متوسطمقاله

امنیت در تبادل تتر از مسیر کیف‌پول متغیر عبور می‌کند!

خطر فریزشدن دارایی کاربران ایرانی از همیشه جدی‌تر است!

بدون شک مسیر هموار سرمایه‌گذاری یا ترید‌کردن در فضای کریپتوکارنسی از خرید و فروش تتر می‌گذرد. خرید و فروش تتر ممکن است در اوج سادگی، پیچیدگی‌ها و ملاحظه‌های خاص خود را نیز داشته باشد. سرعت در تبادل تتر و کمترین کارمزد برای خرید و فروش USDT و خرید تتر با بهترین نرخ، ازجمله عواملی هستند که در تبادل تتر می‌توانند نقشی اساسی ایفا کنند؛ اما پیش از تمام این عوامل، عامل به‌مراتب مهم‌تری به نام امنیت مطرح می‌شود.

امنیت در تبادل تتر و ارزهای دیجیتال از مشکلات مهمی است که تمام سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه رمزارزها با آن مواجه می‌شوند. این مشکل به‌خصوص از زمان انتشار گزارش Chainalysis.com بیشتر خودنمایی می‌کند و باعث شده است تا خطر مسدود‌شدن دارایی کاربران فعال در مارکت‌های رمز ارز ایرانی پررنگ‌تر از گذشته ظاهر شود.

کلاف امنیت در دنیای رمز ارزها سرِ دراز دارد!

باید این حقیقت را پذیرفت که هرجا از سرمایه و سود سخن به‌میان می‌آید، ردپای افرادی سودجو یا پروژه‌های کلاه‌برداری نیز دیده خواهد شد. در مسیر تکامل کریپتوکارنسی از سال ۲۰۰۸، ناگزیر شاهد چنین مشکلاتی در حوزه امنیت بلاکچین بوده‌ایم.

با اینکه ماهیت تکنولوژی بلاکچین بی‌چون‌و‌چرا با امنیت و شفافیت گره خورده است، مشکلات امنیتی معمولاً برای بلاکچین و جزئیات تراکنش‌های ثبت‌شده در بلاک یا قرارداد هوشمند اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه غالباً به‌دلیل بی‌توجهی به نکات ساده امنیتی رخ می‌دهند که باید کاربران در نظر بگیرند؛ نکاتی نظیر بررسی کافی رمزارزها و وایت پیپر پروژه‌ها و کیف‌پول‌های ارز دیجیتال و صرافی‌های رمز ارزی.

با وجود تمام این مشکلات، در‌حال‌حاضر مشکل امنیتی مهم‌تری موجب شده است که ریسک ازدست‌دادن دارایی برای کاربران مارکت‌های رمزارز ایرانی بیش‌از‌پیش مطرح شود. پرداختن به این ریسک‌ها و نیز مبحث امنیت در تبادل تتر هدف اصلی نگارش این مطلب است.

چرا امنیت دارایی ایرانیان درخطر است؟ 

چندی پیش وب‌سایت Chainalysis.com، گزارشی با عنوان The 2022 Crypto Crime Report و موضوع فعالیت‌های مجرمانه در حوزه بلاکچین و کریپتوکارنسی منتشر کرد. براساس آمار ارائه‌شده در این گزارش، ازنظر حجم معاملات رمزارزها در سال ۲۰۲۱ رشد درخورتوجهی درمقایسه‌با سال ۲۰۲۰ تجربه و بیش از ۵۰۰ درصد رشد کرده‌اند! این عدد حاکی از آن است که اکوسیستم ارزهای دیجیتال به‌درستی در مسیر فراگیر و پذیرفته شدن گام برمی‌دارد.

با‌این‌حال، پس از پرداختن به جنبه‌های مختلفی همچون NFT ها، بدافزارها، باج‌افزارها و کلاه‌برداری‌‌ها، در انتهای این گزارش (صفحات ۱۳۱ تا ۱۳۶) به مارکت‌های رمزارز ایرانی و کاربران آن‌ها اشاره و از آنان با عنوان فعالانی نام برده شده است که به دور‌زدن تحریم‌های OFAC مشغول هستند. بر‌اساس تحلیل‌های این گزارش، رهگیری و مسدودسازی دارایی‌های کاربران فعال در مارکت‌های رمزارزی ایرانی بسیار جدی است؛ چرا‌که فعالیت کاربران ایرانی نقض تحریم و از‌نظر OFAC، نوعی فعالیت مجرمانه محسوب می‌شود. در‌ادامه، درباره OFAC و دلیل وضع چنین تحریم‌هایی بیشتر توضیح می‌دهیم.

سازوکار OFAC چگونه است؟

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (Office for Foreign Assets Control به‌اختصار OFAC) وظیفه اجرای تحریم‌های اعمال‌شده ایالات متحده آمریکا یا سایر نهادهای بین‌المللی را برعهده دارد. یکی از روش‌های OFAC برای اعمال تحریم، محدود یا ممنوع‌ کردن معامله و تجارت با افراد یا نهادها یا کشورهای مدنظرش است. به‌همین‌‌دلیل، بسیاری از پلتفرم‌های فعال در حوزه کریپتوکارنسی ملزم هستند تا از این شرایط تمکین کنند. میزان اثرگذاری این تحریم‌ها تا جایی پیش رفته است که علاوه‌بر صرافی‌های متمرکزی بزرگی چون بایننس، صرافی‌‌های غیرمتمرکزی مانند 1inch و یونی‌سوآپ نیز اخیراً برای ایرانیان محدودیت ایجاد کرده‌اند و کیف‌پول‌های مدنظرشان که در زمره فعالیت‌های غیرقانونی فعالیت می‌کنند، می‌توانند مسدود کنند.

امکان رهگیری و مسدودسازی دارایی ایرانیان

پس از انتشار این گزارش، برای بسیاری این پرسش پیش آمد: چگونه چنین سیستمی که هدفش تمرکززدایی و ازبین‌بردن واسطه از امور مختلف بود، می‌تواند تحت نظارت قرار بگیرد و محدود شود؟ در پاسخ به این پرسش، باید بگوییم که بلاکچین و کریپتوکارنسی همچنان در مسیر تکامل قرار دارند و تاکنون در انجام رسالتشان موفق بوده‌اند.

بااین‌حال، با‌توجه‌به اینکه در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴میلیارد دلار معامله غیرقانونی در حوزه کریپتوکارنسی انجام شده است، نظارت‌های این‌چنین سخت‌گیرانه بر فعالیت‌هایی که منصفانه یا غیرمنصفانه مجرمانه محسوب می‌شوند، دیر یا زود در این فضا جای خود را پیدا می‌کرد. 

رهگیری و شناسایی و بلوکه‌شدن دارایی‌ها چگونه ممکن است؟

در بحث شناسایی فعالیت‌های مخرب و امنیت فضای بلاکچین، در‌حال‌حاضر بزرگ‌ترین نام «سایفر تریس» است. این شرکت با استفاده از الگوریتم‌های خود می‌تواند ارزهای دیجیتال را ردیابی کند. در وب‌سایت Ciphertrace.com، به توانایی این شرکت برای طبقه‌بندی و شناسایی کیف‌پول‌های پرریسک اشاره شده است.

همچنین، شرکت‌های دیگری ازجمله کریستال و چین‌آنالیسیس و الیپتیک ابزارهایی برای شناسایی کیف‌پول‌های ثابت دراختیار صرافی‌ها و نهادهای مرتبط قرار می‌دهند. این ابزارها امکان شناسایی و مسدودسازی دارایی کاربران فعال در مارکت‌های رمز ارز ایرانی را بسیار ساده کرده‌اند.

راهکار کاربران ایرانی برای تبادل امن تتر

پیش از هر موضوعی، باید یادآوری کنیم که تمامی پلتفرم‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال، تنها بستری برای خرید و فروش هستند و نگه‌داری دارایی در این پلتفرم‌ها با‌توجه‌به محدودیت‌ها و ریسک‌های امنیتی اقدامی منطقی نیست. از‌آن‌جا‌که امکان فریز‌شدن دارایی کاربران فعال در مارکت‌های رمزارز ایرانی وجود دارد، تنها راه در‌امان‌ماندن از این خطر فعالیت و تبادل رمزارز در بسترهایی است که از کیف‌پول‌های متغیر برای انجام معاملات کاربرانشان استفاده می‌کنند.

استفاده از کیف‌پول متغیر به‌جای کیف‌پول با آدرس ثابت، احتمال رهگیری و فریز‌شدن دارایی را تقریباً به صفر می‌رساند. به‌جرئت می‌توان گفت که درحال‌حاضر، تنها راه رفع خطر فریز‌شدن دارایی فعالیت از‌طریق پلتفرم‌هایی است که خدماتشان را با آدرس‌های متغیر ارائه می‌دهند. در این‌جا، لازم است نکته‌ای را درباره مبحث تغییر آی‌پی یادآور شویم. تغییر آی‌پی در از‌میان‌برداشتن امکان رهگیری کیف‌پول مربوط به سازوکار بلاکچین مؤثر نیست و صرفاً باور رایج نادرستی است.

تترلند؛ سرزمین «امن» تبادل تتر

ارز دیجیتال تتر برای فعالیت در دنیای رمزارزها ابزاری کاربردی و حیاتی و راهی سریع و به‌صرفه برای تبادلات مالی کسب‌و‌کارهاست. ازاین‌رو، تترلند با هدف تضمین امنیت معاملات کاربران خود در شرایط دشوار و محدودیت‌های ناشی از تحریم، بستر و زیرساخت استفاده از کیف‌پول‌های متغیر را فراهم کرده است. از‌این‌رو، انجام معامله در بستر امن تترلند تمامی خطرهای شناسایی و فریز‌شدن دارایی کاربران ایرانی را برطرف می‌کند.

شایان ذکر است که تبادل تتر (واریز و برداشت) از مبدأ و مقصد مارکت‌های رمزارز ایرانی و کیف‌پول ایرانی در تترلند ممنوع است. در‌صورت انجام چنین تراکنشی، ابتدا دارایی کاربر کاملاً تسویه خواهد شد و سپس خدماتی به ایشان ارائه نخواهد شد.

در شرایط کنونی، پیشنهاد می‌کنیم با انجام بررسی‌های لازم از مارکت‌های رمزارز خارجی برای تبادل و انجام معاملاتتان بهره ببرید. ازجمله مزیت‌های این مارکت‌ها می‌توان به کارمزد به‌صرفه، تنوع رمز ارزهای فهرست‌شده، ابزارهای مالی متنوع، عمق بازار بیشتر و نبود محدودیت‌های ریسک‌پذیر اشاره کرد.

جمع‌بندی

امنیت در تبادل تتر و معاملات ارزهای دیجیتال برای ایرانیان بیش از دیگران به مشکلی جدی تبدیل شده است. فراتر از رعایت نکات امنیتی رایج مانند استفاده از 2FA، باید نگاهی به خطرهایی مانند تحریم‌ها و مسدود‌شدن دارایی‌تان نیز بیندازید. گفتنی است با اتخاذ تصمیمی هوشمندانه در انتخاب بستری امن برای معاملات خود، می‌توانید بدون دغدغه در فضای رمز ارزها فعالیت کنید. 

برای خرید تتر از تترلند، ابتدا در کمتر از ۱۰ دقیقه فرایند احراز هویت خود را از‌طریق اپلیکیشن یا وب‌سایت تترلند انجام دهید و سپس نخستین تراکنش خود را تجربه کنید. 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا