آموزشمبتدیمقاله

دیفای بیت کوین (Bitcoin DeFi) چیست و از آن چه می‌دانیم؟

دیفای بیت کوین ازجمله اصطلاحات اصلی مرتبط با پادشاه رمزارزهاست. ارتقای بیت‌کوین با نام تپروت (Taproot)، امکان ایجاد DApps در بلاکچین بیت کوین را فراهم کرد و با تسریع امور DeFi در شبکه این رمزارز، توانایی‌های بلاکچین را بهبود بخشید.

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) از سال ۲۰۲۰ موفقیت فراوانی تجربه کرده است و تقریباً تمامی این موفقیت‌ها به‌واسطه اتریوم حاصل شده است. اتریوم راه را برای خدمات و ابزارهای مالی جدید، از‌جمله صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و پلتفرم‌های وام خودکار و توکن‌های غیر‌مثلی (NFT) هموار کرده است.

در این مقاله از بلاگ تترلند، فصد داریم به‌طور مفصل درباره دیفای بیت کوین صحبت کنیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

دیفای بیت کوین چیست؟

توسعه قراردادهای هوشمند مبتنی‌بر برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) در بلاکچین بیت کوین تا زمان به‌روزرسانی تپ‌روت امکان‌پذیر نبود و دری را به‌روی DeFi بیت‌کوین باز کرد. در این زمینه، دیفای بیت کوین روی توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز نوآورانه‌ای در شبکه بیت‌کوین تمرکز دارد که پیش‌از‌این به‌دلیل مشکل مقیاس‌پذیری تراکنش امکان‌پذیر نبود.

با‌توجه‌به اینکه قبل از اجرای ارتقای Taproot هر امضای دیجیتالی باید با یک کلید عمومی تأیید شود، تراکنش‌های بیت کوین نسبتا کُند بود. به‌لطف به‌روزرسانی تپ‌روت، این شبکه اکنون می‌تواند چندین امضای دیجیتال را گروه‌بندی و همه آن‌ها را هم‌زمان تأیید کند. در‌نتیجه، فضای کمتری در هر بلوک مورد‌نیاز است و به بلاک‌چین بیت کوین اجازه می‌دهد تا از توسعه برنامه‌های DeFi پشتیبانی کند.

بیتکوین

دیفای بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

توکن‌های پیچیده بلاکچین‌های لایه‌اول مانند Stacks و زنجیره‌های جانبی مانند Rootstock و DeFi را روی بیت‌کوین فعال می‌کنند. به‌طور‌کلی، شبکه بیت کوین با وجود ارتقای Taproot از برنامه‌ریزی محدودی پشتیبانی می‌کند. این یعنی پلتفرم‌های بیت کوین DeFi برای میزبانی قراردادهای هوشمند خود به راه‌حل‌های مقیاس‌بندی لایه‌دوم و زنجیره‌های جانبی متکی هستند.

بلاک‌چین لایه‌اول مستقلی به نام Stacks صدها‌میلیارد دلار سرمایه در بیت کوین در‌دسترس قرار می‌دهد و به دارندگان بیت کوین راه‌های جدیدی برای استفاده و کسب سود از ارز دیجیتال ارائه می‌کند.

همچنین، از مکانیسم اجماع اثبات انتقال بهره می‌برد که با کمک بلاکچین اثبات کار بیت کوین، بلاکچین خود را تقویت و ایمن می‌کند. حال بیایید ببینیم کدام پروژه‌های DeFi بخشی از اکوسیستم بیت کوین هستند؟ درادامه، به سه نمونه از این پروژه‌ها اشاره می‌کنیم.

BadgerDAO

سازمان غیرمتمرکز مستقلی (DAO) است که امکان استفاده از بیت کوین را به‌عنوان وثیقه در DApp‌های مختلف فراهم می‌کند. BadgerDAO توکن مبتنی‌بر شبکه اتریوم BADGER را برای حاکمیت پروتکل و افزایش انگیزه به‌کار می‌گیرد.

کاربران می‌توانند با استفاده از Sett Vaults، اولین محصول ارائه‌شده Badger، از دارایی‌های دیجیتال خود درآمد به‌دست آورند و بیت کوین‌های خود را در SETT‌ها (مجموعه‌ای از توکن‌ها) قفل کنند و به قراردادهای هوشمند اجازه دهند دارایی‌های خود را مدیریت کنند.

RenVM

پروتکل غیرمتمرکز اتریوم Ren توکن‌هایی ایجاد می‌کند که بر ارزش دارایی‌های غیر از اتریوم مانند بیت کوین نظارت می‌کند و نقدینگی را به پروژه‌های چندین بلاکچین ارائه می‌دهد. گفته می‌شود دارندگان بیت کوین ممکن است از Ren در زنجیره‌های بلوکی استفاده کنند.

ماشین مجازی Ren وجوه اصلی را در فضای ذخیره‌سازی نگه می‌دارد و توکن‌های بلاکچین‌ها را می‌پذیرد و از‌طریق RenBridge خود توکن‌های جدیدی روی شبکه دیگری تولید می‌کند تا دارایی‌ها را بین بلاکچین‌ها مبادله کند.

شبکه لیکوئید

شبکه Liquid راه‌حل لایه‌دوم بیت کوین و شبکه تسویه تبادلی است که امکان صدور دارایی‌ها‌ی دیجیتال مانند توکن‌های امنیتی و استیبل‌کوین‌ها و سایر ابزارهای مالی را به‌طورخصوصی و سریع در بستر بلاکچین بیت کوین فراهم می‌کند.

LBTC، نسخه‌ای پیچیده از بیت کوین، به‌عنوان توکن بومی در زنجیره جانبی Liquid عمل می‌کند. کاربران بیت کوین را به آدرس شبکه لایتنینگ (فرایندی به نام Peg-in) در شبکه بیت کوین ارسال می‌کنند تا از شبکه مایع استفاده کنند. مقدار مشابهی از LBTC در شبکه Liquid ضرب و پس از دریافت ۱۰۲ تأیید تراکنش به آدرس کاربر تحویل داده می‌شود.

بیتکوین

آینده دیفای بیت کوین چیست؟

اثربخشی پلتفرم‌ها و پروتکل‌های بیت‌کوین دیفای با امنیت طولانی‌مدت و سطح نوآوری و مشوق‌های ارائه‌شده به سرمایه‌گذاران تعیین می‌شود. با راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری بیت‌کوین مانند Rootstock و Stack و Liquid Network واضح است که دیفای به شبکه بیت کوین سرازیر می‌شود. با‌این‌حال، دیفای در بیت کوین درمقایسه‌با بلاکچین اتریوم و سایر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند کمتر دردسترس قرار دارد.

گفته می‌شود اگر توسعه‌دهندگان بخواهند بلاک‌چین بیت کوین را برای توسعه DApps یا NFTها انتخاب کنند، برخلاف بلاکچین اتریوم باید بر راه‌حل‌های لایه‌اول یا لایه‌دوم تکیه کنند. به‌عنوان مثال، می‌توان از شبکه‌های آزمایشی اتریوم مانند Ropsten برای ساخت DApps استفاده کرد. در‌مقابل، پلتفرم‌های Bitcoin DeFi به پل‌هایی مانند RenBrdige به‌منظور اتصال به شبکه بیت کوین برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز نیاز دارند.

ناگفته نماند NFTها در شبکه بیت کوین هنوز در مراحل اولیه خود هستند. با‌این‌حال، با‌توجه‌به اینکه بیت کوین اساس ارزهای دیجیتال را پایه‌گذاری کرد، به‌نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان برای توسعه ابزارها و پلتفرم‌های مالی جدید به شبکه بیت کوین هجوم آورند.

درمجموع، دیفای با همکاری شبکه بیت‌کوین باید میزبان برنامه‌های مالی غیرمتمرکز نوآورانه باشد که در سایر بلاکچین‌ها در‌دسترس نیستند و پایگاه کاربری بزرگی داشته باشد و مزیت فراوانی درمقایسه‌با راه‌حل‌های دیفای موجود ارائه دهد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا