متوسطمقاله

نگاهی به دلایل افزایش قیمت بیت کوین و اتریوم در سال 2023

آیا این روند تداوم خواهد داشت؟

بیت کوین و اتریوم سال ۲۰۲۳ را به‌ترتیب با قیمت ۱۶,۵۴۷ و ۱,۲۰۱ دلار آغاز کردند. امروز، ‌۱۲نوامبر۲۰۲۳ (۲۱آبان۱۴۰۲)، بیت کوین و اتریوم به‌ترتیب در محدوده قیمت ۳۷,۱۰۰ و ۲,۰۵۳ دلار معامله می‌شوند. بر این اساس، بیت کوین تا‌به‌امروز رشد ۱۲۴درصدی و اتریوم رشد ۷۱درصدی را در ۲۰۲۳ تجربه کرده است. 

بسیاری از معامله‌گران کنجکاوند تا بدانند که آیا روند رو‌به‌رشد بیت کوین و اتریوم در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد یافت یا خیر. برای پاسخ به این پرسش، تترلند ابتدا دلایل افزایش قیمت اخیر این رو رمزارز را بررسی می‌کند و سپس به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا دلایل رشد قیمت در ماه‌های آتی همچنان هم پابرجا خواهند بود یا خیر.

داغ‌شدن بحث ETFهای بیت کوین و اتریوم 

چند سالی است که کارشناسان و سرمایه‌گذاران نهادی و معامله‌گران خُرد در بازار کریپتو منتظر تعیین تکلیف صندوق‌های قابل‌معامله ارز دیجیتال (ETF) بیت کوین و اتریوم هستند.

در سال ۲۰۲۳، پالس‌های مثبت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) درباره این موضوع را شاهد بودیم. اهمیت این موضوع وقتی روشن می‌شود که SEC به‌عنوان یکی از نهادهای نظارتی سخت‌گیر در بازار کریپتو شناخته می‌شود. 

غول‌های وال‌استریت مانند بلک‌راک (BlackRock) برای اولین‌بار در تابستان امسال وارد برنامه‌های ETF ارز دیجیتال شدند؛ ولی با مخالفت SEC رو‌به‌رو شدند.

ناگفته نماند که با مقاومت شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا مجبور به عقب‌نشینی شد. ازاین‌رو، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که SEC به‌زودی ETF اسپات بیت کوین را تأیید خواهد کرد.

در همین حال، تحلیلگران جی‌پی مورگان (JPM) اخیراً استدلال کرده‌اند که احتمالاً تأییدیه‌های ETF بیت کوین قبل از ۱۰‌ژانویه‌۲۰۲۴ صادر خواهد شد.

بر‌اساس گزارش سه‌شنبه هفته گذشته رویترز، پیش‌بینی می‌شود که جریان نقدی برای چنین صندوق‌هایی از ۳میلیارد دلار در روز اول تا ۵۵میلیارد دلار در بازه زمانی پنج‌ساله برسد. بنابراین، بدیهی است که این امر به افزایش قیمت بیت کوین منجر می‌شود. 

اوضاع برای اتریوم نیز به‌ همین منوال است. از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا‌به‌امروز، هشت شرکت ازجمله بلک‌راک (BlackRock)، ون‌اِک (VanEck)، آرک‌اینوست (ArkInvest)، اینوسکو (Invesco) و گری‌اسکیل (Grayscale) درخواست‌های خود مبنی‌بر راه‌اندازی ETF اسپات اتریوم را ثبت کرده‌اند. 

شرکت تحلیل رمزنگاری ماتریکسپورت (Matrixport) به‌تازگی پیش‌بینی کرده است که اگر ETF بلک‌راک تأیید شود، قیمت بیت کوین ممکن است به ۴۲هزار دلار برسد. خوش‌بینی درباره تأییدیه‌های ETF بیت‌کوین در کوتاه‌مدت، زمینه را برای پایان صعودی سال ۲۰۲۳ فراهم کرده است. 

مارکوس تیلن (Markus Thielen)، رئیس تحقیقات ماتریکسپورت خاطرنشان کرد: 

بر‌اساس آمارها، بیت کوین رشد صعودی خود ادامه را می‌دهد و با افزایش ۶۵درصدی در پایان سال قیمتش به ۵۶هزار دلار می‎رسد.

پیشرفت‌های فناورانه در شبکه اتریوم 

در سال‌های اخیر، ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، روی مسئله مقیاس‌پذیری اتریوم تمرکز کرده است. رونمایی اتریوم ۲ تا حدی به بهبود مقیاس‌پذیری این شبکه کمک کرد. در‌عین‌حال، برنامه‌های تیم توسعه‌دهنده اتریوم در سال ۲۰۲۳ نیز به قوت خود پابرجا بود. 

درحال‌حاضر، اتریوم نزدیک‌تر از هر زمان دیگری به مرحله بعدی نقشه راه خود، یعنی The Surge است. در قالب این به‌روزرسانی، توزیع افقی داده‌ها در شبکه اتریوم با هدف کاهش نیاز به فضای ذخیره‌سازی و تسریع در فرایند تأیید تراکنش‌ها به‌ارمغان می‌آید. 

همچنین، کد ماشین مجازی اتریوم (EVM) شاهد تغییراتی در سال جاری بود. این موضوع باعث شد ایجاد قراردادهای هوشمند در بستر این بلاکچین آسان‌تر شود و در‌نتیجه، تراکنش‌ها سریع‌تر و با کارمزد کمتری پردازش شوند. 

لوک نولان (Luke Nolan)، دستیار تحقیقاتی کوین شیرز، نکته مهمی را در‌این‌باره بیان کرده است. او معتقد است دستاورد اخیر اتریوم بیش از آنکه ناشی از افزایش علاقه برای خرید این ارز دیجیتال باشد، مربوط به پیشرفت‌های فنی است که در بلاکچین اتریوم رخ داده‌اند.

وینس یانگ (Vince Yang)، هم‌بنیان‌گذار شرکت زد‌کی‌لینک (ZKLink) نیز با اظهارنظر مشابه، توسعه فناوری در شبکه اتریوم را عامل افزایش قیمت اخیر این ارز دیجیتال عنوان کرد.

تلاش برای توکنیزه‌کردن دارایی‌ها

تلاش برای توکنیزه‌کردن دارایی‌ها

به‌نوشته کوین‌تلگراف، سال ۲۰۲۱ برای بازار رمزارزها، ازجمله بیت کوین و اتریوم، از هر حیث دوره‌ای خاص و منحصربه‌فرد بود. رشد قیمت چشمگیر رمزارزها در آن سال باعث شد تا نگرش درباره این بازار در بین بسیاری از کارشناسان و عموم مردم تغییر کند.

در سال ۲۰۲۱، شاهد بودیم که صحبت از تمرکززدایی در امور مالی کمی فروکش کرد. درمقابل، بیشتر فعالان بازار روی توکنیزه‌کردن داده‌ها و دارایی‌ها تمرکز کردند. این مهم نیز به‌لطف توکن‌ها غیرمثلی (NFT) امکان‌پذیر شد.

در سال ۲۰۲۱، رشد چشمگیری در تعداد و عرضه توکن‌های NFT را شاهد بودیم. بعضی از کارشناسان بر این باورند که چنین رویکردی در بازار کریپتو باعث شد تا گاهی برخی از افراد با نگاه توکنیزه‌کردن سرمایه خود به‌سمت بیت کوین و اتریوم بروند. این ادعا در جای خود جای بحث دارد.

بااین‌حال، اگر چنین فرضیه‌ای درست باشد، یکی از دلایل رشد قیمت بیت کوین و اتریوم در سال ۲۰۲۳ است که می‌تواند در سال‌های آینده نیز موتور محرک این رمزارزها باشد.

رشد اوردینال‌های بیت کوین

هم‌سو با بحث توکنیزه‌کردن همه‌چیز در بازار رمزارزها، باید به اوردینال‌ها (Ordinals) اشاره کنیم. به‌زبان ساده، اوردینال پروتکلی روی شبکه اصلی بیت‌کوین است که با استفاده از قراردادهای هوشمند، امکان ساخت توکن‌های NFT را در بستر این بلاکچین فراهم می‌کند.

در ماه‌های اخیر، رشد فعالیت اوردینال‌ها و پروتکل‌های مشابه در شبکه بیت کوین را شاهد هستیم؛ به‌طوری‌که با فعالیت آن‌ها، بیت‌کوین در حال تبدیل‌شدن به شبکه‌ای متشکل از چندین دارایی می‌شود.

ژانویه۲۰۲۳، کیسی رودامور (Casey Rodamor) پروتکل اوردینال را رسماً منتشر کرد. این پروتکل امکان درج هر نوع فایل یا داده‌ای را در بلاکچین اصلی بیت‌کوین فراهم می‌کند.

شایان ذکر است قبل از اوردینال هم پروتکل‌های مشابه دیگری وجود داشتند؛ اما هیچ‌کدام به این اندازه موفق نشدند توجه فعالان بازار را جلب کنند.

به‌نظر می‌رسد که پروتکل اوردینال نوعی فرهنگ را با خود به‌همراه آورده است که در آن توسعه‌دهندگان از ظرفیت بلاکچین برای ذخیره انواع داده‌ها استفاده می‌کنند. فراموش نکنید که با‌توجه‌به محدودیت‌های مقیاس‌پذیری بیت کوین و اتریوم، استفاده از این شبکه‌ها چندان اقتصادی نیست.

زمینه‌سازی برای رشد پروتکل‌های لایه‌دوم

Techopedia در گزارش خود می‌نویسد در سال ۲۰۲۱ زمانی‌که اتریوم وارد فاز صعودی شد، کارمزد گس تراکنش‌ها در این شبکه به رقم عجیب ۵۰ دلار نیز رسید.

طبیعی است که تراکنش‌های گران‌قیمت و کُند در بستر بلاکچین، مانعی جدی برای فراگیرشدن رمزارزها هستند. این‌جاست که نقش پررنگ پروتکل‌های لایه‌دوم برای تداوم بسط و توسعه بازار کریپتو آشکار می‌شود.

هرچند بلاکچین‌های لایه‌دوم قدمت نسبتاً زیادی دارند، در سال‌های ابتدایی ابهام‌های زیادی درباره قابلیت‌ها و پایداری آن‌ها وجود داشت. بازار نزولی سال ۲۰۲۲ این فرصت را فراهم کرد که با خالی‌شدن هیجان‌ها، پروژه‌های دارای ظرفیت‌های ایدئال شناسایی شوند.

جمع‌بندی 

به‌نظر می‌رسد که مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی و فنی در افزایش قیمت بیت کوین و اتریوم در یک سال گذشته اثرگذار بوده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تأیید ETFهای این دو رمزارز، با سرازیرشدن سرمایه تازه به بازار همراه خواهد بود. این اتفاقی است که به‌نظر می‌رسد بعد از مدت‌ها کشمکش باید در ماه‌های آتی منتظر آن باشیم. 

دیدگاه شما کاربران گرامی تترلند درباره روند تغییرات قیمت بیت کوین و اتریوم در ماه‌های پیش رو چیست؟

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

منبع
cointelegraphtechopediatheblock

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا