آموزشمتوسطمقاله

توکن NFT داینامیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

NFTها به‌نوعی ستونی قوی برای سرپا‌ماندن ارزهای دیجیتال هستند؛ به‌ویژه آنکه بازار ان‌اف‌تی‌ها چند ماهی است بیش از هر زمان دیگری داغ شده و طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

پیش‌از‌این تترلند در مقاله‌ای با عنوان «دیفای، NFT و بلاک‌چین؛ ناجی ارزش ارزهای دیجیتال» به موضوع اهمیت NFTها در حوزه رمزارزها اشاره کرده بود.

این بازار اَشکال مختلفی دارد. از دنیای هنر و موسیقی گرفته تا عکس افراد مشهور و حتی آثار دیدنی می‌تواند در این بازار جای خود را داشته باشد.

در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم شما را با توکن‌های NFT داینامیک و ویژگی‌های آن‌ها آشنا کنیم.

توکن غیر‌قابل‌تعویض چیست؟

در دنیای وسیع‌ توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT)، زیرمجموعه‌ای از توکن‌ها به نام توکن NFT داینامیک یا Dynamic NFT وجود دارد. این نوع NFT‌ با موارد مشابه استاتیک (Static) خود تفاوت دارد و می‌تواند به‌واسطه قراردادهای هوشمند و شرایط کدگذاری‌شده سازندگان آن‌ها بروز شود.

ویژگی توکن‌های NFT

توکن‌های NFT دارایی‌های رمز‌ارزی منحصربه‌فرد و جایگزین‌نشدنی در یک بلاک‌چین هستند. این دارایی‌های منحصربه‌فرد معمولاً با استفاده از دستورالعملی ایجاد می‌شوند که با عنوان استاندارد توکن نیز شناخته می‌شود.

عملکرد استاندارد توکن چگونه است؟ 

 استاندارد توکن تضمین می‌کند که هر NFT شناسه توکن منحصربه‌فردی دارد. علاوه بر کلکسیون‌های رمز‌ارزی و هنری، با استفاده از توکن‌ های NFT استاتیک می‌توان دارایی‌های دنیای واقعی مانند گذرنامه‌ها و گواهی‌ها و اسناد املاک را نیز دیجیتالی کرد.

هنگام ایجاد NFTهای استاتیک با استفاده از قراردادهای هوشمند، این دارایی‌ها با داده‌های دائمی و تغییرناپذیر ضرب می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، این داده‌ها تغییر‌پذیر نیستند. با این حساب، فارغ از اینکه چه شرایطی بیرونی می‌تواند بر عملکرد NFTهای استاتیک تأثیرگذار باشد، آن‌ها بدون تغییر باقی می‌مانند و نکته جالب اینکه در‌صورت تغییر اطلاعات، قدیمی و منسوخ می‌شوند؛ اما توکن NFT داینامیک می‌تواند این محدودیت را برطرف کند.

 

توکن‌های NFT

 

توکن NFT داینامیک چیست؟

توکن NFT داینامیک زیرمجموعه‌ای از توکن‌های NFT است. هر NFT شامل اطلاعاتی به نام متادیتا (Metadata) است که ویژگی‌‌های آن را توصیف می‌کند.

متادیتا شامل اطلاعاتی از‌جمله موارد زیر است:

  • نام NFT
  • توضیحات و ویژگی‌های خاص یک NFT

 در‌این‌باره می‌توان مصداقی‌تر صحبت کرد. متادیتای NFT مرتبط با بازی می‌تواند شامل ویژگی‌های آواتار مانند قدرت یا استقامت آن و برای NFT هنری شامل رنگ یا لوازم تزیینی آن اثر هنری باشد.

توکن NFT داینامیک

احتمالاً نام کریپتوکیتیز (CryptoKitties)، بازی مستقر بر بستر شبکه اتریوم را شنیده‌اید. کریپتوکیتیز یکی از اولین پروژه‌های مبتنی‌بر NFT بود که در سال ۲۰۱۷ به‌سرعت محبوب شد.

 در این بازی بلاک‌چینی، بازیکنان می‌توانند NFTهای داینامیک را در قالب گربه‌های مجازی جمع‌آوری کنند و پرورش دهند و مبادله کنند.

برخلاف NFTهای استاتیک، متادیتای توکن NFT داینامیک را می‌توان تغییر داد. در‌حالی‌که NFTهای استاتیک معمولاً با استفاده از استاندارد توکن ERC-721 ایجاد می‌شوند، Dynamic NFT با استفاده از استاندارد توکن ERC-1155 طراحی می‌شود.

به‌گفته تیم پشتیبانی اتریوم، توکن‌های ایجاد‌شده با استاندارد ERC-1155 ویژگی‌های مشابه با توکن‌های قابل‌تعویض ERC-20 و توکن‌های غیر‌قابل‌تعویض ERC-721 دارند. بنابراین، توکن‌های ERC-1155 از‌نظر فنی نیمه‌قابل‌تعویض (Semi-Fungible) به‌شمار می‌روند و در‌صورت لزوم، می‌توان آن‌ها را تغییر داد. 

چگونه می‌توان Dynamic NFT را تغییر داد؟

 

نحوه تغییر توکن NFT داینامیک بدین‌شرح است:

گام اول: توکن NFT داینامیک با استفاده از قرارداد هوشمند و مجموعه‌ای از متادیتا ضرب می‌شود.

گام دوم: قرارداد هوشمند داده‌ها را از اوراکل‌ها (Oracles) به‌دست می‌آورد. خدمات شخص ثالثی که اطلاعات خارجی را از منابع داده مانند داده‌های اینترنت اشیاء (IoT) و رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) جمع‌آوری می‌کنند و ارائه می‌دهند.

گام سوم: Dynamic NFT را قرارداد هوشمند با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از اوراکل‌ها برای ارزیابی NFT و رمزگذاری تغییرات در طول فرایند ضرب ارزیابی می‌کند.

گام آخر: ویژگی‌های توکن NFT داینامیک در‌صورت لزوم به‌روز می‌شوند.

کاربردهای توکن NFT داینامیک

اگر هویت مبتنی‌بر بلاک‌چین به واقعیت تبدیل شود، از توکن NFT داینامیک می‌توان برای کارت‌های هویت دیجیتالی یا پاسپورت‌ها در سراسر جهان استفاده کرد.

نکته جالب اینکه انعطاف‌پذیری این NFT‌ها کمک می‌کند تا تغییرات لازم به‌‌طور‌خودکار و بدون نیاز به جایگزینی اسناد هویت دیجیتال به‌روزرسانی شوند. این تغییرات می‌توانند شامل اطلاعاتی مانند محل سکونت و وضعیت تأهل و جزئیات تماس باشند.

استاندارد توکن ERC-1155 عمدتاً در بازی‌های مبتنی‌بر NFT به‌کار می‌رود؛ بنابراین، جای تعجب نیست که توکن‌های NFT داینامیک جایگاهشان بیشتر در بازی‌های بلاک‌چینی باشد. با استفاده از Dynamic NFT، بازیکنان می‌توانند آواتارهای خود را ارتقا دهند و در‌نتیجه، تجربه به‌یادماندنی‌تری از بازی در فضای بلاک‌چین داشته باشند.

 

توکن‌های NFT

 

رابطه توکن داینامیک و پیشرفت در طراحی بازی‌ها

مفهوم پیشرفت در طراحی بازی‌ها برای جذب بازیکنان ضروری است و توکن NFT داینامیک این امکان را فراهم می‌کند. توکن NFT داینامیک می‌تواند بازی‌های choose-your-own-ending و سایر تجربیات مشارکتی که به داده‌های خارجی نیاز دارند، تسهیل کند.

Dynamic NFT در املاک مجازی

در‌حالی‌که امکان توکنیزه‌سازی املاک و مستغلات در‌حال‌حاضر وجود دارد، NFTهای استاتیک امکان نشان‌دادن عوامل متغیری مانند قیمت و سن و مالکیت ملک را ندارند. در‌عین‌حال Dynamic NFT می‌تواند جزئیات دقیق املاک را به‌تصویر بکشد.

هنر گذرا در دنیای NFTها

هنر گذرا این روزها به‌‌طور‌گسترده در سراسر جهان استقبال شده است که مفهوم وابی‌سابی (wabi-sabi)، مفهومی در زیبایی‌شناسی سنتی ژاپنی، نمونه‌ای از آن است. به‌لطف توکن NFT داینامیک، هنرمندان دیجیتال می‌توانند از داده‌های آنی برای رمزگذاری تغییرات در آثار هنری خود و انتقال این ناپایداری و گذرا‌بودن استفاده کنند.

 این اقدام آثار هنری آنان را منحصربه‌فردتر می‌کند. برای مثال، آثار هنری‌ای وجود دارند که مبتنی‌بر مفهوم Dynamic NFT هستند و ظاهر آن‌ها براساس آب‌و‌هوا یا فصل فعلی تغییر می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله در‌خصوص مفهوم توکن NFT داینامیک و ویژگی‌ها و کاربردهای آن صحبت کردیم. توکن NFT داینامیک کلاسی «هوشمندتر» از NFTها درمقایسه‌با موارد مشابه استاتیک خود است که می‌تواند به‌صورت آنی با اطلاعات دنیای خارج سازگار شود و آن‌ها را منعکس کند. همچنین، کاربردهای بسیاری برای Dynamic NFT وجود دارد که به‌راحتی می‌تواند نیاز به اصلاح یک NFT را برطرف کند.

 پرسش‌های متداول:

NFT داینامیک چیست؟

این نو‌ع NFT‌ با موارد مشابه استاتیک (Static) خود تفاوت دارد و می‌تواند به‌واسطه قراردادهای هوشمند و شرایط کدگذاری‌شده سازندگان آن‌ها بروز شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا