آموزشمتوسط

اتریوم 2 چیست و چرا ایجاد شد؟

اتریوم اولین بستر ایجاد قراردادهای هوشمند و غیرمتمرکز بلاک چین به‌حساب می‌آید. بیشتر توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند نیز در پی بهره‌مندی از مزایای این شبکه هستند. این‌جاست که باید نقش اتریوم 2 را تعریف کرد. 

در‌واقع، بلاک چین اتریوم برای میزبانی از تعداد زیادی قرارداد هوشمند باید بتواند ظرفیت مدیریت چندصد تراکنش را داشته باشد. این دقیقاً وظیفه‌ای است که با تغییر طراحی شبکه بر دوش اتریوم ۲ گذاشته شده است.

در این مقاله از بلاگ تترلند، به این سؤال جواب می‌دهیم که اتریوم ۲ چیست و چرا ایجاد شد. پس تا پایان مطلب با همراه ما باشید. 

 

اتریوم 2

 

کارایی و سرعت اتریوم 2

توسعه‌دهندگان پروژه اتریوم 2 به‌دنبال افزایش کارایی و سرعت و امنیت این پلتفرم طی چند مرحله مختلف هستند. با این تدابیر، زمان و هزینه لازم برای ارائه خدمات کاهش چشمگیری خواهد یافت.

اتریوم 2 چگونه کار می‌کند؟

پروژه اتریوم 2 که با نام‌های Eth2 یا سِرِنیتی (Serenity) هم شناخته می‌شود، به‌روزرسانی بزرگ بلاک چین اتریوم است که با هدف افزایش سرعت و کارایی و مقیاس‌پذیری این شبکه پیاده‌سازی می‌شود و به‌دنبال سازگاری بیشتر با محیط‌زیست و توزیع بهتر قدرت است.

درباره بلاک چین اتریوم

بلاک چین اتریوم میزبان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز متعددی در‌زمینه امور مالی، املاک و مستغلات، زنجیره تأمین، بیمه، خدمات پزشکی و بسیاری از حوزه‌های دیگر است. به‌بیان بهتر، نسخه دوم اتریوم در‌واقع اصطلاح گسترده‌ای است که چندین پیشرفت و ارتقا را طی چندین سال پوشش می‌دهد.

 

 

 

حرکت اتریوم 2 به‌سمت اثبات سهام

یکی از به‌روزرسانی‌های مهم‌ در پروژه اتریوم 2، تغییر الگوریتم اجماع شبکه از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) بود. در سازوکار جدید اتریوم، شبکه به‌جای مصرف انرژی فراوان برای روشن‌ نگه‌داشتن دستگاه‌های پرهزینه استخراج، از سرمایه کاربران به‌منظور تضمین امنیت شبکه استفاده می‌کند.

تاریخچه پروژه اتریوم 2

دستیابی به تغییرات مهم اشاره‌شده یک‌شبه محقق نمی‌شود؛ زیرا اتریوم شبکه‌ای بین‌المللی و غیرمتمرکز و توزیع‌شده است و در مدت‌زمانی کوتاه نمی‌توان زیربنای فنی آن را اصلاح کرد؛ بنابراین، این پروژه باید طبق نقشه تیم توسعه‌دهنده در قالب سه فاز به‌روزرسانی شود.

فاز یک (مِرج)

فاز «مِرج» (The Merge) که ازنظر لغوی به‌معنای «ادغام» است، ۱۵سپتامبر۲۰۲۲ با هدف ادغام زنجیره بیکن با شبکه اصلی پیاده‌سازی شد. با ورود زنجیره بیکن به شبکه اصلی، پروتکل اجماع اثبات سهام جایگزین الگوریتم اثبات کار شد و به ماینینگ در شبکه اتریوم پایان داد.

فاز یک قرار بود در اواسط سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شود؛ اما تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به‌تعویق افتاد. توسعه‌دهندگان اتریوم دلایل اصلی این تأخیر را کارهای ناتمام و ویرایش کد اعلام کردند.

مِرج اتریوم چیست؟

مِرج  مرحله‌ای از به‌روزرسانی اتریوم است که الگوریتم این بلاک چین را به‌طور‌کامل به اثبات سهام تغییر داد؛ ارتقایی که به‌گفته بنیاد اتریوم، «مهم‌ترین به‌روزرسانی در تاریخ اتریوم» محسوب می‌شود. پیش از رویداد مِرج، هنوز بخش عمده‌ای از شبکه اتریوم مبتنی‌بر الگوریتم اثبات کار اداره می‌شد.

مرج اتریوم 2 چیست؟

در‌مقابل الگوریتم اجماع فعلی، یعنی اثبات سهام، بدون نیاز به خرید دستگاه‌های پرمصرف، از مشارکت‌کنندگان می‌خواهد ۳۲ اتر به‌عنوان ضامن در شبکه قفل کنند. سازوکار اثبات سهام به کاهش شگفت‌انگیز ۹۹.۹درصدی مصرف انرژی شبکه منجر شد و آن را از ده‌ها تراوات ساعت در سال به حدود ۰.۰۴ تراوات ساعت در سال رساند.

تفاوت اتریوم 1 و اتریوم 2

برخی از به‌روزرسانی‌های پروژه اتریوم 2 شامل تغییر الگوریتم اجماع اثبات کار به اثبات سهام و افزودن فناوری شاردینگ و تغییر ماشین مجازی اتریوم به eWASM (ای‌وازِم) می‌شوند که آهسته و پیوسته در حال انجام هستند. 

اثبات سهام اتریوم 2

نسخه اولیه اتریوم که مانند بیت کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کرد، مجبور بود علاوه‌بر اتلاف انرژی فراوان، هزینه و زمان زیادی نیز صرف پردازش تراکنش‌ها کند. برای درک بهتر ابعاد هدررفت انرژی ناشی از کار شبانه‌روزی دستگاه‌های استخراج اتریوم، باید به گزارش پلتفرم اقتصادی «دیجی‌کانومیست» اشاره کنیم که مصرف برق شبکه اتریوم را معادل ۷۲ تراوات ساعت در سال ارزیابی کرد. 

فناوری وب‌‌اسمبلی اتریوم

یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ اتریوم 2 معرفی وب‌اسمبلی اتریوم (Ethereum WebAssembly) یا به‌اختصار eWASM خواهد بود. وب‌اسمبلی قالبی بسیار کاربردی و سریع برای اجرای کدهای مختلف برنامه‌نویسی است که می‌تواند زمان اجرای وظایف را به‌حداقل برساند. به‌کارگیری قالب وب‌اسمبلی در اتریوم می‌تواند به سرعت پردازش قراردادهای هوشمند و اجرای دستورالعمل‌ها در این شبکه کمک فراوانی کند.

جمع‌بندی

اتریوم به‌واسطه «ماشین مجازی اتریوم» به اَبَر‌کامپیوتری جهانی تبدیل شده است که به کاربران اجازه می‌دهد در سرتاسر جهان با اجرای قراردادهای هوشمند و تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به آن دسترسی داشته باشند.

با‌این‌همه، ترافیک شبکه باعث شده است تا عملکرد این ماشین مجازی بسیار کُندتر از تخمین‌های اولیه روی کاغذ باشد. جایگزینی EVM ‌با eWASM یکی از به‌روزرسانی‌های اصلی در پروژه اتریوم 2 است که می‌تواند سرعت اجرا و مقیاس‌پذیری اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز این شبکه را چند پله ارتقا دهد. 

در پایان گفتنی است که شما همراهان گرامی می‌توانید با مراجعه به صفحه مبدل تترلند، رمزارز اتریوم خود را با کارمزد کاملا رایگان به بیش از ۱۰۰ رمزارز دیگر تبدیل کنید.

پرسش‌های متداول 

اتریوم دو چرا ایجاد شد؟

اتریوم به‌واسطه «ماشین مجازی اتریوم» به اَبَر‌کامپیوتری جهانی تبدیل شده است که به کاربران اجازه می‌دهد در سرتاسر جهان با اجرای قراردادهای هوشمند و تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به آن دسترسی داشته باشند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا