آموزشمقاله

وایت پیپر (White Paper) یا اوراق سفید چیست؟

وایت پیپر یا «اوراق سفید» به گزارشی جامع و کامل از عملکرد طرح یا پروژه و مشکلی که حل می‌کند، گفته می‌شود. جالب است بدانید که کاربرد White Paper فقط به دنیای ارزهای دیجیتال منحصر نیست؛ اما این روزها با گسترش فضای بازار رمزارزها این اصطلاح در فضای بلاکچین و ارزهای دیجیتال نیز بسیار کاربرد دارد.

در این مقاله از بلاگ تترلند، درباره اهمیت وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال سخن می‌گوییم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

کاربرد وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال

وایت پیپر یا اوراق سفید در حوزه ارزهای دیجیتال معمولاً فایلی PDF است که توضیحی جامع از پروژه‌ای غیرمتمرکز (ارز دیجیتال یا شبکه مبتنی‌بر بلاک‌چین) در آن ارائه شده است.

در‌حقیقت، وایت پیپر تعریفی جامع از پروژه است که به خواننده توضیح می‌دهد که پروژه قرار است چه مشکلی را حل کند. زمانی‌که با ارز دیجیتال جدیدی روبه‌رو هستیم، اولین گامی که برای تحلیل آن باید برداریم، مطالعه White Paper است.

هدف اوراق سپید چیست؟

هدف از نگارش این سند در فضای ارزهای دیجیتال، ارائه نقشه‌ای دقیق از آینده این ارزها و برنامه‌های آن‌هاست. توضیح جامعی از خود محصول و فناوری‌ای که پشت آن قرار دارد، مشکلی که این محصول قرار است آن را حل کند، جزئیاتی درباره توکن دیجیتال آن و اطلاعاتی درباره تیم توسعه‌دهنده و نقشه‌راه آن‌ها برای این پروژه، از‌جمله نکاتی هستند که در وایت پیپر باید به آن‌ها اشاره شود.

وایت پیپر

معروف‌ترین وایت پیپر در دنیای رمزارزها

معروف‌ترین وایت پیپر موجود در دنیای ارزهای دیجیتال، گزارش معرفی بیت کوین است. در سال ۲۰۰۸، ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق ناشناس بیت کوین، این White Paper را با عنوان «بیت‌کوین؛ سیستم پرداخت نقدی الکترونیک و همتابه‌همتا»، منتشر کرد و تولد اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز جهان را رقم زد. از این لینک می‌توانید وایت‌پیپر بیت کوین را مطالعه کنید.

مطالعه وایت پیپر پروژه‌ها پیش از سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، به سه دلیل اهمیت دارد:

  • امکان درک پروژه وجود دارد.
  • مشکلی که این پروژه در‌صدد رفع آن است، می‌توانید کشف کنید.
  • اعتبار توکن پروژه را می‌توانید بسنجید.

چه کسانی وایت پیپرها را می‌نویسند؟

وایت پیپرها را تیم پروژه می‌نویسند؛ بنابراین، تا زمانی‌که بررسی و تحلیل دقیق انجام نشود، به‌طورمستقیم نمی‌توان نکته‌ای منفی در White Paper پیدا کرد. بدیهی است که تیم توسعه پروژه در گزارش‌های خود، تنها از پروژه خود تعریف و تمجید می‌کنند؛ اما با بررسی عمیق می‌توان ضعف‌های گفته‌نشده پروژه را پیدا کرد.

وایت پیپر

وایت پیپر شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

با کمک این سند برای تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال یا ICO بعدی خود، به سلاحی قوی مجهز خواهید شد. وایت پیپر استاندارد و کامل، شامل بخش‌های زیر است:

چکیده (Abstract)

در قسمت چکیده، دیدی کوتاه، اما کلی از پروژه و بخش‌های پیش‌ رو به شما ارائه خواهد شد. درحقیقت، وظیفه چکیده این است که شما را به مطالعه ادامه مطلب ترغیب کند و کنجکاوی شما را درباره جزئیات پروژه برانگیزد.

مقدمه (Introduction)

در قسمت مقدمه، معمولاً مطالب پایه‌ای مانند ماهیت بلاکچین و ارزهای دیجیتال و مزایای آن‌ها و نیز بازاری که این ارز دیجیتال قصد دارد به آن وارد شود، گنجانده می‌شود.

تعریف مشکل (Problem)

این قسمت جزئیات بیشتری درباره بازار هدف پروژه در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد و با دقت بیشتری مشکلات موجود در صنعت ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کند. این مشکلات ممکن است از نوع فنی یا به نوع مدیریت کسب‌وکارها در این حوزه مربوط باشند.

توضیح محصول (Description)

در این قسمت، می‌توانید توضیح محصول معرفی‌شده را از زبان توسعه‌دهنده یا توسعه‌دهندگان آن مطالعه کنید و دریابید که این پلتفرم یا محصول یا سرویس دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد و عملکردش چگونه است و چگونه خواهد توانست مشکلات عنوان‌شده را برطرف کند.

جزئیات فنی (Technical Details)

در این قسمت، جزئیات فنی مربوط به بلاکچین پروژه مدنظر را خواهید یافت. توضیح دقیق و فنی شیوه توسعه محصول، مشخصات فنی آن و روش توسعه و عرضه کوین یا توکن دیجیتال آن از‌جمله موضوعاتی هستند که در این قسمت از سند با آن‌ها مواجه خواهید شد.

توکن (Token)

این قسمت به‌طور‌کامل به کوین یا توکن دیجیتال پروژه اختصاص دارد. با مطالعه این قسمت، پی خواهید برد که این کوین یا توکن‌های دیجیتال جدید قرار است چه عملکردی داشته باشند.

همچنین، چه سازوکاری برای عرضه آن‌ها در نظر گرفته شده است و وجود آن‌ها چه نفعی برای کاربران این پروژه و در مقیاس بزرگ‌تر، جامعه ارزهای دیجیتال به‌همراه خواهد داشت. 

جزئیات مربوط به عرضه عمومی

اگر این وایت پیپر با هدف فروش توکنی خاص نوشته شده باشد، اطلاعات مربوط به عرضه عمومی آن نیز در آن گنجانده خواهد شد. زمان راه‌اندازی و عرضه بخش‌های مختلف محصول، طرح‌های تشویقی، جزئیاتی درباره افراد واجد یا فاقد شرایط برای سرمایه‌گذاری روی محصول، شیوه استفاده از سرمایه جذب‌شده و نقشه‌راه پروژه ازجمله نکاتی هستند که در این قسمت به آن‌ها دسترسی خواهید داشت.

معرفی تیم توسعه‌دهنده

در قسمت‌های انتهایی، معمولاً اطلاعاتی درباره بنیان‌گذاران پروژه و توسعه‌دهندگان ارشد آن نیز وجود دارد. تیم قوی و باتجربه یکی از ارکان اصلی موفقیت در هر پروژه‌ ارز دیجیتالی است. به‌همین‌دلیل، وجود این بخش در White Paper اهمیت زیادی دارد.

توصیه می‌کنیم که حتماً White Paper را مطالعه کنید. در این قسمت، می‌توانید سوابق تخصصی هریک از اعضای پروژه را بیابید و با نقششان در پروژه فعلی آشنا شوید.

جمع‌بندی

وایت پیپر مناسب با نتیجه‌گیری به‌اتمام می‌رسد. در قسمت نتیجه‌گیری، خلاصه‌ای از نکات اصلی پروژه ذکر می‌شود و در‌صورتی‌که عرضه عمومی توکن در شُرُف ‌وقوع باشد، این موضوع در همین قسمت یادآوری خواهد شد تا افراد علاقه‌مند فرصت مشارکت را از دست ندهند.

اگرچه پیش از سرمایه‌گذاری در هر پروژه مطالعه White Paper لازم است، نباید تنها به این سند اتکا شود. همان‌طور‌که گفتیم، وایت پیپر را تیم توسعه‌دهنده منتشر می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، نمی‌توان دید کاملی از مشکلات احتمالی پروژه به‌دست آورد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا