متوسطمقاله

مروری بر وضعیت عرضه استیبل کوین ها در سال ۲۰۲۳

استیبل کوین ها در سال ۲۰۲۳ روزهای پرفراز‌و‌نشیبی را پشت‌سر گذاشتند. بسیاری از استیبل کوین‌ها در طول سال ۲۰۲۳ با خروج سرمایه روبه‌رو شدند و جایگاه آن‌ها در بازار کریپتوکارنسی به‌خطر افتاده است. در‌عین‌حال، تتر (USDT) تنها استیبل کوینی است که در یک سال گذشته عملکرد موفقی از خود نشان داده و افزایش ارزش بازار درخورتوجهی را تجربه کرده است.

اکنون که در روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ قرار داریم، در این مطلب از بلاگ تترلند، وضعیت استیبل کوین ها در بازار کریپتو طی سال جاری را بررسی می‌کنیم.

نگاهی به ارزش بازار استیبل کوین‌ها

به‌گزارش گلسنود، بیشترین ارزش بازار مجموع استیبل‌کوین‌ها در تاریخ بازار کریپتوکارنسی در نیمه سال ۲۰۲۱ در محدوده ۱۶۱/۵میلیارد دلار به‌ثبت رسید. در آن دوره، عرضه تمام استیبل کوین‌های معروف نظیر تتر (USDT)، یو‌اس‌دی‌کوین (USDC)، دای (DAI) و بایننس‌یو‌اس‌دی (BUSD) در اوج قرار داشت.

نکته مهم این است که چند ماه قبل از آغاز زمستان کریپتو در پایان سال ۲۰۲۱، عرضه استیبل کوین ها روند نزولی پیدا کرد. این موضوع به‌وضوح نشان‌دهنده خروج آهسته سرمایه از بازار بود. این روند تا اکتبر۲۰۲۳ ادامه پیدا کرد؛ به‌طوری‌که در ابتدای اکتبر، ارزش بازار کل استیبل کوین‌ها به ۱۲۰میلیارد دلار رسید. این یعنی چیزی در‌حدود ۲۶درصد کاهش مارکت کپ استیبل‌کوین‌ها را شاهد بودیم.

با شروع اکتبر، روند صعودی در بازار کریپتوکارنسی شدت پیدا کرد. در‌حال‌حاضر که در روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ به‌سر می‌بریم، مجموع ارزش بازار تمام استیبل‌کوین‌ها چیزی در‌حدود ۱۳۰میلیارد دلار است.

نمودار ارزش بازار استیبل‌کوین‌ها

نمودار ارزش بازار استیبل‌کوین‌ها (منبع: Glassnode)

بررسی وضعیت عرضه استیبل کوین های مختلف

مهم‌ترین اتفاق سال ۲۰۲۳ در رابطه با استیبل کوین‌ها، جدا‌شدن صف تتر (USDT) از سایرین است. تقریباً در بین تمام استیبل‌کوین‌های معروف بازار کریپتو، تنها تتر بود که در سال ۲۰۲۳ افزایش عرضه را تجربه کرد. در ژانویه سال جاری، مارکت‌کپ تتر چیزی در‌حدود ۶۵میلیارد دلار بود. این در حالی است که در زمان نگارش این مطلب، ارزش بازار تتر بیش از ۹۱میلیارد دلار است.

اوضاع برای سایر استیبل‌کوین‌ها در سال ۲۰۲۳ چیزی شبیه به تراژدی دردناک بود. در ابتدای سال جاری، ارزش بازار USDC، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده تتر، ۴۵‌میلیارد دلار بود. در یک سال اخیر روند عرضه این توکن دائماً نزولی بوده است؛ به‌طوری‌که امروز مارکت کپ آن کمی بیشتر از ۲۵میلیارد دلار است. چیزی در‌حدود ۴۵درصد کاهش عرضه یو‌اس‌دی‌کوین را بیش از هر زمان دیگری از دستیابی به تتر ناامید کرده است.

در ابتدای سال جاری، BUSD جایگاه سوم را از‌نظر ارزش بازار بین استیبل‌کوین‌ها در‌اختیار داشت. مشکلات قانونی فراوانی که برای صرافی بایننس به‌وجود آمد، عرضه این استیبل کوین را متوقف کرد. یکی از دلایل افت نسبتاً زیاد ارزش کل استیبل‌کوین‌ها در سال جاری، توقف انتشار BUSD بود.

در ابتدای سال جاری، ارزش بازار استیبل کوین غیرمتمرکز دای (DAI) در‌حدود ۱۰میلیارد دلار بود. دای هم در یک سال اخیر روند نزولی را تجربه کرد و سال ۲۰۲۳ را با مارکت‌کپ حدوداً ۵/۳میلیارد‌دلاری به‌پایان خواهد رساند.

بررسی اتفاقات مهم شرکت تتر در سال ۲۰۲۳

تا این‌جای مطلب مشخص شد که تنها تتر در یک سال گذشته موفق شد توجه سرمایه‌گذاران بازار کریپتوکارنسی را جلب کند. در میانه سال جاری، پائولو آردوینو به‌عنوان مدیرعامل جدید تتر معرفی شد و در ماه‌های پایانی سال، سکان هدایت این شرکت را به‌دست گرفت.

یکی از برنامه‌های اصلی آردوینو، ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری شرکت تتر بود. در همین زمینه، این شرکت سرمایه‌گذاری هنگفت روی راه‌اندازی مزارع استخراج بیت کوین را در دستور‌کار قرار داد. افزون‌براین، این شرکت حدود ۰/۵میلیارد دلار برای راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌منظور تأمین برق مورد‌نیاز مزارع استخراج تخصیص داد.

یکی دیگر از فعالیت‌های مهم تتر، آغاز همکاری با سرویس مخفی FBI در آمریکا بود. به‌موجب این همکاری قرار است تتر تمام کیف‌پول‌های اعلامی فهرست SDN (افراد حقیقی و حقوقی تحت‌تحریم آمریکا) وزارت خزانه‌داری آمریکا را مسدود کند. در روزهای اخیر، اخباری نیز مبنی‌‌بر مسدود‌شدن بیش از ۱,۰۰۰ کیف پول به‌دست تتر منتشر شده است.

وضعیت عرضه تتر در شبکه‌های بلاک‌چین گوناگون

وضعیت عرضه تتر در شبکه‌های بلاک‌چین گوناگون

یکی دیگر از نکاتی که فعالان بازار رمزارزها هنگام انتقال تتر با آن روبه‌رو می‌شوند، انتخاب شبکه بلاک‌چین مناسب برای جابه‌جایی این استیبل کوین است. جالب است بدانید که تا به امروز تتر در بستر ۶۴ شبکه بلاک‌چین عرضه شده است. در این بین تنها چند شبکه هستند که بیشترین میزان عرضه تتر را به‌خود اختصاص داده‌اند.

ترون با حدود ۴۸میلیارد تتر، بیشترین عرضه این استیبل‌کوین را ازآن خود کرده است. این در حالی است که در ابتدای سال جاری، سهم ترون کمتر از ۴۰میلیارد دلار بود. بعد از ترون، بلاک‌چین اتریوم قرار دارد. در ابتدای سال، اتریوم از حدود ۳۷میلیارد تتر میزبانی می‌کرد که در پایان سال، این در عدد به مرز ۴۰میلیارد رسیده است. بنابراین، واضح است که از ابتدای سال تا‌به‌امروز حدود ۱۱میلیارد تتر در بستر دو شبکه ترون و اتریوم در بازار عرضه شده است.

سهم ناچیز سایر شبکه‌های بلاک‌چین مانند بایننس اسمارت چین، سولانا، آربیتروم، آوالانچ، پالیگان و آپتیمیسم در عرضه تتر از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، هم تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. دلیل اصلی سلطه ترون بر عرضه تتر، سرعت فراوان تراکنش درکنار کارمزد اندک است که باعث می‌شود بسیاری از معامله‌گران، تبادلات خود را در بستر این شبکه انجام دهند.

جمع‌بندی

در این مطلب، وضعیت عرضه استیبل کوین‌ها در سال ۲۰۲۳ را بررسی کردیم. همان‌طور‌که مشاهده کردید، تتر با وجود بعضی از تبلیغات منفی که علیهش صورت می‌گیرد، پادشاه مطلق استیبل‌کوین‌ها در سال جاری بوده است. به‌نظر نمی‌رسد که حداقل در آینده نزدیک سایر استیبل کوین‌ها بتوانند برای جایگزینی تتر خود را مطرح کنند. 

باید منتظر ماند و دید که در سال ۲۰۲۴ اوضاع برای استیبل کوین‌ها چگونه پیش می‌رود. فراموش نکنید که ورود و خروج سرمایه در بازار کریپتوکارنسی عمدتاً از‌طریق استیبل کوین‌ها صورت می‌گیرد. به‌همین‌دلیل، رصد وضعیت استیبل‌کوین‌ها در پیش‌بینی روند بازار کریپتو نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

منبع
glassnode

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا