آموزشمبتدی

7 راه برای کسب درآمد در بازارهای خرسی

بازارهای خرسی برای سرمایه‌گذاران باتجربه امری عادی است؛ چراکه در گذشته اتفاق افتاده است و دوباره نیز رخ خواهد داد. حال چگونه می‌توان در بازار خرسی درآمدزایی کرد؟

اکثر سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به بازار رمزارزها در حال تجربه زمستان ارزهای دیجیتال هستند و ارزش اکثر دارایی‌های دیجیتالشان دچار کاهش شده است. اگرچه بازار خرسی برای همه سخت است، برای تازه‌واردان و کسانی که تجربه نوسان بازار را ندارند، مشکل‌تر است.

در این مقاله از بلاگ تترلند، با ۷ روش کسب سود در بازارهای خرسی رمزارزها آشنا خواهیم شد.

بازار خرسی چیست؟

در بازارهای سنتی، بازار خرسی (Bear Market) زمانی رخ می‌دهد که ارزش سهام درمقایسه‌با نقطه اوج قبلی خود ۲۰درصد افت کرده باشد؛ ولی در رمزارزها بازار خرسی به شرایطی اشاره می‌کند که در آن، قیمت‌ها شدیداً افت کنند و بازار مملو از حس بی‌اعتمادی باشد.

اعتماد‌به‌نفس کم سرمایه‌گذاران و بدبینی آنان بازارهای خرسی را تعیین می‌کند. سرمایه‌گذاران در بازار خرسی تمایل دارند اخبار مثبت را نادیده بگیرند و فروش سریع باعث افت قیمت‌ها می‌شود.

بازار رمزارزها از زمان ظهور بیت کوین در سال ۲۰۰۹ تاکنون، سه بازار خرسی به خود دیده است و ما اکنون در سومین بازار خرسی قرار داریم. در‌حال‌حاضر، قیمت‌ها درمقایسه‌با نقطه اوج قیمت‌ها حدوداً ۷۰درصد افت کرده است.

چگونه از بازارهای خرسی به سلامت عبور کنیم؟

کلید عبور از بازارهای خرسی داشتن رویکرد طولانی‌مدت و تمرکز بر ویژگی‌های فاندامنتال پروژه به‌جای قیمت کنونی آن است. اگرچه بازار خرسی در‌نهایت با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو می‌شود، بعضی از پورتفولیوها زمان بیشتری طول می‌کشند تا به وضعیت قبلی خود بازگردند و بعضی دیگر نیز هیچ‌گاه بازیابی نمی‌شوند.

بازار خرسی مثالی مناسب برای نشان‌‌دادن اهمیت حفظ سرمایه در سرمایه‌گذاری است. با‌این‌حال، لازم است در درازمدت این جمله وارن بافت را به‌خاطر بسپارید: «زمانی‌که دیگران می‌ترسند باید طمع کرد.» در‌نتیجه، در بازار خرسی نیز فوایدی وجود دارد؛ از‌جمله:

  • خرید در کف و فروش در اوج
  • ایجاد سرمایه‌گذاران منضبط و ثابت‌قدم
  • توانایی سنجش تحمل ریسک سرمایه‌گذاران

در‌ادامه، ۷ راهکار برای کسب درآمد منفعل از بازارهای خرسی را معرفی می‌کنیم.

بازارهای خرسی

استیکنیگ 

استیکینگ (Staking) فرایند قفل‌کردن کوین‌ها در پلتفرمی خاص برای کسب سود است. بیشتر پلتفرم‌ها از دو شیوه امکان استیکینگ را فراهم می‌کنند:

  •  استیکینگ منعطف که امکان برداشت سرمایه در هر زمانی وجود دارد.
  • استیکینگ ثابت که در آن برای مدتی خاص امکان برداشت سرمایه خود را ندارید؛ مثلاً یک ماه یا بیشتر.

توکن‌ها را می‌توان در پلتفرم‌های اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) مختلفی استیک کرد. همچنین، صرافی‌های غیرمتمرکز مختلفی مانند یونی‌سواپ و کرو و بالانسر وجود دارند که در آن سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌ازای فراهم‌آوردن نقدینگی، در کارمزد ترید این پلتفرم‌ها شریک شوند.

خریدوفروش رمزارز

ترید رمزارز در زمان بازارهای خرسی فرصتی مناسب برای خرید با قیمت ارزان یا فروش در هنگام بازگشت قیمت است. نوسان‌گیری می‌تواند روش مناسبی برای جبران سرمایه از‌دست‌رفته باشد. اگرچه یافتن معامله مناسب در زمان بازار خرسی کار مشکلی است، کسب سرمایه بر‌اساس شرایط بازار می‌تواند درآمد چشمگیری نصیب افراد کند.

برای مثال، در مبدل تترلند می‌توان بیش از ۱۰۰ رمزارز را با کارمزد رایگان خرید‌و‌فروش کرد. رمزارزهای موجود در مبدل جزو توکن‌های پرطرفدار بازار هستند.

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ

بازاریابی معرف (Affiliate Marketing) یکی از روش‌هایی است که در آن فرد در‌قبال بازاریابی برای خدمات یا محصولی، درآمد کسب می‌کند. در این روش، اگر پس از تبلیغات فرد شخص دعوت‌شده با کد معرف یا لینکی خرید کند که در‌اختیارش قرار داده شده است، درصدی از سود فروش به شخص معرف تعلق می‌گیرد.

فرد معرف می‌تواند با معرفی دوستان یا بازاریابی از‌طریق رسانه‌های اجتماعی و بلاگ و فرستادن ایمیل برای محصولی خاص تبلیغات کند. بازاریابی معرف افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های کسب درآمد منفعل در بازارهای خرسی است. بسیاری از پروژه‌ها درقبال این نوع از بازاریابی، درصدهای زیادی حتی با توکن بومی خودِ پروژه به شخص معرف اهدا می‌کند.

یکی از مثال‌های همکاری در فروش، کسب درآمد در تترلند با معرفی دوستان است. در این روش، می‌توانید با معرفی دوستان خود به تترلند بین ۲۰ تا ۴۰درصد کارمزدهای دوستانتان را از‌آنِ خود کنید.

استراتژی میانگین‌گیری یا متوسط هزینه دلاری

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد منفعل روش متوسط هزینه دلاری (Dollar-Cost Average) است. در این روش، مقدار مشخصی از دارایی را در بازه‌های زمانی مشخصی می‌خریم. خرید دارایی در قیمت‌های مختلف می‌تواند ریسک خرید در اوج قیمتی و از‌دست‌دادن کل سرمایه را کاهش دهد.

روش میانگین‌گیری هنگام عرضه اولیه کوین (ICO) یا خرید آلت کوین‌ها یا حتی بیت کوین کاربردی است. کم‌کردن میانگین در طولانی‌مدت باعث سر‌به‌سر‌شدن میانگین قیمت دارایی یا حتی کسب سود در بازارهای خرسی می‌شود.

استراتژی سرمایه‌گذاری در استیبل کوین

استیبل کوین‌ها دارایی‌هایی دیجیتال هستند که ارزش آن‌ها معادل ارزش پشتوانه‌‌شان است. برای مثال، پشتوانه آن‌ها دلار آمریکا یا طلاست و در‌نتیجه، دچار نوسان بازار رمزارزها نمی‌شوند. از‌این‌رو، استیبل کوین‌ها راهی مناسب برای ذخیره دارایی و جلوگیری از نوسان هستند. کاربران با تبدیل دارایی‌‌هایشان در هنگام بازار نزولی به استیبل کوین، آن‌ها را حفظ می‌کنند.

سپس با نوسان‌گیری در بازار خرسی، رمزارزی را خرید‌و‌فروش می‌کنند و بدون آنکه از بازار خارج شوند، مجدداً دارایی خود را به استیبل کوین تبدیل می‌کنند. یکی از استیبل کوین‌های معروف و محبوب تتر (USDT) است. این رمزارز با داشتن ارزش بازار حدوداً ۶۷میلیارد‌دلاری پس از بیت کوین و اتریوم، در رتبه سوم رمزارزها از‌نظر ارزش بازار قرار دارد.

بازارهای خرسی

ساخت توکن غیرقابل‌معاوضه (NFT)

توکن‌ غیرقابل‌معاوضه (NFT) دارایی دیجیتالی محسوب می‌شود که نمایانگر اقلام مختلفی مانند اثر هنری و آیتم‌های جمع‌آوری‌شدنی در بازی است. NFTها در بلاک چین ذخیره و خریدوفروش می‌شوند.

یکی از راه‌های کسب درآمد در بازار خرسی ایجاد NFT و فروش آن در پلتفرم‌هایی مانند OpenSea یا Rarible است. هنرمندان یا عکاسان یا سایر افراد خلاق می‌توانند در چنین پلتفرم‌های آثار هنری‌شان را بفروشند.

اشتغال در صنعت رمزارز

حتی در بازارهای خرسی نیز فرصت‌هایی برای کسب درآمد در بازار رمزارزها وجود دارد. برای مثال، می‌توان در صنعت ارزهای دیجیتال مشغول به کار شد. با افزایش محبوبیت رمزارزها، تقاضا برای افراد باتجربه برای کار در بلاکچین و فضای ارز دیجیتال نیز افزایش می‌یابد. مشاغل مختلفی در این صنعت وجود دارند؛ مثلاً بازاریابی یا مهندسی یا مدیریت محصول.

درآمد حاصل از این صنعت نیز می‌تواند به‌صورت رمزارز باشد که خود با اتمام بازار خرسی ارزش آن افزایش می‌یابد. برای آگاهی بیشتر درباره یافتن کار در بازار رمزارزها، می‌توانید مقاله «چگونه در متاورس و وب ۳ کار پیدا کنیم؟» تترلند را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

روشی مخفی برای کسب سود در بازارهای خرسی وجود ندارد؛ اما با برخی تکنیک‌ها می‌توان از سرمایه خود محافظت یا حتی در برخی مواقع درآمدزایی کرد. در‌هر‌صورت، خرید در کف قیمت و فروش در اوج روشی ایدئال برای افزایش سرمایه در بازارهای نزولی است.

باید توجه کرد که زمستان ارزهای دیجیتال بالاخره تمام می‌شود و همیشه فرصت درآمدزایی ازطریق پلتفرم‌های دیفای (DeFi) وجود دارد. اگرچه حجم ترید و نوسان‌گیری برای تریدها مهم است، برای کسانی که به فکر سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند، میانگین‌گیری استراتژی مناسبی در بازارهای خرسی است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا