آموزشمقاله

رمزارز آکالا توکن چیست؟

شبکه آکالا که با توکن ACA تقویت می‌شود، طیف متفاوتی از خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) را در میان زنجیره‌ها فراهم می‌کند. این امکان از‌طریق اپلیکیشن آکالا ماندالا (Acala Mandala) میسر می‌شود.

همچنین، شبکه خواهر آکالا با نام کارورا (Karura) به‌همراه توکن بومی آن با همین نام، ارائه‌کننده خدمات بدون نیاز به مجوز و متن‌باز به برنامه‌های غیرمتمرکز مالی (dApps) در بلاک‌چین کوزاما (Kusama) است.

در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم تا به عمق این شبکه برویم و خدمات مختلف آن را بررسی کنیم و نکاتی نیز درباره توکن ACA ارائه دهیم و نقش آن را تحلیل کنیم.

شبکه آکالا چیست؟

آکالا تلاش می‌کند تا به «قطب مالی غیر‌متمرکز و همه‌جانبه پولکادات» تبدیل شود. این پلتفرم با اتریوم سازگار است؛ یعنی می‌تواند از قدرت اول بلاک‌چین مجهز به قرارداد هوشمند و بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز مالی دیگر در شبکه اتریوم استفاده کند.

آکالا؛ آینده دیفای

آکالا تعاملی یکپارچه میان بلاک‌چین‌ها ایجاد و از برنامه‌های مالی نیز میزبانی می‌کند. این برنامه‌ها عبارت‌اند از:

  • توکن DOT نقدینه
  • دلار آکالا (aUSD)
  • بازارساز خودکار (AMM)
  • صرافی غیرمتمرکز (DEX)

دراین‌میان، نکته مهم آن است که این خدمات کارمزدی جزئی دارند و این کارمزد برای تراکنش‌ها می‌تواند با هر توکنی پرداخت شود.

رابطه آکالا و شبکه پولکادات

آکالا پاراچینی با زیربنای لایه‌اول در شبکه پولکادات است. این زیرساختار برای تعامل یکپارچه با اتریوم و دیگر بلاک‌چین‌ها ایجاد شده است. اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ درزمینه تأمین قراردادهای هوشمند در بستر بلاک‌چین است. قراردادهای هوشمند به‌عنوان اولین روش برای «برنامه‌نویسی پول» فناوری انقلابی محسوب می‌شدند.

پولکادات چیست؟

دکتر گوین وودز، یکی از مؤسسان اتریوم و خالق زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity)،  پولکادات را ایجاد کرد. پولکادات در‌واقع شبکه‌ای از بلاک‌چین‌هاست که شامل یک زنجیره اصلی (Relay Chain) و چندین پاراچین زنجیره موازی و پاراترد یا ریسمان موازی می‌شود. ناگفته نماند این شبکه از ساختار نوآورانه زیرلایه‌ای استفاده می‌کند.

عملکرد زنجیره‌ها در شبکه پولکادات

زنجیره اصلی قلب پولکادات است که پاراچین اصلی را به بلاک‌چین‌های پاراترد در شبکه وصل می‌کند و مسئول تعامل اطلاعات و ارتباط تراکنش‌ها بین زنجیره‌هاست. پاراچین‌ها بلاک‌چین‌های مستقلی هستند که تکه‌های کوچک‌تری دارند و اصلاح‌پذیر هستند. زنجیره‌های موازی می‌توانند اقتصاد توکنی و حاکمیتی خاص خود را داشته باشند.

پاراتردها شبیه به پاراچین هستند؛ اما معمولا زنجیره‌هایی کوچک‌تر هستند که به اتصال ۲۴ساعتی به زنجیره اصلی نیازی ندارند. کاربرد و انعطاف‌پذیری مناسب پولکادات می‌تواند به موفقیت پلتفرم آکالا کمک کند.

رمزارز آکالا

 

درباره پلتفرم آکالا

شبکه آکالا از زیرساختار امنیتی پولکادات برخوردار است. این ساختار تضمین می‌کند که پلتفرم یادشده بتواند در‌مقابل حملات مصون باشد و خود را بدون خطر فورک به‌روزرسانی کند. همچنین، پلتفرم آکالا میزبان بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز است که قدرت پولکادات را در دسترسی به بستر دیفای (DeFi) افزایش می‌دهند.

ماشین مجازی اتریوم (EVM) در آکالا

فوریه۲۰۲۱، ماشین مجازی اتریوم به‌صورت اختصاصی برای بهبود و افزایش کارایی حداکثری زیرلایه‌های آکالا ساخته شد. این ماشین کاملا بومی شبکه پولکادات است و با شبکه اتریوم سازگاری دارد.

این ماشین در شبکه آکالا باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان زیرلایه‌ها و سالیدیتی و Web3 بتوانند تنها با یک کیف‌پول به تجربه فول استک (Full-Stack) کامل دست پیدا کنند. منظور از این تجربه همکاری هم‌زمان آکالا، EVM، زیرلایه‌ها و WASM است.

معرفی رمزارز ACA

توکن بومی آکالا، یعنی رمز‌ارز ACA، دو کارکرد اصلی است:

  • توکن ACA به‌عنوان توکن کاربردی در شبکه آکالا فعالیت می‌کند. این توکن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها، برنامه‌های قراردادهای هوشمند، استیک و دیگر فعالیت‌های اصلی شبکه استفاده می‌شود.
  • توکن آکالا برای حاکمیت شبکه کاربرد دارد. دارندگان این توکن حق رأی دارند؛ یعنی می توانند در زمینه‌هایی همچون حاکمیت خزانه آکالا، انتخاب اعضای شوراها، مدیریت خطر، بهبود شبکه و اصلاحات شبکه در موضوعات حساس رأی دهند.

رمزارز آکالا

 

دلار آکالا (aUSD)

دلار آکالا استیبل‌کوینی چند‌وثیقه‌ای است که برنامه‌های غیرمتمرکز آکالا و برنامه‌های مالی آن را بهبود می‌بخشد و تقویت می‌کند. این بهبودها می‌تواند در عرصه‌هایی مثل وام‌دهی، وام‌گیری، کسب سود و ترید دارایی‌های مصنوعی باشد. توکن aUSD متناسب با یک دلار آمریکاست؛ در‌نتیجه، این استیبل‌کوین می‌تواند به جفت‌تریدی مناسب و منبع ذخیره ارزی مطمئن تبدیل شود.

آکالا ماندالا و پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز

آکالا ماندالا میزبان مجموعه برنامه‌ها و پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز در آکالاست. هر‌چند این شبکه هنوز در مراحل آزمایشی قرار دارد، بدون نیاز به مجوز و متن‌باز است؛ ازاین‌رو، هر‌کسی می‌تواند با این برنامه‌ها تعامل برقرار کند. با‌این‌حال، گفتنی است که برنامه Polkadot.js باید برای تعامل با آکالا ماندالا نصب شود. برنامه یادشده رایگان است و می‌تواند از‌طریق افزونه‌های مرورگر نصب و در چند ثانیه اجرایی شود.

قابلیت‌های آکالا ماندالا عبارت‌اند از:

  • قرض‌گرفتن دلار آکالا (ارائه وام‌هایی با وثیقه سنگین)
  • مبادله (صرافی غیر‌متمرکز)
  • دریافت توکن‌های LP از‌طریق تأمین نقدینگی با توکن‌های متفاوت
  • نمایش قیمت توکن ا‌طریق بازخوردهای قیمتی دریافت‌شده از اوراکل‌ها
  • مشاهده برنامه‌های شوراهای مختلف، از‌جمله شورای عمومی، شورای Honzon، شورای Homa و کمیته فنی

جمع‌بندی

آکالا به‌دلایلی در کانون توجه بسیاری از رسانه قرار گرفته است. پلتفرم کاملا یکپارچه برنامه‌های غیرمتمرکز آکالا با نام «آکالا ماندالا» قرار است به قطب مالی غیر‌متمرکز پولکادات تبدیل شود. همچنین، بنیاد آکالا همین کار را با شبکه کوساما انجام داده است و «کارورا» را به‌عنوان قلب برنامه‌های مالی غیر‌متمرکز در آن معرفی کرده است. این شبکه‌ها با استقبال عموم مواجه شده‌اند. همچنین، شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه مارس۲۰۲۱ حمایت خود را از آکالا و کارورا اعلام کردند که باعث افزایش ضمانت این شبکه‌ها شده است.

 

به‌علاوه، این شبکه به‌تازگی از پروتکل کامپاند (Compound) سرمایه‌ای دریافت کرده است تا «استارپورت» (Starport) بسازد. استارپورت دروازه‌ای میان‌زنجیره‌ای برای برنامه‌های مالی غیر‌متمرکز نزد زنجیره کاپماند و اکوسیستم پولکادات است. آکالا در تلاش برای رسیدن به آینده‌ای روشن است. در بازار گاوی بیت کوین در سال ۲۰۲۱ و رقابت سنگین ارزهای دیجیتال با یکدیگر، قطعا آکالا یکی از پروژه‌هایی است که باید آن را از نزدیک دنبال کرد.

 درصورتی‌که قصد دارید رمز‌ارز آکالا را بخرید، با مراجعه به صفحه مبدل تترلند می‌توانید آن را با کارمزد رایگان تهیه کنید. 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا