اخبار

 اطلاعات آتی بیت کوین حاکی از دیدگاه مثبت سرمایه‌گذاران به بازار است

اکتبر۲۰۲۳، قیمت بیت کوین ۲۶.۵درصد افزایش یافت و چندین شاخص از‌جمله حق بیمه آتی BTC و تخفیف GBTC Grayscale به بیشترین میزان یک‌ساله خود رسیدند. به‌همین‌دلیل، تحلیل‌هایی که به‌سمت منفی‌بودن بیت کوین می‌روند، رد و نقد می‌شوند. دلیل این امر آن است که داده‌ها بازتاب دوره بازیابی پس از فروپاشی FTX و تحت‌تأثیر افزایش اخیر نرخ بهره‌ فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا هستند.

با وجود شاخص‌های مثبت، قیمت BTC همچنان حدود ۵۰درصد کمتر از بیشترین میزان تاریخ خود، یعنی ۶۹,۹۰۰ دلار است که در نوامبر‌۲۰۲۱ به‌ثبت رسید. در‌مقابل، طلا فقط ۴.۳درصد کمتر از ارزش ۲,۰۷۰دلاری خود در مارس‌۲۰۲۲ معامله می‌شود. این تفاوت چشمگیر اهمیت کسب‌وکار بیت کوین با افزایش ۱۰۸درصدی در سال جاری را کاهش داده است. همچنین، نشان می‌دهد که پذیرش پادشاه رمزارزها به‌عنوان سرمایه‌گذاری جانبی هنوز در مراحل ابتدایی‌اش قرار دارد. 

تجزیه‌وتحلیل فضای اقتصاد کلان قبل از تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا بهبود حق بیمه آتی BTC و بهره باز و حق بیمه صندوق GBTC نشانه بازگشت به حالت عادی است یا نشانه‌های اولیه علاقه سرمایه‌گذاران نهادی، برای سرمایه‌گذاران ضروری است.

مسئله بودجه آمریکا نهادهای مؤسساتی بیت کوین را امیدوار کرد

۳۰اکتبر۲۰۲۳ (۸آبان۱۴۰۲)، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که قصد دارد در شش ماه آینده ۱.۶تریلیون دلار از بدهی خود را به حراج عمومی بگذارد. بااین‌حال بر‌اساس گزارش CNBC، اندازه حراج و تعادل بین اسناد خزانه کوتاه‌مدت و اسناد و اوراق‌ قرضه بلندمدت است، باید دراین‌‌باره در نظر گرفته شوند.

استنلی دراکنمیلر، بنیان‌گذار Duquesne Capital، از تمرکز وزیر خزانه‌داری، ژانت یلن، بر بدهی‌های کوتاه‌مدت انتقاد و آن را «بزرگ‌ترین اشتباه در تاریخ خزانه‌داری» توصیف کرده است. این افزایش بی‌سابقه در نرخ بدهی به‌دست بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باعث شده است که دراکن میلر بیت کوین را به‌عنوان ذخیره ارزش جایگزین تحسین کند.

افزایش نرخ بهره باز معاملات آتی BTC به بیشترین سطح خود از می‌۲۰۲۲ به ۱۵.۶میلیارد دلار رسیده است. این مسئله را می‌توان به تقاضای نهادی ناشی از ریسک‌های تورمی در اقتصاد نسبت داد (تقاضای مؤسساتی که به‌دنبال کاهش ارزش پول در اقتصاد هستند). به‌ویژه بورس کالاهای معاملاتی شیکاگو (CME) که به‌عنوان دومین مکان معاملاتی بزرگ برای مشتقات بیت کوین با حجم معاملات ۳.۵میلیارددلاری در قراردادهای آتی بیت کوین شناخته شده است.

عرضه و تقاضای برای بیت کوین

افزون‌بر‌این، پریمیوم آتی BTC که تفاوت بین قراردادهای دوماهه و قیمت فعلی را اندازه‌گیری می‌کند، به بیشترین میزان خود در یک سال گذشته رسیده است. این قراردادهای ماه‌ثابت معمولاً با قیمتی جزئی درمقایسه‌با بازارهای لحظه‌ای معامله می‌شوند که نشان می‌دهد فروشندگان برای تأخیر در تسویه مالی مبلغ بیشتری درخواست می‌کنند.

حق بیمه سالانه آتی ۲ماهه بیت کوین

حق بیمه سالانه آتی ۲ماهه بیت کوین (منبع: Laevitas)

دراین‌میان، تقاضا برای موقعیت‌های خرید اهرمی BTC نیز افزایش‌ درخورتوجهی یافته است. ۳۱اکتبر۲۰۲۳، حق بیمه قرارداد آتی از ۳.۵ به ۸.۳درصد جهش کرده و برای اولین‌بار در ۱۲ ماه از آستانه خنثی‌ خارج شده است. 

عامل فزاینده حدس‌و‌گمان تقاضای نهادی تخفیف صندوق GBTC گری‌اسکیل است که شکاف را به مبلغی معادل دارایی‌های BTC کاهش می‌دهد. این ابزار در ۳۰سپتامبر۲۰۲۳ با ۲۰.۷درصد تخفیف معامله می‌شد؛ اما از آن زمان این کسری را به ۱۴.۹درصد کاهش داده است. سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که احتمال بیشتری برای تأیید صندوق قابل‌معامله در بورس بیت کوین (ETF) در ایالات متحده وجود دارد.

همه‌چیز برای بازار بیت کوین عالی نیست و ریسک‌های مرتبط با صرافی‌ها مشهود هستند

به‌نوشته کوین‌تلگراف، اگرچه داده‌های مرتبط با روند بازار BTC، به‌ویژه در‌مقایسه‌با ماه‌های گذشته، مثبت به‌نظر می‌رسند، سرمایه‌گذاران باید درباره‌ی اعداد ارائه‌شده صرافی‌ها احتیاط کنند. به‌خصوص زمانی‌که با قراردادهای زیرمجموعه غیرقانونی سروکار دارند.

نرخ بهره ایالات متحده آمریکا به ۵.۲۵درصد و ریسک‌های مبادله پس از FTX افزایش یافته و باعث شده است که پریمیوم آتی بیت کوین ۸.۶درصد کمتر صعودی باشد. در مقام مقایسه، حق بیمه سالانه پادشاه رمزارزها سی‌ام‌ای ۶.۸درصد است. این در حالی‌ است که معاملات آتی طلای Comex با ۵.۵درصد پریمیوم و معاملات آتی سی‌ام‌ای S&P 500 با ۴.۹درصد بیشتر از قیمت‌های لحظه‌ای معامله می‌شود.

به‌طورکلی، پریمیوم قراردادهای آتی BTC به‌طور مفرط زیاد نیست. به‌ویژه باتوجه‌به اینکه تحلیلگران بلومبرگ احتمال تأیید برای ETF بیت کوین را ۹۵درصد در نظر گرفته‌اند. سرمایه‌گذاران از ریسک‌های عمومی در بازار رمزارزها، ازجمله تماس سناتور آمریکایی، سینتیا لومیس، با وزارت دادگستری برای اتخاذ «اقدام سریع» علیه Binance و Tether نیز آگاه هستند.

تأیید ETF بیت کوین می‌تواند فشار فروش برای صاحبان GBTC ایجاد کند. بخشی از سرمایه‌گذاری‌های بیش از ۲۱.۴میلیارد دلار در GBTC پس از سال‌ها محدودیت‌های اعمال‌شده مدیریت Grayscale و هزینه‌های سالانه ۲درصد غیرعادلانه، می‌توانند از موقعیت‌های خود به قیمت عادی خارج شوند. داده‌ها و عملکرد مثبت پادشاه رمزارزها بیش از آن که نشان‌دهنده روند عالی و بدون نقص باشند، نشانگر بازگشت به میانگین در بازار هستند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا