آموزشمقاله

ارز دیجیتال کردیت کوین چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

ارز دیجیتال کردیت کوین با هدف تکمیل کاستی‌های سیستم وام‌دهی دیفای تولید شد. هدف CreditCoin برطرف‌کردن این خلأ و ایجاد پروتکل وام‌دهی بین‌بلاک‌چینی بر‌اساس اعتبار گذشته افراد است.

در این مقاله از بلاگ تترلند به این سؤال‌ها جواب می‌دهیم: ارز دیجیتال کردیت کوین چیست؟ چطور کار می‌کند؟ نقشه راه آن چیست؟ تیم پشت پروژه آن کیست؟

ارز دیجیتال کردیت کوین چیست و چه هدفی دارد؟

Creditcoin بلاک چینی بدون مجوز (Permissionless) است که برای تسهیل شبکه سرمایه‌گذاری اعتباری بدون توجه به محدودیت‌ها درزمینه مرزها و ملیت‌ها طراحی شده است.

صنعت ارز دیجیتال پس از گذشت سال‌ها فاقد بازاری توسعه‌یافته برای وام و استقراض مبتنی‌بر اعتبار است. از‌آن‌جا‌که مدل وام‌دهی با وثیقه دیفای نمی‌تواند شکاف بین وام‌های رمزنگاری و دنیای واقعی را پر کند، باید نوع جدیدی از پلتفرم برای سرمایه‌گذاری‌های اعتباری ارز دیجیتال ایجاد شود.

عملکرد کردیت کوین چگونه است؟

کردیت کوین تراکنش‌های وام بین طرفین را مطابقت می‌دهد و ثبت می‌کند. تاریخچه تراکنش‌های اعتباری به‌طور دقیق و عمومی ذخیره می‌شود و به طرفین معامله اجازه می‌دهد تا خطرها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری را بررسی کنند.

مزایای Creditcoin

شفافیتی که در اکوسیستم Creditcoin ایجاد می‌شود، می‌تواند مزایایی از‌جمله تسهیل دسترسی و اعتماد به اطلاعات بازار مورد‌نیاز برای بازارهای وام‌دهی کارآمد، رهایی دیفای از الزام وثیقه‌گذاری بیش از میزان وام‌گرفتن، ایجاد انواع جدیدی از روابط اقتصادی و پرکردن شکاف بین اقتصاد وام‌دهی در دنیای واقعی و ارزهای دیجیتال را به‌ارمغان بیاورد.

 

ارز دیجیتال کردیت کوین

 

اهداف رمز ارز کردیت کوین چیست؟

هدف کردیت کوین اتصال دارایی‌های بلاک‌چینی به‌ یکدیگر ازطریق پروتکلی ساده برای ایجاد بازار وام بین‌بلاک‌چینی است که اکوسیستم ارز دیجیتال را به ارزی معتبر نزدیک‌تر می‌کند.

Creditcoin چطور کار می‌کند؟

همان‌طور‌که گفتیم، کردیت کوین پروتکل وام‌دهی مستقل از بلاک‌ چین‌هاست که برای مطابقت و ثبت تراکنش‌های وام ارز دیجیتال طراحی شده است. در ابتدایی‌ترین سطح خود، سرمایه‌گذاران یا وام‌دهندگان را به قرض‌گیرندگان یا افراد نیازمند به سرمایه متصل می‌کند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که طرفین شرایط وام مدنظرشان مانند نرخ بهره و تاریخ سررسید را ثبت می‌کنند.

هنگامی‌که دو طرف پس از بررسی سوابق با اجرای این وام موافقت کردند، تراکنش‌های خود را روی بلاک چینی جداگانه ثبت می‌کنند. در‌حال‌حاضر، بیت کوین و اتریوم و Gluwacoin پشتیبانی می‌شوند. نودهای ماینر هر مرحله از فرایند وام را با استفاده از پلاگین برای نظارت بر آن بلاک‌ چین‌ها در Creditcoin ثبت می‌کنند.

اکوسیستم کردیت کوین چگونه است؟

اکوسیستم کردیت کوین بر ۶ عنصر اصلی استوار است:

  • سرمایه‌گذاران (Investors) که درخواست‌های وام‌دادن (Ask Orders) را در بلاک چین ثبت و پس از تأیید انتقال،‌ مبلغ وام را سپرده می‌کنند.
  • استخرهای وام‌دهی (Lending Pools) که شامل ترکیب همه درخواست‌های وام‌دادن به‌علاوه سرمایه Gluwa Capital است.
  • جمع‌آوری‌کنندگان سرمایه (Fundraisers) یا واسطه‌های وام‌دهی که کارشان تأمین خدمات وام‌دهی برای اعضای جامعه خودشان است. آنان درخواست‌های وام‌گرفتن (Bid Orders) را در بلاک چین ثبت می‌کنند.
  • کاربر نهایی یا قرض‌کننده که برای گرفتن وام درخواست می‌دهند.
  • Credal که مجموعه APIهای کردیت کوین است و برای ارسال تراکنش‌ها به بلاک چین Credit Coin و خواندن اطلاعات آن‌ها استفاده می‌شود.

هایپر لجر (Hyperledger) چیست؟ تکنولوژی بلاک چین برای کسب‌و‌کارها

نقشه راه کردیت کوین

در وایت‌پیپر Credit Coin نقشه راه این پروژه در سه مرحله ارائه شده است؛ اما نکته منفی آن نداشتن برنامه زمانی برای مراحل مختلف است. مرحله اول ساخت بلاک چین کردیت کوین است که شامل تعریف فرایند وام‌دهی و ثبت تراکنش‌ها روی بلاک چین، انتشار وایت‌پیپر، برگزاری عرضه اولیه، راه‌اندازی شبکه و فهرست‌شدن در تعدادی از صرافی‌‌ها است.

تمرکز مرحله دوم روی رشد و توسعه اکوسیستم پروژه است. ساخت کیف‌پول، اپلیکیشن پرداخت،‌ استیبل کوین Gluwa، توسعه داکیومنت‌های بلاک چین، ساخت Credal و جذب سازمان‌های وام‌دهی بخشی از اهداف این مرحله هستند.

در مرحله سوم، کردیت کوین به‌دنبال کارآمدتر‌کردن بازارهای اعتباری و ادغام با سایر بلاک چین‌ها و گسترش شبکه است. گسترش Credal در میان مؤسسه‌های مالی مختلف، یکپارچگی با بیشتر ارزهای فیات و پلتفرم‌های رمزارزها، ایجاد هویت مستقل و اعتبارنامه‌های تأییدشدنی در کیف‌پول‌های Gluwa و ساخت الگوریتم امتیازدهی اعتباری بخش‌های مهم این مرحله هستند. همچنین، در آینده احتمالا مکانیزم استیکینگ برای توکن CTC راه‌اندازی خواهد شد.

بررسی تیم پشت پروژه کردیت کوین

دو شرکت پیشرو در حوزه فین‌تک، یعنی Gluwa و Aella، در شکل‌گیری کردیت کوین مؤثرند. Gluwa بخش فناوری و Aella وظیفه جذب کاربران را برعهده دارد. Gluwa تیمی گسترده در آمریکا،‌ کانادا، کره‌جنوبی و چندین کشور دیگر در زمینه‌هایی از‌جمله تکنولوژی بلاک چین، ترید ارزهای دیجیتال، خدمات مالی، علوم کامپیوتر و سیستم‌های پرترافیک دارد. تائه لیم اوه (Tae-lim Oh) مؤسس و مدیرعامل Gluwa است. او از دانشگاه Carnegie Mellon فارغ‌التحصیل شده و از سال ۲۰۱۲ این شرکت را تأسیس کرده است.

اکین جونز (Akin Jones)، مؤسس و مدیرعامل Aella، در دانشگاه هاروارد و رشته تجارت و امور مالی بین‌الملل تحصیل و سال ۲۰۱۵ شرکتش را تأسیس کرده است. پیش از تأسیس شرکت یادشده، وی چندین نقش‌ مهم در بانکداری آفریقا و آمریکای‌شمالی را نیز بر‌عهده داشته است.

سرمایه‌گذارها و مشارکت‌های Creditcoin

در سوابق این پروژه، چندین همکاری به‌چشم می‌خورد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم. بنیاد کردیت کوین با همکاری شبکه Stacks بیت کوین را به اکوسیستم مالی خودش می‌آورد. همچنین، مشارکت با Arkadiko، پروتکل نقدینگی غیرحضانتی و غیرمتمرکز روی بلاک چین استکس‌، استیبل کوین این پروتکل، USDA را وارد فضای کردیت کوین می‌کند.

با‌توجه‌به اهمیت و کاربردهایی که توکن‌های بی‌همتا دارند، فراهم‌کردن بستر حضور آن‌‌ها در اکوسیستم مالی ضروری است. به همین منظور‌، کردیت کوین با پروتکل Flow همکاری کرده است.

 

ارز دیجیتال کردیت کوین

 

مفهوم NFT چیست؟ همه‌چیز درباره توکن‌های غیرقابل‌تعویض

دیگر همکاری‌های کردیت کوین عبارت‌اند از: مشارکت با XXBLUE (پلتفرم ان‌اف‌تی Seoul Auction، بزرگ‌ترین شرکت حراج هنری کره) و همکاری Aella با Tizeti برای دسترسی به بیش از ۱‌میلیون نفر کاربر این پلتفرم در غرب آفریقا.

در میان سرمایه‌گذاران شرکت Gluwa اسامی بزرگی دیده می‌شود؛ ازجمله:

  • استیو چن (Steve Chen)، بنیان‌گذار یوتیوب
  • یونگ کی کیم (Young Ki Kim)، رئیس سامسونگ
  • تام جیمز (Tom James)، بنیان‌گذار Intec
  • هولگر آسنماخر (Holger Assenmacher)، پروفسور رمزنگاری دانشگاه برکلی و بنیان‌گذار Cryptowerk

برخی از سرمایه‌گذاران مشهور شرکت Aella نیز عبارت‌اند از:

  • برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)، مدیرعامل کوین‌بیس
  • مایکل سیبل (Michael Seibel)، مدیرعامل Y Combinator
  • بیل پالادینو (Bill Paladino)، رئیس سابق گروه Naspers

بررسی توکن CTC و G-CRE

در ساختار کردیت کوین دو ارز دیجیتال وجود دارد: ۱. CTC توکن شبکه اصلی Creditcoin است که برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و پاداش‌های استخراج استفاده می‌شود؛ ۲. G-CRE توکن واگذاری (Vesting) و معاملاتی با استاندارد ERC-20 است. G-CRE قابلیت تبدیل‌شدن به CTC را به نسبت یک‌به‌یک دارد. در‌حال‌حاضر، توکن G-CRE را در صرافی‌های مختلف می‌توان معامله کرد؛ اما برای آن از نماد CTC استفاده کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۷، یک مرحله فروش خصوصی رمزارز CTC با سافت‌کپ ۱۰میلیون‌دلاری و هاردکپ ۳۰میلیون‌دلاری برگزار شد. در این مرحله، تمام ۲۰۰میلیون توکن کردیت کوین خریده و وارد بازار شدند. نحوه توزیع کردیت کوین به‌شرح زیر است:

  • ۷۰درصد به ماینرهای شبکه در قالب پاداش بلاک تعلق گرفته است.
  • ۱۵درصد به شرکت Gluwa برای تحقیق، توسعه، بازاریابی و… اختصاص یافته است که به‌صورت خطی و طی ۶ سال آزاد می‌شود.
  • ۱۰درصد برای فروش به سرمایه‌گذاران کنار گذاشته شده است. این توکن‌ها در بازه‌های زمانی ۶ تا ۳۶ماهه آزاد می‌شود.
  • ۵درصد به بنیاد کردیت کوین اختصاص پیدا کرده است که وظایفی همچون حمایت شرکا و کارهای عمومی و ایجاد جامعه را برعهده دارد. این توکن‌ها نیز به‌صورت خطی و در مدت ۶ سال آزاد خواهند شد.

جمع‌بندی

کردیت کوین به‌دنبال ایجاد شبکه‌ای بین‌بلاک‌چینی است که وام‌دهنگان و قرض‌کنندگان در آن بتوانند درخواست‌ها و شرایط خود برای وام از‌جمله نرخ بهره و سررسید بازپرداخت را ایجاد کنند. سپس این شبکه آن‌ها را مستقیماً به‌هم وصل می‌کند و اگر موافق بودند اجرای وام انجام می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت کردیت کوین با سایر پلتفرم‌ها، ثبت سابقه تراکنش‌ها برای هر وام و هر کیف‌پول است. بدین‌ترتیب، می‌تواند سیستم وام‌دهی مبتنی‌بر اعتبار را مشابه با دنیای واقعی در ارزهای دیجیتال پیاده‌سازی کند.

اگر قصد خرید ارز دیجیتال کردیت کوین را دارید می‌توانید به صفحه مبدل تترلند مراجعه کرده و این رمزارز را با کارمزد رایگان خریداری کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا