آموزش

رمزارز چین لینک (LINK) چیست؟

چین لینک یکی از پروژه‌های پرکاربرد در حوزه بلاک چین و رمزارزها به‌شمار می‌آید. این پروژه مشتمل بر سرویس «اوراکل غیرمتمرکز» (Decentralized Oracle) است که می‌تواند داده‌های بیرونی موردنیاز قراردادهای هوشمند را تجمیع و تأمین کند. به‌بیان بهتر، رمزارز چین لینک را می‌توان پل ارتباطی میان بلاکچین‌ها و دنیای واقعی قلمداد کرد.

از دیدگاه دیگر، چین لینک را می‌توان به «کمیته حقیقت‌یاب» تشبیه کرد که اعضای آن همواره با نهایت دقت در پی واکاوی وقایع و کشف حقیقت هستند. حال چگونه می‌توان مطمئن شد که برآیند یافته‌های این کمیته از دیگر اطلاعات مطمئن‌تر است؟

در این مقاله از بلاگ تترلند، می‌خواهیم پروژه چین لینک و رمزارز بومی آن، یعنی ارز دیجیتال لینک را بررسی کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

چرایی راه‌اندازی چین لینک

قراردادهای هوشمند از امکانات ویژه و بی‌بدیل شبکه‌های بلاکچینی هستند که فرایند تدوین و اجرا و پایبندی به موافقت‌نامه‌ها را می‌توانند از حالت دستی به حالت خودکار تبدیل کنند. در گام نخست، این قراردادها داده‌های بیرونی را ارزیابی و درصورت تحقق پیش‌شرط‌های اولیه، دستور یا کنش ویژه‌ای را اجرا می‌کنند.

بااین‌حال، آنچه می‌تواند در مقام عمل کاربردپذیری قراردادهای هوشمند را با شک‌وشبهه مواجه کند، فقدان دسترسی به داده‌های بیرونی است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان ادعا کرد معضل اتصال داده‌های برون‌زنجیره‌ای یا آف‌چین (Off-Chain) به داده‌های درون‌زنجیره‌ای یا آن‌چین (On-Chain)‌، به پاشنه آشیل قراردادهای هوشمند تبدیل شده است.

در‌این‌میان، چین لینک با ارائه سرویس اوراکل غیرمتمرکز تلاش کرده است تا این معضل را تا‌حد‌ممکن حل‌وفصل کند. حال اوراکل غیرمتمرکز چیست؟ اوراکل غیرمتمرکز نرم‌افزاری است که داده‌های خارجی را دریافت و به زبانی درک‌پذیر برای قراردادهای هوشمند ترجمه می‌کند و برعکس. در این‌جا، این سؤال مطرح می‌شود که چه ویژگی‌هایی چین لینک را از دیگر اوراکل‌های بلاکچینی متمایز می‌کند؟ در‌ادامه، به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

رمزارز چین لینک

چین لینک چیست؟

چین لینک شبکه اوراکل غیرمتمرکز مبتنی‌بر بلاکچین است که امکان اتصال قراردادهای هوشمند به منابع داده بیرونی را فراهم می‌کند. این منابع می‌توانند شامل «رابط‌های برنامه‌نویسی» (APIها) و سامانه‌های داخلی یا دیگر ابزارهای «خوارک‌دهی داده» (Data Feed) باشند.

پروژه چین لینک رمزارزی بومی به نام لینک دارد که با نماد اختصاری «LINK» شناخته می‌شود. این رمزارز از‌جمله توکن‌های مبتنی‌بر استاندارد ERC-20 است که برای پرداخت کارمزدهای استفاده از اوراکل چین لینک به‌کار گرفته می‌شود.

چه قابلیتی چین لینک را به پروژه غیرمتمرکز تبدیل می‌کند؟ برای پاسخ به این پرسش، نخست بهتر است بدانیم که اوراکل متمرکز چیست. اوراکل متمرکز، تنها مرجع تأمین‌کننده اطلاعات بیرونی برای قراردادهای هوشمند است. این تمرکزگرایی می‌تواند به بروز مشکلات بسیاری دامن بزند؛ زیرا اگر اوراکلی، تنها مرجع دریافت داده‌ها باشد، ارائه داده‌های نادرست می‌تواند تمامی سامانه‌های متکی بر آن را گمراه کند. این مسئله که در ادبیات علوم کامپیوتر با عنوان «معضل اوراکل‌» از آن یاد می‌شود، همان چیزی است که چین لینک درصدد حل‌وفصل آن برآمده است.

چین لینک چگونه کار می‌کند؟

چین لینک بر شبکه‌ای از گره‌ها متکی است که همگی در‌کنار‌هم تلاش می‌کنند تا داده‌های صحیح و مطمئن را دراختیار قراردادهای هوشمند بگذارند. برای نمونه، فرض کنید قراردادی هوشمند نیازمند داده‌های واقعی است و درخواست خود را برای دریافت این داده‌ها به شبکه چین لینک تسلیم می‌کند.

درادامه، پروتکل چین لینک این درخواست را در قالب رخدادی تازه ثبت و سپس به دیگر گره‌های فعال در شبکه ارسال می‌کند تا هر‌یک پیشنهادهای خود را درباره مفاد مندرج در درخواست تهیه و ارائه کنند.

حال ممکن این سؤال مطرح شود که چین لینک چگونه می‌تواند از صحت داده‌های ارسالی در قالب پیشنهادها مطمئن شود؟ جواب در سامانه اعتبارسنجی داخلی چین لینک نهفته است.

در این سامانه، هر‌یک از گره‌های فعال در شبکه بر‌اساس صحت داده‌های تحویلی رتبه‌بندی می‌شوند و بیشترین امتیاز به مطمئن‌ترین گره‌ها تعلق می‌گیرد. بدین‌ترتیب، می‌توان دقت داده‌های تجمیع‌شده گره‌ها را افزایش داد و اطلاعات درست در‌اختیار قراردادهای هوشمند گذاشت.

در‌این‌میان، رمزارز چین لینک چه نقشی ایفا می‌کند؟ رمزارز چین لینک واسطه پرداخت میان قراردادهای هوشمند و گره‌های فعال در شبکه چین لینک است. گردانندگان قراردادهای هوشمند نخست درخواست خود را برای دریافت داده‌ها به شبکه چین لینک ارسال می‌کنند و در ازای دریافت خدمات از گره‌های شبکه، به آن‌ها کارمزدهایی در قالب رمزارز لینک می‌پردازند. نرخ این کارمزدها ثابت نیست و بر‌اساس شرایط بازار داده‌های درخواستی متفاوت است.

ناگفته نماند که گره‌های شبکه چین لینک برای اطمینان از پایایی این شبکه، خود دست به سهام‌گذاری روی پروژه می‌زنند تا با ایجاد منافع متقابل از تضعیف شبکه مانع شوند. از این نظر، می‌توان گفت که شبکه چین لینک با الهام از مدل اقتصادی بیت کوین، گره‌های خود را تشویق می‌کند تا به‌جای عملکرد مخرب با کارکرد صحیح و تحویل داده‌های درست، بقای شبکه و استمرار منافع خود را تضمین کنند.

چین لینک و دیفای

با ظهور پدیده «امور مالی غیرمتمرکز» (DeFi)، اقبال به سرویس‌های اوراکل رو به افزایش گذاشت. افزون‌بر‌‌این، بیشتر پروژه‌های حوزه دیفای بر‌پایه قراردادهای هوشمند بنا شده‌اند؛ ازاین‌رو، نیازمند دریافت داده‌های بیرونی صحیح و مطمئن هستند.

اگر پروژه‌های دیفای برای دریافت داده‌ها سراغ اوراکل‌های متمرکز بروند، خواه‌ناخواه در‌معرض آسیب‌پذیری‌های بسیاری قرار می‌گیرند. بارها شاهد وقوع رخدادهای ناگوار ناشی از به‌کارگیری اوراکل‌های متمرکز بوده‌ایم که به تحمیل هزینه‌ها و زیان‌های گزاف مالی بر کاربران منجر شده است.

چین لینک از ماهیتی غیرمتمرکز بهره می‌برد و برخی ممکن است گمان کنند این ماهیت می‌تواند حلال همه مشکلات باشد؛ اما در واقعیت این‌گونه نیست. راه‌اندازی پروژه‌های متعدد در حوزه دیفای که همگی بر چند اوراکل غیرمتمرکز معدود ازجمله چین لینک متکی هستند، خود به‌ نوعی از تمرکزگرایی ناخواسته دامن زده و زمینه‌ساز بروز ریسک‌های جدیدی شده است.

وقتی ده‌ها پلتفرم و پروتکل بر یک اوراکل حتی غیرمتمرکز متکی باشند، با شکست آن اوراکل همگی دچار اختلال می‌شوند. شاید عده‌ای بگویند که احتمال وقوع این رخداد بسیار ناچیز است و دوباره بحث غیرمتمرکز‌بودن ساختار چین لینک را به‌میان بکشند. بااین‌حال، آنچه در عمل اتفاق افتاده است، از واقعیت دیگری پرده می‌بردارد.

برای مثال، در سپتامبر‌۲۰۲۰ گره‌های شبکه چین لینک دچار حمله‌ای سایبری از نوع «حمله اسپم» شدند و مهاجمی توانست ۷۰۰ واحد اتریوم را از کیف‌پول‌های متصل به گره‌های شبکه سرقت کند. گرچه این حمله به‌سرعت متوقف شد، نشان داد که تمامی سامانه‌ها حتی با تکیه بر ساختارهای غیرمتمرکز کاملاً از آسیب حملات مخرب در امان نیستند.

میزان عرضه و موجودی رمزارز چین لینک

سقف عرضه رمزارز چین لینک برابر با یک‌میلیارد واحد است. ۳۵درصد از این مقدار در حاشیه رویداد «عرضه اولیه سکه» (ICO) پروژه در سال ۲۰۱۷ فروخته شد. ۳۰۰میلیون واحد نیز دراختیار نهاد بنیان‌گذار چین لینک قرار دارد.

دراین‌بین، نکته جالب آن است که رمزارز لینک برخلاف دیگر رمزارزها نه قابلیت استخراج دارد و نه امکان سهام‌گذاری؛ بنابراین، تعداد واحدهای درگردش آن هیچ‌گاه افزایش نمی‌یابد.

رمزارز چین لینک

چگونگی ذخیره‌سازی و نگه‌داری چین لینک

رمزارز چین لینک فاقد بلاک چین بومی است و در بستر شبکه اتریوم عرضه و ذخیره می‌شود. توکن‌های لینک از استاندارد ERC-667 پیروی می‌کنند که نسخه‌ای بسط‌یافته از استاندارد ERC-20 است. رمزارز لینک یا چین لینک را می‌توان در تمامی کیف‌پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری معتبر همچون «تراست والت» و «متامسک» و «لجر» ذخیره کرد.

کاربرد رمزارز چین لینک

پیش‌تر گفتیم که گره‌های شبکه چین لینک می‌توانند از ارز لینک برای دریافت کارمزد از متقاضیان کسب داده استفاده کنند. پس از تسلیم درخواست داده، رقابت تنگاتنگی میان گره‌ها برای ارائه داده‌ها درمی‌گیرد و گره برنده باید داده‌ها را در‌اختیار متقاضی بگذارد. در‌این‌میان، تمامی پرداخت‌ها بین همه طرف‌ها در قالب توکن لینک انجام می‌شود.

گره‌های فعال در شبکه چین لینک همواره تشویق می‌شوند ذخایر توکن‌های لینک خود را افزایش دهند تا بتوانند برای پیروزی در رقابت‌های تأمین داده از بخت بیشتری برخوردار شوند. اگر گره‌ای تصمیم بگیرد از قوانین تخطی کند، ذخایر توکن‌‌های لینک خود را در‌معرض نابودی قرار می‌دهد؛ بنابراین، همواره سعی می‌کند به قوانین شبکه پایبند بماند.

جامعه کاربری شبکه چین لینک

بسیاری از پروژه‌های رمزارزی از پشتیبانی جوامع کاربری و توسعه‌دهندگان آزاد برخوردارند. چین لینک نیز ازجمله پروژه‌هایی است که جامعه کاربری ویژه‌ای با نام «لینک مارینز» (LINK Marines) یا تفنگداران لینک تشکیل داده است.

این جوامع علاوه‌بر تسهیل توسعه فنی پروژه‌ها، می‌توانند در پیشبرد اهداف بازاریابی آن‌ها بسیار مؤثر واقع شوند. اعضای این جوامع با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، اقبال عمومی به پروژه‌ها را افزایش می‌دهند و زمینه‌ساز رشد آن می‌شوند.

جمع‌بندی

شبکه چین لینک ثابت کرده است که یکی از ارکان مهم حوزه دیفای و حتی زیست‌بوم ارزهای دیجیتال است. اگرچه تمرکز بیش‌ازاندازه بر یک اوراکل می‌تواند دردسرساز شود، منابع داده موثق و مطمئن از مؤلفه‌های مهم در موفقیت محصولات رمزارزی به‌شمار می‌روند.

برای خرید رمزارز چین لینک با کارمزد کاملاً رایگان، می‌توانید از سرویس مبدل تترلند استفاده کنید. به‌کمک این سرویس، ۱۰۰ رمزارز برتر بازار را با موجودی تتری یا تومانی کیف‌پول خود می‌توانید مبادله کنید. با مراجعه به این صفحه نیز، به فهرست نرخ رمزارزها دسترسی خواهید داشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا