آموزشمتوسط

معرفی 7 بلاکچین‌ برتر برای انتشار NFT ها

یکی از کاربرد‌های بلاکچین توسعه NFT هاست. این توکن‌ها از حق مالکیت تجاری اشیای فیزیکی و دیجیتالی و نیز مالکیت معنوی حکایت می‌کنند. آنچه NFT را از تصویر دیجیتالی متمایز می‌کند، متادیتاست که به آن امکان منحصربه‌فردبودن می‌دهد.

متادیتا برای NFT ها ویژگی‌ها و هویت یکتا به‌ارمغان می‌آورد و از آن برای نمایش حق مالکیت و نایابی و سایر خواص مربوط به دارایی‌‌های هنری دیجیتالی یا فیزیکی استفاده می‌شود. فرایند ساخت NFT ها شامل آپلود متادیتا یا به‌شکل توکن رمزنگاری‌شده در بلاکچین است. به این کار اصطلاحاً مینت‌کردن (Mint) ان‌اف‌تی می‌گویند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، بلاکچین‌های محبوب توسعه ‌NFT ها را معرفی و آن‌ها را با‌هم مقایسه می‌کنیم؛ بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مطلب خواندنی با ما همراه باشید.

تفاوت بلاکچین NFT و فروشگاه NFT

بدون بلاکچین NFT‌ها خواص ذاتی مانند تغییرناپذیر و اصیل و یکتا‌بودن را از دست می‌دهند؛ در‌نتیجه، NFT‌ ها توانسته‌اند کاربردهایی برای تعیین و تأیید اصالت مالکیت در حوزه‌های مختلف هنری، مالکیت معنوی، املاک و آثار کلکسیونی داشته باشند.

فروشگاه‌های NFT بازارهایی آنلاین و عمومی هستند که امکان ایجاد و خریدوفروش NFT‌ ها را برای کاربران فراهم می‌کنند. اگرچه بیشتر بلاکچین‌های NFT فروشگاه دارند، فروشگاه‌های شخص ثالثی نیز هستند که خدمات بیشتری به مخاطبان ارائه می‌کنند. در‌ادامه، تعدادی از بلاکچین‌هایی معروفی را معرفی می‌کنیم که خدمات NFT ارائه می‌کنند.

بلاکچین اتریوم برای NFT ها

در سال ۲۰۱۴، بلاکچین اتریوم ایده NFT‌ ها را برای اولین‌بار مطرح کرد. با‌این‌حال با معرفی استاندارد ERC-721، توکن‌های NFT به‌ ابزاری مبتنی‌بر قراردادهای هوشمند تبدیل شدند و در حوزه‌های مالی، گیمینگ، هنری و موسیقی کاربرد پیدا کردند.

زمانی‌که اکوسیستم NFT در سال ۲۰۱۷ شروع  به کار کرد، اتریوم با معرفی قرارداد هوشمند استاندارد ERC-1155 موجب شکوفایی و مقبولیت گسترده NFT‌ ها شد. استانداردهای قدیمی ERC-20 و ERC-721 نیازمند ساخت قراردادی هوشمند برای هر توکن بودند. به‌زبان ساده، شبکه برای انجام هر نقل‌و‌انتقال NFT نیازمند ایجاد قراردادی هوشمند برای آن NFT بود.

استاندارد چند‌توکنی ERC-1155 واسطی چند‌منظوره برای انتقال هم‌زمان چندین توکن است و در‌نتیجه، موجب کاهش هزینه تراکنش‌ها می‌شود. بلاکچین اتریوم ۹۰درصد سهم بازار NFT‌ ها را ازآنِ خود کرده‌ است؛ با‌این‌حال به‌دلیل میزبانی مستقیم بخش اعظم NFT‌ها، موجب صعود نقطه اشباع شبکه و افزایش هزینه‌های ایجاد و ترید NFT‌ ها در این شبکه شده است.

بلاکچین‌های متعدد دیگری برای پشتیبانی از اکوسیستم NFT‌ ها به‌وجود آمده‌اند و تا حدی از ترافیک اتریوم کاسته‌اند. باوجوداین‌، نسل بعدی اتریوم، یعنی اتریوم ۲، می‌خواهد با ارتقای عملکرد شبکه و کاهش هزینه‌ها، عناصری مانند استیکینگ و ادغام‌کننده شبکه بیکن‌چین BNB با شبکه اصلی را معرفی کند.

بلاکچین سولانا برای NFT ها

اکوسیستم سولانا یکی از بلاکچین‌های آینده‌دار برای میزبانی از NFT است. سولانا در‌مقایسه‌با اتریوم توان عملیاتی بیشتری دارد؛ یعنی تعداد بیشتری تراکنش را با کارمزد کمتری می‌تواند پردازش کند.

بلاکچین سولانا با استفاده از Metaplex، توانسته است ابزارها و قراردادهای هوشمند و خدمات مختلف مرتبط با توسعه NFT‌ها را ایجاد کند. این بلاکچین از مکانیزم اثبات سهام (PoS) همراه با سازوکار اثبات تاریخچه استفاده می‌کند.

یکی از ویژگی‌های متمایز‌کننده سولانا خاصیت ضد‌سانسور و تراکنش‌های تقریبا صفر است که موجب شده هنرمندان NFT و تریدرهای زیادی جذب فروشگاه NFT سولانا شوند. 

بلاکچین پالیگان برای NFT ها

پالیگان که قبلاً با نام ماتیک شناخته شده بود، به‌عنوان بلاکچینی لایه‌دوم برای شبکه اصلی اتریوم عمل می‌کند؛ در‌نتیجه، کاربران و توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از پل بین‌شبکه‌ای، داده‌ها را از شبکه اصلی اتریوم به پالیگان انتقال دهند.

بلاکچین پالیگان به‌عنوان راه‌حلی برای افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش زمان و هزینه کارمزدها به‌وجود آمده است. اتریوم ۶ تراکنش را در یک دقیقه (۱۰ ثانیه به‌ازای هر تراکنش) انجام می‌دهد؛ اما این زمان برای پالیگان ۲۶.۰۸ تراکنش در هر دقیقه (۲.۳ ثانیه به‌ازای هر تراکنش) است.

یکی از دلایل اصلی کاربران برای انتخاب پالیگان این است که برای ایجاد NFT جدید در پالیگان، به هزینه اولیه نیازی نیست. با‌این‌حال، پالیگان در ازای فروش این NFT‌های تازه‌ضرب‌شده ۲.۵درصد کارمزد دریافت می‌کند.

بلاکچین کاردانو برای NFT ها

کاردانو پلتفرم بلاکچین نسل‌سومی مبتنی‌بر PoS است که برای حل مشکلات بلاکچین نسل‌اولی مانند بیت کوین و بلاکچین نسل‌دومی مانند اتریوم ساخته شده است. NFT‌ها در کاردانو می‌تواند با استفاده از گره مینت کاردانو یا یکی از خدمات شخص ثالث در این شبکه ایجاد شود؛ ازاین‌رو، کاربران در کاردانو کنترل کامل توکن‌های مینت‌شده را خواهند داشت.

هر تراکنش در کاردانو شامل ایجاد توکن و خریدوفروش آن، نیازمند پرداخت کارمزد بر‌اساس حجم فایل است؛ در‌نتیجه فایل‌هایی با حجم کمتر، به کارمزدهای کمتری نیاز دارند. همچنین، کاردانو فروشگاه اختصاصی برای ایجاد و فروش NFT و کیفپولی برای ذخیره این توکن‌ها و سایر دارایی‌های دیفای دارد.

بلاکچین BNB برای NFT ها

بلاکچین BNB چین از دو شبکه بیکن‌چین BNB (بایننس چین سابق) و بایننس اسمارت چین (BSC) ساخته شده است. توکن‌های NFT در BNB چین با قابلیت پشتیبانی از سایر بلاکچین‌ها ساخته شده است. توسعه‌دهندگان NFT این شبکه را نه‌تنها به‌دلیل تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر، بلکه به‌دلیل قابلیت فرازنجیره‌ای آن و پشتیبانی از ماشین مجازی اتریوم (EVM) انتخاب می‌کنند.

شبکه BNB چین از توکن استاندارد ERC-721 اتریوم برای اثبات مالکیت توکن استفاده می‌کند. در فروشگاه NFT این شبکه، سرمایه‌گذاران می‌توانند توکن‌های دیجیتالی کلکسیونی را با استفاده از توکن‌های BNB و BEP-20 خریدوفروش کنند. 

بلاکچین تزوس برای NFT ها

تزوس بلاکچینی PoS است که از استاندارد TZIP-012 برای ذخیره‌سازی NFT‌ها در قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند که اغلب با نام قراردادهای FA2 شناخته شده‌اند. تزوس یکی از برترین پلتفرم‌های NFT حال‌حاضر محسوب می‌شود.

استاندارد FA2 امکان ایجاد قراردادهای هوشمند تک‌توکنی یا چند‌توکنی با حفظ قابلیت سازگاری با کیف‌پول‌های دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کند. در آینده، استاندارد TZIP-012 قابلیت پشتیبانی معکوس و توکن‌های رپدشده (Wrapped) ایجاد می‌کند.

بلاکچین ترون برای NFT ها

شبکه ترون از استاندارد TRC-721 برای ایجاد NFT‌ ها استفاده می‌کند و هدفش بهبود عملکرد کلی شبکه با مدیریت ترافیک است. NFT‌ هایی که در ترون ایجاد می‌شوند، از استاندارد ERC-721 اتریوم می‌توانند به‌طورکامل پشتیبانی کنند.

هنگام ایجاد NFT در ترون، باید از واسط کیف‌پولی برای قبول امن تراکنش‌ها استفاده کرد. برای این منظور، توکن‌های TRC-721 نیازمند ایجاد حساب در کیف‌پول Tronlink با موجودی حداقل ۳۵۰ TRX است. زمانی‌که NFT در شبکه ترون ایجاد شود، کاربران می‌توانند با استفاده از Tronscan قراردادهای هوشمند را کامپایل کنند و به‌کار بگیرند.

nft ها

تفاوت بلاکچین‌های مختلف NFT

در جدول زیر، به‌طور‌خلاصه بلاک چین معروف NFT را باهم مقایسه کرده‌ایم.

شبکه توکن بومی زبان برنامه‌نویسی میانگین سرعت تراکنش میانگین هزینه مینت NFT
اتریوم اتر (ETH) سالیدیتی 15 TPS 0.03 ETH
سولانا سولانا (SOL) RUST, C, C++ 65000 TPS 0.00001 SOL
کاردانو آدا (ADA) Haskell 250 TPS 1.5 ADA
BNB اسمارت‌چین بایننس‌کوین (BNB) سالیدیتی (Remix IDE) 160 TPS 0.000001 BNB
تزوس تزوس (XTZ) جاوااسکریپت 50-150 TPS 3 XTZ
ترون ترونیکس (TRX) سالیدیتی 2000 TPS 1000 TRX + کارمزد

جمع‌بندی

انتخاب بهترین بلاکچین برای پشتیبانی از NFT‌ ها می‌تواند کار مشکلی باشد. خوشبختانه تعدادی بلاکچین معروف با جذابیت‌های خاصی برای این منظور وجود دارند. هنگام انتخاب پروژه NFT، اکوسیستمی که جواب‌گوی تمامی نیازها باشد، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • تراکنش‌های سریع
  • هزینه کارمزد کم
  • دارای فروشگاه‌های ثانویه برتر NFT
  • قابلیت پشتیبانی چندسکویی
  • دارای تیم قوی و باتجربه

یافتن بلاکچینی که ویژگی‌های گفته‌شده را داشته باشد، پیش‌نیازهای لازم برای موفقیت پروژه‌های NFT را تأمین می‌کند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. درود بر شما جناب احمدی.
      برای این کار، لازم است تا نقاشی دیجیتالی خود را در قالب NFT یا توکن غیر مثلی در پلتفرم‌های خرید و فروش این توکن‌ها قرار دهید.
      آموزش تصویری و گام به گام نحوه فروش آثار دیجیتالی به‌زودی در بلاگ تترلند منتشر می‌شود.
      همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا