آموزشپیشرفته

شبکه اسکیل و توکن SKL چگونه باعث بهبود مقیاس‌پذیری اپلیکیشن‌های اتریومی می‌شوند؟

شبکه اسکیل (SKALE) از تعداد نامحدودی بلاکچین ماژولار و سریع و امن ساخته و با بلاکچین اتریوم یکپارچه شده است. توسعه‌دهندگان می‌توانند با انتقال پروژه‌ها به زنجیره اسکیل خودشان، از مزیت امنیت اتریوم بهره ببرند و در‌عین‌حال به بیشترین توان عملیاتی و کارمزد تقریباً صفر برسند.

بلاکچین‌های محبوب که هر‌روزه شاهد افزایش تعداد کاربران و فعالیت توسعه‌دهندگان هستند، اغلب با محدودیت سرعت و ظرفیت دست‌وپنجه نرم می‌کنند. علاوه‌براین، جامعه بلاکچین برای ساخت آینده وب ۳ به تجربه کاربری بی‌نقص نیاز دارند.

اسکیل یکی از پروژه‌هایی است که با هدف حمایت از رشد سریع اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DAppها) بر بستر شبکه اتریوم ساخته شده است. در این مقاله از بلاگ تترلند، به‌تفصیل درباره شبکه اسکیل و توکن SKL صحبت خواهیم کرد.

معرفی شبکه اسکیل (SKALE)

اسکیل شبکه‌ای ماژولار و ترکیبی لایه‌اول و لایه‌دوم است که از بلاکچین‌های مقیاس‌پذیر و به‌هم‌متصل تشکیل شده است. توسعه‌دهندگان با استفاده از اسکیل می‌توانند پروژه‌هایشان را از شبکه اتریوم به یکی از بلاکچین‌های مدیریت‌شده SKALE منتقل و به توان عملیاتی حداکثری و کارمزد حداقلی دست پیدا کنند.

در سال ۲۰۱۸، جک اوهلران (Jack O’Holleran) و استن کلادکو (Stan Kladko) اسکیل را راه‌اندازی کردند. این شبکه با هدف بهبود تجربه کاربری در فضای بلاک چین و ایجاد اپلیکیشن‌های بلاک چینی سریع و آسان و رایگان برای عموم ساخته شده است. اسکیل با استفاده از بلاک‌چین‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM)، اکوسیستمی سریع و بدون کارمزد برای توسعه بازی‌ها و DAppها و NFTها فراهم می‌کند.

مزیت استفاده از شبکه اسکیل

به‌نوشته کوین‌مارکت‌کپ، اسکیل با شبکه اتریوم یکپارچه شده است؛ اما سیستم اجماع خودش را دارد. طراحی این شبکه به‌نحوی است که با استفاده از گواه اثبات سهام اتریوم، تراکنش‌های پرسرعت و امن و با کارمزد نزدیک به صفر ارائه می‌کند. اسکیل باعث بهبود اپلیکیشن‌های دیفای و وب ۳ ازنظر هزینه و عملکرد می‌شود و با این کار به توسعه مقیاس‌پذیری اتریوم و استفاده همگانی از آن کمک می‌کند.

ویژگی‌های اصلی اسکیل

ویژگی‌های اصلی اسکیل

اسکیل ویژگی‌های بسیاری که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

۱. چند‌زنجیره‌ای‌بودن

اسکیل شبکه‌ای چند‌زنجیره‌ای است. این یعنی تعداد نامحدودی از زنجیره‌های اسکیل می‌توانند وجود داشته باشند و به‌طورمستقل از هم فعالیت کنند. این بلاکچین‌های سازگار با EVM قابلیت تعامل دارند؛ یعنی کاربران می‌توانند قراردادهای هوشمند مبتنی‌بر اتریوم را مستقیماً روی زنجیره‌های اسکیل اجرا کنند و درنتیجه، از توان عملیاتی بسیار زیاد و تأخیر بسیار کم بهره ببرند.

همچنین، توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از زنجیره‌های اسکیل قراردادهای هوشمند، ذخیره‌سازی غیرمتمرکز، قراردادهای رول‌آپ و‌… را اجرا کنند.

۲. انتقال میان‌زنجیره‌ای

اسکیل با اصلاح عملکرد EMV فعلی، کاربردهای بیشتری را برای قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر کرده است. برای مثال، کاربران می‌توانند زنجیره‌های اسکیل را با قرارداد هوشمند FileStorage برای ذخیره‌سازی فایل‌های بزرگ‌تر روی نودهای شبکه راه‌اندازی کنند. ویژگی ارسال پیام میان‌زنجیره‌ای، انتقال توکن و NFTها را در بین زنجیره‌های مختلف اسکیل امکان‌پذیر کرده است.

۳. تنظیمات دلخواه زنجیره

در اسکیل، هر بلاکچینی کاملاً قابلیت پیکربندی‌ دارد و کاربران می‌توانند اندازه زنجیره، پروتکل اجماع، ماشین مجازی، بلاکچین والد (Parent Blockchain) و تنظیمات امنیتی اضافی را بر‌اساس خواسته‌هایشان انتخاب کنند. نکته دیگر اینکه توسعه‌دهندگان برای استفاده از زنجیره SKALE، باید کارمزد شرکت در شبکه را بپردازند. این کارمزد ازطریق قراردادی هوشمند در اتریوم منتقل و سپس در میان تأییدکنندگان بلاک و جامعه کاربران اسکیل تقسیم می‌شود.

نحوه تأمین امنیت اسکیل

اسکیل از شبکه‌ای غیرمتمرکز از گره‌ها برای تأمین امنیت بهره می‌برد. هر گره منابعی را برای زنجیره‌های متعدد اسکیل فراهم می‌کند. این منابع شامل فضای ذخیره‌سازی و رصد زمان کار و تأخیر شبکه و واسط کاربری است. صاحبان گره با استفاده از واسط کاربری اشاره‌شده می‌توانند توکن کاربری SKL را واریز یا برداشت یا استیک کنند.

اضافه‌شدن هر زنجیره اسکیل به شبکه باعث افزایش ظرفیت آن می‌شود و به‌دنبال آن به‌دلیل فراهم‌آوردن منابع بیشتر، امنیت آن را افزایش می‌دهد. شبکه اسکیل از مدیر و گره‌ها تشکیل شده است. مدیر اسکیل در شبکه اصلی اتریوم قرار دارد و نقطه ورودی تمامی قراردادهای هوشمند در اکوسیستم اسکیل است و از ساختن و نابود‌کردن زنجیره‌های اسکیل نیز پشتیبانی می‌کند.

گره‌های اسکیل را کاربرانی راه‌اندازی می‌کنند که مقدار موردنیاز توکن SKL را روی شبکه اتریوم استیک و نیازمندی‌های سخت‌افزاری شبکه را تأمین می‌کنند. زمانی‌که گره به شبکه معرفی شد، از یک یا چندین زنجیره اسکیل می‌تواند پشتیبانی کند. مدیر اسکیل برای اطمینان از غیرمتمرکز‌بودن، هر گره را به گروه‌هایی ۲۴تایی از تأییدکنندگان ارجاع می‌دهد. سپس گروه‌ها بر زمان کار (Uptime) و تأخیر (Latency) گره‌ها نظارت می‌کنند.

گره‌ها بر‌اساس عملکردشان در انتهای هر دوره (Epoch) با توکن‌های SKL پاداش می‌گیرند. گره‌های اسکیل با استفاده از معماری زیرگره مجازی، به هر گره امکان می‌دهند تا هم‌ز‌مان چندین زنجیره را راه‌اندازی کند. زیرگره‌های مجازی برای افزایش انعطاف‌پذیری شبکه به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که اندازه آن‌ها پویا باشد. گفتنی است وظیفه‌ این زیرگره‌ها اجرای EVM اسکیل و اجماع اسکیل و ارتباط میان‌زنجیره‌ای است.

معرفی توکن SKL

معرفی توکن SKL

SKL توکن بومی و کاربردی شبکه SKALE است. این توکن با استاندارد ERC-777 عرضه می‌شود و درعین‌حال از ERC-20 نیز پشتیبانی می‌کند. SKL قابلیت پشتیبانی از استیکینگ را در سطح توکن دارد و با این کار دیگر به استیکینگ با‌واسطه نیازی نیست.

کاربران به‌جای قفل‌کردن سرمایه در قراردادی هوشمند، توکن‌های SKL را با استفاده از کلید تفویض در کیف‌پولشان استیک می‌کنند. از توکن اسکیل برای پرداخت‌های درون‌شبکه، ازجمله ثبت‌نام در زنجیره اسکیل استفاده می‌شود. هولدرهای SKL می‌توانند توکن‌های خود را به‌عنوان تأییدکننده (Validator) یا واگذارنده (Delegator) استیک و پاداش دریافت کنند.

تأییدکنندگان به‌واسطه گره‌ها، می‌توانند تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند را راه‌اندازی و با این کار امنیت شبکه اسکیل را تأمین کنند. آنان در ازای این کار توکن SKL به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند که حاصل ثبت‌نام در زنجیره اسکیل است. در‌مقابل، واگذارنده‌ها کسانی هستند که با استیک SKL فقط بخشی از پاداش تأییدکنندگان را دریافت می‌کنند.

همچنین، صاحبان توکن SKL حق دارند در حاکمیت شبکه اسکیل مشارکت و از‌طریق رأی‌گیری روی زنجیره درباره پارامتر‌های اقتصادی و رویکرد آتی توسعه شبکه تصمیم‌گیری کنند. شایان ذکر است مجموع توکن‌های SKL در زمان انتشار آن در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۴.۱میلیارد واحد بود؛ اما درحال‌حاضر، حداکثر تعداد این توکن ۷میلیارد واحد است.

جمع‌بندی

با افزایش استفاده از DAppها، کاربرد SKALE نیز می‌تواند به‌دلیل داشتن شبکه پویا و چند‌زنجیره‌ای به‌صورت تصاعدی افزایش یابد. اسکیل با ارائه توان عملیاتی چشمگیر و هزینه‌های ناچیز و و تأخیر اندک در تراکنش می‌تواند راهکاری برای حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم باشد.

اتریوم معمولاً برای تأیید تراکنش‌ها کُند است؛ ولی با کمک اسکیل می‌توان سرعت تأیید تراکنش‌های اتریوم را به حداکثر ۲هزار تراکنش در ثانیه افزایش داد. انتظار می‌رود شبکه اسکیل در آینده به‌جز اتریوم از سایر بلاک‌چین‌ها نیز پشتیبانی کند. 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا