ایده هش‌کش (Hashcash) آدام بک (Adam Back) را برای ابداع الگوریتم اثبات کار استفاده کرد. آدام بک هش‌کش را در سال ۱۹۹۷ با هدف محدود‌کردن هرزنامه‌های ایمیلی ابداع کرد.

بنیان‌گذاران احتمالی بیت کوین

به‌گزارش کوین‌تلگراف، کسانی که شایسته لقب سایفرپانک و پدر بیت‌کوین هستند، عبارت‌اند از:

  • ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)
  • هال فینی (Hal Finney)
  • آدام بک (Adam Back)
  • وی دای (Wei Dai)
  • دیوید چاوم (David Chaum)
  • نیک سابو (Nick Szabo)
  • فیل زیمرمن (Phil Zimmermann)
  • برام کوهن (Bram Cohen)
  • تیم می (Tim May)

هر‌یک از این افراد پروژه‌هایی را پایه‌گذاری کرده‌اند که ساتوشی در راه‌اندازی بلاکچین بیت کوین از آن‌ها الهام گرفته است. هنر ساتوشی ناکاموتو این بود که فناوری‌ها و ایده‌های مختلف مانند الگوریتم اثبات کار و برچسب زمانی (Timestamps) و درخت مرکل را یک جا درکنار هم به‌کار برد. بدین‌ترتیب، شبکه‌ای یکپارچه ایجاد شد که از امنیت و کارآمدی مطلوبی برخوردار بود و تا‌به‌امروز این روند تداوم یافته است.

در آن زمان، ایده‌ی کنار‌زدن بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی از تراکنش‌ها در سراسر جهان مطرح شد. جالب است بدانید که اولین تراکنش بیت کوین در دنیای واقعی را لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz) در می۲۰۱۰ انجام داد. او برای خرید تنها دو پیتزا، ۱۰هزار بیت کوین پرداخت کرد!

دیدگاه‌های مختلف درباره بیت کوین

از همان روز نخست تا‌به‌امروز، بیت کوین اتفاقات ریز‌و‌درشت بسیاری را پشت‌سر گذاشته است. برخی از رسانه‌های مخالف این رمزارز، جنبه‌های منفی آن مانند کلاه‌برداری و پول‌شویی را پررنگ می‌کنند؛ اما بیت کوین در حال پیمودن مسیر خود از بین تمام موانع موجود است. یکی از اخبار امیدوارکننده درباره این رمزارز، اعلام آن به‌عنوان ارز قانونی در کشور السالوادور بود.

در این سال‌ها بسیاری شبکه‌های بلاکچین در بازار کریپتو با هدف ارتقای شبکه بیت‌ کوین راه‌اندازی شدند. شبکه لایتنینگ که در سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرد، امکان تراکنش بیت کوین با کارمزدهای نزدیک به صفر را در خارج از زنجیره اصلی این شبکه فراهم کرد.

نگاه‌کردن به نمودار قیمت بیت کوین هم جالب است. درحال‌حاضر، بیت کوین در محدوده ۳۴هزار دلار معامله می‌شود و چیزی درحدود ۵۰درصد با سقف تاریخی ۶۹هزاردلاری خود در سال ۲۰۲۱ فاصله دارد. بد نیست حساب کنید که امروز لازلو هانیچ با پرداخت ۱۰هزار دلار، می‌توانست چند بیت کوین بخرد؟

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا