آموزشمبتدی

۱۰ ارز دیجیتال برتر سال ۲۰۲۳

اگر در ابتدای راه آشنایی با دنیای ارز دیجیتال باشید، احتمالاً کمی سرگردان خواهید بود که اتفاقاً موضوعی کاملاً طبیعی است. شاید شما هم در میان انبوهی از رمزارزها، از بیت‌کوین و اتریوم گرفته تا دوج‌‎کوین و تتر محاصره شده‌اید. به‌همین‌دلیل، قصد داریم در این مقاله از بلاگ تترلند درباره ۱۰ رمزارز برتر سال ۲۰۲۳ صحبت کنیم که ارزش آن‌ها در بازار زیاد است.

ارز دیجیتال چیست؟

به‌نوشته کوین‌تلگراف، رمزارز (Cryptocurrency) نوعی ارز الکترونیکی است که برای انتقال و مبادله مستقل از بانک‌ها و نظام مالی سنتی طراحی شده است. این ارزها اغلب به‌صورت رمزنگاری‌شده و با استفاده از تکنولوژی بلاکچین (Blockchain) به‌صورت امن و بی‌واسطه منتقل می‌شوند. تاکنون، ۲۲,۹۰۵ پروژه رمزارزی به‌وجود آمده‌اند که کل این بازار یک‌تریلیون‌دلاری را شامل می‏‌شوند. 

ارز دیجیتال

۱. بیت کوین  (BTC)

در سال ۲۰۰۹، ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را ایجاد کرد و در‌حال‌حاضر، اصلی‌ترین رمزارز جهان است. این رمزارز با استفاده از تکنولوژی بلاکچین کار می‌کند. بلاکچین پایگاه داده عمومی‌ است که تمامی تراکنش‌های انجام‌شده با بیت کوین را شامل می‌شود. بلاک‌هایی که شامل تراکنش‌های جدید هستند، به‌صورت متوالی به زنجیره بلاکچین اضافه می‌شوند و این زنجیره به‌طور دائمی ذخیره می‌شود.

هرچه بیت کوین شناخته‌شده‌تر شد، قیمتش نیز به همان نسبت بیشتر افزایش یافت. می۲۰۱۶، می‌توانستید هر بیت کوین را با قیمتی درحدود ۵۰۰ دلار بخرید. ۱۴مارس۲۰۲۳، قیمت هر بیت کوین حدود ۲۵,۹۸۵ دلار بود که رشد ۵,۰۹۷درصدی را نشان می‌دهد. 

۲. اتریوم (ETH) 

اتریوم پلتفرم بلاکچین متن‌بازی است که از تکنولوژی بلاکچین برای اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های توزیع‌شده استفاده می‌کند. ETH از رمزارز خود به نام «اتر» برای پرداخت هزینه‌های تراکنش و پرداخت هزینه‌های مربوط به اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند.

این پلتفرم می‌تواند توکن‌های دیجیتالی را نیز ایجاد کند که برای ایجاد ارزهای دیجیتال جدید یا شناسایی دارایی‌ها یا تضمین امنیت بیشتر در تراکنش‌های ارزی استفاده می‌شوند. اتریوم نیز رشد چشمگیری را تجربه کرده است. از آوریل۲۰۱۶ تا پایان مارس۲۰۲۳، قیمت اتریوم از حدود ۱۱ دلار به ۱,۷۴۵ دلار رسید و ۱۵,۷۷۳درصد افزایش یافت.

ارز دیجیتال

۳. تتر (USDT)

برخلاف برخی دیگر از انواع ارزهای دیجیتال، تتر (USDT) استیبل کوین است؛ یعنی ارزهای فیات مانند دلار آمریکا و یورو از آن پشتیبانی می‌کنند. به‌زبان ساده‌‎تر، ارزش تتر قرار است درمقایسه‌با سایر رمزارز‎ها ثابت‌تر باشد و سرمایه‌گذارانی که دربرابر نوسان‌های شدید سایر کوین‌ها محتاط هستند، از آن حمایت می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، هر واحد تتر معادل با یک دلار آمریکاست. 

۴. بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین (BNB) نوعی ارز دیجیتال است که می‌توانید از آن برای تجارت در بایننس، یکی از صرافی‌های بزرگ ارز‌های دیجیتال جهان، استفاده کنید. از زمان عرضه در سال ۲۰۱۷، بایننس کوین صرفاً معاملات را در پلتفرم صرافی بایننس تسهیل کرده است.

اکنون می‌توان از آن برای تجارت و پردازش پرداخت و حتی رزرو سفر استفاده کرد. همچنین، می‌توان آن را با سایر اَشکال رمزارز مانند اتریوم یا بیت‌کوین معامله کرد. در سال ۲۰۱۷، قیمت BNB فقط ۰.۱۰ دلار بود؛ ولی تا اواخر مارس‌۲۰۲۳، قیمت آن به حدود ۳۱۵ دلار افزایش یافت که افزایشی ۳۱۵,۱۳۳درصدی را نشان می‎دهد.

۵. یواس‌دی کوین (USDC)

نوع دیگری از رمزارز و مانند تتر استیبل کوین است و قیمتش همواره معادل با یک دلار خواهد بود و به‌صورت توکن ERC-20 در بلاکچین اتریوم تبادل می‌شود. هدف اصلی از ایجاد این ارز دیجیتال، فراهم‌کردن واحد پول پایدار و مطمئن برای معاملات در بلاکچین و دنیای دیجیتال است.

USDC ارزش خود را به دلار آمریکا وابسته کرده است؛ به‌گونه‌ای که هر واحد USDC همیشه با ارزش یک دلار آمریکا معادل است. این یعنی هرکسی که USDC دارد، می‌تواند آن را به دلار تبدیل و بدون نگرانی از نوسان‌های قیمت ارز، آن را در معاملات خود استفاده کند.

۶. ریپل (XRP)

ریپل (XRP) رمزارزی است که بر‌پایه فناوری بلاکچین ساخته شده است. شرکت Ripple Labs این رمزارز را با هدف ارائه راه‌حل‌های مالی با قابلیت پرداخت سریع و ارزان توسعه داده است. XRP در شبکه Ripple به‌عنوان وسیله تبادل ارز بین کشورها و بانک‌ها به‌‌کار می‌رود.

از مزایای XRP می‌توان به سرعت زیاد و هزینه کم و دسترسی به بازار جهانی اشاره کرد. در ابتدای سال ۲۰۱۷، قیمت XRP  ۰.۰۰۶ دلار بود؛ اما در ۱۴‌مارس‌۲۰۲۳، قیمتش به ۰.۳۸ دلار رسید که رشدی ۶,۲۱۴درصدی را نشان می‌دهد.

۷. کاردانو (ADA)

همان‌طور‌که گفتیم، بیت‎کوین از روش ماینینگ برای حفظ امنیت شبکه و تأیید تراکنش‌‎ها بهره می‌‎برد؛ اما کاردانو روش دیگری را پیش گرفته و آن الگوریتم اثبات سهام است. در سال ۲۰۱۵، همینگ این رمزارز را توسعه داد. کاردانو با استفاده از فناوری بلاکچین، قابلیت‌هایی فراهم می‌کند که از‌جمله آن‌ها می‌توان به انتقال ارزهای دیجیتالی و تأیید وجود اطلاعات و ساخت قراردادهای هوشمند اشاره کرد.

هدف اصلی کاردانو ایجاد سیستم بلاکچینی مقیاس‌پذیر و پایدار است که توانایی رقابت با سایر پرچم‌داران این حوزه را داشته باشد. توکن ADA کاردانو در‌مقایسه‌با سایر ارزهای دیجیتال مطرح، رشد نسبتاً کمی کرده است. در سال ۲۰۱۷، قیمت ADA درحدود ۰.۰۲ دلار بود؛ ولی در ۱۴‌مارس‌۲۰۲۳، به ۰.۳۶ دلار رسید که افزایش ۱,۶۸۵درصدی را نشان می‎دهد.

۸. پالیگان (MATIC)

پالیگان که پیش‎تر به‌عنوان Matic Network شناخته می‎‌شد، در سال ۲۰۱۷ ایجاد و هم‌‎اکنون به ارز دیجیتال محبوبی تبدیل شده است. این ارز با هدف افزایش مقیاس‎‌پذیری بلاک‎چین و حل مشکل فقدان همکاری متقابل بین شبکه‌‎های بلاک‎چین ایجاد شد. قابلیت‌های Polygon شامل اجرای قراردادهای هوشمند، پرداخت‌های دیجیتال، توکن‌های غیرقابل‌معامله و سایر امکانات بلاکچین است.

سکه MATIC نیز به‌عنوان توکن اصلی پلتفرم پالیگان در مبادلات به‌کار برده می‌شود و کاربران با استفاده از آن می‌توانند تراکنش‌های خود را در شبکه پالیگان انجام دهند. Polygon نیز از زمان راه‌اندازی خود، رشد چشمگیری تجربه کرده است. قیمت اولیه MATIC در زمان عرضه اولیه ۰.۰۰۲۶۳ دلار بود؛ اما امروزه با ۴۶,۲۹۱درصد افزایش، با ۱.۲۲ دلار معامله می‌شود.

۹. دوج کوین (DOGE)

دوج کوین (Dogecoin)  رمزارزی است که در سال ۲۰۱۳ جکسون پالمر و بیلی مارکوس آن را به‌عنوان شوخی و با الهام از شخصیت سگی به نام Doge خلق شد. این ارز برپایه فناوری بلاکچین توسعه داده شده است و مانند بیت کوین آن را می‌توان در بازارهای مختلف ارزهای دیجیتال خرید‌و‌فروش کرد.

هدف اصلی توسعه‌دهندگان دوج کوین ایجاد ارزی سریع و ارزان و کاربردی برای پرداخت‌های آنلاین بوده است. برخلاف بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، محدودیتی در تعداد دوج‎کوین‌هایی که می‌توان ایجاد کرد، وجود ندارد که باعث می‌شود با افزایش عرضه، ارز در‌معرض کاهش ارزش قرار گیرد. در سال ۲۰۱۷، قیمت دوج‌کوین ۰.۰۰۰۲ دلار بود؛ اما در مارس‌۲۰۲۳، قیمتش به ۰.۰۸ دلار رسید که رشد ۳۷,۵۰۰درصدی آن حکایت می‌کند.

۱۰. بایننس یواس‌دی (BUSD)

رمزارزی وابسته به دلار آمریکا و مانند تتر استیبل‌‎کوین است. این رمزارز برپایه بلاکچین بیتکوین ساخته شده است و عمدتا برای تجارت و تبادل در صنعت ارزهای دیجیتال و برخی از بورس‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. BUSD به‌دلیل وابستگی به دلار آمریکا و تضمین‌شده‌بودن قیمت، به‌عنوان جایگزینی مناسب برای ارزهای دیجیتال نامتوازن و پر از نوسان مطرح شده است.

جمع‌بندی

در این مطلب از بلاگ تترلند، شما را با ده ارز دیجیتال برتر سال ۲۰۲۳ ازنظر ارزش بازار آشنا کردیم. شما می‌توانید تمامی رمزارز‌های معرفی‌شده در این مقاله را ازطريق مبدل تترلند بدون کارمزد خریداری و اولين تراکنش خود را در کمتر از چند دقيقه انجام دهید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا