آموزشمقاله

ارز دیجیتال گلکسی (GAL) چیست؟

ارز دیجیتال گلکسی با نماد اختصاری GAL، رمزارز بومی پروژه‌ای موسوم به «پروجکت گلکسی» (Project Galaxy) است. گردانندگان این پروژه مدعی‌اند که می‌خواهند بزرگ‌ترین شبکه داده‌های هویت‌سنجی را در بستر «وب ۳» (Web3) پیاده‌سازی کنند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، پروجکت گلکسی و رمزارز بومی آن را معرفی می‌کنیم و از مزیت‌های آن سخن می‌گوییم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

پروجکت گلکسی چیست؟

پروجکت گلکسی در پی آن است که با تسهیل دسترسی به داده‌های هویت‌سنجی، توسعه‌دهندگان را در ساخت محصولات و پروژه‌های مبتنی‌بر وب ۳ یاری کند. شاید این پرسش برایتان مطرح شود که منظور از داده‌های هویت‌سنجی چیست؟

به‌زبان ساده، «داده‌های هویت‌سنجی» داده‌هایی هستند که درکنار‌هم هویت یا شناسه دیجیتال هر کاربر را تشکیل می‌دهند. این داده‌ها نقشی حیاتی در خدمات‌رسانی مناسب به کاربران ایفا می‌کنند و بدون آن‌ها نمی‌توان به‌درستی مخاطبان هدف هر کسب‌وکار را پیدا کرد.

بنیان‌گذاران پروجکت گلکسی و ارز دیجیتال گلکسی دریافتند که داده‌های هویت‌سنجی به‌طور‌انحصاری در‌اختیار پایگاه‌های داده بسته متعلق به دولت‌ها و نهادهای مالی هستند. به‌همین‌دلیل، دسترسی به این داده‌ها برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها ناممکن است.

از نمونه داده‌های هویت‌سنجی در بستر بلاک چین، می‌توان به سوابق اعتباری کاربران برای دریافت یا اعطای وام اشاره کرد. در حوزه بلاک چین، این سابقه‌ها به‌سادگی با پایش ردپای درون‌زنجیره‌ای یا آن‌چین کاربران امکان‌پذیر است.

بااین‌حال، سوابق برون‌زنجیره‌ای یا آف‌چین کاربران که روی پایگاه‌های داده متمرکز ذخیره شده‌اند، به‌سادگی در‌دسترس نیستند. در‌این‌میان، پروجکت گلکسی می‌خواهد شبکه‌ای باز و مشارکتی از داده‌های هویت‌سنجی را در‌اختیار توسعه‌دهندگان وب ۳ قرار دهد.

پروجکت گلکسی از زمان راه‌اندازی تاکنون، توانسته است سروصدای زیادی در محافل رمزارزی به‌پا کند و در مدت کوتاهی، با بیش از ۱۰۰ شریک و همکار تجاری قرارداد دوجانبه به‌امضا برساند.

 

ارز دیجیتال گلکسی

 

پروجکت گلکسی چگونه کار می‌کند؟

پروجکت گلکسی و ارز دیجیتال گلکسی زیرساخت غیرمتمرکزی را برای مدیریت و سازمان‌دهی داده‌های هویت‌سنجی در‌اختیار توسعه‌دهندگان و فعالان پروژه‌های رمزارزی قرار می‌دهند. این زیرساخت دست توسعه‌‌دهندگان را برای تدوین دو نوع گواهینامه هویتی باز می‌کند:

  • گواهینامه‌های هویتی آن‌چین که از‌طریق تحلیل آماری لحظه‌ای و درخواست‌های مبتنی‌بر شبکه تدوین می‌شوند.
    گواهینامه‌های هویتی آف‌چین که با ادغام و یکپارچه‌سازی با دیگر منابع داده همچون شبکه‌های اجتماعی «اسنپ‌چت» و «توییتر» تهیه می‌شوند.

شبکه داده گلکسی

در پروجکت گلکسی، شبکه‌ای موسوم به «شبکه داده گلکسی» (Galaxy Data Network) وجود دارد. این شبکه به مشارکت‌کنندگان در تدوین گواهینامه‌های اعتبارسنجی پاداش می‌دهد. البته مشروط بر اینکه این گواهینامه‌ها در اپلکیشن‌های گلکسی و موتور اوراکل هویت‌سنجی و ای‌پی‌آی‌های مرتبط با آن به‌کار گرفته شوند.

گلکسی آی‌دی

از دیگر محصولات مرتبط با پروجکت گلکسی و ارز دیجیتال گلکسی می‌توان به «گلکسی آی‌دی» (Galaxy ID) اشاره کرد. گلکسی آی‌دی را می‌توان نمایه واحد و سرتاسری کاربران در بستر وب ۳ دانست. با استفاده از این محصول، هر کاربر می‌تواند در چندین شبکه و کیف‌پول بلاک چینی، از یک نام کاربری و شناسه واحد برخوردار شود.

توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند با بهره‌گیری از جعبه‌ابزارهای گلکسی آی‌دی، قابلیت‌های سفارشی را مبتنی‌بر نمایه هر کاربر در‌اختیار او بگذارند. کاربران هم می‌توانند شناسه خود را در گلکسی آی‌دی با شناسه‌هایشان در دیگر شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر و دیسکورد ادغام کنند.

گلکسی اوای‌تی

پروجکت گلکسی توکنی به نام «گلکسی اوای‌تی» (Galaxy OAT) دارد که با عنوان «توکن دستاوردهای درون‌زنجیره‌ای» نیز شناخته می‌شود. مدیران جوامع کاربری با استفاده از این توکن و زیرساخت NFT آن می‌توانند نشان‌های NFT بسازند و برای قدردانی به کاربران فعال اهدا کنند.

درمقابل، توکن OAT را می‌توان پرونده‌ای دیجیتال دانست که تمامی دستاوردهای هر کاربر را در طول عمرش در خود ذخیره می‌کند. هدف نهایی این توکن و زیرساخت آن، یکپارچه‌سازی فزاینده میان هویت واقعی و هویت آنلاین کاربران است.

 

ارز دیجیتال گلکسی

 

ویژگی‌های یکتای پروجکت گلکسی چیست؟

پروجکت گلکسی درصدد است تا در چندین بخش، قابلیت‌های خود را به‌نمایش بگذارد. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

توسعه صرافی غیرمتمرکز

پروجکت گلکسی تمام توان خود را به‌کار بست و موفق شد صرافی غیرمتمرکز «هش‌فلو» (Hashflow) را به‌کمک زیرساخت NFT مبتنی‌بر گواهینامه‌های هویتی خود راه‌اندازی کند و شمار کاربران روزانه آن را از ۳ هزار به ۱۳هزار نفر برساند.

گفتنی است که کاربران اولیه و پذیرندگان آغازین هش‌فلو در یک ایردراپ، یک توکن NFT به‌عنوان پاداش دریافت کردند. حجم معاملات روزانه در صرافی هش‌فلو نیز پس از چند ماه از ۲۰میلیون به بیش از ۶۰۰میلیون دلار رسید.

حکمرانی سفارشی‌سازی‌شده

پروجکت گلکسی با تکیه بر ارز دیجیتال گلکسی و همکاری «زنجیره بی‌ان‌بی» توانست نشان‌های مبتنی‌بر NFT را تولید و به اعضای منتخب جامعه کاربری خود اهدا کند. افراد واجدشرایط دریافت این نشان‌ها می‌توانند در رویدادهای حاکمیتی پروجکت گلکسی مؤثرتر مشارکت کنند.

رشد زیست‌بوم رمزارزی

پروجکت گلکسی با مشارکت بلاک چین «سولانا» (Solana) توانست کارزار بازاریابی فراگیری برای کمک به ۲۷ پروتکل مختلف برگزار کند. در این کارزار، ده‌هاهزار کاربر جدید جذب ارز دیجیتال گلکسی و پروتکل‌های مذکور شدند و فعالیت خود را در شبکه سولانا آغاز کردند.

رمزارز GAL چیست؟

ارز دیجیتال گلکسی با نماد اختصاری GAL، رمزارز بومی پروجکت گلکسی است. رمزارز یادشده نقش توکن حاکمیتی این پروژه را ایفا می‌کند. دارندگان آن نیز می‌توانند علاوه‌بر مدیریت کارمزدهای جمع‌آوری‌شده پروجکت گلکسی، بر نحوه هزینه‌کرد موجودی خزانه این پروژه نظارت کنند.

توسعه‌دهندگانی که خواهان استفاده از داده‌های عرضه‌شده در بستر پروجکت گلکسی هستند، باید کارمزدی را در قالب رمزارز GAL به خزانه پروژه واریز کنند. سپس، این کارمزدها تجمیع‌ و میان اعضا و شرکای پروجکت گلکسی توزیع می‌شوند. افزون‌براین، با اتمام مرحله آزمایشی پروجکت گلکسی، توسعه‌دهندگان ملزم‌اند در ازای استعلام گواهینامه‌های هویتی از موتور اوراکل گلکسی، کارمزد پرداخت کنند.

جمع‌بندی

پروجکت گلکسی و ارز دیجیتال گلکسی می‌خواهند سنگی را از پیش پای وب ۳ بردارند که بسیاری از پروتکل‌ها و شبکه‌های بلاک چینی را به‌دردسر انداخته است. اقبال فزاینده به این پروژه حتی پیش از عرضه رسمی رمزارز بومی آن، خود نشانگر قابلیت‌های ویژه آن و عطش بازار برای چنین راهکارهایی است.

پروجکت گلکسی موفق شده است تا با انعقاد قرارداد همکاری مشترک با شماری از بازیگران قَدَر حوزه رمزارزها همچون سولانا و زنجیره بی‌ان‌بی، جای پای خود را در زیست‌بوم رمزارزی محکم و اثبات کند که به‌دنبال حضوری طولانی‌مدت است. درمجموع، می‌توان ادعا کرد که دورنمای پروجکت گلکسی بسیار روشن است. جامعه کاربری پرشمار و نقشه‌راه دقیق این پروژه نیز حاکی از آن است که روزهای خوبی در انتظارش است.

برای خرید ارز دیجیتال گلکسی با کارمزد کاملا رایگان، از سرویس مبدل تترلند می‌توانید استفاده و ۱۰۰ رمزارز برتر بازار را با موجودی تتری یا تومانی کیف‌پول خود مبادله کنید. با مراجعه به این صفحه نیز، به فهرست نرخ رمزارزها دسترسی خواهید داشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا