مقاله

معرفی بهترین استراتژی‌های ترید رمزارز

ترید رمزارزها مانند راه‌رفتن روی لبه تیغ است. در‌ظاهر شاید جذاب و هیجان‌انگیز و سودآور باشد؛ اما لحظه‌ای اشتباه موجب ضررهای جبران‌ناپذیری می‌شود. بازار رمزارزها بازاری نوظهور و جوان است و درمقایسه‌با بازارهای سنتی بورس و طلا، نوسان بیشتری دارد. به‌همین‌دلیل، داشتن استراتژی برای ترید و سرمایه‌گذاری در این بازار بسیار حیاتی‌ است. بسیاری از افراد بدون داشتن استراتژی ترید مناسب و فقط برای به‌دست‌آوردن سود یک‌شبه، ترید رمزارزها را آغاز می‌کنند. طبعاً آنچه در‌نهایت نصیبشان می‌شود، ضرر یک‌شبه است. پس رمز موفقیت در ترید رمزارزها داشتن استراتژی درست و البته صبر است.

استراتژی ترید رمزارز به شما کمک می‌کند تا هنگام نوسان‌های شدید بازار، بتوانید عاقلانه تصمیم بگیرد و جوّ روانی بازار باعث نشود که خریدوفروش هیجانی انجام دهید.

در این مقاله‌ از بلاگ تترلند، استراتژی‌های مختلف رمزارزها ازجمله ترید روزانه، معاملات آتی، معاملات فرکانس بالا (HFT)، میانگین هزینه دلاری و اسکالپینگ را معرفی و مزایا و معایب هرکدام را بررسی کرده‌ایم.

استراتژی‌های ترید رمزارز

استراتژی ترید رمزارز باعث می‌شود خطر از‌دست‌دادن سرمایه کاهش یابد. همچنین، از انجام کارهای هیجانی جلوگیری می‌کند که احتمالاً هزینه زیادی برای شما به‌دنبال خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم قبل از ورود به بازار رمزارزها، استراتژی انتخابی‌تان را در نسخه دمو صرافی‌های رمزارز آزمایش و سپس ترید رمزارزها را آغاز کنید. در‌ادامه با استراتژی‌های رایجی آشنا می‌شوید که در بین تریدرهای رمزارز محبوب هستند.

ترید روزانه

استراتژی ترید روزانه بدین‌صورت است که یک موقعیت معاملاتی در یک روز باز و در همان روز بسته می‌شود. به‌همین‌دلیل، به آن ترید روزانه می‌گویند. این یعنی خرید‌وفروش رمزارز در یک روز انجام می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، شما می‌توانید با استراتژی ترید روزانه، از نوسان‌های قیمتی رمزارزها در طول روز سود کسب کنید.

درواقع، تمام هدف از اتخاذ استراتژی ترید روزانه کسب سود از نوسان‌های کوچک بازار است. از‌آن‌جاکه بازار رمزارزها بازاری پرنوسان است، انتخاب استراتژی ترید روزانه می‌تواند گزینه‌ای هوشمندانه باشد. بااین‌حال، نکته‌ مهم این است که استراتژی ترید روزانه نیازمند تسلط بر تحلیل تکنیکال است؛ از‌این‌رو، استراتژی زمان‌بر و پرخطری محسوب می‌شود. به‌همین‌دلیل، غالباً تریدرهای حرفه‌ای از این استراتژی استفاده می‌کنند.

معاملات آتی یا فیوچرز رمزارز

معاملات آتی درواقع نوعی قرارداد خریدوفروش رمزارز بین دو طرف است که شامل قیمت مشخص و زمانی ازپیش‌تعیین‌شده در آینده می‌شود. معاملات آتی به شما امکان می‌دهد تا حتی بدون داشتن رمزارز، به گستره وسیعی از رمزارزها دسترسی داشته باشید. افزون‌براین، استراتژی معاملات آتی می‌تواند به‌عنوان راه‌حلی برای محافظت از دارایی شما دربرابر نوسان‌های بازار عمل کند.

آربیتراژ

یکی دیگر از استراتژی‌های محبوب تریدرهای رمزارز آربیتراژ است. در این روش معاملاتی، رمزارزی را از صرافی‌ای می‌خرید و آن را در صرافی دیگر می‌فروشید و از اختلاف قیمت خریدوفروش بین این دو صرافی سود می‌کنید.

درواقع، تفاوت نقدینگی و حجم معاملات رمزارز بین دو صرافی، فرصتی را ایجاد می‌کند که با استفاده از استراتژی آربیتراژ می‌توانید سود کسب کنید. فراموش نکنید که در این فرایند، باید کارمزد ارسال و دریافت و تبادل را دو بار پرداخت کنید که ممکن است میزان سود را کاهش دهد. همچنین، ممکن است اختلاف قیمت از بین برود که به از‌دست‌رفتن فرصت آربیتراژ منجر می‌شود.

معاملات فرکانس بالا (HFT)

استراتژی معاملات فرکانس بالا (High-frequency Trading یا به‌اختصار HFT) شامل ساخت الگوریتم و بات‌های معامله‌گر است که به خریدوفروش سریع رمزارز کمک می‌کنند. ساخت چنین بات‌های معامله‌گری نیازمند تسلط کامل بر اصول پیچیده بازار و دانش ریاضیات و علوم کامپیوتر است. به‌همین‌دلیل، این استراتژی برای تریدرهای حرفه‌ای مفید است، نه تریدرهای تازه‌کار.

آربیتراژ، بازارساز، تشخیص نقدینگی و ترید مومنتوم از انواع استراتژی معاملات فرکانس بالا هستند. همان‌طور‌که گفتیم، تریدرهای آربیتراژ از اختلاف قیمت رمزارز در دو صرافی متفاوت سود می‌برند. استراتژی فرکانس بالا به تریدرها کمک می‌کند تا از فرصت‌های آربیتراژ که تنها چند ثانیه طول می‌کشند، استفاده و سود کسب کنند.

استراتژی معاملات فرکانس بالا استراتژی محبوب تریدرهای کمّی یا کوانت است. این تریدرها با استفاده از الگوریتم‌هایی می‌توانند از تفاوت بین قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی (Bid-Ask Price) و خرید‌وفروش میکروثانیه‌ای سود به‌دست بیاورند. البته شایان ذکر است که لازمه استفاده از تفاوت قیمت‌های کوتاه‌مدت، داشتن استراتژی مومنتوم و برنامه‌های از‌پیش‌تعیین‌شده برای مواجهه با نوسان‌های بازار رمزارز است.

سیستم تشخیص نقدینگی مبتنی‌بر فعالیت‌های دیگر تریدرها و غالباً سرمایه‌گذاران سازمانی است. بدین‌صورت که هدف اصلی این استراتژی ترید براساس فعالیت تریدرهای دیگر بازار است.

ناگفته نماند باید به این نکته توجه کنید که الگوریتم‌ها به شرایط بازار واکنش نشان می‌دهند و همین موضوع باعث می‌شود تا هنگام بازار پرنوسان، گستره قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی را بسیار افزایش دهند. حتی گاهی به‌طور موقت موقعیت‌های معاملاتی را متوقف می‌کنند و نقدینگی و نوسان‌های بازار را افزایش می‌دهند.  

ترید

استراتژی متوسط هزینه دلاری

استراتژی متوسط هزینه دلاری (DCA) نوعی از سرمایه‌گذاری رمزارزهاست که هدفش کاهش حداکثری ریسک از‌دست‌دادن سرمایه در نوسان‌های بازار است. استراتژی متوسط هزینه دلاری بدین‌صورت است که میزان معینی پول نقد را در فواصل زمانی ثابت به رمزارز تبدیل می‌کنید. این استراتژی کمک می‌کند تا در طول زمان و با افزایش قیمت رمزارز، بدون تأثیر منفی نوسان بازار، سود به‌دست بیاورید و سرمایه‌تان افزایش پیدا کند.

درواقع، با خرید منظم رمزارز مدنظر خود و بی‌توجهی به نوسان‌های بازار، در طول زمان سرمایه‌گذاری بیشتری خواهید کرد و افزایش قیمت باعث کاهش هزینه‌های کلی سرمایه‌گذاری می‌شود. با استفاده از این استراتژی، دیگر برای زمان ورود به بازار و خرید رمزارز با قیمت مناسب، دغدغه‌ای نخواهید داشت.

از‌آن‌جاکه این استراتژی، استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدتی است، احتمال دارد هزینه کارمزد خرید رمزارز بسیار زیاد شود. پس قبل از انتخاب رمزارز مدنظرتان، حتماً درباره هزینه‌های کارمزد آن تحقیق کنید.

اسکالپینگ (Scalping)

استراتژی اسکالپینگ (Scalping) بر‌اساس کسب سود از تغییرات اندک قیمت در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت است. لازمه این نوع ترید تحلیل بسیار قوی درباره زمان خروج از معامله است؛ چراکه ضرر بزرگ باعث از‌بین‌رفتن سودهای کوچک قبلی می‌شود.

در این روش، ممکن است در طول روز ده‌ها یا صدها ترید کوچک انجام دهید که میزان سود هریک از آن‌ها اندک؛ اما ریسکشان بسیار کم است. به‌عبارت‌دیگر، رمزارزی را با قیمت ارزان‌تر می‌خرید و بلافاصله بعد از افزایش قیمت، حتی اگر اندک باشد، آن را می‌فروشید تا سود کسب کنید.

تریدرهای اسکالپ معمولاً بازارهای با نقدینگی فراوان را ترجیح می‌دهند؛ چراکه زمان ورود به بازار و خروج از آن پیش‌بینی‌کردنی است. همچنین، نهنگ‌های بازار رمزارز از این استراتژی برای موقعیت‌های عظیم معاملاتی استفاده می‌کنند.

ترید محدوده نوسان (Range Trading)

استراتژی ترید محدوده نوسان (Range Trading) مناسب زمانی است که قیمت رمزارزی برای دوره زمانی مشخصی بین دو سطح قیمتی نوسان می‌کند. به بیشترین قیمت این محدوده «سطح مقاومت» و به کمترین قیمت آن «سطح حمایت قیمت» می‌گویند. ترید محدوده نوسان بدین‌صورت است که در سطح حمایت رمزارز را می‌خرید و در سطح مقاومت آن را می‌فروشید.

برای مثال، بیتکوین در قیمت ۲۵هزار دلار خریدوفروش می‌شود و پیش‌بینی کرده‌اید که تا چند هفته دیگر به ۳۰هزار دلار می رسد. پس انتظار دارید که بین محدوده ۲۵ تا ۳۰هزار دلار نوسان کند. براساس استراتژی ترید محدوده نوسان (Range Trading)، باید در قیمت ۲۵هزار دلار بیتکوین بخرید و در قیمت ۳۰هزار دلار بفروشید. این فرایند تا زمانی تکرار می‌شود که مطمئن شوید بیتکوین از این محدوده نوسان خارج خواهد شد.

ترید نوسانی (Swing Trading)

ترید نوسانی تقریباً شبیه ترید روزانه است؛ اما با این تفاوت که در بازه زمانی متفاوتی انجام می‌شود و خطرپذیری بیشتری دارد. تریدرها مشابه با استراتژی ترید روزانه از نوسان‌های قیمت رمزارزها برای به‌دست‌آوردن سود استفاده می‌کنند؛ ولی ممکن است بازه زمانی ترید تا چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد.

در این مدت، تریدرهای نوسانی اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال را برای شناسایی حرکات جهت‌دار مشخص در نمودار قیمت به‌کار می‌گیرند. بدین‌ترتیب، تریدرهای نوسانی دفعات کمتری از ورود به معاملات و خروج از آن‌ها را تجربه می‌کنند و اهداف متفاوت‌تری از تریدرهای روزانه دارند.

ترید در جهت روند (Trend Trading)

در استراتژی ترید در جهت روند از ابزارهای مختلف تحلیلی برای شناسایی روند حاکم بر بازار استفاده می‌شود. این استراتژی معاملاتی به تایم فریم خاصی محدود نمی‌شود. از این روش می‌توان در معاملات کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلند‌مدت استفاده کرد. همچنین، در نمودارهای ساعتی از این استراتژی می‌توان استفاده کرد. از این نظر محدودیت زمانی برای این روش وجود ندارد.

نکته مهم دیگر اینکه نیازی نیست هر ساعت و هر روز قیمت را بررسی کنید. ایده اصلی این روش خرید در محدوده حمایت و فروش در محدوده مقاومت است. پس اینکه قیمت چگونه این مسیر را طی خواهد کرد، اهمیتی ندارد.

ایده کلی این روش آن است که روند حاکم بر بازار را شناسایی کنید و در همان جهت معاملاتتان را انجام دهید. اگر روند صعودی بود، بخرید و اگر روند نزولی بود، بفروشید.

هودل (خرید و نگه‌داری)

استراتژی هودل ابتدا از غلطی املایی در کامیونیتی رمزارز ابداع شد. یکی از کاربران رمزارز به‌اشتباه کلمه HOLD به‌معنی نگه‌داری را HODL نوشت و از آن زمان به‌بعد، با همین نام شناخته می‌شود. استراتژی هودل بدین‌‌معنی است که رمزارزی را بخرید و برای طولانی‌مدت آن را نگه‌داری کنید. این استراتژی به شما امکان می‌دهد تا از افزایش ارزش رمزارز در بلندمدت کسب سود کنند.

مزیت استراتژی هودل بر استراتژی تریدهای دیگر این است که ریسک از‌دست‌دادن سرمایه طی نوسان‌های کوتاه‌مدت وجود ندارد و احتمال فروش در کمتر از قیمت خرید بسیار اندک است.

هنگام انتخاب استراتژی هودل این نکته را نیز باید مدنظر بگیرید که بازار رمزارز برخلاف بازار طلا و بورس یا بازار فارکس، تاریخچه کوتاهی دارد و پروژه‌های کلاه‌برداری زیادی در آن به‌چشم می‌خورد. از‌این‌رو، انتخاب رمزارز معتبر و شناخته‌شده برای استراتژی هودل، از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین، باید عوامل تأثیرگذار بلندمدت ازجمله قانون‌گذاری رمزارزها را در نظر بگیرید.

سرمایه‌گذاری صندوق شاخص (Cryptocurrency Index Fund)

صندوق شاخص رمزارز (Cryptocurrency Index Fund) امکانی را برای شما فراهم می‌کند تا به طیف گسترده‌ای از رمزارزها دسترسی داشته باشید، بدون اینکه لازم باشد رمزارزی را بخرید و نگه داری کنید. ساختار این صندوق مانند صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) است و سبدی از دارایی‌های مختلف را در‌اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

استفاده از تنوع دارایی‌ها، مدیریت ریسک با گسترش پورتفولیو، کاهش کارمزدها، نیاز‌نداشتن به مدیریت و نظارت فعال بر بازار و ساده‌سازی سرمایه‌گذاری برخی از مزایای سرمایه‌گذاری روی صندوق شاخص رمزارز هستند. علاوه‌براین، این رویکرد بلندمدت است و سرمایه‌گذار را از تصمیم‌گیری‌های آنی در بازار بی‌نیاز می‌کند.

بهترین استراتژی ترید رمزارز کدام است؟

در پاسخ به این پرسش، باید بگوییم که بهترین استراتژی رمزارز وجود ندارد و همه‌چیز به هدف شما بستگی دارد. درست مانند اینکه وقتی به‌دنبال بهترین صرافی برای سرمایه‌گذاری یا بهترین اپلیکیشن برای ترید هستید، اولین قدم تعیین هدف سرمایه‌گذاری است.

علاوه‌براین، شناخت کامل رمزارزی که می‌خواهید ترید کنید و آگاهی از ریسک‌هایی که ممکن است شما را تهدید کند، ضروری‌ است. با تعیین هدفی مشخص و آشنایی با ابزارهای مختلف ترید، می‌توانید متناسب با آن‌ها استراتژی تریدتان را انتخاب کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا