اخبارپیشرفتهمقاله

قیمت بیت کوین 25هزار دلار را می‌بیند؟

 قیمت بیت کوین در مرز افزایش و ثبات قیمت درجا می‌زند. هنوز معلوم نیست که در ایالات متحده آمریکا چه سرنوشتی در انتظار پادشاه رمزارزها و دیگر بازارهای مالی باشد.

واقعیت آن است که در میان آشفتگی اقتصاد آمریکا که از یک سو ناچار به افزایش نرخ بهره است و از سوی دیگر دولت این کشور اعلام کرده است که قصد دارد سقف بدهی خود را افزایش دهد، بدون شک بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری از حالت تعادلی خود خارج خواهند شد. 

اختلاف دولت و مجلس ایالات متحده درباره افزایش سقف بدهی این کشور، می‌تواند پیامدهای مستقیمی برای کل بازار مالی ازجمله قیمت بیت کوین داشته باشد؛ به‌ویژه اینکه این تصمیم تأثیر بسیاری بر تلاش‌های فدرال رزرو در مبارزه با تورم خواهد گذاشت.

افزایش سقف بدهی آمریکا و نوسان قیمت بیت کوین

 

به‌گزارش تترلند و به‌نقل از بیت کوینیست دات‌کام، هنگامی‌که در کنفرانس مطبوعاتی کمیته بازار آزاد فدرال این سؤال مطرح شد که «فدرال رزرو چگونه با افزایش‌نیافتن سقف بدهی مقابله خواهد کرد؟»، پاسخ‌ها با اما‌و‌اگر همراه بود و اکثر اعضای این کمیته از شرایط موجود آزرده‌خاطر بودند.

جروم پا در جواب این پرسش گفت: «تنها یک راه وجود دارد و آن این است که کنگره سقف بدهی را افزایش دهد تا دولت ایالات متحده بتواند تمام تعهدات خود را بپردازد.

هیچ‌کس نباید تصور کند که فدرال رزرو می‌تواند از اقتصاد در‌مقابل پیامد‌های قصور دربرابر اقدام به‌موقع محافظت کند.»

سقف بدهی چیست؟

سقف بدهی حداکثر پولی است که دولت ایالات متحده به استقراض برای انجام تعهدات قانونی خود مجاز است. افزایش‌نیافتن سقف بدهی عواقب اقتصادی فاجعه‌باری خواهد داشت و حتی می‌تواند باعث بروز بحران مالی دیگری شود.

 

قیمت بیت کوین

 

 

تأثیر سقف بدهی بر قیمت بیت کوین چگونه است؟

جلوگیری از افزایش سقف بدهی چه سیگنالی برای بازارهای مالی و به‌طور‌خاص ارز دیجیتال بیت کوین خواهد داشت؟ جورین تیمر (Jurrien Timmer)، مدیر بخش استراتژی کلان جهانی در شرکت فیدلیتی اینوستمنتس، دراین‌باره اظهار‌نظر کرده است.

تیمر پاسخ خود به این پرسش را با انتشار توییتی بیان کرده است.

او که بدهی دولت آمریکا را به پرتگاه مالی تشبیه کرده، گفته است: «اقدام دولت برای اجرای طرح پرتگاه مالی (Fiscal Cliff) و کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات برای جبران کسری بودجه اقدامی بسیار پیچیده است و می‌تواند تلاش‌های فدرال رزرو را برای اجرای سیاست تسهیل کاهش نرخ تورم خنثی کند.»

 در این صورت تأثیر مستقیم این رخداد ابتدا در بازارهای مالی و صنعت رمز‌ارز و با ازدست‌رفتن تعادل معاملاتی در این بازارها نمایان خواهد شد.

توقف سقوط بازارهای سهام و بیت کوین

با‌این‌حال، ورود نقدینگی از قرارداد‌های بازخرید معکوس (RRP) و حساب عمومی خزانه‌داری (Treasury General Account) باعث خنثی‌شدن این سیاست و تثبیت نقدینگی شده است؛ به‌‌ویژه اینکه سقوط بازارهای سهام و بیت کوین به‌دلیل هم‌بستگی آن‌ها با بازارهای سنتی در این نقطه متوقف شد.

نمودار زیر ترازنامه فدرال رزرو (خاکستری) و موجودی حساب عمومی خزانه‌داری (بنفش) را نشان می‌دهد.

 

تیمر در توضیح نمودار بالا می‌گوید: «توجه کنید پس از آنکه فدرال رزرو در سال ۲۰۲۲ ترازنامه خود را از ۳.۷۶تریلیون دلار به ۸.۹۷تریلیون دلار افزایش داد، موجودی حساب عمومی خزانه‌داری چگونه افزایش پیدا کرد.

پس‌از‌آن، خزانه‌داری موجودی این حساب عمومی را به اجرای لایحه تشویقی اختصاص داد که هدف آن تحریک اقتصاد و خروج از رکود است.»

 

تیمر رابطه میان بدهی‌های دولت ایالات متحده و فدرال رزرو و موجودی حساب عمومی خزانه‌داری را این‌گونه توضیح می‌دهد: «‌تأثیر آن‌ها بر پولی‌سازی بدهی (Debt monetization) بسیار چشمگیر است.

فدرال رزرو بدهی‌های خزانه‌داری را به پول تبدیل و در این فرایند برای پرتفو خود ایجاد درآمد می‌کند که پس‌از‌آن به حساب عمومی خزانه‌داری واریز می‌شود و خزانه‌داری از آن برای پرداخت صورت‌حساب‌های خود استفاده می‌کند. بدون اغراق، چه حسابداری خلاقانه‌ای!»

 

قیمت بیت کوین

 

 رشد نقدینگی و عواقب آن

 به‌طرز شگفت‌آوری رویارویی یا به‌قولی لجبازی سیاسی بر سر تعیین سقف بدهی، خزانه‌داری ایالات متحده را مجبور می‌کند تا از موجودی ۵۶۹میلیارد‌دلاری حساب عمومی خود برای جلوگیری قصور در پرداخت تعهداتش استفاده کند.

 این اتفاق می‌تواند محرک بازار باشد و تأثیر منفی جبران‌ناپذیری بر تلاش‌های فدرال رزرو برای مبارزه با تورم از‌طریق اجرای سیاست تسهیل کمی خواهد گذاشت.

در‌نتیجه، سرازیر‌شدن نقدینگی بیشتر به بازار می‌تواند محرکی برای افزایش قیمت‌ها باشد.

علاوه‌براین، اگر سقف بدهی برداشته شود، به کاهش موجود حساب عمومی خزانه‌داری نیازی نخواهد بود که ممکن است تأثیر منفی بر قیمت دارایی‌های پرریسک مانند بیت‌کوین بگذارد.

ابهام در وضعیت تحولات اقتصاد آمریکا با‌توجه‌به اقبال جامعه این کشور به بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران را نگران کرده است.

 کشمکش فدرال رزرو بر سر تعیین نرخ بهره موجب گمانه‌زنی‌هایی در‌خصوص سرنوشت صنعت ارزهای دیجیتال و دیگر بازارهای مالی شده بود و حال مسئله بدهی نیز بر آتش مشکلات دمیده است.

 

جمع‌بندی

مشخص نیست که ایالات متحده چه زمانی بر سر میزان سقف بدهی به توافق می‌رسد.

تاکنون، بیشتر برآوردها به نیمه دوم سال اشاره می‌کنند؛ اگرچه کارشناسان دیگر با اشاره به اقدامات دولت آمریکا، استدلال می‌کنند که سقف بدهی خیلی زودتر مشخص خواهد شد.

بازار براساس انتظارات رشد می‌کند و از‌آن‌جاکه در نشست کمیته بازار آزاد فدرال برای اولین‌بار شاهد لحن غیرتهاجمی (Dovish) فدرال رزرو بودیم، اگر بحث سقف بدهی در چند هفته آینده ادامه یابد، بیت‌کوین می‌تواند به حرکت خود به‌سمت کانال ۲۵هزار دلار ادامه دهد.

 در زمان نگارش این مقاله (۱۷بهمن۱۴۰۱)، قیمت بیت کوین در محدوده ۲۳,۷۶۱ هزار دلار در حال معامله است و در تلاش خود برای عبور از مقاومت ۲۴هزار دلار شکست خورده است.

حال باید منتظر ماند و دید در کشمکش میان دولت و مجلس ایالات متحده آمریکا چه نرخی برای بیت کوین ایجاد خواهد شد؟

پرسش‌های متداول:

آیا قیمت بیت کوین مرز ۲۵هزار دلار را رد می‌کند؟

این اتفاق به عوامل مختلفی از‌جمله به نتیجه رسیدن سیاست‌های اقتصادی آمریکا برای مهار تورم و کنترل حجم نقدینگی دارد. ازاین‌رو، هنوز نمی‌توان پاسخ روشنی به این پرسش داد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا