آموزش

آشنایی با رمزارز هش فلو (HFT) و کاربردهای آن

هش فلو پلتفرم رمزارزی غیرمتمرکزی محسوب می‌شود که با هدف تعامل آسان و اسلیپیج صفر و معاملات محافظت‌شده در‌برابر MEV طراحی شده است.

در هش فلو مانند هر دکس (DEX) دیگری مانند یونی سواپ می‌توان ارزهای دیجیتال را تبادل کرد. علاوه‌براین، در پلتفرم به ایجاد حساب کاربری نیازی نیست و تنها باید کیف‌پول دیجیتال خود را به آن متصل کنید. اخیراً تعداد تریدرهای دیفای افزایش یافته است و هرروز صرافی غیرمتمرکز (DEX) جدیدی در بازار ظاهر می‌شود.

حال این سؤال مطرح می‌شود که پروژه هش فلو چه تفاوتی با بقیه دکس‌ها دارد و از توکن آن چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟ در این مقاله از بلاگ تترلند، دکس هش فلو و توکن آن، یعنی HFT را از‌نظر نحوه عملکرد و توکنومیکس بررسی می‌کنیم.

هش فلو

هش فلو (Hashflow) چیست؟

هش فلو صرافی غیرمتمرکزی (DEX) است که از معاملات چندزنجیره‌ای پشتیبانی می‌کند. این دکس تبادل مؤثر بین چندین بلاکچین را وعده داده و اسلیپیج (Slippage) نیز در آن صفر است. منظور از اسلیپیج اختلاف بین نرخ مورد‌انتظار برای معامله و نرخی است که واقعاً معامله در آن انجام شده است.  اسلیپیج در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد؛ اما در زمان نوسان بازار شایع‌تر است.

هش فلو ادعا می‌کند که معاملاتش دربرابر MEV محافظت می‌شود. MEV که از آن به‌عنوان «مالیات مخفی» نیز یاد می‌کنند، بیشترین درآمدی است که ماینرها می‌توانند از جابه‌جایی بین تراکنش‌ها هنگام ایجاد بلاک جدید در شبکه به‌دست بیاورند. در این حالت‌، ماینرها با ایجاد سفارش‌های سریع قبل یا بعد از سفارش اصلی، از نوسان حاصل از فروش درآمد کسب می‌کنند.

جالب است بدانید این سکوی تبادل غیرمتمرکز از مبادله رمزارزها کارمزدی دریافت نمی‌کند و امکان تبادل توکن‌های بومی بدون دردسرهای بریج‌کردن و جابه‌جایی بین شبکه را برای کاربران فراهم می‌کند. در‌حال‌حاضر، هش فلو از بلاکچین‌های عمومی اتریوم، بایننس چین، پالیگان، آوالانچ، آربیتروم و اپتیمیزم پشتیبانی می‌کند. در این صرافی غیرمتمرکز، حدود ۱۰میلیارد دلار رمزارز مبادله شده است و ۱۵۰هزار کیف پول یکتا با آن در ارتباط بوده‌اند.

نحوه عملکرد هش فلو

پروتکل هش فلو کاربران را به بازارهای رمزارزی برجسته متصل می‌کند. این پروتکل با ساده‌سازی فرایند، کارمزد اندک و مجموعه‌ای از بهترین بازارگردان‌ها در سراسر جهان و حداکثر بازده سرمایه را به‌ارمغان آورده است. 

همچنین، ویژگی‌های برجسته این دکس مانند نبود اسلیپیج و مقاوم‌بودن در‌برابر MEV به‌‌لطف معماری مبتنی‌بر استخر نقدینگی آن به‌وجود آمده است. هش فلو در این معماری بیشتر شبیه روش دفتر سفارش عمل می‌کند که با دکس‌هایی با رویکرد بازارسازهای خودکار (AMM) تفاوت دارد.

در این پلتفرم، قیمت‌گذاری خارج از زنجیره بلاکچین و معاملات روی زنجیره انجام می‌شود. برای شروع تراکنش، کاربر ابتدا کیف پول دیجیتال خود را به Hashflow متصل و سپس میزان دلخواه برای ترید را وارد می‌کند و بعد از تأیید تراکنش، منتظر تأیید آن در شبکه می‌ماند.

بازارگردانان نیز با صدور قیمت پیشنهادی سروکار دارند. پس از امضای آن‌، معامله کامل می‌شود و اسلیپیج رخ نمی‌دهد. این کار از ایجاد سفارش‌های سریع در روش‌های بازارگردانی خودکار و سودجویی‌ها انجام‌شده در آن جلوگیری می‌کند.

هش فلو

توکنومیکس توکن HFT

رمزارز HFT توکن حاکمیتی پروتکل هش فلو است. این توکن ERC-20 روی بستر اتریوم قرار داد و حداکثر تعداد آن یک‌میلیارد واحد است. به‌زودی سازندگان HFT جزئیات حاکمیتی این پلتفرم و کاربردهای آن را اعلام خواهند کرد. در‌ادامه توکنومیکس HFT را بررسی می‌کنیم:

  • ۱۹.۳۲درصد از توکن‌ها برای اعضای اصلی پروژه در نظر گرفته شده است.
  • ۲۵درصد به سرمایه‌گذاران اولیه تعلق می‌گیرد.
  • ۲.۵درصد برای استخدام‌های آینده پروژه صرف می‌شود.
  • ۳۷.۶۱درصد به توسعه اکوسیستم اختصاص یافته است.
  • ۱۲.۵۸درصد از توکن‌ها برای پاداش‌های جامعه کاربران و خزانه در نظر گرفته شده است.
  • ۳درصد باقی‌مانده بین لانچ پول بایننس و مشاوران تقسیم می‌شود.

شایان ذکر است تعدادی از توکن‌های HFT‌ نیز به کسانی تعلق می‌گیرد که در اوایل پروژه همکاری کرده‌اند.

مزایای هش فلو

بازارگردانان در دکس Hashflow می‌توانند به‌طور مؤثر قیمت‌ها را ارزیابی کنند. آنان با استفاده از الگوریتم‌های قیمت‌گذاری که مدام در حال پیچیده‌تر‌شدن هستند، مجموعه‌های داده‌های خارج از زنجیره را می‌توانند به‌کار گیرند. این داده‌ها شامل تاریخچه قیمت‌ دارایی‌ها و نقدپذیری و سایر اطلاعات جهان واقعی هستند.

قیمت‌گذاری خارج از زنجیره نیز فرایند قیمت‌گذاری را سخت‌تر می‌کند و قیمت‌های بهتری در‌اختیار تریدرها قرار می‌دهد. همچنین به‌دلیل نبود اسلیپیج، قیمت‌های پیشنهادی با قیمت نمایش‌داده‌شده اجرا می‌شوند. با وجود محافظت در‌برابر کسب سود حداکثری ماینرها و امضای رمزنگاری‌شده، از پیش‌سفارش‌گذاری (Front-Running) جلوگیری و سود معامله‌گران حفاظت می‌شود.

سازندگان و سرمایه‌گذاران هش فلو

وارون کومار (Varun Kumar) مسئول انتشار هش فلو است. او کارآفرینی نام‌آشنا در حوزه بلاکچین و اهل سان‌فرانسیسکوست و مدرک دکتری خود را از دانشگاه استنفورد در رشته هوافضا دریافت کرده است.

ویکتور ایونسکو (Victor Ionescu) رومانیایی نیز مدیر ارشد فناوری این دکس است. او مدرک خود را در رشته کامپیوتر از دانشگاه آکسفورد دریافت و در شرکت‌هایی چون گوگل و فیس‌بوک و Airbnb فعالیت کرده است.

سرمایه‌گذاری در هش فلو اواسط ۲۰۲۲ شروع شد و این پروژه توانست ۲۵میلیون دلار جمع‌آوری کند. برخی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر آن شامل شرکت‌های چون Kronos و Kraken Ventures و Coinbase Ventures هستند.

نحوه خرید رمزارز هش فلو (HFT)

توکن هش فلو در صرافی‌های بایننس، کوکوین، هوبی، MEXC ،AscendEX و گیت عرضه خواهند شد. عرضه اولیه توکن‌ها حدود ۱۷۵میلیون از کل ۱میلیارد توکن HFT است؛ یعنی ۱۷.۵۲درصد کل توکن‌ها. ناگفته نماند از ۱۰آبان تا ۹آذر۱۴۰۱، درحدود ۱.۵ درصد از کل موجودی توکن (۱۵میلیون واحد) در لانچ پول بایننس عرضه می‌شوند.

پرسش‌های متداول

۱. هش فلو چیست و چه کاربردی دارد؟

Hashflow صرافی غیرمتمرکزی است که امکان تبادل توکن‌های بومی از بلاکچین‌های مختلف را با اسلیپیج صفر و تنها با اتصال کیف‌پول فراهم می‌کند.

۲. توکن HFT چیست؟

رمزارز HFT دراصل به‌عنوان توکن حاکمیتی دکس هش فلو به‌کار می‌رود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا