آموزشمبتدی

۷ راه برای ارزیابی ارزش NFT و فروش آن به قیمت مناسب

برای ارزیابی ارزش NFT می‌توان به معیارهایی مانند سابقه مالیکت، کاربرد، کمیابی و تأیید مقبولیت اجتماعی توجه کرد. قانون مکتوبی برای نحوه ارزیابی ارزش NFT وجود ندارد و معیارهایی که برای ارزیابی شرکت‌های خصوصی یا سرمایه‌گذاری‌های مرسوم استفاده می‌شود، برای NFT‌ها کاربردی نیست.

معمولاً وجهی که کاربر نهایی برای NFT می‌پردازد، می‌تواند نشان‌دهنده ارزش آن باشد. با‌این‌حال، تخمین اینکه نفر بعدی چه مقدار برای آن NFT پرداخت می‌کند، کار دشواری است. اکثر خریداران ارزش NFT را نمی‌توانند ارزیابی کنند و تنها براساس حدس‌و‌گمان عمل می‌کنند. فروشندگان نیز به‌همین‌ترتیب ممکن است اثری را بفروشند که در آینده افزایش قیمتی زیادی پیدا کند.

در طول زمان، قیمت NFT ممکن است به شیوه‌ای تغییر کند که خریدار و فروشنده توانایی پیش‌بینی آن را نداشته باشد. برای مثال، اثر هنری NFT می‌تواند برای مدتی مشخص تقاضا زیادی داشته باشد و خریداران آن را نایاب فرض کنند و انتظار افزایش قیمتش را داشته باشند. سپس، ناگهان خریداران متوجه شوند که آن تصویر دیجیتال در اینترنت به‌رایگان وجود دارد و دیگری کسی به خرید آن تمایل نداشته نباشد.

در این مقاله از بلاگ تترلند، ۷ راه برای ارزیابی ارزش NFT‌ها معرفی کرده‌ایم تا بتوانید هنگام خرید یا فروش NFT با آگاهی بیشتری عمل کنید؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی عامل‌های تخمین ارزیابی ارزش NFT

اثرهای هنری NFT متعلق به هنرمندان مشهور یا توکن‌های مرتبط با آثار شناخته‌شده ممکن است قیمت مشخصی داشته باشند. با‌این‌حال، سرمایه‌گذارها و تریدرها در بیشتر مواقع به‌سختی می‌توانند ارزش NFT را تخمین بزنند؛ اما از چه راه‌هایی می‌توان این کار را انجام داد؟

ارزیابی ارزش NFT

نایابی

تقاضا برای NFTها ارتباط مستقیمی با نایابی‌شان دارد؛ اما نایابی NFT را چگونه می‌توان تشخیص داد؟ آثار هنری از نقاشان معروف و توکن‌های ایجاد‌شده سلبریتی‌ها نمونه‌های مناسبی از NFTهای نایاب هستند. بعضی از آیتم‌های درون بازی‌های بلاکچینی نیز در این دسته قرار دارند.

نایابی باعث ایجاد ارزش ذاتی چشمگیری در این NFTها می‌شود. نکته دیگر اینکه گواهی مالکیت دست‌کاری‌نشدنی به صاحبان این NFTها حس متمایز و با‌ارزش بودن می‌دهد. «۵,۰۰۰ روز اول» اثر بیپل و NFT اولین توییت جک دورسی جزو این دسته از NFT‌ها با عامل نایابی هستند.

کاربرد

کاربرد یکی از عوامل اصلی در ارزیابی پروژه‌های NFT است. NFT برای ارزشمندبودن باید در اپلیکیشنی واقعی کاربردی باشد. برای مثال، NFT‌ها می‌توانند در توکنیزه‌کردن املاک، فلزهای گران‌بها، سهام و نشان‌دادن املاک مجازی یا دارایی‌های درون بازی و‌… به‌کار روند. جهان NFT در اوایل کار خود قرار داد و در آینده کاربردهای بیشتری برایش به‌وجود می‌آید.

درست پس از انتشار NFT، ارزش آن از روی ویژگی‌های ذاتی‌اش مشخص می‌شود. ارزش در طول زمان ناشی از کاربردها و قدرت کاربران در پروژه‌های زیربنایی است. NFT‌های دیسنترالند که به املاک مجازی در جهانی مجازی اشاره می‌کنند، نمونه‌ای عالی از چنین توکن‌هایی هستند.

مشهودبودن (Tangibility)

مشهودبودن نیز ازجمله ویژگی‌های NFTهایی است که با دارایی‌های واقعی در جهان مرتبط باشند. خاصیت دست‌کاری‌نشدن در بلاکچین‌ها باعث ایجاد ارزش آنی در این توکن‌های مشهود می‌شود. از NFT می‌توان در نشان‌دادن حقوق مالکیت و جلوگیری از جعل اسناد استفاده کرد. کاربرد عملی NFT در پروژه‌ها باعث ایجاد ارزش می‌شود.

توکن NFT که ارزش مشهود داشته باشد، گزینه‌ مناسبی برای معاملات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت است. بعضی از NFT‌های مانند بلیت‌ها ممکن است تاریخ انقضا داشته باشند؛ اما بقیه آن‌ها نشان‌دهنده املاک هستند و ارزششان به‌مرور‌زمان افزایش پیدا می‌کند.

قابلیت تعامل

تعامل‌پذیری عاملی مهم در ارزش NFT است. تعامل‌پذیری یعنی از توکن‌ها در اپلیکیشن‌های مختلف بتوان استفاده کرد. به‌عنوان نمونه، اگر بتوان از بعضی سلاح‌ها در بازی‌های مختلف استفاده کرد، این احتمال وجود دارد که ارزش توکن مربوط به آن در طول زمان بیشتر شود. چگونگی کارکرد توکن‌های غیرقابل‌معاوضه در بلاک چین‌های مختلف همیشه باعث آسان‌تر‌شدن تراکنش‌ها می‌شود. 

تشخیص قابلیت تعامل کار مشکلی است؛ پس توسعه‌دهندگان باید شبکه‌ای عظیم از اپلیکیشن‌هایی ایجاد کنند که توکن در آن‌ها کاربردی باشد. مجموعه‌ای از کاربردهای جذاب باعث ایجاد تعامل‌پذیری می‌شود. استراتژی دیگر توسعه‌دهندگان می‌تواند همکاری با پروژه‌های دیگر و مفید‌بودن برای استفاده‌کنندگان آن توکن‌ها باشد.

اعتبار اجتماعی

اعتبار اجتماعی پروژه مرتبط با NFT یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده در ارزیابی ارزش NFT است. پروفایل این پروژه‌ها را در پلتفرم‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام می‌توان بررسی کرد و مقبولیت آن‌ها را تخمین زد. کم‌بودن آمار نشان‌دهنده فقدان شالوده‌ای محکم برای این پروژه‌هاست.

تاریخچه مالکیت

هویت صادرکننده و مالکان قبلی NFT معرّف ارزش آن است. توکن‌هایی که افراد مشهور و شرکت‌های مطرح ایجاد می‌کنند، از تاریخچه مالکیت با‌ارزشی سود می‌برند. برای بهبود ارزش NFT می‌توان با افراد یا شرکت‌هایی با برند قوی برای صدور NFT همکاری کرد.

بازفروش NFT‌هایی که قبلاً افراد مطرح آن‌ها را نگه‌داری کرده‌اند، تأثیر مثبتی بر ارزش آن‌ها می‌گذارد. فروشگاه‌ها و فروشنده‌ها می‌توانند با ایجاد واسط‌های کاربری ساده‌تر برای ردیابی اطلاعات صاحبان قبلی NFTها به خریداران کمک کنند. برجسته‌کردن آدرس افرادی که سودهای مناسبی از ترید NFT برده‌اند، می‌تواند برای سایر خریداران حاوی اطلاعات با‌ارزشی باشد.

نقدپذیری فراوان

توکن‌های NFT که نقدپذیری درخورتوجهی داشته باشند، ارزشمندتر‌ند. NFT‌هایی که در شبکه‌های اتریوم و بایننس در بازارهای ثانویه خریدوفروش می‌شوند، نقدپذیری بیشتری دارند؛ زیرا در‌دسترس کاربران بیشتری هستند. 

معامله‌گران ترجیح می‌دهند NFT‌هایی بخرند که حجم ترید زیادی داشته باشند؛ زیرا به‌آسانی می‌توانند کسب سود کنند. NFT که به‌آسانی فروخته می‌شود و تقاضای زیادی برایش وجود دارد، حتی با بسته‌شدن پلتفرم مرتبط نیز ارزشش را حفظ می‌کند.

آینده اکوسیستم NFT

وقتی از ارزش صحبت می‌شود، توجه به خواص ذاتی اهمیت دارد. درباره NFTها نیز چون اکوسیستم در حال رشدی دارند، ارزیابی ارزششان امری دشوار است. از‌آن‌جاکه NFT ازجمله دارایی‌هایی با فرصت‌های بی‌شمار هستند، این انتظار وجود دارد که در آینده فرصت‌ها و کاربردهای بیشتری برایش به‌وجود آید. 

هنگام ارزیابی ارزش NFT، لازم است تمامی معیارهای لازم را مد‌نظر قرار دهید و شتاب‌زده عمل نکنید. در‌حال‌حاضر، فروشگاه‌های NFT چند‌منظوره مانند OpenSea یا Rarible توانسته‌اند در اطلاع‌رسانی به مخاطبان NFT‌ها موفق عمل کنند.

ارزیابی ارزش NFT

پرسش‌های متداول

۱. ارزیابی ارزش NFT چه اهمیتی دارد؟

سازنده‌ها و سرمایه‌گذارها و تریدرهای توکن‌های NFT برای تعیین قیمت خرید‌و‌فروش و ارزیابی رشد قیمتی آن نیازمند روش‌های کاربردی هستند.

۲. معیارهای ارزیابی ارزش NFT چیست؟

نایابی، کاربرد، مشهود بودن، قابلیت تعامل، اعتبار اجتماعی، تاریخچه مالیکت، نقدپذیری فراوان NFT ازجمله معیارهای مهم برای ارزیابی ارزش NFT به‌شمار می‌آیند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا