آموزش

رمزارز اتریوم کلاسیک (ETC) چیست؟

با تکمیل بسته به‌روزرسانی «مرج» (Merge)، استخراج اتریوم به تاریخ پیوست. اکنون این رمزارز پیشرو که برخی آن را «ملکه رمزارزها» می‌‌نامند، در حال گذار به نسخه دوم خود، یعنی اتریوم ۲.۰ است. ازاین‌رو، بسیاری از استخراج‌‌کنندگان در حال کوچ از شبکه اتریوم به دیگر رمزارزهای مبتنی‌بر اثبات کار، از‌جمله رمزارز اتریوم کلاسیک هستند.

یکی از مقاصد جذاب برای فعالیت این گروه از فعالان رمزارزی اتریوم کلاسیک است. در این مقاله از بلاگ تترلند، درباره رمزارز اتریوم کلاسیک، تاریخچه، چگونگی عملکرد و آینده آن بیشتر صحبت خواهیم کرد؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

رمزارز اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم کلاسیک سکوی رمزارزی متن‌باز و غیرمتمرکز و توزیع‌شده‌ای است که همچون شبکه اتریوم می‌تواند میزبان قراردادهای هوشمند باشد. این بلاکچین در سال ۲۰۱۶ پس از هک پروژه‌ای موسوم به «The DAO» با انشعاب از شبکه اصلی اتریوم پدید آمد. ابزار پرداخت بومی این شبکه رمزارز اتریوم کلاسیک نام دارد.

با هک پروژه دائو، اکثر کاربران تصمیم گرفتند با هدف معکوس‌کردن تراکنش‌ها و بازگرداندن وجوه مسروقه ناشی از هک، با وقوع انشعاب سخت یا هارد فورک در بلاک چین اتریوم موافقت کنند. این انشعاب، سرآغاز درگرفتن بحث‌های دامنه‌‌داری میان فعالان شبکه اتریوم شد.

برخی با استناد به اصل «کد همان قانون است»، بر این باور بودند که سرمایه‌گذاران پروژه دائو باید زیان ناشی از مشارکت در پروژه معیوب را بپذیرند. بااین‌حال، برخی دیگر که اکثر کاربران اتریوم را تشکیل می‌دادند، نظر دیگری داشتند و بر آن شدند تا با معکوس‌کردن روند تراکنش‌ها، از تحمیل زیان‌های مالی گزاف بر سرمایه‌گذاران دائو جلوگیری کنند.

چگونگی عملکرد اتریوم کلاسیک

اتریوم پلتفرمی بلاکچینی مانند بیت کوین است؛ اما با یک تفاوت مهم. این پلتفرم علاوه‌بر قابلیت ثبت تراکنش‌ها، می‌تواند همچون اَبَرکامپیوتری توزیع‌شده میزبان قراردادهای هوشمند باشد. اتریوم کلاسیک نیز مانند شبکه اصلی اتریوم از مزیت‌های حکمرانی غیرمتمرکز و میزبانی از قراردادهای هوشمند برخوردار است. قرارداد هوشمند گونه‌ای نوپا از قرارداد است که می‌تواند بدون نیاز به دخالت بیرونی به‌طور‌خودکار اجرا شود.

به‌بیان بهتر، هر قرارداد هوشمند متشکل از تعدادی گزاره شرطی ساده با ساختار «اگر… آن‌گاه» است. هرگاه شرط پس از کلمه «اگر» محقق شود، دستور یا عملیات درج‌شده پس از واژه «آن‌گاه» به‌اجرا درمی‌آيد. حال اگر شروط مندرج در قراردادی هوشمند هیچ‌گاه محقق نشوند، قرارداد بسته به شرایط می‌تواند به‌طور‌خودکار ابطال شود.

گفتنی است که قراردادهای هوشمند در بستر دفترکلی توزیع‌شده یا شبکه بلاکچینی پیاده‌سازی می‌شوند. دفترکل توزیع‌شده پایگاه داده‌ای است که تراکنش‌ها و قراردادها را در خود جای داده است. در این پایگاه داده، بار پردازش تراکنش‌ها و اجرای قراردادها بر دوش کامپیوترها و دستگاه‌هایی استوار است که در موقعیت‌های جغرافیای متفاوت مستقر هستند و اختلال در عملکرد یکی، به اختلال در عملکرد شبکه منجر نمی‌شود.

در هر قرارداد هوشمند، طرفین معامله یا توافق‌نامه پیش‌شرط‌ها و دستورهای دلخواهشان را به زبان کد در قالب یک برنامه روی شبکه پیاده‌سازی می‌کنند. هرگاه شروط محقق شد، دستورها به‌طورخودکار اجرا می‌شوند؛ بنابراین، به پایش خارجی یا دخالت نهاد میانجی نیازی وجود ندارد و کدها تضمین‌کننده اجرای مفاد قرارداد هستند.

تاریخچه اتریوم کلاسیک

بلاک چین اتریوم در ابتدای کار به‌عنوان پروژه‌ای نوآورانه و پیشرو راه‌اندازی و رمزارز بومی آن با عنوان «اتر» (ETH) روانه بازار معاملات شد. این بلاکچین به‌سرعت توانست جای خود را در میان فعالان زیست‌بوم رمزارزها باز کند و با رونق رویدادهای عرضه اولیه در سال‌های گذشته، گروه‌های بسیاری برای راه‌اندازی پروژه‌هایشان به استفاده از اتریوم روی آوردند.

یکی از عرضه‌های اولیه پررونق، عرضه اولیه‌ای موسوم به دائو بود. پروژه The DAO که با عنوان «دائو» نیز شناخته می‌شود، شامل صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه رمزارزی برای شناسایی دارایی‌هایی با ظرفیت درخورتوجه بود. در این صندوق، سرمایه‌گذاران می‌توانستند در رقابتی آزاد به دارایی‌های رمزارزی دلخواهشان رأی دهند و سپس منابع صندوق صرف سرمایه‌گذاری در رمزارز برنده می‌شد.

دائو در مدتی کوتاه توانست سرمایه هنگفتی به‌ارزش بیش از ۱۱میلیون اتریوم از بیشتر از ۱۸هزار سرمایه‌گذار جمع‌آوری کند. بااین‌حال، شیرینی این موفقیت چشمگیر با حمله هکرها به قرارداد هوشمند میزبان دائو و سرقت یک‌سوم از منابع صندوق به کام سرمایه‌گذاران تلخ شد. ابعاد این فاجعه به‌گونه‌ای بود که بسیاری از کاربران پیشنهاد دادند که تراکنش‌ها و دفترکل شبکه اتریوم به گذشته باز‌گردانده شود تا بخشی از زیان سرمایه‌گذاران جبران شود.

برخی دیگر از کاربران بر طبل مخالفت با این پیشنهاد کوبیدند و گفتند که سرمایه‌گذاران باید ریسک تصمیم‌های خود را بپذیرند و زیان‌های ناشی از آن را به‌عهده بگیرند. در‌ادامه با انجام نظرسنجی، ۹۷‌درصد از کاربران اتریوم با پیشنهاد بازیابی تراکنش‌ها موافقت کردند و باعث وقوع هارد فورک اتریوم کلاسیک شدند.

پس از وقوع انشعاب، بلاک چین اتریوم به دو شبکه مجزا تقسیم شد. شبکه جدید به‌دلیل برخورداری از بیشتر اعضا نام اتریوم را به‌ارث برد؛ در‌حالی‌که شبکه قدیمی‌تر اتریوم کلاسیک نام گرفت. شبکه اتریوم کلاسیک همچون دیگر بلاکچین‌ها رمزارز بومی به نام اتریوم کلاسیک دارد که با نماد اختصاری «ETC»‌ شناخته می‌شود

رمزارز اتریوم کلاسیک

موجودی و عرضه ارز دیجیتال ETC

رمزارز اتریوم کلاسیک در آغاز عرضه بسیار شبیه به اتر (ETH)‌ بود؛ اما رفته‌رفته تغییراتی در آن اِعمال شد. برای مثال، اعضای شبکه این رمزارز در سال ۲۰۱۷ سقف عرضه جدید ۲۱۰میلیون و ۷۰۰هزار واحدی برایش تعیین کردند که تقریباً ده برابر سقف عرضه بیت کوین است. جالب است بدانید که اتر، رقیب اتریوم کلاسیک،‌ هیچ سقف عرضه‌ای ندارد.

همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، اتریوم کلاسیک همچون بیت کوین از الگوریتم استخراج مبتنی‌بر اثبات کار استفاده می‌کند. در این الگوریتم، استخراج‌‌کنندگان برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و دریافت پاداش شبکه با‌هم رقابت می‌کنند. پاداش استخراج در شبکه اتریوم کلاسیک با گذشت زمان کاهش می‌یابد. برای مثال، در آوریل‌۲۰۲۲ این پاداش از ۳.۲ به ۲.۵۶ واحد ETC کاهش یافت.

جمع‌بندی

اتریوم کلاسیک هنوز‌هم یکی از رمزارزهای برتر بازار است و طرفداران ویژه خود را داد؛ اما درمقایسه‌با اتریوم اصلی، حرف چندانی برای گفتن ندارد. علاوه‌براین، شبکه اتریوم کلاسیک بارها با هک و حمله‌های سایبری مواجه شده و این رخدادها به اعتبار آن نزد فعالان جامعه غیرمتمرکز ضربه زده است.

تا زمانی‌که توسعه‌دهندگان اتریوم کلاسیک نتوانند کدها و برنامه‌های نرم‌افزاری آن را برای مقابله با هجمه‌های احتمالی بهینه کنند، نمی‌توان چندان به آینده این پروژه امیدوار بود. بااین‌حال، دورازانتظار نیست که این پروژه نیز بتواند با بهسازی و رفع نواقص خود، بار‌دیگر به فهرست برترین رمزارزها راه پیدا کند.

برای خرید رمزارز اتریوم کلاسیک (ETC) با کارمزد کاملاً رایگان، می‌توانید از سرویس مبدل تترلند استفاده و ۱۰۰ رمزارز برتر بازار را با موجودی تتری یا تومانی کیف‌پول خود مبادله کنید. با مراجعه به این صفحه نیز، می‌توانید فهرست نرخ رمزارزها را مشاهده کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا