آموزشمقاله

ارز دیجیتال فلو (FLOW) چیست؟

ارز دیجیتال فلو با نماد اختصاری FLOW رمزارز بومی شبکه‌ای به همین نام است. شبکه فلو بلاکچینی است که با هدف کاربرد در بازی‌های ویدئویی طراحی شد؛ اما رفته‌رفته توانست دامنه کاربرد خود را به دیگر بخش‌ها نیز گسترش دهد.

پردازش سریع و ارزان تراکنش‌ها و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، ازجمله ویژگی‌های بلاکچین فلو به‌حساب می‌آیند. علاوه‌براین، شماری از اپ‌های پرطرفدار بلاکچینی همچون «ان‌بی‌ای تاپ شات» (NBA Top Shot) بر‌پایه بلاکچین فلو طراحی و راه‌اندازی شده‌اند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، نگاهی به ارز دیجیتال و شبکه فلو می‌اندازیم و نحوه عملکرد آن را شرح می‌دهیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

شبکه فلو چیست؟

فلو شبکه‌ بلاک چینی است که با محوریت پردازش سریع و بهینه و ارزان تراکنش‌ها راه‌اندازی شده است. این بلاک چین را می‌توان ازجمله شبکه‌های مدعی رقابت با اتریوم قلمداد کرد؛ زیرا از دیگر برنامه‌ها و پروتکل‌های بلاکچینی نیز می‌تواند میزبانی کند.

در گام نخست، فلو به‌عنوان ابزاری برای توسعه‌دهندگان مجموعه «دپر لبز» (Dapper Labs) ساخته شد؛ اما به‌تدریج توانست قابلیت‌های خود را برای میزبانی از دیگر اپ‌های بلاک چینی ثابت کند.

شبکه فلو همچون دیگر بلاکچین‌ها رمزارزی بومی به نام ارز دیجیتال فلو دارد. فلو برخلاف بسیاری از کوین‌ها، هیچ محدودیت عرضه‌ای ندارد. بااین‌حال، درحال‌حاضر نرخ رشد سالانه رمزارز فلو به عدد ۳.۷۵درصد محدود شده است تا این کوین دچار تورم عرضه نشود.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد فلو چیست؟

بلاکچین فلو به‌گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند ازپسِ میزبانی بازی‌های ویدئویی و اپ‌های پرکاربرد بر‌بیاید. این بلاکچین می‌تواند میلیون‌ها تراکنش را پردازش و علاوه‌بر بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها، از کلکسیون‌های دیجیتال مبتنی‌بر NFT پشتیبانی کند.

فلو همچون اتریوم از قابلیت میزبانی از قراردادهای هوشمند برخوردار است؛ بنابراین، می‌تواند بستری برای فعالیت دیگر پروتکل‌ها و اپ‌های بلاک چینی باشد.

رمزارز فلو چیست؟

فلو با نماد اختصاری FLOW توکن بومی شبکه فلو و یکی از مؤلفه‌های بنیادی این بلاکچین است. رمزارز یادشده ابزاری است که پرداخت‌ها را در شبکه فلو تسهیل می‌کند و تمامی اپ‌ها برای راه‌اندازی و اجرا در بستر فلو ملزم‌اند تا همه پرداخت‌ها را در قالب این توکن انجام دهند.

علاوه‌براین، ارز دیجیتال فلو را می‌توان به‌عنوان نوعی ابزار ذخیره ارزش به‌کار گرفت تا در درازمدت از آسیب تورم به دور ماند. تمامی گره‌ها در شبکه فلو از گره‌های عادی گرفته تا گره‌های اعتبارسنج و نماینده، از رمزارز FLOW برای تبادل ارزش و کسب درآمد استفاده می‌کنند.

ارز دیجیتال فلو

نحوه عملکرد شبکه فلو چگونه است؟

بلاکچین فلو از نسخه‌ای ارتقایافته از روش اثبات سهام برای اعتبارسنجی و پردازش تراکنش‌ها بهره می‌گیرد. در بلاکچین مذکور، گره‌‌های اعتبارسنج نقش اصلی را ایفا می‌کنند و بار پردازش تراکنش‌ها و تأمین امنیت شبکه را بر دوش می‌کشند و در قالب ارز دیجیتال فلو پاداش می‌گیرند.

چندین نوع گره در فرایند صحت‌سنجی تراکنش‌ها در FLOW مشارکت می‌کنند؛ ازجمله:

  • گره‌های اجماع: این گره‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد نظم و ترتیب در تراکنش‌های شبکه فلو ایفا می‌کنند.
  • گره‌های اجرایی و عملیاتی: گره‌های اجرایی و عملیاتی توان رایانشی لازم برای صحت‌سنجی تراکنش‌ها را در‌اختیار شبکه می‌گذارند.
  • گره‌های تأیید: این گره‌ها بر فعالیت گره‌های اجرایی نظارت می‌کنند و مسئول تأیید عملکرد هریک از آن‌ها هستند.
  • گره‌های مجموعه: گره‌های مجموعه تضمین‌کننده دسترسی‌پذیری داده‌ها و ارتقای اتصالات میان‌گرهی در شبکه هستند.

در شبکه مذکور، هر گره اطلاعات یکتایی دارد که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را جعل و دست‌کاری کرد. گره‌ها با تکیه‌بر این اطلاعات، کیفیت و کمیت عملکرد خود را به اعضای شبکه اعلام و متناسب با آن پاداش دریافت می‌کنند. همچنین، این سازوکار مانع از آن می‌شود که گره‌های اجرایی دست به تقلب یا جعل بزنند.

زمان تسویه و تأیید تراکنش‌ها در بلاکچین فلو

بلاکچین فلو مدعی است که با تقسیم کار میان گره‌ها می‌تواند تراکنش‌ها را در مدت‌زمان کمتری پردازش و تأیید کند. سازندگان این شبکه در ابتدای راه‌اندازی آن در سال ۲۰۲۰ مدعی بودند که فلو می‌تواند در هر ۱۰ ثانیه ۱۰ بلاک داده را پردازش کند. این یعنی در هر ثانیه یک بلاک داده ساخته و پردازش می‌شود. این در حالی است که تشکیل و پردازش هر بلاک در شبکه بیت کوین، ۱۰ دقیقه و در بلاک چین اتریوم، ۱۲ تا ۱۴ ثانیه به‌طول می‌انجامد.

بررسی‌های آماری نیز حاکی از آن است که تسویه نهایی هر تراکنش در بلاک چین فلو، تقریبا یک دقیقه طول می‌کشد. این آمار در‌مقایسه‌با زمان ۵ دقیقه‌ای موردنیاز برای تأیید تراکنش‌های اتریوم، از عملکرد رضایت‌بخش شبکه فلو حکایت می‌کند.

ارز دیجیتال فلو

کارمزدها در شبکه فلو

در ابتدای راه‌اندازی بلاکچین فلو، میزان کارمزد شبکه ثابت و برابر با ۰.۰۰۰۰۱ فلو بود؛ اما در ۲۹‌آوریل‌۲۰۲۲، اعضای شبکه فلو با اجماع به تغییر این کارمزد رأی دادند. بدین‌ترتیب، در‌حال‌حاضر تراکنش‌ها در شبکه فلو بسته به عوامل مختلف، کارمزدهای متفاوتی دارند.

زیست‌بوم فلو

فلو بلاکچینی است که با هدف راه‌یافتن به کاربردهای روزمره و پذیرشی فراگیر طراحی شده است. هم‌اکنون، شماری از توسعه‌دهندگان و نام‌های مطرح حوزه سرگرمی در بستر شبکه فلو فعال هستند و نسل جدیدی از برنامه‌های بلاکچینی را ساخته‌اند.

از شرکای پرآوازه‌ فلو که این بلاکچین را برای توسعه محصولات بلاکچینی برگزیده‌اند، می‌توان به «یوبی سافت»‌ (Ubisoft) و «وارنر موزیک» (Warner Music) و «یو‌اف‌سی» (UFC)‌ اشاره کرد.

جمع‌بندی

فلو بلاکچینی سریع و غیرمتمرکز و امن برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسانی است که به‌دنبال ساخت نسل تازه‌ای از اپ‌ها و بازی‌های ویدئویی هستند. این شبکه در دسته بلاکچین‌های لایه‌اول جای می‌گیرد و تا‌به‌امروز توانسته است کاربران پرشماری را برای خود دست‌وپا کند.

اگر به‌دنبال خرید ارز دیجیتال فلو با کارمزد کاملاً رایگان هستید، از سرویس مبدل تترلند می‌توانید استفاده و ۱۰۰ رمزارز برتر بازار را با موجودی تتری یا تومانی کیف‌پول خود مبادله کنید. با مراجعه به این صفحه نیز، به فهرست نرخ رمزارزها دسترسی خواهید داشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا