آموزشمقاله

سولند (Solend) چیست؟

سولند (Solend) پروتکل استقراض و تأمین اعتبار غیرمتمرکزی است که در بستر شبکه سولانا طراحی و پیاده‌سازی شده است. این پروتکل توانسته کاربران پرشمار بلاکچین سولانا را از مزیت‌های پروتکل وام‌دهی بومی بهره‌مند کند.

سولند در گرماگرم اقبال فزاینده فعالان بازار به شبکه سولانا راه‌اندازی شد و موفق شد از ظرفیت عملیاتی فراوان و کارمزدهای اندک این بلاکچین بهره‌مند شود.

پیش از Solend، آن دسته از کاربران شبکه سولانا که خواهان استفاده از خدمات مالی غیرمتمرکز بودند، چاره‌ای جز مهاجرت به شبکه اتریوم و پروتکل‌های دیفای مبتنی‌بر آن نداشتند. بااین‌حال با راه‌اندازی این پروژه، توانستند از مزایای دیفای در بستر شبکه سولانا استفاده کنند.

سولند همچون بسیاری دیگر از پروژه‌های بلاکچینی بر فعالیت جوامع کاربری متکی است و زمام پیشبرد اهداف آن در دستان کاربران و توسعه‌دهندگان آن است. در این مقاله از بلاگ تترلند، می‌خواهیم پلتفرم سولند را معرفی کنیم و از چندوچون عملکرد آن بگوییم. تا پایان با ما همراه باشید.

سولند چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، Solend سکوی خودمختار غیرمتمرکز برای تأمین اعتبار است که به کاربران امکان می‌دهد دارایی‌های رمزارزی خود را در بستر شبکه سولانا به دیگر همتایان خود وام بدهند.

در سولند، الگوریتمی رایانه‌ای نرخ بهره و وثایق موردنیاز برای دریافت یا اعطای وام را تعیین و به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند از رمزارزهای خود در بستر سولانا سود به‌دست بیاورند.

زمانی‌که در اگوست ۲۰۲۱ سولند در قالب پروتکل سولاناپایه روانه بازار شد، کل ارزش مبالغ سپرده‌گذاری‌شده (TVL) در آن به‌زحمت به ۲۰ میلیون دلار می‌رسید. باوجوداین، سه ماه بعد اما شاخص از مرز یک‌میلیارد دلار هم گذشت. طبق گفته‌ی گردانندگان Solend، قرار است این پروتکل به بزرگ‌ترین بازیگر حوزه اعطا و دریافت وام در بستر شبکه سولانا تبدیل شود.

گفتنی است که سولند پس از راه‌اندازی رسمی، موفق شده بود جایزه‌ای ویژه در رویداد فعالان زیست‌بوم سولانا دریافت کن. همین اتفاق باعث شد تا این پروتکل وام‌دهی، مسیر همواری را برای موفقیت در جامعه کاربران سولانا پیش رو داشته باشد.

سولند چگونه کار می‌کند؟

سولند یک کارکرد اصلی دارد و آن تسهیل مشارکت کاربران سولانا در فرایند وام‌دهی و تأمین اعتبار است. کاربران این پروتکل به‌سادگی می‌توانند رمزارزهای خود را به حساب‌هایشان نزد Solend واریز و به‌طور مرتب سود دریافت کنند. علاوه‌براین، از سپرده‌گذاری‌های سولندی خود به‌عنوان وثیقه استفاده و در ازای آن وام بگیرند.

سولند همچون دیگر پروتکل‌های دیفای، نیازهای کاربران برای دریافت وام را بدون نیاز به طی مراحل پیچیده و کاغذبازی‌های مرسوم نهادهای مالی سنتی برطرف می‌کند.

هر کاربر می‌تواند بسته به نیاز خود، وام‌های کوتاه یا بلندمدت دریافت کند و صفر تا صد فرایند استقراض را از ثبت درخواست وام تا دریافت و بازپرداخت اقساط آن را به‌طور خودکار و بر پایه قراردادهای هوشمند انجام دهد.

خطرهای احتمالی استفاده از پروتکل سولند

پروتکل سولند گرچه توانسته مزیت‌های بسیاری را برای کاربران شبکه سولانا به ارمغان بیاورد؛ اما به‌سادگی نمی‌توان از کنار ریسک‌های احتمالی آن گذشت. درادامه، به برخی از این ریسک‌ها اشاره می‌کنیم.

سولند

قیمت‌دهی نادرست اوراکل‌ها

اوراکل‌های استفاده شده در سولند با قیمت‌دهی نادرست می‌توانند باعث نابودی این پروتکل شوند. دو اوراکل اصلی این پروتکل، کافی است کوچک‌ترین خطایی در قیمت‌دهی مرتکب شوند تا دومینوِ لیکوییدشدن در پلتفرم سولند آغاز شود.

۲نوامبر۲۰۲۰، در پی بروز اختلال در عملکرد اوراکل‌های Solend، بیش از ۱.۲۶میلیون دلار بدهی روی دست این پلتفرم باقی گذاشت. پس‌از‌آن، استخرهای نقدینگی متعلق به این پروتکل از مدار خارج شدند تا زیان بیشتری بر کاربران سولند تحمیل نشود.

آسیب‌پذیری‌های بالقوه قراردادهای هوشمند

خطر دیگری که احتمال دارد دامن‌گیر پروتکل سولند شود، بروز رخنه امنیتی در قراردادهای هوشمند آن است. Solend پروتکل الگوریتمی نامتمرکز است و بروز هرگونه اختلال یا نقص در قراردادهای هوشمند آن می‌تواند به سرقت یا نابودی دارایی‌های رمزارزی سپرده‌گذاری‌شده در آن بینجامد.

ریسک بهره‌برداری کامل از منابع تجمیع‌شده در پروتکل

همچون دیگر پروتکل‌های دیفای، سولند نیز با ریسک بهره‌برداری کامل از منابع خود مواجه است. اگر هیچ رمزارزی در استخر باقی نماند و همه نقدینگی صرف تأمین اعتبار و وام‌دهی شود، آن‌گاه دیگر کسی نمی‌تواند تقاضای دریافت وام کند. بنابراین، جریان استقراض و بازپرداخت اقساط وام‌های رمزارزی باید به‌طور پیوسته ادامه پیدا کند تا استخر نقدینگی از دارایی خالی نشود.

ریسک لیکوییدشدن

لیکوییدشدن از دیگر ریسک‌هایی است که کاربران Solend و دیگر پلتفرم‌های وام‌دهی نباید از آن غافل شوند. دریافت وام از سولند مستلزم تسلیم وثیقه با ارزشی بیش از وام دریافتی است. بااین‌همه، بازار پرتلاطم رمزارزها و نوسان‌های گاه‌وبی‌گاه آن می‌توانند ارزش وثایق را کاهش دهند و به لیکوییدشدن حساب‌ها دامن بزنند.

چه آینده‌ای در انتظار سولند است؟

سولند پای دیفای را به زیست‌بوم سولانا باز کرده و فرصت‌های پرشماری را برای سپرده‌گذاری رمزارزی و دریافت وام در اختیار کاربران قرار داده است. بااین‌حال، سرنوشت این پروتکل وام‌دهی به شبکه سولانا گره خورده است و هرگونه اختلال در عمکرد این شبکه می‌توانند منجر به تحمیل زیان بر کاربران Solend شود.

با پیشبرد امور توسعه‌ای سولند، انتظار می‌رود که ایرادهای آن رفع و نقائص فنی‌اش برطرف شود و زیست‌بوم سولانا بتواند در قامت رقیبی تازه برای دیگر شبکه‌های بلاک چینی ظاهر شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا