اخبار

پیش‌بینی گلدمن ساکس از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال ۲۰۲۴

نرخ بهره به‌عنوان مهم‌ترین ابزار سیاست پولی دراختیار فدرال رزرو است. کمیته بازار آزاد آمریکا (FOMC) سالانه ۸ جلسه برنامه‌ریزی‌شده برای تصمیم‌گیری در رابطه با نرخ بهره برگزار می‌کند. گفتنی است که در شرایط خاص مانند همه‌گیری کرونا ممکن است جلسات فوری دیگری نیز به فهرست کاری این کمیته اضافه شد. این کمیته‌ متشکل از ۱۲ نفر است که همگی زیرنظر فدرال رزرو آمریکا فعالیت می‌کنند.

به‌گزارش کوین‌تلگراف، کاهش نرخ بهره فدرال رزرو همواره به‌عنوان سیگنالی مثبت برای بازارهای مالی تلقی می‌شود؛ چرا‌که این سیاست پولی به افزایش عرضه دلار در اقتصاد آمریکا منجر می‌شود. در پی این اتفاق، ارزش دلار آمریکا در‌مقایسه‌با سایر دارایی‌ها کاهش پیدا می‌کند. درضمن، به‌مرور‌زمان نرخ تورم نیز در این شرایط افزایش می‌یابد. سیاست تسهیل اقتصادی با کاهش نرخ بهره به‌منظور ایجاد محرک رونق اقتصادی اتخاذ می‌شود.

پیش‌بینی گلدمن ساکس از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال ۲۰۲۴

بعد از پایان همه‌گیری کرونا، فدرال رزرو در چند مرحله نرخ بهره را افزایش داد. همچنین، سیاست‌های انقباضی شدیدی را در طول سال ۲۰۲۲ در پیش گرفت. بااین‌حال، در سال ۲۰۲۳ که اوضاع تا حدی تحت‌کنترل درآمده، نرخ بهره  تغییر چندانی تجربه نکرده است. گلدمن ساکس، دومین بانک سرمایه‌گذاری بزرگ جهان، پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۴، فدرال رزرو در دو نوبت نرخ بهره را کاهش دهد. به‌گفته این نهاد، اولین کاهش نرخ بهره در سه‌ماهه سوم سال آینده رخ خواهد داد.

در گزارش قبلی گلدمن ساکس، تصمیم به کاهش نرخ بهره به دسامبر۲۰۲۴ موکول شده بود. باوجوداین، این نهاد در ارزیابی جدید خود از وضعیت تورم در آمریکا، زمان وقوع این اتفاق را چند ماه جلوتر آورده است. این بانک که یکی از وام‌دهندگان بزرگ‌ در آمریکا به‌حساب می‌آید، پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال ۲۰۲۴، نرخ بهره به محدوده ۴.۸۷۵درصد کاهش پیدا کند.

با وجود انتظار برای کاهش نرخ بهره به‌منظور ایجاد محرک برای رشد اقتصادی، گزارش اخیر مشاغل ماهانه وزارت کار آمریکا همه را غافل‌گیر کرد؛ چراکه نرخ بیکاری از ۳.۹درصد در اکتبر به ۳.۷درصد در پایان نوامبر کاهش یافته بود. این موضوع نشان می‌دهد که اوضاع بازار کار در آمریکا نه‌تنها بد نیست؛ بلکه افزایش آمار اشتغال را نیز شاهد هستیم.

پیش‌بینی رویترز از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال ۲۰۲۴

رویتزر نیز در گزارشی ضمن اشاره به عملکرد مناسب بازار کار آمریکا، تأکید کرد که این مسئله در تصمیم فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره در سال آینده بی‌تأثیر خواهد بود. رویترز در پیش‌بینی خود پا را فراتر از گلدمن ساکس گذاشته و معتقد است که تصمیم کاهش نرخ بهره در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد.

در‌حال‌حاضر، نرخ بهره بین ۵.۲۵ تا ۵.۵درصد متغیر است. کاهش این عدد باعث می‌شود تا بازپرداخت وام به بانک‌ها با کارمزد کمتری همراه باشد. به‌همین‌دلیل، تقاضا برای دریافت وام در این کشور افزایش خواهد یافت. 

این اتفاق حجم دلار در اقتصاد آمریکا را نیز افزایش می‌دهد. در‌نتیجه، سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه، به‌سراغ بازارهای مالی مانند کریپتوکارنسی خواهند رفت. این موضوع تقاضا برای خرید بیت کوین و برخی دیگر از آلت‌کوین‌ها را افزایش می‌دهد. 

هم‌زمانی این اتفاق با پدیده هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ می‌تواند زمینه‌ساز رشد درخورتوجه این رمزارز باشد؛ اتفاقی که می‌تواند بیت‌کوین را به محدوده‌ای بیش از سقف ۶۹هزار‌دلاری قبلی برساند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا