اخبارمقاله

بیت کوین محکوم به شکست نیست

خوش‌بینی‌‌ها و بدبینی‌ها در پی بحران FTX و آینده بیت کوین ادامه دارد

سرنوشت قیمت ارز دیجیتال بیت کوین به کدام سو می‌رود؟ این پرسشی است که پس از بحران به‌وجودآمده برای صرافی ارز دیجیتال FTX ذهن بسیاری از تحلیلگران آمریکایی حوزه رمزارز را به خود مشغول کرده است. در‌‌باره اوج گرفتن دوباره قیمت بیت کوین اظهار‌نظرهای متفاوتی شنیده می‌شود. نکته‌ای که اکثر کارشناسان بر سر آن به‌توافق رسیده‌اند، این است که ارز دیجیتال بیت‌کوین از این دوران سخت عبور خواهد کرد.

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که سقوط FTX زنگ‌خطری را در سراسر واشنگتن دی‌سی به‌صدا در‌آورد. بازار ارزهای دیجیتال درگیر بازی پونزی شده و ضربه سنگینی را تحمل کرده است. صرافی‌های FTX و Alameda با شیوه‌های معاملاتی مشابه طرح‌های پونزی که معمولاً در مؤسسه‌های مالی و اعتباری غیر‌رسمی صورت می‌گیرد، خسارت سنگین و بی‌سابقه‌ای به کل صنعت ارزهای دیجیتال وارد کرده‌اند.

چشم انداز خاکستری برای بیت کوین 

براد شرمن، نماینده کنگره ایالات متحده، یکی از نمایندگانی است که به‌نظر می‌رسد با بدبینی به آینده صنعت ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت کوین، پس از بحران پیش‌آمده نگاه می‌کند و  انتقادهای بسیاری در‌این‌زمینه مطرح کرده است.

به‌گزارش تترلند و به‌نقل از وب‌سایت خبری‌تحلیلی کوین‌تلگراف، این نماینده انگشت اتهام را به‌سوی «برادران میلیاردر ارزهای دیجیتال FTX» نشانه گرفته و معتقد است:

اگر قوانین زیر پا گذاشته نمی‌شد، حالا شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

بااین‌همه، به‌نظر می‌رسد که شرمن یکی از نمایندگان بدبین‌ کنگره ایالات متحده آمریکا به صنعت کریپتو در این کشور است.

ارز دیجیتال بیت کوین نیازمند حمایت فوری

۱۳نوامبر۲۰۲۲، شرمن در بیانیه‌ای درباره فروپاشی صرافی رمزارز FTX گفته بود:

اقدام برای حل‌و‌فصل مشکلات این صرافی [FTX] به اقدامات فوری و بسیار جدی نیاز دارد.

شرمن در بخش دیگری از بیانیه‌اش چنین گفته بود:

سقوط ناگهانی قیمت رمزارزها به‌وبژه بیت کوین به‌دلیل اقدام یکی از صرافی‌های بزرگ [FTX] برای زیر‌پا‌گذاشتن مقررات بود که نباید درباره آن ساده‌انگاری شود.

او یادآور شده بود:

سال‌ها از کنگره و تنظیم‌کننده‌های فدرال حمایت کرده‌ام تا رویکردی تهاجمی در مقابله با تهدیدهای بسیاری اتخاذ کنند که ارزهای دیجیتال برای جامعه ما ایجاد می‌کنند.

شرمن برنامه‌هایش را برای همکاری با همکارانش در کنگره برای بررسی گزینه‌های قانون فدرال اعلام کرد. او امیدوار است این تصمیم‌ها بدون تأثیر منفی برای سرمایه سرمایه‌گذاران در حوزه ارزهای دیجیتال اجرایی باشد.

بیت کوین

 

 

 

 

 

 

لابیگری در صنعت رمزارز ممنوع!

جلوگیری از لابیگری و قانون‌شکنی برخی از صرافی‌های رمزارز، از‌جمله پیشنهادهای این نماینده به کنگره برای جلوگیری از بروز مجدد چنین رخدادی است. به‌گفته این سناتور آمریکایی، اکنون بیش از هر‌زمان دیگری مهم است که SEC برای پایان‌دادن به منطقه خاکستری نظارتی که صنعت ارزهای دیجیتال در آن فعالیت کرده است، اقدامات قاطعی انجام دهد.

باوجوداین، به‌نظر می‌رسد اظهارنظرهای شرمن درباره رویکرد تهاجمی برای مقابله با بی‌قانونی در صنعت ارزهای دیجیتال ایالات متحده آمریکا، مخالفانی نیز دارد.

رفتارهای تهاجمی به زیان بیت کوین

 یکی از این مخالفان توماس هوک، استاد مقررات ارزهای دیجیتال در دانشکده حقوق دانشگاه بوستون است. او اخیراً به کوین‌تلگراف گفته است:

سیاست‌گذاران به‌جای رفتارهای قهری و تهاجمی با بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال باید به‌دنبال اجرای «قانون عقل سلیم» باشند.

هوک بر این باور است که نظارت بیش‌از‌اندازه در‌نهایت به از‌میان‌رفتن خلاقیت در این صنعت سودآور منجر خواهد شد؛ تا جایی‌ که در بلند‌مدت اکوسیستم صنعت ارزهای دیجیتال با بحران‌های پی‌در‌پی و جدی رو‌به‌رو می‌شود.

بیت‌کوین جان سالم به‌در می‌برد

بااین‌همه، تیم معاملاتی استوک مانی لیزاردز (Stockmoney Lizards) معتقد است بیت کوین مانند بحران‌های قبلی بازار، از فروپاشی صرافی FTX نیز جان سالم به‌در خواهد برد. این تیم می‌گوید رویدادهایی که اکنون شاهدش هستیم، برای بیت کوین مسئله جدیدی نیست. 

به‌گزارش کوین‌تلگراف، با وجود سقوط ۲۵درصدی قیمت بیت کوین فقط در چند روز، نمی‌توان گفت ورشکستگی FTX و آلامدا ریسرچ (Alameda Research) در دیگر مجموعه‌های بزرگ فعال در این حوزه ارز دیجیتال بیت کوین را هم محکوم به شکست کرده است.

به‌گفته تیم استوک مانی لیزاردز، شرایط کنونی بازار تفاوتی با بحران‌های نقدینگی قبلی تاریخ قیمت بیت کوین ندارد. با‌این‌حال، نمی‌توان قدرت جوّ روانی را نادیده گرفت. این جو‌ّ باعث شد کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار در کاهش موجودی بیت کوین صرافی‌ها به‌وضوح دیده شود.

موجودی بیت کوین صرافی‌ها اکنون در کمترین میزان خود از فوریه۲۰۱۸ (بهمن۱۳۹۶) قرار دارد. بین ۹ تا ۱۱نوامبر۲۰۲۲ (۱۸ تا ۲۰‌آبان۱۴۰۱) موجودی صرافی‌های زیر نظر پلتفرم تحلیلی کریپتو‌کوانت (CryptoQuant) به‌ترتیب ۳۵هزار و ۲۶هزار و ۵۳هزار واحد کاهش پیدا کرد.

بیت کوین

دشواری بازگشت اعتماد به ارزهای دیجیتال

دغدغه کارشناسان دعوت به آرامش و صبوری معامله‌گران و جلب اعتماد دوباره آنان به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است. اعتماد معمولاً در بازارهای سرمایه‌گذاری به‌سادگی از دست می‌رود و به‌سختی به‌دست می‌آید. اعتماد، نه‌فقط در بازار کم‌وبیش نوظهور ارزهای دیجیتال مصداق دارد؛ بلکه در همه بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری نقش پررنگی ایفا می‌کند. 

سیف‌الدین آموس، نویسنده کتاب استاندارد بیت کوین، دراین‌باره خطاب به سرمایه‌گذاران نگران از وضع موجود گفته است:

صرافی‌هایی که ارز دیجیتال بیت کوین را اداره می‌کنند، امور مالی وابسته به ارزهای فیات را آموخته‌اند.

به‌باور او، قمار‌کردن با پول سپرده‌گذاران برای آن‌ها امری عادی محسوب می‌شود؛ چراکه در سیستم فیات، بانک مرکزی با هر‌بار اشتباه برای نجات سپرده‌ها ارز خود را بی‌ارزش می‌کند.

پرسش‌های متداول

۱. قیمت بیت‌کوین دوباره به روزهای اوج خود باز می‌گردد؟

صرافی‌های بیت کوین را افرادی اداره می‌کنند که امور مالی وابسته به ارزهای فیات را آموخته‌اند. آنان می‌دانند در شرایط بحران چگونه عمل کنند. 

۲. اعتماد سرمایه‌گذاران به صنعت ارزهای دیجیتال باز می‌گردد؟

کارشناسان و تحلیلگران حوزه ارزها دیجیتال معتقدند که این امکان وجود دارد؛ چرا‌که ریسک و سود و زیان در ذات هر نوع از سرمایه‌گذاری وجود دارد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا