اخبار

۴۰۰میلیون دلار اتر پس از راه‌اندازی Mainnet از شبکه Blast L2 خارج شد

در ۲۹فوریه۲۰۲۴ (۱۰اسفند۱۴۲)، حدود ۴۰۰میلیون دلار اتر (ETH) پس از راه‌اندازی شبکه اصلی آن از شبکه لایه ۲ اتریوم خارج شده است. این اقدام حدود ۲/۳میلیارد دلار رمزارز مسدودشده در شبکه را آزاد کرد.

Blast اسکیلری بلاک‌چین است که خدماتی مانند بازدهی سالانه حداکثر ۴درصد روی اتریوم (ETH) سپرده‌شده و ۵درصد روی ارزهای باثبات (فیات) نگه‌داری‌شده در شبکه را به کاربران ارائه می‌دهد. این خدمات از سهام اتریوم و اوراق خزانه‌داری ایالات متحده (T-Bills) مدیریت‌شده MakerDAO تأمین می‌شود.

Ethereum Layer 2 Chain Blast  شبکه (Mainnet ) رسمی را منتشر کرد

با راه‌اندازی این شبکه، مجموع ارزش قفل‌شده Blast (TVL) به ۵۲۰میلیون دلار کاهش یافت و بر‌اساس داده‌های DeFiLlama، تقریباً ۱/۸میلیارد دلار برداشت شد. طبق داشبورد Dune Analytics، دارایی‌های این پلتفرم شامل تقریباً ۴۷۹هزار ETH و ۷۸/۵میلیون USDC و ۶۸/۳ میلیون USDT و ۱۴۸هزار stETH و ۳۱‌میلیون DAI است.

Blast ادعا می‌کند که منحصر‌به‌فرد است و تنها سیستم اتریوم محسوب می‌شود که به شما امکان می‌دهد تا فقط برای نگه‌داشتن ارز دیجیتال خود پاداش دریافت کنید (بازده بومی).

همچنین، Blast ادعا می‌کند که «تنها Ethereum L2 با بازدهی بومی» است. به‌عبارت‌دیگر، تنها سیستم اتریومی که به کاربران امکان می‌دهد تا فقط برای نگه‌داشتن اتریوم خود پاداش دریافت کنند، در ماه نوامبر با اعلام Deposit-only Bridge Blast توجه زیادی را به خود جلب کرد.

به‌گزارش کریپتونیوز، Deposit-only Bridge درحقیقت راهی برای انتقال اتریوم کاربران به Blast است. Deposit-only Bridge Blast به‌سرعت بیش از ۲میلیارد دلار سپرده جمع‌آوری کرد و سپرده‌گذاران برای نگه‌داری اتریوم خود، امتیاز Blast دریافت کردند. فرضیه این بود که این امتیازها در‌نهایت به‌عنوان توکن قابل‌معامله توزیع شوند. این موضوع معامله‌گران را ترغیب کرد تا در فرایند جمع‌آوری امتیازها شرکت کنند.

ارتباط ایردراپ با شبکه بلاست

پروتکل‌های رمزنگاری از ایردراپ‌ها برای توزیع توکن بین کاربران و مشارکت‌کنندگان اولیه استفاده می‌کنند که معمولاً به اداره غیرمتمرکز نیز کمک می‌کند. بلاست با تشویق کاربران با بازده بومی روی رمزارزهای سهام‌گذاری‌شده و سهمی از توکن‌ها ازطریق ایردراپ‌ها، به‌دنبال تأثیرگذاری بر بازار شلوغ مقیاس‌گذاری اتریوم است که شامل شبکه‌هایی مانند پالیگان، آربیتروم، آپتیمیسم و ​​بیس می‌شود.

با راه‌اندازی شبکه، معامله‌گران دارای Blast Points می‌توانند سپرده‌های خود را بازخرید کنند. آنان ممکن است به‌دنبال فرصت‌های بهتر در جای دیگری باشند. قیمت اتریوم از زمان افتتاح بلاست برای سپرده‌گذاران در اواخر سال گذشته از حدود ۲‌هزار دلار به حدود ۳,۴۵۰ دلار افزایش درخورتوجهی یافته است. ازاین‌رو، برخی از معامله‌گران ممکن است به‌دنبال کسب سود از این افزایش قیمت باشند.

شبکه بلاست با وجود این انتقادها، حتی قبل از راه‌اندازی شبکه اصلی، به یکی از شبکه‌های لایه ۲ فعال‌ ازنظر سپرده تبدیل شده بود. این شبکه ۲/۳میلیارد دلار سپرده از ۱۸۱هزار نفر کاربر جذب کرد و بازدهی سالانه ۸۵‌میلیون‌دلاری به‌دست آورد.

شکارچیان ایردراپ به امید دریافت توکن Blast که تیم اعلام کرده است در ماه می توزیع خواهد شد، فعالانه مشغول پرورش این بلاک‌چین هستند. این شبکه اولین حمله کلاه‌برداری خود را ۲۶فوریه۲۰۲۴ (۷اسفند۱۴۰۲) تجربه کرد. در آن زمان، پروتکل قماری به نام «ریسک در انفجار» (Risk on Blast) با ۴۲۰ اتریوم (معادل حدود ۱/۲۵میلیون دلار) از وجوه کاربران که برای توکن پیش‌فروش RISK بازاریابی‌شده جمع‌آوری شده بود، ناپدید شد.

دیدگاه‌های دن رابینسون درباره شبکه بلاست

در نوامبر‌۲۰۲۳، دن رابینسون، رئیس بخش تحقیقات و شریک عمومی Paradigm، نوشت که این شرکت معتقد است روش بلاست برای اعلام راه‌اندازی آن‌ها گمراه‌کننده و به‌درستی پیاده نشده است. Paradigm شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیری است که در مرحله اولیه حدود ۲۰میلیون‌ دلار روی بلاست سرمایه‌گذاری کرده بود.

رابینسون از تصمیم برای قفل‌کردن وجوه برای ماه‌ها نیز انتقاد کرد و گفت:

استفاده بیش‌از‌حد از بازاریابی کار تیم جدی را ارزان و کم‌ارزش جلوه می‌دهد.

پاكمَن، بنیان‌گذار بلاست، ادعا کرد که Paradigm از آن‌ها خواسته است تا در برنامه راه‌اندازی تغییراتی اعمال کنند؛ اما او گفت که این در‌نهایت تصمیم خود بلاست بوده است.

با وجود این مشکلات اولیه، Blast از چندین پروژه پشتیبانی گرفته است؛ از‌جمله پلتفرم NFT Zora و ارائه‌دهنده اوراکل قیمت Pyth. این دو شرکت روز پنجشنبه ادغام خود را با Blast اعلام کردند. علاوه‌بر‌این، توسعه‌دهندگانی که برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) را روی بلاست ایجاد می‌کنند، قرار است ۵۰درصد از سهمیه ایردراپ بعدی را دریافت کنند که باعث جذابیت بیشتر اکوسیستم می‌شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cryptonews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا