مقاله

SEC چیست؟ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا چگونه بر بازار رمزارزها تأثیر می‌گذارد؟

اگر اهل دنبال‌کردن اخبار کریپتو باشید، تقریباً روزی نیست که خبری از دعاوی حقوقی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا با فعالان اکوسیستم رمزارزها منتشر نشود. از نوامبر۲۰۲۲ و بعد از ورشکستگی صرافی معروف FTX، فعالیت‌های نظارتی SEC تشدید شده است. درحالی‌که دیدگاه‌های مثبت و منفی زیادی درباره اقدامات این کمیسیون وجود دارد، در این مطلب، قصد داریم نگاهی به آینده بازار رمزارزها زیر سایه سنگین نظارت SEC بیندازیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا چیست؟

U.S Securities and Exchange Commission سازمانی مستقل در دولت فدرال آمریکاست که با نام کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) شناخته می‌شود. در سال ۱۹۳۴، کنگره آمریکا به‌ تشکیل این سازمان رأی دارد. مأموریت SEC محافظت از سرمایه‌گذاران در بازارهای اوراق بهادار آمریکاست. این کمیسیون ازطریق وضع قوانین و نظارت بر فعالیت شرکت‌های فعال در بازارهای اوراق بهادار، مسئولیت خود را دنبال می‌کند.

بد نیست به این نکته اشاره کنیم که بازارهای مالی در آمریکا زیرنظر دو سازمان فعالیت می‌کنند: یکی کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) که مسئول نظارت بر معاملات کامودیتی‌ها در بازارهای مالی است و دیگری کمیسیون بورس و اوراق بهادار که متولی بازار سهام و اوراق بهادار در این کشور است. درادامه، درباره نقطه تمایز ارتباط این دو سازمان با بازار کریپتو بیشتر توضیح می‌دهیم.

ارتباط بین بازار رمزارزها و SEC چیست؟

بیشترین حجم معاملات رمزارزها در آمریکا انجام می‌شود. این موضوع باعث شده است تا شاهد حضور بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز در ایالات متحده باشیم. همچنین، بسیاری از شرکت‌های فعال درزمینه بلاکچین در همین کشور مستقر هستند. روی‌هم‌رفته، می‌توان آمریکا را به‌نوعی پرچم‌دار بازار کریپتو در کشورهای جهان دانست.

اشاره کردیم که SEC مسئول نظارت بر بازارهای اوراق بهادار در آمریکاست؛ بنابراین، این سؤال به‌وجود می‌آید که چه ارتباطی بین این سازمان و بازار کریپتو وجود دارد؟ گری گنسلر (Garry Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، چند وقت پیش در مصاحبه‌ای عنوان کرد که از نظر این سازمان بسیاری از رمزارزها حکم اوراق بهادار را دارند. البته باید اشاره کنیم که SEC بیتکوین را از این موضوع مستثنا کرده است و آن را نوعی کالا می‌داند.

بد نیست که نیم‌نگاهی به مفهوم اوراق بهادار ازنظر SEC بیندازیم. حکم دادگاه عالی آمریکا در سال ۱۹۴۶ در پرونده شکایت این کمیسیون علیه شرکت هوی (Howey) مبنای عمل SEC قرار می‌گیرد. در قالب این حکم، چهار ویژگی برای اوراق بهادار ذکر شده است:

  • پول نقد در آن سرمایه‌گذاری می‌شود.
  • سرمایه‌گذاری در آن با هدف کسب سود مالی صورت می‌گیرد.
  • سرمایه‌گذاری در شرکت یا کسب‌وکار انجام می‌شود.
  • سود حاصل سرمایه‌گذاران از محل فعالیت شرکت‌ها به‌دست می‌آید.

نگاهی بر فعالیت‌های SEC در بازار کریپتوکارنسی

با توضیحاتی که تا این‌جا ارائه دادیم، رابطه بین کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و بازار رمزارزها تا حدی روشن شد. از نظر این سازمان، بسیاری از رمزارزها مصداق اوراق بهادار هستند؛ به‌همین‌دلیل، باید تحت قوانین نظارتی و چهارچوب‌های تعیین‌شده SEC فعالیت کنند.

آغاز فعالیت‌های SEC درقبال بازار کریپتو به‌ سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد؛ همان سالی که عرضه اولیه رمزارزها (ICO) با روند روبه‌رشدی در حال اجرا بود. ناگفته نماند که در سال‌های ابتدایی این سازمان بیشتر در حد ارسال پیام‌های هشدار برای شرکت‌ها و صرافی‌های رمزارز فعالیت می‌کرد؛ اما به‌مرورزمان اقدامات SEC حالت تهاجمی‌تر پیدا کرد.

بعد از ورشکستگی صرافی FTX، این سازمان فعالیت‌های خود را تشدید و حتی شکایت‌هایی را علیه صرافی‌های بزرگ مانند بایننس و کوین‌بیس هم نزد دادگاه مطرح کرده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تلاش می‌کند تا فعالیت شرکت‌ها و صرافی‌های رمزارز را زیرنظر بگیرد. بدین‌ترتیب، قصد دارد تا اقدامات خارج از چهارچوب قوانین مرتبط با اوراق بهادار را در شرکت‌ها شناسایی کند. این رویه با هدف انجام مأموریت اصلی SEC در حفاظت از سرمایه‌گذاران در بازارهای اوراق بهادار صورت می‌گیرند. 

مزایا و معایب نظارت SEC بر بازار کریپتوکارنسی

پرونده شکایت SEC در دادگاه به‌نوعی نماد تعارض بین شرکت‌های کریپتویی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۷، این کمیسیون عرضه اولیه رمزارز XRP را به‌دلیل رعایت‌نکردن قوانین اوراق بهادار، غیرقانونی تشخیص داد و شکایتی علیه آن مطرح کرد.

رسیدگی به این پروند خیلی به‌طول انجامید و نهایتاً در جولای۲۰۲۳ حکم دادگاه اعلام شد. طبق این حکم، توکن‌های فروخته‌شده به سرمایه‌گذاران نهادی مصداق اوراق بهادار تشخیص داده شد؛ اما توکن‌های فروخته‌شده به‌ سرمایه‌گذاران فردی اوراق بهادار تشخیص داده نشد. صدور همین حجم نشان می‌دهد که هنوز راهکار مناسبی برای حل مشکل بین SEC و بازار کریپتو حاصل نشده است.  

هرچند دامنه فعالیت این سازمان محدود به آمریکاست، با‌توجه‌به‌ سهم این کشور در بازار رمزارزها، تصمیمات SEC به‌نوعی روی بازار رمزارزها در تمام دنیا تأثیرگذار است. در‌عین‌حال، نظارت کمیسیون بورس و اوراق بهادار بر بازار کریپتو را می‌توان به‌ شمشیر دولبه تشبیه کرد. ازجمله مزایای مهم نظارت این کمیسیون بر بازار کریپتو می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • کاهش آمار نگران‌کننده کلاه‌برداری‌ها در بازار کریپتو
  • محافظت از سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها
  • ایجاد شفافیت بیشتر در اکوسیستم کریپتوکارنسی
  • ضابطه‌مند‌کردن فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی شرکت‌ها
  • کمک به پذیرش هر‌چه بیشتر رمزارزها نزد عموم مردم از‌طریق اعتمادسازی

ناگفته نماند که گروهی از فعالان بازار کریپتو هم نقش کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا را مخرب ارزیابی می‌کنند. آن‌ها معتقدند که این کمیسیون باعث می‌شود تا روح تمرکززدایی رمزارزها به‌شدت آسیب ببیند. علاوه‌بر‌این، عده‌ای معتقدند که ادامه وضع فعلی باعث کوچ شرکت‌های این حوزه از آمریکا به‌ سایر کشورهای دنیا خواهد شد؛ مسئله‌ای که مرجعیت ایالات متحده را در بازار کریپتو به‌خطر می‌اندازد.

حتی عده‌ای پا را فراتر گذاشته‌اند و بر این باورند که SEC روی قیمت رمزارزها نیز تأثیرگذار است. از ابتدای سال ۲۰۲۲، قیمت بیتکوین بیش از ۷۰درصد افزایش یافته است. این در حالی است که میزان رشد قیمت سایر آلتکوین‌های معروف مانند اتریوم به ۵۰درصد هم نمی‌رسد. بخشی از این اختلاف را می‌توان به رها‌بودن بیتکوین از چتر نظارتی کمیسیون بورس و اوراق بهادار مرتبط دانست. با این اوصاف درباره نقش بلندمدت فعالیت‌های این کمیسیون بر قیمت رمزارزها اختلاف‌نظر زیادی وجود دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب، نقش کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در بازار رمزارزها را بررسی کردیم. اگر SEC به‌دنبال ایفای نقش سازنده در بازار رمزارزهاست، باید دستورالعمل‌های نظارتی خود را کاملاً شفاف کند. درمقابل، توسعه‌دهندگان پروژه‌های کریپتوکارنسی نیز برای ایجاد اعتمادسازی بیشتر بین سرمایه‌گذاران، باید به همکاری با کمیسیون بورس و اوراق بهادار تن بدهند. باید منتظر ماند و دید که فرجام چالش‌های نظارتی SEC و اکوسیستم رمزارزها به‌ کجا ختم می‌شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

منبع
investopediaforbesbrookings

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا