آموزشمتوسطمقاله

در طالع بیتکوین چه می‌بینند؟

سال ۲۰۰۸ سال عجیبی بود؛ سالی بسیار سرنوشت‌ساز و البته متحول‌کننده که پس‌لرزه‌های وقایع پیش‌آمده از آن سال تاکنون ادامه دارد. از ریاست‌جمهوری باراک اوباما تا ظهور بیتکوین همگی جهان را دستخوش تحولات اساسی قرار دادند: اولی سبب جنگ و آتش‌افروزی به اسم «بهار عربی» در خاورمیانه شد و دومی نیز با پشتوانه‌ای به عظمت علم و با چاشنی محبوبیت، تحول سیستم مالی جهان را در پی داشت.

بیتکوین، نخستین رمزارز و پرچم‌دار دنیای کریپتوکارنسی، با ارزش بازاری بیش از ۸۱۰میلیارد دلار با اقتدار بر تخت سلطنت دنیای رمزارزها جلوس کرده است. به‌اعتقاد بسیاری از فعالان این حوزه، دیگر رمزارزها به آن چشم دوخته‌اند تا با صعودش اوج بگیرند و با نزول آن پوچی سقوط را تجربه کنند.

بااین‌همه، از ابتدای معرفی بیتکوین پرسش‌های بسیاری درباره‌ آینده و مشکلاتی که بیتکوین با آن‌ها مواجه خواهد بود، مطرح بوده است. در این مطلب از بلاگ تترلند، به دو پرسش اساسی درباره بیتکوین که ذهن بسیاری از فعالان را درگیر کرده است، پاسخ می‌دهیم.

bitcoin price

قیمت بیتکوین چه مسیری در پیش دارد؟

ذات بازار کریپتوکارنسی پیش‌بینی‌نشدنی است. این ویژگی یکی از ویژگی‌های مهم و درعین‌حال به‌عقیده بسیاری، ضعف اساسی رمزارزها محسوب می‌شود. بیتکوین و دیگر آلتکوین‌ها تلاطم‌های قیمتی زیادی را تجربه می‌کنند؛ تا جایی که نوعی دیگر از رمزارزها به‌ نام ارزهای پایدار مانند تتر (USDT) ایجاد شدند.

این تغییرات قیمتی ممکن است به دلایل زیادی رخ دهند. تصمیمات پیچیده و به‌هم‌تنیده دولت‌ها اغلب با ماهیت سیاسی که جامه اقتصادی بر تن دارند، از‌جمله دلایلی هستند که سبب تغییرات در روند بازار کریپتوکارنسی می‌شوند.

کارشناسان پیش‌بینی‌های درخورتأمل بسیاری درباره آینده قیمتی بیتکوین کرده‌اند. به‌عنوان مثال، به‌گزارش یاهو فایننس، طبق تحقیقات پژوهشگران British bank بیتکوین به‌زودی از مرز ۱۰۰هزار دلار عبور خواهد کرد. همچنین، این تحقیق پیش‌بینی می‌کند که افزایش قیمت، افزایش قیمت اتر را نیز در پی دارد.

درحال‌حاضر، اتر با قیمتی درحدود ۳,۰۰۰ دلار و با ارزش بازار ۳۴۷میلیارد دلار، پس از بیتکوین به‌عنوان دومین رمزارز بزرگ شناخته می‌شود. طبق تحقیق‌ها و پیش‌بینی‌ها، رمزارز اتر در میان‌مدت از مرز قیمتی بیش از ۳۰هزار دلار نیز می‌گذرد. این یعنی رشدی ده‌برابری درمقایسه‌با قیمت امروز خود را تجربه خواهد کرد!

افراد سرشناسی مانند Nick Spanos، بنیان‌گذار Zap Protocol، معتقدند که دلایل مربوط به افت قیمت که رسانه‌ها اعلام می‌کنند (مانند پذیرش قانونی آن در کشور السالوادور)، همگی شایعه است. او معتقد است که بازار روند طبیعی خود را طی می‌کند و قیمت بیتکوین تا آخر سال به ۱۰۰هزار دلار و قیمت اتر نیز به ۱۰هزار دلار خواهد رسید.

bitcoin

درمقابل، برخی افراد سرشناس در عرصه سرمایه‌گذاری مانند رابرت کیوساکی چنین باوری ندارند. کیوساکی از طرفداران بزرگ بیتکوین است؛ با‌این‌حال اعلام کرده که قیمت بیتکوین به‌زودی به ۲۴هزار دلار کاهش خواهد یافت.

باتوجه‌به پیش‌بینی‌های ضد‌و‌نقیض، گمان می‌رود که بهترین و منطقی‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، همان استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت است؛ زیرا تمام کارشناسان، حتی کارشناسان بسیار بدبین‌‌، معتقدند که بیتکوین و برخی از آلتکوین‌ها در طولانی‌مدت، افزایش قیمت درخورملاحظه‌ای تجربه خواهند کرد.

آیا دولت‌ها با بیتکوین و رمزارزها کنار خواهند آمد؟

سؤال مهم دیگر به چگونگی واکنش دولت‌ها به فراگیری رمزارزها مربوط است. همان‌طور‌که می‌دانید، رمزارزها بر بستر تکنولوژی بلاکچین گسترده شده‌اند. ماهیت این تکنولوژی قابلیت تمرکز‌زدایی از سازوکارهای متفاوت زندگی انسان‌ها را دارد. در حوزه رمزارزها، پرچم‌داران بزرگی مانند پروژه‌های اتریوم، پولکادات، کاردانو یا چین‌لینک اهداف بسیار بزرگی برای تمرکززدایی از فعالیت‌های مالی در جهان دارند.

این اهداف بزرگ اگر مانند آنچه برای اهداف بزرگ و اولیه اینترنت رخ داد، از مسیر خود خارج نشوند، قطعاً تجربه خوبی برای بانک‌های بزرگ یا برخی دولت‌های ظاهراً اَبَرقدرت بر جای نخواهند گذاشت. به‌طور‌کلی، دولت‌ها سه راه برای جلوگیری از توسعه رمزارزها خواهند داشت:

Crypto Tax

۱. وضع مالیات‌های بیش‌ازحد برای کسب‌وکارهای متمرکز برپایه رمزارزها (مانند صرافی‌های آنلاین)

درحال‌حاضر، در برخی کشورها چنین قوانین سخت‌گیرانه‌ای لحاظ شده است. برای مثال، در سایه سیاست‌های اَبَرقدرت شرق آسیا، یعنی چین، بانک‌ها از انجام تراکنش‌های مرتبط با بیتکوین منع شده‌اند. همچنین، قوانین ایالات متحده برای اخد مجوز سرویس‌های تبادل رمزارزها هزینه‌های گزافی را تعیین کرده‌اند. این قوانین کار را برای فعالیت دشوار می‌کند.

۲. ممنوع‌کردن استفاده از بیتکوین و کریپتوکارنسی

اتخاذ چنین تصمیمی احتمالاً در فضای کتاب «۱۹۸۴» «یا قلعه حیوانات» جورج اورول آسان باشد. دنیای امروز دیگر دنیای پروپاگاندای انحصاری تلویزیون و رادیو و و روزنامه‌های حزبی نیست. اگرچه رسانه‌های کنونی هم بدون جهت‌گیری نیستند، اِعمال چنین محدودیتی درباره رمزارزها آن‌هم درست در زمانی‌که بسیاری از مردم در سراسر دنیا لذت استفاده از آن‌ها در زندگی روزمره خود را چشیده‌اند، عملاً غیرممکن است.

نمونه بارز آن جدیدترین اقدام کشور چین در ممنوعیت استخراج بیتکوین بود. نتیجه این اقدام هم مهاجرت خیل عظیم ماینرهای چینی به دیگر کشورها برای ادامه استخراج بیتکوین بود. دولت‌ها می‌دانند که محدودیت محبوبیت را به‌دنبال دارد و تا می‌توانند از چنین تصمیم ناشیانه‌ای دوری خواهند کرد.

خرید تتر

۳. مسدودسازی کامل اینترنت

پارادوکس خنده‌دار در این جمله کاملاً مشهود است. مسدود‌کردن اینترنت جز تحمیل هزینه‌های کمرشکن بر دوش دولت‌ها هزینه دیگری ندارد. اتخاذ چنین تصمیمی مانند سقوط آزاد برای اقتصاد یک کشور است که احتمال دارد تبعات امنیتی هم در پی داشته باشد.

درحال‌حاضر، محدود‌کردن و اعلام ممنوعیت سراسری رمزارزها ممکن نخواهد بود. آن‌طور که از ظاهر امر پیداست، دولت‌ها و بانک‌های سنتی تصمیمی جز سازگاری با رمزارزها اتخاذ نکرده‌اند. بانک‌ها علاوه‌بر سرمایه‌گذاری روی رمزارزها و پروژه‌های فعال در حوزه تکنولوژی بلاکچین، با ایجاد CBDC به‌سمت دیجیتالی‌شدن گام برداشته‌اند. درمقابل، دولت‌ها نیز سعی می‌کنند با استفاده از وضع قوانین چهارچوبی برای استفاده از رمزارزها ایجاد کنند.

جمع‌بندی

دنیای تکنولوژی برای بازیگران بزرگ و تأثیرگذار آن شاید بی‌رحم باشد. ماندن در چهارچوبی که روزی کارآمد بوده است، دربرابر پیشرفت تکنولوژی و تغییر ماهیت نیازهای مردم، عملاً خودکشی محسوب می‌شود. بازیگران اصلی این روزهای دنیای کریپتوکارسی می‌دانند که باید از اشتباه‌های بزرگانی که شکست خورده‌اند، درس گرفت و برای ماندن در بازی منعطف بود. شاید اگر روزی محبوبیت و کارآمدی رمزارزها از بین برود، خودبه‌خود از بازی کنار گذاشته شوند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا