آموزشمبتدیمقاله

امنیت تتر

تضمین امنیت در معاملات رمزارزی و به‌خصوص امنیت تتر، ازجمله دغدغه‌های مهم فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه رمزارزهاست. حال چرا امن‌بودن USDT به مسئله‌ای مهم تبدیل شده است؟ رمزارز تتر به‌دلیل مزیت‌هایش برای تبادل رمزارز و انتقال پول‌، ابزاری کاربردی در بین فعالان این حوزه به‌حساب می‌آید.

استفاده گسترده در معاملات ارزهای دیجیتال و انتقال پول و سایر مزیت‌های کاربردی Tether سبب شده‌ است که موضوع امنیت این ارز پایدار از اهمیت بسزایی برخوردار شود. در این مقاله از بلاگ تترلند، امنیت تتر را از دو منظر بررسی کرده‌ایم. اگر در عرصه رمزارزها فعال هستید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا خطر معاملاتتان را کاهش دهید و سودآوری خود را تضمین کنید.

چرا امنیت تتر مهم است؟

برای پی‌بردن به اهمیت امنیت تتر، بهتر است یک گام به عقب برگردیم؛ یعنی ابتدا دلیل اهمیت رمزارز تتر و نقش آن در اکوسیستم ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم. تتر از سال ۲۰۱۴ با نام Real Coin به دنیای رمزارزها معرفی شد و پس از مدتی، به Tether تغییر نام داد. این ارز پایدار با پشتوانه دلار آمریکا عرضه شد و با ارزش بازار بیش از ۷۰میلیارد دلار، جایگاه محبوب‌ترین ارز پایدار را ازآنِ خود کرد. 

ارز دیجیتال USDT مزیت‌های متعددی دارد که باعث شده‌اند بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال از آن استفاده کنند. تریدرها، هولدرها، تاجرها و تمام افراد علاقه‌مند به انجام تبادلات مالی، می‌توانند از تتر به‌عنوان ابزاری به‌صرفه و امن بهره ببرند. مزیت‌های بارز Tether عبارت‌اند از: نقدشوندگی کم‌نظیر و سرعت تبادل بسیار زیاد و تضمین امنیت تراکنش‌ها. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رمزارز تتر، می‌توانید مقاله «تتر چیست؟» را مطالعه کنید.

چرا امنیت تتر مهم است؟

امنیت تتر؛ شرط لازم!

دنیای ارزهای دیجیتال با ویژگی‌های زیادی گره خورده است. شفافیت، سرعت، کسب درآمد و سودآوری ازجمله ویژگی‌هایی هستند که با این فضا درآمیخته‌اند؛ اما علاوه‌بر این‌ها‌، مفهوم «امنیت» جایگاه به‌مراتب مهم‌تری دارد. سرمایه‌گذاران پیش از کسب سود، به تضمین امنیت دارایی‌شان می‌اندیشند و درصورتی‌که خللی در این زمینه حس شود، چه اهمیتی دارد که سرعت معامله یا سود آن چقدر باشد!

برای اینکه چگونگی تأمین امنیت تتر را توضیح دهیم‌، باید نگاهی جامع بر بلاکچین بیندازیم؛ بستری که تمام ارزهای دیجیتال روی آن اجرایی شده‌اند. فلسفه بلاک‌چین مفهومی محدود به دهه اخیر نیست؛ بلکه از قرن‌ها پیش برپایه ریاضیات در علم حسابداری نمود پیدا کرده است. باوجوداین‌، آنچه امروزه از آن با نام تکنولوژی بلاک‌چین یاد و در عرصه‌های مختلف ازجمله رمز ارزها استفاده می‌شود، تقریباً مهمانی تازه‌وارد است. دراین‌بین، دو پرسش دیگر مطرح می‌شود:

  • بلاکچین که تمام رمزارزها بر محوریت آن پدید آمده‌اند، چگونه می‌تواند امنیت تراکنش‌ها را تضمین کند؟
  • آیا تأمین امنیت تتر به چیزی فراتر از بلاکچین نیاز دارد؟

در‌ادامه‌، به این دو پرسش پاسخ خواهیم داد.

امنیت تتر شرط لازم

امنیت بلاکچین؛ امنیت تتر

برای درک بهتر چگونگی تأمین امنیت در بلاکچین، گریزی به سازوکار انجام تراکنش‌ها در شبکه پادشاه ارزهای دیجیتال، یعنی بیت کوین می‌زنیم. بلاکچین زنجیره‌ای از بلاک‌ها را تشکیل می‌دهد که هر‌یک شامل اطلاعاتی منحصربه‌فرد هستند. این اطلاعات از داده‌ها، هش (Hash)، بلاک و هش‌بلاک تشکیل می‌شوند. داده‌ای که در بلاک ذخیره می‌شود، به نوع بلاکچین و کاربرد آن بستگی دارد. برای مثال، در بیت کوین این داده‌ها شامل جزئیات تراکنش هستند؛ جزئیاتی مانند ارسال‌کننده و دریافت‌کننده و مقدار دارایی تبادل شده.

همان‌طور‌که گفتیم، هر بلاک یک هش را نیز شامل می‌شود. منحصربه‌فرد‌بودن هش را می‌توان با اثر انگشت مقایسه کرد؛ یعنی هویت هر بلاک به هش آن وابسته است و با تغییر آن، هویت و ماهیت بلاک هم تغییر خواهد کرد. هش بلاک نیز باعث ایجاد زنجیره‌ای از اطلاعات در قالب هش می‌شود و در‌نهایت امنیت بلاکچین را تضمین می‌کند.

علاوه‌بر هش، عامل دیگری به نام الگوریتم «اجماع» در بلاکچین وجود دارد که سبب امنیت چشمگیر آن می‌شود. در بیت کوین، این الگوریتم «اثبات کار» نام دارد و شبکه‌های دیگری همچون سولانا و الگورند و ایاس از مکانیزم‌های پیشرفته‌تر با مصرف انرژی به‌مراتب کمتر استفاده می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله‌هایی با موضوع بلاکچین را در بلاگ تترلند مطالعه کنید.

باتوجه‌به سازوکاری که برای تضمین امنیت بلاکچین حاکم است، نمی‌توان امنیت تتر یا هیچ ارز دیجیتال اثبات‌شده‌ای را منکر شد؛ چرا‌که تتر و سایر ارزهای پایدار روی این بستر فعال هستند. ناگفته نماند که تتر نوعی توکن است؛ یعنی می‌تواند بر بستر چندین بلاکچین منتقل شود که تمام آن‌ها پروژه‌هایی بزرگ از‌جمله سولانا و اتریوم و ترون هستند که کارایی و امنیت درخورتوجه خود را ثابت کرده‌اند.

امنیت تتر و امنیت بلاکچین

نقش صرافی‌ها در تضمین امنیت دارایی دیجیتال

صرافی‌های ارز دیجیتال فارغ از متمرکز یا غیرمتمرکز بودن‌، نقش مهمی در تبادل رمزارزها ایفا می‌کنند. این یعنی وظیفه سنگینی در تأمین امنیت دارایی کاربرانشان برعهده دارند. یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر صرافی‌ها با آن دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، هک و نفوذهای امنیتی بوده است که شاید به تعداد انگشتان دست اتفاق افتاده باشد. با‌این‌حال، حضور و خطر هکرها در دنیای تبادلات دیجیتال امری اجتناب‌ناپذیر است و این پروتکل‌های امنیتی صرافی‌ها هستند که باید به‌روزرسانی شوند و همواره دربرابر این خطرها ایمن باشند.

علاوه‌بر تمام این مشکلات، مشکل دیگری بر سر راه ایرانیان قرار دارد و آن داستان همیشگی تحریم‌هاست؛ تحریم‌هایی ناعادلانه که دارایی کاربران ایرانی را هدف قرار داده‌اند. OFAC با‌توجه‌‌به اهرم قدرتی که در دست دارد، از این تحریم‌ها برای رهگیری و فریز‌کردن دارایی کاربران فعال در مارکت‌های رمز ارز ایرانی استفاده می‌کند و تمامی این فعالیت‌ها را به‌ناحق در‌زمره پول‌شویی قرار می‌دهد.

با وجود چنین شرایطی که به‌نظر نمی‌رسد به‌زودی تغییر کند، صرافی‌های رمزارزی امنیت دارایی کاربران و به‌‌ویژه امنیت تتر را چگونه تضمین خواهند کرد؟ تترلند، پلتفرم تخصصی تبادل تتر در ایران، از کیف‌پول‌های متغیر برای رفع این خطر استفاده و امنیت تتر و معاملات کاربرانش را تضمین می‌کند. البته ناگفته نماند که پروتکل‌های امنیتی تترلند به کیف‌پول‌های متغیر محدود نمی‌شود.

نقش صرافی‌ها در تضمین امنیت دارایی دیجیتال

جمع‌بندی

نقش حیاتی ارزهای پایدار ازجمله تتر (USDT) را نمی‌توان در اکوسیستم رمزارزها نادیده گرفت. پیرو این نقش‌آفرینی مؤثر، امنیت تتر نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است که در این مقاله از بلاگ تترلند، توضیحاتی درباره تضمین آن ارائه دادیم. اگر درباره امنیت USDT همچنان نظر یا پرسشی دارید، آن را با ما به‌اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا