اخبار

رالی صعودی بیت کوین؛ عجیب‌ترین در تاریخ با موج سهمگین میم‌کوین‌ها

براساس گزارش کوین‌تلگراف، رالی صعودی فعلی بیت کوین به‌عنوان عجیب‌ترین رالی در تاریخ این رمزارز شناخته می‌شود. این رالی با رشد ناگهانی و غیرمعمول میم‌کوین‌ها همراه شده است. این اتفاق پس از صعود زودهنگام BTC به بیشترین قیمت تاریخی و هجوم گسترده به میم‌کوین‌ها رخ داده است.

۱آوریل۲۰۲۴ (۱۳فروردین۱۴۰۳)، زک رینز، رابط جامعه چین‌لینک با نام مستعار ChainLinkGod، در پستی برای ۱۷۱هزار دنبال‌کننده خود گفت: «این بازار صعودی عجیب بوده است.» معمولاً در بازارهای صعودی، نقدینگی ابتدا به‌سمت بیت‌کوین و سپس اتریوم و سایر رمزارزهای با‌ارزش بازار سرازیر می‌شود و در‌نهایت به‌سراغ ارزهای کوچک‌تر می‌رود.

با‌این‌حال، رینز اظهار کرد بازار چند مرحله که در چرخه‌های قبلی شاهدش بودیم، رد کرده است و جریان نقدینگی مستقیم از بیت کوین به سمت میم‌کوین‌ها رفته که کمی غیرمعمول است. در ۱‌آوریل۲۰۲۴، ارزش کل بازار میم‌کوین‌ها به ۷۰میلیارد دلار رسید. این افزایش عمدتاً به‌دلیل پامپ توکن‌های تازه‌راه‌اندازی‌شده مانند Dogwifhat یا WIF مبتنی‌بر سولانا و Book of Meme یا BOME و میم‌کوین‌های قدیمی‌تر مثل پپه (PEPE) و بونک (BONK) بوده است.

تأثیر میم‌کوین‌ها بر بیت کوین

به‌نوشته کوین‌تلگراف، شبکه لایه دوم کوین‌بیس به نام Base نیز به سوژه جدیدی برای گمانه‌زنی روی میم‌کوین‌ها تبدیل شده است. نمونه‌ای از این توکن‌ها، توکن بومی تازه‌راه‌اندازی‌شده Base به نام DEGEN است که در ماه گذشته افزایش قیمت باورنکردنی ۲۸۰۰درصدی را تجربه کرده است. این میم‌کوین توکنی غیررسمی است که در شبکه اجتماعی غیرمتمرکز فارکستر (Farcaster) بین کاربران توزیع شده است.

همچنین، رینز افزود که در‌حال‌حاضر اصول بازار نقش چندانی ایفا نمی‌کند:

تعدادی از سرمایه‌گذاران خُرد وارد بازار شده‌اند؛ اما به‌هیچ‌وجه به سطوحی که قبلاً دیده‌ایم، نزدیک نیستیم. ما در اقتصاد توجه مبتنی‌بر روایت‌های خاص به‌سر می‌بریم، نه بر اصول واقعی.

۱‌آوریل۲۰۲۴، آنتونی ساسانو، مدرس اتریوم، این روایت را بازگو کرد. او می‌گوید:

بعد از حدود یک دهه فعالیت در حوزه رمزارز، می‌توانم با اطمینان کامل بگویم که این عجیب‌ترین بازار صعودی است که تا‌به‌حال در حوزه رمزارز وجود داشته است.

ساسانو می‌افزاید که حضور خُرده‌فروشان به‌طور معنادار وجود ندارد تا زمانی‌که کل بازار با‌هم بالا بیایند:

منظور من این پامپ‌های جداگانه و مخصوص به بخشی خاص نیست که به‌وضوح افراد باتجربه در حوزه رمزارز هدایت می‌کنند و حاکی از گردش پول حکایت است.

موضوع دیگری که به عجیب‌بودن این دوره بازار می‌افزاید، رسیدن بیت کوین به بیشترین قیمت تاریخی قبل از هاوینگ است. در چرخه‌های قبلی، بیشترین قیمت تاریخی بیت‌کوین در سال، بعد از هاوینگ به‌دست می‌آمد.

در ۱۴‌مارس۲۰۲۴ (۲۴اسفند۱۴۰۲)، قیمت بیت کوین به ۷۳هزار و ۷۳۴ دلار رسید و هاوینگ BTC بیش از دو هفته دیگر، در ۲۰آوریل۲۰۲۴ (۱اردیبهشت۱۴۰۳) رخ خواهد داد. تحلیلگران پیش‌از‌این پیش‌بینی کرده‌اند که اصلاح قیمت قبل از هاوینگ به‌پایان رسیده است.

بازهم در روز اول آوریل، موستاش، تحلیلگر تکنیکال، تأکید کرده است که بیت‌کوین سطح کلیدی نسبت فیبوناچی که در چرخه‌های قبلی دیده شده بود، پس گرفته است؛ اما این بار قبل از هاوینگ بوده است.

چرا قیمت میم‌کوین‌ها افزایش یافته‌ است؟

معمولاً در رالی‌های صعودی بیت کوین، شاهد افزایش تقاضا برای این رمزارز و به‌دنبال آن، افزایش قیمتش هستیم. بااین‌حال، در این رالی شاهد افزایش ناگهانی قیمت میم‌کوین‌ها، مانند شیبا اینو و دوج کوین، هم‌زمان با افزایش قیمت بیت‌کوین بوده‌ایم.

کارشناسان دلیل این اتفاق را چند عامل می‌دانند:

  • افزایش علاقه سرمایه‌گذاران خُرد به رمزارزها: این دسته از سرمایه‌گذاران به‌دنبال سودهای سریع هستند؛ به‌همین‌دلیل، به‌ میم‌کوین‌های ارزان‌قیمت جذب می‌شوند.
  • تأثیرگذاری افراد مشهور: برخی از افراد مشهور، مانند ایلان ماسک، با توییت‌های خود درباره میم‌کوین‌ها باعث افزایش تقاضا برای این رمزارزها شده‌اند.
  • حباب قیمتی: برخی از کارشناسان معتقدند که قیمت میم‌کوین‌ها به‌طور غیرمنطقی افزایش یافته است و به‌زودی شاهد سقوط قیمت آن‌ها خواهیم بود.

هنوز مشخص نیست که این رالی صعودی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا