آموزشمتوسطمقاله

معاملات آربیتراژ (Arbitrage Trading)؛ تعریف و انواع آن

معاملات آربیتراژ استراتژی تجاری نسبتاً کم‌ریسکی است که از اختلاف قیمت در بازارها بهره می‌برد. بیشتر اوقات، این اصطلاح شامل خرید ارز دیجیتال و فروش آن به‌طور مشابه (مانند بیتکوین) در مبادلات مختلف است. از‌آن‌جا‌که قیمت بیتکوین باید در صرافی‌های مختلف برابر باشد، هرگونه اختلاف بین صرافی‌ها در‌واقع نوعی آربیتراژ است.

آربیتراژ استراتژی بسیار رایجی در دنیای تجارت و بازار خرید ارز دیجیتال است؛ اما بیشتر ابزاری از مؤسسات مالی بزرگ بوده است. بازارهای مالی به‌‌دلیل وجود ارزهای رمزپایه، ممکن است فرصتی برای سرمایه‌گذارها و تریدرهای ارزهای رمزپایه نیز فراهم شود که از این مزیت‌ها نیز استفاده کنند.

معرفی معاملات آربیتراژ (Arbitrage Trading)

اگر بتوانید تجارت سودآور خود را تضمین کنید، چه می‌کنید؟ شبیه چه به‌نظر می‌آید؟ شما حتی قبل از ورود به تجارت، باید بدانید که قصد دارید سود کسب کنید یا خیر. هرکسی که بتواند از ابتدا بررسی کند تا از آن بهره ببرد، موفق‌تر خواهد بود.

درحالی‌که چیزی به‌عنوان سود تضمینی وجود ندارد، معاملات آربیتراژ نزدیک‌ترین چیزی است که به آن خواهید رسید. تریدرها با یکدیگر رقابت می‌کنند تا فرصت ورود به این نوع معاملات را در بازار خرید ارز دیجیتال به‌دست آورند. به‌همین‌دلیل، ممکن است سود در معاملات آربیتراژ کم باشد و تا حد زیادی بستگی به سرعت و حجم هر معامله دارد.

ازاین‌رو، بیشتر معاملات آربیتراژ با استفاده از الگوریتم‌های توسعه‌یافته شرکت‌های تجارت با فرکانس بالا (HFT) انجام می‌شود.

تجارت آربیتراژ و هدف آن

معاملات آربیتراژ استراتژی معاملاتی است که هدف آن ایجاد سود با خرید هم‌زمان ارز در بازار خرید ارز دیجیتال و فروش آن در بازار دیگر است. این امر معمولاً بین ارزهای دیجیتال یکسانی انجام می‌شود که در مبادلات مختلف معامله می‌شود. تفاوت قیمت بین این ابزارهای مالی باید از‌نظر تئوری صفر باشد؛ زیرا آن‌ها به‌معنای واقعی کلمه دارایی هستند.

مشکل اساسی تریدر آربیتراژ یا آربیتراژور این است که نه‌تنها این اختلاف قیمت‌ها را پیدا می‌کند؛ بلکه سریعاً می‌تواند آن‌ها را معامله کند. از‌آن‌جا‌که سایر معامله‌گران آربیتراژ نیز احتمالاً این تفاوت قیمت (اسپرد) را خواهند دید، سودآوری معمولاً ممکن است در مدت‌زمان کوتاهی باشد.

علاوه‌بر‌این، از‌آن‌جا‌که معاملات آربیتراژ معمولاً کم‌ریسک هستند، بازده معمولاً اندک است. این یعنی معامله‌گران آربیتراژ نه‌تنها باید سریع اقدام کنند؛ بلکه برای سرمایه‌گذاری بیشتر به سرمایه زیادی نیاز دارند.

انواع معاملات آربیتراژ (Arbitrage Trading)

شاید از خود بپرسید که معامله‌گران ارزهای رمزپایه در بازار خرید ارز دیجیتال چه نوع معاملات آربیتراژی در‌دسترس دارند. انواع مختلفی از استراتژی‌های آربیتراژ وجود دارد که معامله‌گران در سراسر جهان در بازارهای مختلف از آن‌ها بهره می‌برند. درادامه، انواع معاملات آربیتراژ را معرفی می‌کنیم.

تبادل آربیتراژ

رایج‌ترین نوع معاملات آربیتراژ تبادل آربیتراژ است که بدین‌معناست که تریدر ارزهای رمزنگاری‌شده یکسانی را در صرافی می‌خرد و در صرافی یا بازار دیگر می‌فروشد.

قیمت ارزهای رمزپایه می‌تواند به‌سرعت تغییر کند. اگر نگاهی به سفارش‌های یک ارز در مبادلات مختلف بازار خرید ارز دیجیتال بیندازید، متوجه خواهید شد که قیمت‌ها در یک زمان دقیقاً یکسان نیستند. این‌جا جایی است که معامله‌گران آربیتراژ وارد می‌شوند.

آن‌ها سعی می‌کنند از این اختلافات کوچک برای سودآوری استفاده کنند. این به‌نوبه خود باعث کارایی بازار اساسی می‌شود؛ زیرا قیمت در مکان نسبتاً محدودی در بازارهای تجاری مختلف باقی می‌ماند. از این لحاظ، ناکارآمدی بازار می‌تواند به‌معنای فرصت باشد.

این چگونه در عمل کار می‌کند؟ برای مثال، بین یک صرافی و صرافی دیگر اختلاف قیمت Bitcoin وجود دارد. اگر تریدرهای آربیتراژ این موضوع را ببینند، آن‌ها می‌خواهند بیتکوین را در صرافی با قیمت ارزان‌تری بخرند و در صرافی دیگر با قیمت گران‌تر بفروشند؛ البته زمان و اجرای آن بسیار مهم است. بیتکوین بازار نسبتاً بالغی است و فرصت‌های آربیتراژ کمی دارد.

نرخ ارز تأمین مالی

نوع رایج دیگر معاملات آربیتراژ برای تریدرهای ارزهای دیجیتال، تأمین اعتبار آربیتراژ است. این زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گر خرید ارز دیجیتال ارز رمزنگاری‌شده را می‌خرد. سپس نوسان قیمت آن را با قرارداد آتی در همان ارز دیجیتال که نرخ بودجه آن کمتر از هزینه خرید ارز دیجیتال است، جبران می‌کند.

برای مثال، فرض کنید مالک ارز اتریوم هستید. اکنون ممکن است از آن سرمایه‌گذاری راضی باشید؛ اما قیمت اتریوم در نوسان‌های زیادی خواهد بود. بنابراین، تصمیم می‌گیرید با فروش قرارداد آتی (کوتاه‌مدت) با همان ارزش سرمایه‌گذاری اتریوم، در‌مقابل قیمت خود قرار بگیرید.

اگر نرخ بودجه آن قرارداد ۲درصد به شما پرداخت می‌کند، این بدان‌معناست که برای داشتن اتریوم بدون هیچ‌گونه ریسک قیمت ۲درصد دریافت خواهید کرد و در‌نتیجه، فرصت آربیتراژ سودآوری به‌دست خواهید آورد.

آربیتراژ مثلثی

نوع بسیار رایج دیگر معاملات آربیتراژ در دنیای ارزهای رمزنگاری، آربیتراژ مثلثی است. این نوع آربیتراژ هنگامی اتفاق می‌افتد که معامله‌گر خرید ارز دیجیتال اختلاف قیمت بین سه ارز رمزنگاری‌شده مختلف را مشاهده و آن‌ها را در یک نوع حلقه با یکدیگر مبادله می‌کند.

ایده پشت آربیتراژ مثلثی، ناشی از تلاش برای استفاده از اختلاف قیمت میان ارز، مانند BTC/ ETH است. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید بیتکوین را با BNB خود و سپس، اتریوم را با بیتکوین خود و در آخر، BNB را با اتریوم بخرید. اگر ارزش نسبی بین اتریوم و بیتکوین با ارزش هریک از آن ارزها با BNB مطابقت نداشته باشد، فرصت آربیتراژ وجود دارد.

ریسک‌های مرتبط با معاملات آربیتراژ (Arbitrage Trading)

ریسک‌های مرتبط با معاملات آربیتراژ

در‌حالی‌که معاملات آربیتراژ نسبتاً کم‌ریسک در نظر گرفته می‌شود، به این معنی نیست که ریسک آن صفر است. بزرگ‌ترین ریسک مرتبط با معاملات آربیتراژ، این است که قبل از اینکه بتوانید تجارت را نهایی کنید، اختلاف بین قیمت‌ها بسته می‌شود و در‌نتیجه، بازدهی صفر یا منفی دارد. این می‌تواند به‌دلیل لغزش، اجرای کُند، کارمزدهای غیرعادی و چشمگیر معامله، افزایش ناگهانی نوسان‌ها و… باشد.

خطر عمده دیگر هنگام انجام معاملات آربیتراژ، خطر نقدینگی است. این اتفاق زمانی می‌افتد که نقدینگی کافی برای ورود شما به بازارهای مورد‌نیاز و خروج از آن‌ها به‌منظور تجارت برای تکمیل آربیتراژ شما وجود ندارد.

جمع‌بندی

امکان استفاده از معاملات آربیتراژ فرصتی عالی برای معامله‌گران ارزهای رمزپایه در بازار خرید ارز دیجیتال است. با داشتن سرعت و سرمایه مناسب برای شرکت در این نوع استراتژی‌ها، می‌توانید معاملات کم‌سود و سودآور خود را در کمترین زمان انجام دهید. همچنین، ریسک مرتبط با معاملات آربیتراژ را نباید نادیده گرفت.

برای ورود به دنیای رمزارزها، می‌توانید به تترلند مراجعه کنید و با خرید تتر، اولین گام را با موفقیت بردارید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا