آموزشمتوسط

آموزش استفاده از آربیتروم در کیف پول متامسک

کارمزد کمتر و تراکنش‌های سریع‌تر در آربیتروم چگونه امکان‌پذیر خواهد بود؟

شبکه آربیتروم (Arbitrum) به کاربران امکان می‌دهد از اتریوم بهینه‌تر استفاده کنند. با کمک این شبکه هنگام استفاده از اتریوم، کارمزد کمتری پرداخت می‌کنید و تراکنش‌ها را سریع‌تر انجام می‌دهید.

آربیتروم یکی از روش‌های افزایش مقیاس‌پذیری لایه‌دوم اتریوم است و برای ارتقای عملکرد قراردادهای هوشمند و اجرای تراکنش‌ها روی شبکه طراحی شده است. علاوه‌براین، شبکه مذکور کارمزدها را به‌شدت کاهش می‌دهد و ویژگی‌های حریم خصوصی اضافی ایجاد می‌کند. در این مقاله از بلاگ تترلند، نحوه راه‌اندازی و استفاده از آربیتروم را در کیف پول دیجیتال متامسک توضیح خواهیم داد.

کاربرد شبکه لایه‌دوم

شبکه‌های لایه‌دوم نرم‌افزارهایی هستند که روی شبکه بلاک چین اصلی مانند بیت کوین یا اتریوم قرار می‌گیرند و باعث بهبود عملکرد و انجام تراکنش‌های ارزان می‌شوند. در سال‌های اخیر، رشد سریع اتریوم در به‌کارگیری وب ۳.۰ و توکن‌های غیر‌قابل‌معاوضه (NFT) و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) باعث ازدحام شدید شبکه و کارمزدهای سرسام‌آور شده‌اند. راه‌حل‌های مختلفی برای افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم از‌جمله ارتقای خود شبکه (ارتقای لایه‌اول) ارائه شده‌اند. دراین‌میان، راه‌حل‌های لایه‌دومی نیز مطرح شده‌اند که یکی از آن‌ها آربیتروم نام دارد.

چرا از آربیتروم استفاده کنیم؟

اگرچه آربیتروم از امنیت لایه‌اول اتریوم بهره می‌برد، به‌دلیل استفاده از رول‌آپ خوشبینانه (Optimistic Rollup)، کارمزدهای ارزانی دارد. رول‌آپ خوشبینانه درحقیقت قراردادهای هوشمندی است که به‌دلیل تجمیع تراکنش‌ها، توان محاسباتی کمتری مصرف و در‌نتیجه تراکنش‌ها را با کارمزد کمتر و سرعت بیشتر پردازش می‌کند. برای مثال، Arbitrum می‌تواند در هر ثانیه ۴۰هزار تراکنش را مدیریت کند؛ در‌حالی‌که این مقدار در بلاک چین اتریوم، تنها ۱۴ تراکنش است. همچنین، تراکنش‌های اتریوم بسیار پرهزینه‌ا‌ند و در اوج ترافیک کاربران گاهی به صدها دلار می‌رسد؛ اما تراکنش‌ها در آربیتروم، تنها چند سِنت است.

نحوه دسترسی به بلاک چین آربیتروم

کاربران برای دسترسی به آربیتروم، باید از کیف پول دیجیتالی استفاده کنند که از این شبکه پشتیبانی می‌کند. در این مقاله، نحوه‌ استفاده از آربیتروم در کیف پول پرطرفدار متامسک (Metamask) را آموزش می‌دهیم. متامسک کیف پولی نرم‌افزاری است که علاوه‌بر ذخیره کوین اتر (ETH) و توکن‌های ERC-20، امکان دسترسی کاربران به شبکه اصلی اتریوم و DAppهای وب ۳.۰ و NFT‌ها را فراهم می‌کند.

کاربران می‌توانند با استفاده از افزونه مرورگر یا اپلیکیشن موبایل متامسک، رمزارزهای خود را مدیریت کنند. این کیف پول نرم‌افزاری به‌صورت عمده برای دسترسی به اپلیکیشن‌های بلاک چینی استفاده می‌شود و هم‌زمان با تأمین امنیت کاربران، حریم خصوصی آن‌ها را نیز حفظ می‌کند. برای اتصال کیف پول رمزارزی متامسک به شبکه آربیتروم، می‌توان اطلاعات بلاک چین آربیتروم را به متامسک اضافه کرد.

آموزش نصب و راه‌اندازی متامسک

افزونه متامسک در مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اوپرا و بریِو و نیز به‌صورت اَپ تلفن‌همراه برای اندروید و iOS در‌دسترس است. برای نصب آن به وب‌سایت رسمی متامسک مراجعه کنید.

آربیتروم در متامسک
آربیتروم در متامسک

پس از نصب متامسک، در‌صورتی‌که کیف پول ایجاد کرده‌اید، «Import Wallet» را انتخاب کنید؛ وگرنه برای ساخت کیف پول جدید، «Create a wallet» را برگزینید. پس از انتخاب رمزعبور مناسب، تعدادی کلمات بازیابی (Seed Phrase) در‌اختیارتان قرار می‌گیرد. این کلمات برای بازیابی اطلاعات کیف پول و دسترسی به رمزارزهای داخل آن در هنگام فراموشی رمزعبور یا از‌دست‌رفتن کیف پول استفاده می‌شود. کلمات بازیابی را در جایی امن و آفلاین یادداشت کنید و آن‌ها را در‌اختیار هیچ‌کس قرار ندهید.

در مرحله بعد، تمامی کلمات بازیابی را باید به‌ترتیب وارد کنید تا صحتشان تأیید شود. پس از اتمام مراحل یادشده، می‌توانید به کیف پول جدید دسترسی پیدا کنید. متامسک به‌صورت خودکار به شبکه اتریوم متصل است؛ اما برای اضافه‌کردن آربیتروم به متامسک مراحل زیر را دنبال کنید.

آموزش اضافه‌کردن آربیتروم به متامسک

متامسک علاوه‌بر اتریوم، از چندین شبکه دیگر نیز پشتیبانی می‌کند؛ اما به‌طورعادی آربیتروم روی آن وجود ندارد و باید به‌صورت دستی اضافه شود. برای اضافه‌کردن آربیتروم، کافی است اطلاعات شبکه آن را به متامسک اضافه کنید. برای این‌ کار در متامسک روی منو شبکه نزدیک لوگوِ روباه متامسک کلیک کنید.

آربیتروم در متامسک
آربیتروم در متامسک

 در منو باز‌شده، روی «Add Network» کلیک کنید. در صفحه باز‌شده، اطلاعات شبکه آربیتروم را به‌صورت زیر وارد کنید:

  • Network name: Arbitrum One
  • New RPC URL: https://arb1.arbitrum.io/rpc
  • Chain ID: 42161
  • Currency symbol: ETH
  • Block Explorer URL: https://arbiscan.io/

سپس، روی «Save» کلیک کنید تا اطلاعات وارد‌شده ذخیره شوند. با این کار شبکه لایه‌دوم آربیتروم به متامسک اضافه می‌شود و آماده استفاده است.

آموزش اضافه‌کردن توکن‌های آربیتروم به متامسک

اضافه‌کردن توکن‌های Arbitrum به متامسک به‌صورت دستی انجام می‌شود. توجه کنید اگر توکن‌ها را به کیف پول اضافه نکنید، هنگامی‌که کسی برایتان توکن‌های شبکه آربیتروم بفرستد، توکن‌ها در کیف‌پولتان ذخیره می‌شوند؛ اما تا وقتی‌که به‌صورت دستی آن‌ها را اضافه نکنید، در کیف پول نمایش داده نمی‌شوند.

برای اضافه‌کردن توکن‌ها با استفاده از آدرس https://arbiscan.io/ وارد مرورگر بلاک چین آربیتروم شوید. در این وب‌سایت، جزئیات توکن‌هایی که می‌خواهید اضافه کنید، وجود دارد. اگر توکن مدنظر را پیدا نکردید، باید به‌صورت دستی آدرس قرارداد آن‌ را از وب‌سایت پروژه پیدا کنید. به‌شدت توصیه می‌کنیم که آدرس قرارداد هوشمند صحیح را وارد کنید؛ زیرا کلاه‌برداران آدرس‌های جعلی را با نام همان توکن ایجاد می‌کنند.

اکنون وارد متامسک شوید و روی «Import Tokens» کلیک کنید. سپس، آدرس قرارداد توکن و داده‌های موردنیاز دیگر را وارد کنید. درادامه، روی «Add Custom Token» و بعدازآن روی «Import Tokens» کلیک کنید. پس از انجام این مراحل، موجودی توکن‌ها در کیف پول متامسک نمایش داده می‌شود. اکنون که آربیتروم را به متامسک اضافه کرده‌اید، می‌توانید رمزارز ارسال و دریافت کنید، NFT جمع‌‎آوری کنید، از اپلیکیشن‌های وب ۳.۰ بهره ببرید و کوین‌ها و توکن‌ها را مبادله کنید. تمامی کارهای گفته‌شده در شبکه آربیتروم ارزان‌تر و سریع‌تر است.

دقت کنید به‌منظور انجام تراکنش به مقداری اتر (ETH) برای پرداخت کارمزد نیاز دارید. برای این کار می‌توانید بریج آربیتروم را به شبکه اصلی اتریوم متصل و اتر را به کیف پول خود اضافه کنید. در بخش بعدی، نحوه انجام این کار را به‌طور‌کامل توضیح داده‌ایم. جالب است بدانید اضافه‌کردن سایر شبکه‌های بلاک چینی به متامسک نیز مشابه مراحل ذکرشده است.

آموزش استفاده از پل آربیتروم (Arbitrum bridge)

برای انتقال دارایی‌های خود به شبکه آربیتروم، می‌توانید پل آربیتروم را به‌کار بگیرید. با این کار می‌توانید از DAppهای وب ۳.۰ با کارمزد کمتر استفاده و در اتریوم کارمزد کمتری پرداخت کنید. برای انتقال اتر (ETH) از شبکه لایه‌اول اتریوم به شبکه لایه‌دوم آربیتروم، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا وارد آدرس https://bridge.arbitrum.io/ شوید و اتصال با کیف پول متامسک را انتخاب کنید.

آربیتروم در متامسک
آربیتروم در متامسک

درادامه، مقدار اتریومی که می‌خواهید به آربیتروم انتقال دهید، انتخاب و روی «Deposit» برای واریز کلیک کنید. حالا تراکنش را تأیید کنید. با اینکه تراکنش در لایه‌اول انجام می‌شود، کارمزد اندک آربیتروم روی آن اعمال می‌شود. در صفحه بعدی، تراکنش در حالت «Pending» قرار می‌گیرد. منتظر باشید تا تأیید آن در بلاک چین تکمیل شود. در‌نهایت، اتر فرستاده‌شده در کیف پول متامسک نمایش داده می‌شود.

 

آربیتروم در متامسک
آربیتروم در متامسک

جمع‌بندی

از زمان رشد سریع NFTها و متاورس و DAppها در وب ۳.۰، شبکه اتریوم به‌شدت دچار ازدحام شده و کارمزدهای این شبکه سر‌به‌فلک کشیده است. شبکه لایه‌دوم آربیتروم برای حل این مشکل به‌وجود آمده است. شما می‌توانید شبکه آربیتروم را به‌آسانی به کیف پول متامسک اضافه کنید و سپس اتر را با پل آربیتروم به شبکه Arbitrum انتقال دهید و از مزایای وب ۳.۰ با کارمزد بسیار ناچیز و سرعت بسیار زیاد بهره‌مند شوید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    وقت بخير جناب
    لطفا راهنماييم كنيد، usdt از شبكه اربيتروم تو ولت متاماسك انتقال دادم به كيف پول كوينكس در شبكه erc20 ولى نرسيده،چيكار بايد بكنم،لطفا راهنماييم كنيد

    1. درود بر شما.
      در این مورد لازم است با پشتیبانی کوینکس در ارتباط باشید.

      1. سلام برای تماس با پشتیبانی میشه بفرمایید با چه شماره یا ایمیلی تماس برقرار کنم

        1. درود بر شما جناب خضرا، شماره تماس با پشتیبانی تترلند 02191300300هست، سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا