مبتدیمقاله

ارز دیجیتال بازدهی بیشتری دارد یا سهام؟

مقایسه تخصصی بازدهی رمز ارزها در مقایسه با بازار سرمایه

خرید و فروش ارز دیجیتال در حال رقابت با رقیب سرسخت خود، یعنی بازار بورس است. بین سال‌‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، میزان بازدهی سود سرمایه‌‌گذاری در حوزه رمزارزها از بازار بورس پیشی گرفته است.

وقتی ساتوشی ناکاتامو، خالق بیت کوین، برای اولین‌بار ۱۰ بیت کوین را برای یکی از برنامه‌نویسان فرستاد تا آن‌ها را استخراج کند،‏ شاید تصور چنین روزی را نمی‌کرد که سال‌ها بعد، خریدوفروش ارزهای دیجیتال به اولین گزینه سرمایه‌گذاران خُرد و کلان برای حفظ ارزش دارایی‌ و حتی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت تبدیل شود و رمزارزها بتوانند انقلابی در اقتصاد پولی سنتی کشورها، از‌جمله ایران به‌پا کنند.

در این گزارش، تترلند قصد دارد شما را با تفاوت سرمایه‌گذاری در بورس و خریدوفروش ارز دیجیتال آشنا کند؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

محبوبیت رمزارزها در ایران

محبوبیت رمزارزها در ایران به مفهوم از‌دست‌رفتن جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ایران نیست؛ اما نا‌گفته پیداست که در سال‌های گذشته به‌دلایل متعدد ناشی از عوامل اقتصادی‏، این بازار پر‌تقاضا نتوانسته است همه سهام‌دارانش را راضی نگه دارد. ازجمله دلایلی که صاحب‌نظران اقتصادی نیز بارها بر آن تأکید کرده‌اند،‏ وجود رانت‌های اطلاعاتی در بازار بورس است؛ البته دلایل دیگری نیز وجود دارند که اشاره به آن‌ها در مجال اندک این گزارش نمی‌گنجند.

ارز دیجیتال

بازدهی بیت کوین و اتریوم

آمارها در‌این‌باره بهتر سخن می‌گویند. تحلیل نمودارهای بازدهی سرمایه‌گذاری در رمزارزها در ۵ سال گذشته حاکی از آن است که از سال ۱۳۹۵ تا اوایل سال ۱۴۰۱، بیت کوین و اتریوم به‌ترتیب بازدهی حدوداً ۱۰۰۰ و ۵۰۰درصدی را برای سرمایه‌گذارانشان به‌ارمغان آورده‌اند. این نکته را می‌توان یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال دانست.

این در حالی است که در این بازه زمانی و با استناد به آمارهای وب‌سایت بورس اوراق بهادار، بازدهی سود مرکب در بازار سرمایه، تنها ۴۳۰درصد بوده است. اگر فرض کنیم بازدهی سود مرکب بازار سرمایه در ۵ سال گذشته بیش از ۴۳۰درصد بوده است، می‌توان شواهد بازار و وضعیت سهام‌داران را بررسی کرد تا حقیقت را فهمید.

رمزارزهای پربازده در یک سال گذشته

سال ۱۴۰۰ تعداد ارزهای پربازده که توانست توجه سرمایه‌گذاران را بیشتر به خود جلب کند، بسیار زیاد بود. برخی از این ارزهای پر‌بازده عبارت بودند از:

نکته مهم درباره این موضوع آن است که هر بازاری که با پول و سرمایه سرو‌کار داشته باشد، بدون ریسک نخواهد بود. با این توضیح می‌توان به‌خوبی دریافت که در انتخاب بازار سرمایه‌گذاری آگاهی و دانش حرف اول را می‌زند.

اینکه خرید و فروش برخی ارزهای دیجیتال سال گذشته بازدهی زیادی داشته است، به این مفهوم نیست که امسال با ریسک‌های احتمالی مواجه نشوند. این‌ها احتمالاتی است که کاربران برای کاهش ریسک معاملات خود در خرید و فروش ارزهای دیجیتال باید در نظر بگیرند.

خریدوفروش ارز دیجیتال بدون صف

شاید بتوان یکی از مزیت‌های بازار رمزارزها درمقایسه‌با بازار سرمایه را نداشتن صف دانست. در بازار بورس، شاهد پدیده‌ای به نام «صف خریدوفروش» هستیم که باعث می‌شود یک سهم در یک قیمت خریدار یا فروشنده نداشته باشد و همین مسئله در بسیاری از مواقع موجب سرگردانی سهامداران می‌شود.

باوجوداین، در بازار ارز‌های دیجیتال این‌گونه نیست و در هر ساعت از شبانه‌روز و هر مکانی، رمزارزها را به‌راحتی می‌توان خریدوفروش کرد. همین امر یکی از دلایل مهم پر‌بازده‌بودن ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود؛ چراکه با تشکیل صف‌های خریدوفروش، قیمت‌ها دچار نوسان نخواهند شد.

قیمت‌‌های حبابی در بازار بورس

همان‌طورکه در ابتدای گزارش گفتیم، دولت‌ها مستقیم یا غیر‌مستقیم در تعیین نرخ سهام مداخله می‌کنند. برای نمونه، سهمی که مثلاً نرخ واقعی‌اش ۱,۰۰۰ تومان است، ۵,۰۰۰ تومان اعلام می‌کنند؛ اما به‌دلیل عوامل اقتصادی، شرکت‌های بورسی نمی‌توانند قیمت ۵,۰۰۰تومانی آن سهم را تأمین کنند. این در حالی است که نرخ رمزارزها بدون مداخله دولت‌ها‏، کاملاً مشخص و رصدکردنی است.

خرید ارز دیجیتال پرطرفدار تتر

رمز ارز تتر استیبل کوینی است که قیمتش به دلار آمریکا وابسته و ارزش آن نیز تقریباً برابر با یک دلار آمریکاست. برای ثابت نگه‌داشتن قیمت تتر و جلوگیری از نوسان‌های رایج در بازار، تتر ذخیره بانکی معقولی برای کاهش اثرهای عوامل بازار به‌وجود آورده است که در ازای ایجاد توکن‌های تتر با سرمایه‌گذاری USD در شبکه و ذخیره بانکی آن اعمال می‌شود.‌ به‌همین‌دلیل، عده‌ای خرید تتر را به خرید دلار ترجیح می‌دهند.

ارز دیجیتال

وفاداری قدیمی‌ها به بازار بورس

خریدوفروش تتر این روزها برای سرمایه‌گذران جذاب شده است. نمی‌توان انکار کرد که هنوز‌هم قدیمی‌ها و به‌قول معروف کارکشته‌های بازار بورس سودهای کلان و از نگاه خودشان منطقی از این بازار سرمایه می‌برند؛ اما نباید فراموش کرد که روی دیگر سکه را نیز باید دید.

ارزهای دیجیتال و آگاهی و آشنایی مردم با بازاری که کمابیش می‌توان نوظهورش نامید، بازار رمزارزها گوی سبقت را از بورس ربوده است.

جمع‌‌بندی

بازار سرمایه بیش از آنکه به‌نفع سهام‌دار عمل کند، حکم قلک مأموریت جبران کسری بودجه دولت را دارد. در ایران، این اتفاق از اردیبهشت۱۳۹۷ رخ داد؛ اما واقعیت آن است که این روزها بسیاری از سرمایه‌گذاران خُرد به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها به‌ویژه خرید و فروش تتر روی آورده‌اند.

در این رقابت تنگاتنگ بازار ارزهای دیجیتال پیروز میدان خواهد بود یا بازار سرمایه؟ پرسشی است که پاسخ آن را گذشت زمان مشخص خواهد کرد.

پرسش‌های متداول

دلیل بازدهی ارزهای دیجیتال درمقابل سهام چیست؟

دولت‌ها مستقیم یا غیر‌مستقیم در تعیین نرخ سهام مداخله و حباب قیمتی ایجاد می‌کنند؛ اما این امکان در بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا