آموزشمبتدیمقاله

تزوس (XTZ) چیست؟؛ آنچه باید درباره پلتفرم خوداصلاحگر تزوس بدانید

تزوس (XTZ) پروژه بلاکچینی است که به‌دلیل مکانیسم‌های داخلی خود برای به‌روزرسانی شبکه محبوب شده است. سیستم‌‌های قرارداد هوشمند یکی از بخش‌های شلوغ‌ و رقابتی‌ را در صنعت رمزنگاری تشکیل می‌دهند. در‌حالی‌که حل مشکلات فناوری فعلی برای بلوغ و پیشرفت این فضا بسیار مهم است، روش‌های مختلفی برای تأمین زیرساخت‌های قرارداد هوشمند وجود دارد.

تزوس برای برنامه‌های غیرمتمرکز مالی و مدیریت دارایی‌های دیجیتال با توکن XTZ، یکی از بازیگران برجسته محسوب می‌شود. در این مقاله از بلاگ تترلند، هرآنچه باید درباره پلتفرم خوداصلاحگر تزوس بدانید، توضیح خواهیم داد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

(Tezos (XTZ چیست؟

Tezos پلتفرمی است که برای پشتیبانی و اجرای قراردادهای هوشمند ساخته شده است. شبکه اصلی تزوس که در ابتدا در سال ۲۰۱۴ طراحی شد، در سال ۲۰۱۸ به کار خود ادامه داد و به‌عنوان رقیب شبکه اتریوم به موفقیت متوسطی دست یافت.

تزوس زیرنظر بنیاد Tezos فعالیت می‌کند. بنیاد Tezos نهادی سوئیسی در حوزه تبلیغات و وام‌ها و کمک‌های مالی و مشارکت‌های استراتژیک و سایر فعالیت‌هایی است که آگاهی از اکوسیستم Tezos را افزایش می‌دهند، است.

که ابتدا آرتور بریتمن با مشارکت همسرش، کاتلین بریتمن، این پروژه را طراحی کرد؛ اما به‌دلیل اختلاف بین آن‌ها و یوهان گورس، رئیس بنیاد تزوس، با تأخیرهای زیادی روبه‌رو شد. با‌این‌حال پس از شروعی سخت، Tezos با موفقیت از بازار خرسی جان سالم به‌در برد!

در ژوئیه ۲۰۱۷، تزوس با ارائه ۲۳۲میلیون دلار عرضه اولیه سکه (ICO) انجام داد. این اتفاق تزوس را به یکی از ICOهای بزرگ‌ تبدیل کرده است.

How Tezos Works

نحوه کار (Tezos (XTZ

تزوس مانند بسیاری از رقبای خود درزمینه بلاکچین، به‌عنوان بستری برای ایجاد و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) فعالیت می‌کند. قراردادهای هوشمند در تزوس به زبان برنامه‌نویسی Michelson نوشته شده است که به‌طور خاص برای پروتکل آن طراحی شده است.

برای انجام معاملات در شبکه، از Gas استفاده می‌شود که در رمز‌ارز Tezos، به کارمزد تبدیل می‌شود. Tezos از الگوریتم اثبات سهام (PoS) و ازنظر فنی، از نوعی اثبات سهام (PoS) به نام Delegated Proof of Stake استفاده می‌کند؛ اگرچه اجرای آن منحصر به تزوس است.

چرا تزوس (XTZ) مهم است؟

Tezos چند تفاوت اساسی با دیگر سیستم‌های قرارداد هوشمند در فضای بلاکچین دارد. Tezos از اصلاح خود استفاده می‌کند و درواقع، به نام خوداصطلاحگر شناخته شده است که امکان ارتقای شبکه را بدون نیاز به ایجاد دو بلاکچین مختلف فراهم می‌کند. به آنچه در هارد فورک معروف بیتکوین، یعنی بیتکوین‌ کش، رخ داد، فکر کنید. هدف تزوس نیز جلوگیری از این سناریوهاست.

تزوس به‌دلیل اصلاح خود، به‌راحتی با فضای نظارتی و فناوری همیشه در حال تغییر و آپدیت سازگار است. در‌حالی‌که اتریوم  2.0 جهشی بزرگ برای شبکه اتریوم است، اساساً نیاز به بلاکچین جدید و جداگانه وجود دارد. با‌این‌حال، تزوس باید بتواند اصلاحاتی را انجام دهد و در مواردی از‌این‌دست، بدون ایجاد اختلال زیاد ادامه یابد.

Tezos platform

 (Tezos (XTZ چه کاربردهایی دارد؟

مانند دیگر شبکه‌های بلاکچین، تزوس روشی سریع برای تأیید معاملات مالی است. در سپتامبر۲۰۱۹، بخش جرایم سایبری (C3N) به‌عنوان یکی از اولین آژانس‌های دولتی، از Tezos برای تأیید هزینه‌های قضایی خود استفاده می‌کرد.

از تزوس برای انتقال مالکیت دارایی‌های فاقد نقدینگی مانند املاک و مستغلات یا هنر و جواهرات نیز می‌توان استفاده کرد. به‌عنوان مثال، شرکتی به نام MountX از Tezos برای استفاده از املاک و مستغلات در مکزیک بهره می‌برد.

نحوه ذخیره (Tezos (XTZ

رمزارز یا توکن XTZ (با نام Tez یا Tezzie) را می‌‎توان در کیف‌پول‌هایی ذخیره کرد که این ارز را پشتیبانی می‌کنند. این رمز ارز را در بسیاری از کیف‌پول‌های نرم‌افزاری مانند تراست‌ولت Trust Wallet و کیف‌پول‌های سخت‌افزاری همچون Ledger یا Trezor می‌توان ذخیره کرد.

خرید تتر

جمع‌بندی

تزوس به‌اندازه اتریوم فعالیت شبکه و شتاب در ساخت DApp را تجربه نکرده است؛ البته بدین‌معنا هم نیست که این شبکه بلاکچین چندان جذاب نباشد. رویکرد منحصر‌به‌فرد برای به‌روزرسانی و رأی‌گیری، ممکن است آن را به پلتفرمی چابک‌تر از برخی رقبای خود تبدیل کند.

این ویژگی می‌تواند در طولانی‌مدت به مزیت بزرگی تبدیل شود. تزوس با طی‌کردن راه دشوار فعالیت خود، برخی از ابزارهای مفید را فراهم کرده است. این ابزارها می‌توانند برای کاربران دولتی و صنعتی جذاب باشد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا