اخبار

پائولو آردوینو: تتر ۱میلیارد دلار USDT برای «تکمیل موجودی» ضرب کرده‌ است

خزانه‌داری تتر (Tether Treasury) در روز کریسمس، ۱میلیارد تتر «مجاز، اما صادر‌نشده» دیگر را ضرب کرد. این موضوع باعث ایجاد شک‌و‌تردیدهایی در جامعه رمزارزها شده است. به‌گفته مدیر‌فنی تتر، پائولو آردوینو، این مقدار به‌منظور «تکمیل موجودی» روی بلاک‌چین اتریوم استفاده خواهد شد.

کوین‌تلگراف می‌نویسد که خزانه‌داری تتر بخشی از شرکت تتر است که وظیفه ضرب و مدیریت و نگه‌داری تتر را برعهده دارد. USDT، یکی از انواع استیبل‌کوین (ارزهای باثبات)، ارزشش معادل ۱ دلار آمریکاست و به‌عنوان رمزارزی واسطه‌ای برای معامله سایر رمزارزها استفاده می‌شود.

بنا‌بر ادعای خزانه‌داری تتر، این شرکت تمام تترهای در‌گردش در بازار دارایی‌های دیجیتال را با ارزهای ملی و دارایی‌های نقدی پشتیبانی می‌کند که در حساب‌های بانکی و سایر حساب‌ها نگه‌داری می‌شوند. علاوه‌بر‌این، Tether Treasury از بلاک‌چین‌های مختلفی مانند اتریوم و ترون و بیت کوین برای صدور و انتقال تتر بهره می‌برد. خزانه تتر در صفحه آنلاین مربوط به شفافیت عملکرد خود، اطلاعاتی درباره مقدار تترهای در‌گردش و موجودی‌های این مجموعه منتشر می‌کند.

Whale Alert؛ اولین منبعی که از ضرب ۱میلیارد USDT «مجاز، اما صادر‌نشده» خبر داد

بر همین اساس، پلتفرم ردیابی بلاک‌چین Whale Alert در ۲۵دسامبر۲۰۲۳ (۴دی۱۴۰۲) از شبکه اجتماعی X استفاده کرد تا به کاربران هشدار دهد که خزانه‌داری تتر ۱میلیارد USDT (معادل ۱میلیارد دلار) صادر کرده است. 

Whale Alert یکی از ابزارهای ردیابی بلاک‌چین است که به‌منظور تحلیل میلیون‌ها تراکنش در روز استفاده می‌شود. وقتی‌که تراکنشی بزرگ یا کمیاب مانند انتقال یا خریدوفروش رمزارزها و توکن‌ها و NFTهای خاص در حجم انبوه در بلاک‌چین‌های مختلف انجام می‌شود، این ابزار به کاربران اطلاع‌رسانی می‌کند.

در‌حقیقت، این ابزار به کاربران کمک می‌کند تا روند و رفتار بازار را بهتر درک کنند و از فرصت‌ها و ریسک‌های موجود آگاه شوند. همچنین، Whale Alert اطلاعات و تحلیل‌هایی مربوط به تراکنش‌های بزرگ و مهم بلاک‌چین را در وب‌سایت رسمی‌اش منتشر می‌کند.

پاسخ‌های آردوینو به ادعاهای Whale Alert

مدیرفنی تتر در پاسخ به این هشدار، اطلاعیه‌ای عمومی در شبکه اجتماعی X منتشر و اظهار کرد که این تراکنش، تنها «تکمیل موجودی» روی بلاک‌چین اتریوم بوده است. آردوینو افزود:

توجه کنید که این تراکنشی مجاز، اما صادر‌نشده است، یعنی این مبلغ به‌عنوان موجودی برای درخواست‌های صدور دوره بعدی و تبادل زنجیره‌ای (Chain Swaps) استفاده خواهد شد.

در امور مالی سنتی، تکمیل موجودی فرایندی است که در آن سفارش به‌موقع موجودی از تأمین‌کنندگان برای برآورده‌کردن تقاضای مشتریان و جلوگیری از کمبود موجودی (بدون انباشت موجودی اضافی) صورت می‌گیرد. در تعریف تتر، تکمیل موجودی فرایند ایجاد USDT جدید است که در موجودی خزانه تتر به‌عنوان USDT «مجاز، اما صادر‌نشده» ذخیره می‌شود.

آردوینو در پاسخ به پرسش‌های متداول کاربران اظهار کرد:

این توکن‌ها بخشی از کل ارزش بازار USDT نیستند؛ زیرا هنوز منتشر نشده‌اند و در‌گردش مالی بازار شرکت نیستند.

بر‌اساس داده‌های صفحه Tether Transparency، تا ۲۶‌دسامبر‌۲۰۲۳ (۵دی۱۴۰۲) ۹۲۵میلیون دلار USDT «مجاز، اما صادر‌نشده» روی اتریوم وجود دارد.

USDT در ترون و اتریوم و سولانا از ۲۶دسامبر۲۰۲۳ صادر شد

USDT در ترون و اتریوم و سولانا از ۲۶دسامبر۲۰۲۳ صادر شد (منبع: Tether Transparency)

آخرین اطلاعیه عمومی آردوینو، مدیر‌فنی تتر، هم‌سو با توضیحات اطلاعیه قبلی ۱‌میلیارددلاری USDT در سپتامبر۲۰۲۳ است که Whale Alert نیز آن را به‌عنوان تراکنشی مشابه شناسایی کرده است. در آن زمان نیز، آردوینو بیان کرده بود که تراکنش صدور تتر، تنها یک مجوز صدور به‌شمار می‌رود و نه یک صدور واقعی. از مبلغ اختصاص‌یافته به‌عنوان موجودی برای پاسخ به درخواست‌های صدور آینده و تبادل زنجیره‌ای روی شبکه ترون استفاده خواهد شد.

برخی از ناظران صنعت آنلاین درباره آخرین اطلاعیه عمومی آردوینو و فقدان شفافیت درزمینه تراکنش‌های مجاز اما صادر‌نشده تتر ابراز تردید کرده‌اند. یکی از کاربران در بخش نظرها با مطرح‌کردن این سؤال که «آیا آردوینو یکی از افرادی است که مسئول چنین تصمیم‌هایی است یا خیر؟»، نوشت:

جالب است که سند یا توافقنامه را بررسی کنیم و اطلاعات بیشتری درباره افراد مسئول این معجزه کریسمسی که ۱‌میلیارد دلار USDT را از هوا خلق کردند، کسب کنیم.

انتقادات کاربران از ضرب ۱میلیارد USDT «مجاز، اما صادر‌نشده»

همچنین، برخی از کاربران استدلال کردند که آخرین صدور USDT در شرایط فعلی احتمالاً به‌منظور افزایش قیمت بیت کوین انجام شده است و در این زمینه بهره‌برداری خواهد شد؛ زیرا برخی از ناظران صنعت صدور USDT تتر و افزایش قیمت BTC را مرتبط می‌دانند. این دیدگاه تا حدی در میان کاربران فراگیر شده است که یکی از کاربران در کامنت خود مستقیماً به این موضوع اشاره کرد و گفت:

مستقیماً بگویید که این کار را برای افزایش قیمت بیت‌کوین انجام داده‌اید.

در طول سال گذشته، تتر رشد درخورتوجهی را نشان داده و ارزش بازارش در سال ۲۰۲۳ به بیشترین سطح تاریخی خود رسیده است. براساس داده‌های CoinGecko، از ماه ژانویه، ارزش بازار تتر تقریباً ۳۸درصد افزایش ‌یافته و از ۶۶میلیارد دلار به ۹۱میلیارد دلار رسیده است. در زمان نگارش این مقاله، بیت کوین با قیمت ۴۲,۷۶۰ دلار معامله می‌شود که در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲درصد کاهش پیدا کرده است.

نمودار ارزش بازار یک‌ساله تتر (USDT)

نمودار ارزش بازار یک‌ساله تتر (USDT) (منبع: CoinGecko)

دلایل احتمالی رشد USDT

در نوامبر‌۲۰۲۳، تتر رشد USDT را به دو دلیل اصلی نسبت داد که یکی از آن‌ها هیجان‌های مداوم بازار درباره تأیید احتمالی ETF بیت کوین است. این شرکت در سال جاری به‌طور جدی وارد فعالیت‌های مرتبط با بیت کوین شده است. همچنین، برنامه‌هایی را فاش کرده است که به شروع خرید بیت کوین برای مدیریت ذخایر خود و راه‌اندازی چندین عملیات استخراج بیت کوین مربوط می‌شود.

صندوق قابل‌معامله بیت کوین نقدی (Spot Bitcoin Exchange-Traded Fund) نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که ارزش دارایی‌هایش به‌صورت مستقیم به ارزش بیت کوین وابسته است. در‌واقع، این صندوق به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به خرید و نگه‌داری مستقیم بیت‌کوین، از نوسان‌های قیمت آن بهره‌برداری کنند. صندوق قابل‌معامله بیت‌کوین نقدی را شرکت‌های مالی تأسیس و مدیریت می‌کنند. این صندوق‌ها بر اساس قوانین و مقررات مرتبط عمل می‌کنند.

ETF بیت کوین را کمیسیون اوراق بهادار و بورس آمریکا (SEC) تأیید می‌کند. SEC به‌عنوان سازمان نظارتی مسئول بر بازارهای مالی ایالات متحده، مسئولیت حمایت از سرمایه‌گذاران و ارزیابی صحت‌وسقم این صندوق‌ها را برعهده دارد. برای تأیید صندوق قابل‌معامله بیت کوین نقدی، شرکت متقاضی باید نیازمندی‌ها و الزامات تعیین‌شده SEC را برآورده کند. این شرکت باید جزئیات دقیقی درباره روش‌های محاسبه ارزش دارایی‌ها، نحوه نگه‌داری بیت کوین، ریسک‌های مرتبط و سیاست‌های مدیریتی ارائه دهد.

تأیید ETF بیت کوین می‌تواند تأثیر بسزایی بر قیمت بیت‌کوین بگذارد؛ زیرا وجود چنین صندوق‌هایی به‌معنای افزایش دسترسی و سهولت سرمایه‌گذاری در بیت کوین برای سرمایه‌گذاران عمومی است. این موضوع می‌تواند باعث جذب سرمایه جدید و افزایش تقاضا برای بیت کوین شود. همچنین افزایش قیمت احتمالی این رمزارز را در پی خواهد داشت. تصویب صندوق قابل‌معامله بیت کوین ممکن است به اعتبار بیت کوین و بازارهای رمزارزی نیز کمک کند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا