اخبارپیشرفتهمقاله

NFT‌های جنجال‌برانگیز بر بستر شبکه بیت کوین

پروژه Ordinals با ایجاد برخی رمزنگاری‌ها بر بستر شبکه بلاک‌چین ارز دیجیتال بیت کوین و حضور این رمزارز در بازار NFTها، موجب نارضایتی حامیان متعصب پادشاه رمزارزها شده است؛ حال ماجرا چیست؟ 

به‌گزارش تترلند و به‌نقل از وب‌سایت تحلیلی Decrypo، هروقت از کلکسیون‌های دیجیتالی صحبت می‌شود، اکثر افراد رمزارزهای اتریوم (Ethereum)، سولانا (Solana) یا پالیگان (‌Polygan) را تصور می‌کنند؛ زیرا تا‌به‌امروز فقط این ارزهای دیجیتال بلاک‌چین‌های اثبات سهام بازار NFT را درگیر کرده‌ بودند.

این در حالی است که از سال ۲۰۱۴، کلکسیون‌های دیجیتالی با استفاده از بلاک‌چین بیت کوین نیز در بازار NFT‌ها ایجاد شده‌اند. از سال ۲۰۱۴ تاکنون، تلاش‌های بسیاری شده است تا بیت‌کوین هرچه بیشتر در بازار NFT حضور داشته باشد.

NFT چیست؟

همان‌طورکه می‌دانید، NFTها دارایی‌های دیجیتالی و منحصربه‌فردی هستند که به محتوای دیجیتال (گاهی فیزیکی) مانند هنر دیجیتال و فیلم‌ و موسیقی مربوط می‌شوند. آن‌ها اثبات مالکیت یا عضویت در یک گروه انحصاری را نشان می‌دهند. اگرچه نزدیک به یک دهه است که NFT‌ها در اکوسیستم بیت کوین نیز حضور دارند، گویا برخی از افراد همچنان از این موضوع بی‌اطلاع هستند.

پروژه Ordinals؛ توهین به بیت کوین؟

یکی از این پروژه‌ها Ordinals است و برخی از ماکسیمالیست‌های بیت کوین (‌افرادی که با تعصب شدید حامی بیت‌کوین هستند) آن را توهین به اصول این ارز دیجیتال می‌دانند. آنان می‌گویند: «رمز ارز بیت کوین به‌گونه‌ای طراحی شده است که در‌برابر سانسور مقاوم باشد. ما حق داریم که به دست‌کاری در اصول بیت‌کوین اعتراض کنیم. به‌عقیده ما، رمزنگاری بر بستر شبکه بیت کوین برای ساخت NFT کاری بیهوده و خارج از اصول بیت کوین است. حداقل یک کار مؤثر انجام دهید؛ در‌غیر‌این‌صورت می‌توانید از فضای بلاک‌چین برای اهداف دیگری استفاده کنید.»

 

NFT‌

 

واکنش خالق Ordinals به انتقادها

به‌نظر می‌رسد کیسی رودرمور، خالق Ordinals، انتقادها پذیرفته و اعلام کرده است که اظهار‌نظرهای مخالف ایده‌های جدید و بهتری به ذهن او آورده است. او می‌گوید: «عاشق منتقدان هستم؛ چرا‌که بیشتر از هر‌کس دیگری به کشف پروژه‌ها و ایده‌های ناب کمک می‌کنند.»

رودرمور (Rodarmor)، یکی از همکاران سابق Bitcoin Core، پروژه Ordinals را طراحی کرده است تا امکان انتقال ساتوشی‌های فردی (‌کوچک‌ترین واحدهای بیت کوین) را در شبکه بیت‌کوین فراهم کند. رودرمور در مصاحبه‌ای گفته است: «پروتکل Ordinals فقط سیستمی برای شماره‌گذاری ساتوشی‌ها و دادن شماره سریال به افراد و سپس ردیابی آن‌ها در تراکنش‌هاست.»

عملکرد پروژه Ordinals

پروتکل Ordinals این امکان را به کاربران می‌دهد تا ساتوشی‌های فردی را کاوش و انتقال و دریافت کنند. این واحدهای کوچک بیت‌کوین (‌ساتوشی) ممکن است شامل داده‌های منحصربه‌فردی از‌جمله ویدئوها و تصویرها باشد.

فرایند افزودن دارایی‌ها به ساتوشی‌های فردی «کتیبه» نامیده می‌شود. کتیبه‌ها امکان قرار‌دادن محتوا در تراکنش بیت کوین و اختصاص آن به ساتوشی را فراهم می‌کند. پس از تکمیل فرایند، کتیبه‌ها در امضای تراکنش بیت کوین ذخیره می‌شوند.

به‌گفته Rodarmor، این فرایند به‌طور‌کامل در شبکه بیت کوین باقی می‌ماند و به زنجیره جانبی یا توکن اضافی نیاز ندارد. او می‌افزاید: «هدف من از این طراحی، از ابتدا ایجاد چیزی بود که مردم بیت کوین را بومی بدانند.»

 

NFT‌

 

استفاده از ساتوشی در پرداخت‌های خُرد

ساتوشی که از نام ساتوشی ناکاموتو، خالق مستعار بلاک‌چین بیت کوین، گرفته شده است ،کوچک‌ترین واحد یک بیت کوین است. از ساتوشی می‌توان در پرداخت‌ها و خریدهای خُرد استفاده کرد. برای مثال، وقتی شخصی یک فنجان قهوه با استفاده از بیت کوین می‌خرد، به‌احتمال زیاد به‌جای بیت کوین کامل از ساتوشی استفاده می‌کند که در‌حال‌حاضر حدود ۲۲,۷۰۰ دلار در هر سکه معامله می‌شود.

جمع‌بندی

 

در کشورهای درحال‌توسعه، مردم برای اجرای گره‌های بیت کوین و ارسال تراکنش‌های خود باید هزینه بیشتری پرداخت کنند؛ زیرا ثروتمندان مشهور می‌خواهند نقاشی‌های JPEG را به‌عنوان نماد وضعیت و به‌صورت انحصاری روی بلاک‌چین قرار دهند.

رودرمور در‌این‌باره می‌گوید: «کتیبه‌ها به منابع نیازی ندارند و این ادعا را رد می‌کنم که Ordinals و کتیبه‌ها از پروتکل بیت‌کوین سوء‌استفاده می‌کنند یا به این واسطه قصد دارند هزینه‌های تراکنش این ارز دیجیتال محبوب را افزایش ‌دهند.»

 پرسش‌های متداول

ماجرای NFTهای بیت‌کوین و سیل انتقادها چیست؟

از سال ۲۰۱۴، بیت کوین نیز وارد بازار NFTها شده است؛ اما مخالفانی دارد. آنان عقیده دارند که رمزنگاری بر بستر شبکه بیت کوین برای ساخت NFT کاری بیهوده و بر‌خلاف اصول بیت کوین است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا