آموزشمقاله

ارز دیجیتال کوزاما (KSM) چیست؟

ارز دیجیتال کوزاما رمزارز بومی شبکه کوزاماست. این شبکه به‌عنوان بلاک چین عملیاتی برای خانواده پروتکل‌های مبتنی‌بر پولکادات عمل می‌کند و قابلیت‌های تازه پیش از راه‌اندازی نهایی در شبکه پولکادات در بستر کوزاما آزمایش می‌شوند.

بسیاری از کارشناسان از کوزاما با عنوان «شبکه قناری» یاد می‌کنند؛ زیرا توسعه‌دهندگان در بستر آن می‌توانند ویژگی‌های دلخواه خود را پیش از انتشار نهایی، راه‌اندازی و تکرار کنند و سپس با رفع ایرادهای احتمالی، سراغ پیاده‌سازی نهایی در بستر شبکه اصلی بروند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، می‌خواهیم درباره ارز دیجیتال کوزاما، مزیت‌ها، معایب و نحوه کارکرد آن صحبت کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

تاریخچه شبکه کوزاما

راه‌اندازی شبکه کوزاما به سال ۲۰۱۹ باز‌می‌گردد؛ درست هنگامی‌که گوین وود (Gavin Wood)، کارآفرین انگلیسی‌تبار و از فعالان سرشناس حوزه رمزارزها‌، خشت اولیه بلاک چین کوزاما را بنیان نهاد.

گوین وود علاوه‌بر همکاری در توسعه اتریوم و پی‌ریزی شبکه پولکادات، زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity)‌ را ابداع کرد. سالیدیتی زبانی برای توسعه دی‌اپ‌ها یا اپ‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند در بستر بلاک چین اتریوم است.

وود پیش از ورود به قلمرو رمزارزها، در شرکت مایکروسافت در حوزه علوم داده مشغول به کار بود و پس از ترک این غول نرم‌افزاری، سکان هدایت امور فنی و نرم‌افزاری بنیاد اتریوم را در دست گرفت.

گفتنی است که در کارنامه درخشان وودز، تأسیس شرکتی به نام «پریتی تکنولوژیز» (Parity Technologies) نیز به‌چشم می‌خورد. این شرکت چهارچوب‌های نرم‌افزاری را توسعه داد که بعدها در ساخت شبکه کوزاما و پارچین‌ها به کار توسعه‌دهندگان آمد. پاراچین‌ها بلاک‌چین‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای هستند که در بستر شبکه‌هایی همچون پولکادات و کوزاما بنا می‌شوند.

ناگفته نماند که بنیاد وب۳ ازجمله نهادهایی است که در پروژه کوزاما سرمایه‌گذاری کرد. این بنیاد برگزاری رویداد عرضه اولیه توکن بومی شبکه پولکادات را نیز در کارنامه دارد.

 

ارز دیجیتال کوزاما

 

شبکه کوزاما چگونه کار می‌کند؟

گروه سازندگان پولکادات شبکه و ارز دیجیتال کوزاما را با استفاده از چهارچوبی تعاملی موسوم به «ساب‌استریت» (Substrate) توسعه دادند. کوزاما بیش از آنکه شبکه‌ای اصلی یا مین‌نت باشد، شبکه‌ای آزمایشی (تست‌نت) است. این شبکه با تقلید از ساختار بلاک چین پولکادات طراحی شده است تا بستری برای آزمایش پروژه‌های بلاک چینی در‌اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد.

ساختار بلاک چین دوگانه

شبکه و ارز دیجیتال کوزاما بر‌پایه ساختاری دوگانه از بلاک چین‌ها بنا شده است. به‌بیان ساده،‌ این شبکه دو نوع بلاک چین دارد. بلاک چین اصلی «رله» نام دارد که حلقه اتصال تمامی بلاک‌چین‌های دیگر است و تراکنش‌ها در بستر آن نهایی می‌شوند. این بلاک چین یک کارکرد اصلی دارد و آن بهبود مقیاس‌پذیری شبکه کوزاما است.

بلاک چین دوم از پاراچین‌ها تشکیل می‌شود. پاراچین‌ها را می‌توان زیرشبکه‌هایی دانست که از منابع رایانشی بلاک چین رله برای صحت‌سنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

سیستم اثبات سهام گزینشی

شبکه کوزاما از سازوکار اجماع ویژه‌ای موسوم به «اثبات سهام گزینشی» بهره می‌برد. در این روش، کاربرانی که ارز دیجیتال کوزما را سهام‌گذاری می‌کنند، می‌توانند در قامت دو گره «اعتبارسنج» یا «نامزدگزین» مشغول فعالیت شوند. اعتبارسنج گرهی است که وظیفه پایش و صحت‌سنجی داده‌های موجود در بلاک‌ها را برعهده دارد. این دسته از گره‌ها از حق اعمال رأی برای ایجاد تغییرات در شبکه برخوردارند.

نامزدگزین نیز گرهی است که از میان انبوه کاربران، گره‌های اعتبارسنج را برمی‌گزیند و رمزارزهای سهام‌گذاری‌شده را به آن‌ها واگذار می‌کند.

در شبکه کوزاما همچون دیگر شبکه‌های مبتنی‌بر اثبات سهام، دارندگان توکن بومی می‌توانند درباره رویدادهای توسعه‌ای شبکه ازجمله به‌روزرسانی‌ها رأی بدهند و اعمالِ‌نظر کنند. بدیهی است هر کاربری که تعداد توکن‌های بیشتری سهام‌گذاری کند، وزن آرای او در فرایند اجماع از دیگر کاربران بیشتر است.

 

ارز دیجیتال کوزاما

 

مزایا و معایب کوزاما

برای خریداری ارز دیجیتال کوزما یا سرمایه‌گذاری در شبکه مادر آن، بهتر است نیم‌نگاهی به مزایا و معایب آن بیندازیم.

مزایا

شبکه کوزما می‌تواند از پسِ میزبانی هم‌زمان تعداد زیادی پروژه بربیاید و این یعنی این شبکه از مقیاس‌پذیری مناسبی برخوردار است.

مقیاس‌پذیری ارتقایافته کوزاما باعث می‌شود تا این شبکه درمقایسه‌با بلاک‌چین‌های مبتنی‌بر اثبات کار، انرژی کمتری مصرف کند. علاوه‌براین، زیرساخت کوزما به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا از‌طریق ارز دیجیتال کوزاما به دیگر بلاک‌چین‌ها هم دسترسی پیدا کنند.

معایب

از‌آن‌جا‌که کوزاما عنوان شبکه آزمایشی بلاک چین پولکادات را یدک می‌کشد، مستعد بروز ریسک‌های بیشتری است. علاوه‌براین، ماهیت آزمایشگاهی این شبکه به‌گونه‌ای است که نمی‌توان گفت که آیا قرار است از شبکه پولکادات مستقل شود یا همچنان در‌کنار آن باقی بماند.

چرایی ارزشمندی رمزارز KSM

ارز دیجیتال کوزاما با نماد اختصاری KSM، جایگاهی ویژه در شبکه کوزاما دارد. کاربران کوزما برای استفاده از قابلیت‌هایی همچون سهام‌گذاری یا مداخله در رویدادهای حاکمیتی این شبکه، به خرید و نگه‌داری رمزارز KSM ملزم هستند. علاوه‌براین، اعطای پاداش به کاربرانی که در فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها مشارکت می‌کنند، در قالب ارز دیجیتال KSM انجام می‌شود.

البته از یاد نبرید که سقف عرضه‌ای برای توکن کوزما وجود ندارد و این ماهیت تورمی می‌تواند به افت ارزش این ارز در آینده دامن بزند.

جمع‌بندی

کوزاما بلاک چینی جانبی برای پیش‌تولید برنامه‌ها و قابلیت‌های تازه برای شبکه پولکادات است؛ بنابراین، پروژه‌های راه‌اندازی‌شده در بستر این شبکه در حال طی مراحل آزمایشی و در آستانه پیاده‌سازی نهایی هستند. درمجموع، می‌توان کوزاما را یکی از شبکه‌های پیش‌گام در حوزه «تعامل‌پذیری» دانست که کار توسعه‌دهندگان را برای ایرادیابی پروژه‌های خود ساده‌تر می‌کند.

اگر به‌دنبال خرید ارز دیجیتال کوزاما با کارمزد کاملا رایگان هستید، از سرویس مبدل تترلند می‌توانید استفاده و ۱۰۰ رمزارز برتر بازار را با موجودی تتری یا تومانی کیف‌پول خود مبادله کنید. با مراجعه به این صفحه نیز، به فهرست نرخ رمزارزها دسترسی خواهید داشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا