آموزشمقاله

ارز دیجیتال هارمونی (ONE)‌ چیست؟

ارز دیجیتال هارمونی رمزارز بومی بلاکچینی به همین نام است. هارمونی بلاکچین لایه‌اولی است که از سازوکار ویژه‌ای موسوم به «افرازبندی» یا «شاردینگ» و روش «اثبات سهام مؤثر» برای دستیابی به امنیت و تمرکززدایی و مقیاس‌پذیری بهره می‌برد.

این شبکه در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و ازجمله شبکه‌های انگشت‌شماری است که از فناوری‌هایی همچون «پل‌های میان‌زنجیره‌ای» و «افرازها» برای پردازش موازی تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

گفتنی است که سازوکار اثبات سهام مؤثر درجه تمرکزگرایی گره‌های پردازشگر را کاهش می‌دهد و فناوری شاردینگ نیز بار پردازشی شبکه را میان کاربران و گره‌های نماینده توزیع می‌کند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، ارز دیجیتال هارمونی را معرفی می‌کنیم و نحوه عملکرد آن را توضیح می‌دهیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

بلاک چین هارمونی چیست؟

سال ۲۰۱۹، استفان تسه (Stephen Tse)‌ هارمونی را به‌عنوان نخستین شبکه بلاکچینی مبتنی‌بر سازوکار اثبات سهام مؤثر (EPoS) بنیان نهاد. این بلاکچین مانند دیگر رقبای اتریوم، مدعی است که می‌تواند دستیابی به اهداف سه‌گانه شبکه‌های غیرمتمرکز (امنیت و مقایس‌پذیری و تمرکززدایی) را تسهیل کند.

راهکار هارمونی برای دستیابی به این سه هدف در قالب دو سازوکار شاردینگ و اثبات سهام (PoS) مؤثر ارائه شده است. از دیگر ویژگی‌های مهم شبکه هارمونی قابلیت تأمین مالی میان‌زنجیره‌ای آن است. در سال‌های اخیر با پدید‌آمدن شبکه‌های بلاکچینی مختلف، قابلیت‌های چندزنجیره‌ای و میان‌زنجیره‌ای با استقبال چشمگیر کاربران مواجه شده‌اند.

هارمونی ازجمله پلتفرم‌هایی است که با اتصال شبکه‌های بلاکچینی مجزا همچون بیت کوین و اتریوم و BNB) به یکدیگر یک سروگردن از دیگر رقبایش بالاتر ایستاده است. سال ۲۰۱۹ هارمونی با برگزاری عرضه اولیه در صرافی بایننس، توکن بومی‌اش را روانه بازار کرد.

در آن زمان، گردانندگان این شبکه مأموریت اصلی خود را بهبود مقیاس‌پذیری بلاکچین برپایه نسل وب ۳ و اثبات دانش صفر (Zero-Knowledge Proof) و سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAOs) اعلام کرده بودند.

ارز دیجیتال هارمونی

شاردینگ در هارمونی چگونه کار می‌کند؟

یکی از مؤلفه‌های برجسته‌ شبکه هارمونی برای دستیابی به امنیت و مقیاس‌پذیری، فناوری افرازبندی یا شاردینگ است. این فناوری شبکه هارمونی را به چهار زیرمجموعه افراز می‌کند که می‌توانند به‌طور‌موازی در‌کنار‌هم تراکنش‌ها را پردازش کنند. هر کاربر مختار است که زیرمجموعه دلخواهش را انتخاب کند و بدین‌ترتیب، بار کاری شبکه میان بخش‌های مختلف توزیع می‌شود.

نکته مهم دیگر اینکه هر زیرمجموعه یا شارد به‌طور‌مجزا عملیات اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ساخت بلاک داده و سهام‌گذاری را مستقل از دیگر زیرمجموعه‌ها انجام می‌دهد. شاردینگ مزیت‌های بسیاری برای شبکه هارمونی به‌ارمغان آورده است؛ ازجمله:

  • با تکیه‌بر شاردینگ، دیگر نیازی نیست هر گره اعتبارسنج رونوشتی کامل از کل تاریخچه تراکنش‌های شبکه را نزد خود نگه دارد.
  • فرایند تخصیص گره‌های اعتبارسنج به هر شارد یا زیرمجموعه کاملاً تصادفی است تا از بروز نزاع میان گره‌ها و شاردها برای تصاحب سهم بیشتر از پاداش‌ پردازش تراکنش‌ها جلوگیری شود.

درحال‌حاضر، سقف تعداد گره‌های اعتبارسنج در هر شارد شبکه هارمونی برابر با ۲۵۰ واحد است. بااین‌حال، این سقف بسته به نیاز شبکه و بار کاری آن برای پردازش تراکنش‌ها ممکن است افزایش پیدا کند.

در میان شاردها، شارد صفر (Shard 0) زنجیره اصلی یا بیکان شبکه محسوب می‌شود و تبادل اطلاعات میان سه شارد دیگر را تسهیل می‌کند. فارغ از اینکه کدام شارد برای پردازش به‌کار گرفته شود، اعتبارسنجی و تأیید هر تراکنش تقریبا دو ثانیه به‌طول می‌انجامد.

بیشتر فعالیت‌ها در شبکه هارمونی در بستر زنجیره بیکان انجام می‌شود. هنوز قابلیت میان‌شاردی کاملاً پیاده‌سازی نشده است؛ اما توسعه آن در دستور‌کار قرار دارد. در آینده‌ نزدیک و پس از راه‌اندازی قابلیت تبادل داده میان‌شاردی، قراردادهای هوشمند می‌توانند در بستر هارمونی پیام‌ها را مستقیماً میان گره‌های مستقر در هر شارد جابه‌جا کنند.

نحوه عملکرد روش اثبات سهام مؤثر چگونه است؟

اثبات سهام مؤثر یا EPoS سازوکاری ویژه برای اعتبارسنجی تراکنش‌هاست که بر‌پایه روش اثبات سهام طراحی شده است. در این روش، هر گرهی که خواهان مشارکت در فرایند اعتبارسنجی است، نخست تعداد مشخصی ارز دیجیتال هارمونی را سهام‌گذاری می‌کند. سپس بخش دیگری از گره‌ها موسوم به نمایندگان رمزارزهای هارمونی خود را در ازای دریافت درصدی از پاداش پردازش تراکنش‌ها و کارمزدهای آن، به گره‌های اعتبارسنج دلخواهشان واگذار می‌کنند. درادامه پس از انتخاب و تخصیص شارد، گره اعتبارسنج مشغول کار می‌شود و درآمد حاصل خود را با گره‌های نماینده تقسیم می‌کند.

روش توزیع و تسهیم پاداش‌ها در سازوکار EPoS آن را از دیگر روش‌های اعتبارسنجی متمایز می‌کند. در بیشتر روش‌های مبتنی‌بر اثبات سهام، هر گره اعتبارسنج با در‌اختیار داشتن موجودی کلان می‌تواند به بازیگری مسلط در شبکه تبدیل شود؛ زیرا هرچه سهم هر گره از رمزارزهای بومی شبکه بیشتر باشد، در فرایند اعتبارسنجی و کسب درآمد می‌تواند بیشتر مشارکت کند.

درمقابل در سازوکار اثبات سهام مؤثر، توزیع پاداش به‌گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد گره‌های اعتبارسنج از آستانه مشخصی بزرگ‌تر شوند و نبض شبکه را در‌اختیار بگیرند. در این سازوکار، گره‌های اعتبارسنج کوچک‌تر می‌توانند پاداش‌های بهینه‌تری دریافت کنند و این ویژگی گره‌های اعتبارسنج بزرگ‌تر را تشویق می‌کند تا از تمرکزگرایی و تجمیع قدرت فاصله بگیرند.

علاوه‌براین، ویژگی یادشده از شکل‌گیری «نقطه آسیب تکین»‌ در شبکه جلوگیری می‌کند. نقطه آسیب تکین همان جایی است که اگر آسیب ببینید، شبکه به‌طور‌کامل دچار اختلال می‌شود. سازوکار اثبات سهام مؤثر علاوه‌بر افزایش بازدهی اعتبارسنجی تراکنش‌ها‌، کارمزدهای کمتری نیز بر کاربران تحمیل می‌کند. همین قابلیت آن را به یکی از رقبای بالقوه بیت کوین و اتریوم تبدیل می‌کند؛ زیرا کارمزدها در این دو شبکه، گاهی اوقات بسیار پرهزینه تمام می‌شود.

ارز دیجیتال هارمونی

رمزارز هارمونی چیست؟

توکن بومی شبکه هارمونی ارز دیجیتال هارمونی یا رمزارز وان است که با نماد اختصاری ONE شناخته می‌شود. این توکن سه کاربرد اصلی دارد:

  • پرداخت کارمزد تراکنش‌ها
  • انجام سهام‌گذاری
  • مشارکت در ساختار حکمرانی شبکه هارمونی

شبکه هارمونی سالانه ۴۴۱میلیون رمزارز وان را در قالب پاداش میان گره‌های شبکه توزیع می‌کند. ناگفته نماند کارمزدهای تراکنش‌ها در شبکه هارمونی سوزانده یا امحا می‌شود تا درنهایت، تنها پاداش پردازش تراکنش‌ها میان گره‌ها توزیع شود.

جمع‌بندی

هارمونی با بهره‌گیری از سازوکارها و فناوری‌های خلاقانه خود اثبات کرده است که می‌تواند زیست‌بومی قدرتمند برای کاربران دیفای بسازد. با توسعه قابلیت‌های این شبکه در‌زمینه‌ پل‌های میان‌زنجیره‌ای، انتظار می‌رود که آینده درخشانی پیش روی این بلاک چین نسل جدید باشد.

اگر به‌دنبال خرید ارز دیجیتال هارمونی با کارمزد کاملا رایگان هستید، از سرویس مبدل تترلند استفاده و ۱۰۰ رمزارز برتر بازار را با موجودی تتری یا تومانی کیف‌پول خود مبادله کنید. با مراجعه به این صفحه نیز، به فهرست نرخ رمزارزها دسترسی خواهید داشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا