آموزشمبتدی

آموزش نحوه خرید NFT در سولانا

با وجود پلتفرم‌هایی مانند سولانا، کاربران می‌توانند NFTها را با کارمزد کمتر و سرعت بیشتر بخرند. افزایش محبوبیت توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) موجب افزایش ترافیک و کارمزد در اکوسیستم برتر اتریوم شده است. دراین‌میان، کارمزد یکی از عوامل بازدارنده اصلی برای انجام تراکنش در بلاکچین شناخته می‌شود.

طبق گزارشی که درباره NFTها منتشر شده است، حجم فروش این توکن‌ها با افزایشی ۹۴.۹میلیون‌دلاری درمقایسه‌با سال قبل به ۲۴.۹میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است. همچنین، تعداد کیف‌پول‌هایی که NFT معامله کرده‌اند، از ۵۴۵هزار کیف پول در سال ۲۰۲۰ با جهشی چشمگیر به ۲۸.۶میلیون کیف پول رسیده‌ است.

اخیراً هنگام فروش یکی از NFTهای میمون کسل، هزینه کارمزد تراکنش آن به رقم سرسام‌آور ۳,۳۰۰ دلار رسیده است که وضعیت نامطلوب کارمزدها در اتریوم را نشان می‌دهد.

سولانا به‌عنوان رقیبی برجسته برای اتریوم ظهور کرده و در معیارهای مهمی همچون سرعت و هزینه تراکنش عملکرد بهتری از خود نشان داده است. این امر به‌دلیل استفاده از مکانیزم اجماع جدیدی به نام اثبات تاریخچه (PoH) همراه اثبات سهام (PoS) است.

در این مقاله از بلاگ تترلند، مزایای سولانا درمقایسه‌با سایر بلاکچین‌ها را بررسی می‌کنیم و با نحوه خرید NFT در سولانا آشنا می‌شویم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

مزایای بلاکچین سولانا

زمان کلاک هر بلاک در سولانا حدود ۰.۴ ثانیه و اندازه هر بلاک آن شامل ۲۰هزار تراکنش است؛ درحالی‌که همین ارقام در اتریوم به‌ترتیب ۱۳ ثانیه و ۷۰ تراکنش برآورد می‌شود. این امر به سولانا امکان داده است تا کارمزد هر تراکنش آن رقمی معادل ۰.۰۰۰۰۲۵ دلار باشد. ویژگی کارمزد ناچیز موجب شده است تا سولانا به سکویی محبوب برای خریدوفروش NFT تبدیل شود و دسترسی به آن راحت‌تر از اتریوم باشد.

در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، قیمت NFTهای سولانا شروع به افزایش کرد؛ تا جایی که در اواخر همان سال، یکی از NFTهای Degenerate Ape به قیمت حدوداً ۱.۱میلیون دلار فروخته و به اولین NFT میلیون‌دلاری در شبکه سولانا تبدیل شد. به همین ترتیب و یک ماه پس‌از‌آن، NFT دیگری به نام Solana Monkey با قیمت ۲میلیون دلار فروخته شد.

فروشگاه‌های برتر NFT در سولانا

اگر کنجکاو شده‌اید که از کجا NFT سولانا را می‌توان خرید، فروشگاه‌های NFT بهترین جواب است. در این فروشگاه‌ها، تمامی فعالیت‌های مرتبط با NFTها شامل ضرب (Mint) و خریدوفروش انجام می‌شود. ازجمله فروشگاه‌های مهم NFT اتریوم می‌توان به اوپن‌سی (OpenSea) اشاره کرد. دراین‌میان، به فروشگاه‌های برتر سولانا SolSea و Solanart و DigitalEyes نیز می‌توان اشاره کرد.

کاربران در سول‌سی می‌توانند مجوزهای خود را در NFTهایی که ایجاد می‌کنند، قرار دهند. در سولان‌آرت نیز توکن‌های غیرقابل‌معاوضه را می‌توان خریدوفروش و جمع‌آوری کرد. دیجیتال‌آیز هم سکویی محبوب به‌شمار می‌آید که NFTهایی مانند سولانا مانکیز و فراکت (Frakt) در آن یافت می‌شوند.

NFT در سولانا

نحوه خرید NFT در سولانا

حال که با مزایای بلاکچین سولانا برای NFT آشنا شدیم، درادامه درباره نحوه خرید NFT و پیش‌نیازهای لازم آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

انتخاب کیف‌پول سولانا

اولین قدم برای خرید NFT سولانا، انتخاب کیف‌پول دیجیتالی است که از بلاکچین سولانا پشتیبانی کند. هرچند کیف‌پول‌های لجر و تراست برای این کار مناسب هستند، کیف‌پول‌های اختصاصی SolFlare و Phantom دو نمونه از کیف‌پول‌های معتبر و ایمن سولانا محسوب می‌شوند. کاربران حرفه‌ای‌تر نیز می‌توانند از کیف پول منبع‌باز Sollet استفاده کنند.

هرکدام از این فروشگاه‌های NFT مجموعه‌ها و کارمزدها و قوانین خاص خود را دارند؛ به‌همین‌دلیل، قبل از اتصال کیف‌پول خود به آن‌ها، فروشگاه‌ها را دقیق بررسی کنید. 

پس از انتخاب کیف‌پول و ایجاد آدرس جدید در آن، کافی است وارد یکی از فروشگاه‌های NFT شوید. سپس، Connect Wallet را انتخاب کنید تا بتوانید کیف‌پول خود را به فروشگاه متصل کنید.

کوین‌تلگراف می‌نویسد که در کیف‌پول متامسک نمی‌توان تمام کارهای مربوط به شبکه سولانا را انجام دهید و درصورت واریز SOL به آن، ممکن است توکن‌های خود را از دست بدهید. کیف‌پول فانتوم (Phantom) متامسک شبکه سولانا محسوب می‌شود و بهتر است از آن استفاده کنید.

خرید کوین سولانا (SOL)

برای استفاده از پتلفرم‌های NFT سولانا، به رمزارز سولانا (SOL) نیاز دارید. برای این منظور، در یکی از سکوهای تبادل رمزارزی می‌توانید استیبل‌کوین‌های خود را به توکن SOL تبدیل کنید.

از رمزارز سولانا برای خرید NFT و پرداخت کارمزد شبکه سولانا استفاده می‌شود؛ هرچند همان‌طور‌که گفتیم، کارمزدهای این شبکه تقریباً صفر و تنها برای حفظ امنیت شبکه است. پس از خرید سولانا از صرافی، آن را به کیف‌پول خود انتقال دهید.

انتخاب NFT مناسب

زمانی‌که از سرمایه‌گذاری روی NFT صحبت می‌شود، استراتژی واحدی وجود ندارد و با‌توجه‌به اهداف خود، می‌توانید عمل کنید. آثار کلکسیونی و آثار هنری و دارایی‌های مربوط به افراد معروف را می‌توان خرید.

برای علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری تعداد زیادی NFT بازی‌های خاطره‌انگیز و ستاره‌های ورزشی وجود دارد که از آن‌ها می‌توانند کسب درآمد کنند. همچنین، توکن‌هایی برای علاقه‌مندان به متاورس وجود دارد. 

برای آشنایی با نحوه ارزیابی NFTها، می‌توانید مقاله ۷ راه برای ارزیابی ارزش NFT و فروش آن به قیمت مناسب را در بلاگ تترلند مطالعه و با آگاهی بیشتری NFTهای خود را تهیه کنید.

خرید NFT

فرقی نمی‌کند کدام پلتفرم را انتخاب می‌کنید؛ زیرا در هریک از این پلتفرم‌ها، آثاری که در کانون توجه کاربران قرار دارند و به‌اصطلاح ترند هستند، می‌توانید بررسی کنید. همچنین، توکن‌های غیرقابل‌معاوضه را بر‌اساس کلیدواژه‌های دلخواه می‌توان جست‌وجو کرد.

پس از انتخاب NFT مدنظر، می‌توانید متادیتای آن را بررسی کنید تا اطلاعاتی مانند صاحب اثر و تاریخچه صاحبان و تراکنش‌ها را به‌دست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، می‌توانید مقاله را اهمیت بررسی متادیتا NFT برای تریدرها و نحوه یافتن آن مطالعه کنید.

سولان‌آرت یکی از فروشگاه‌های باثبات‌ NFT است که در آن از ابتدا تا انتهای فرایند خرید، تنها ۲۰ ثانیه طول می‌کشد و کارمزد تراکنش در آن نیز کمتر از یک دلار است. باوجوداین، فروشگاه‌های سولانا هنوز به خوبیِ فروشگاه اوپن‌سی نیستند؛ فروشگاهی که کارش را از سال ۲۰۱۷ آغاز کرده است.

به‌روزرسانی کیف‌پول دیجیتال

در اکثر کیف‌پول‌ها، برای خرید کافی است روی دکمه Buy کلیک کنید تا کارمزد تراکنش نمایش داده شود. پس از امضای تراکنش، توکن خریده‌شده در قسمت مرتبط نمایش داده می‌شود. برای مثال، در کیف‌پول فانتوم NFT‌ها در قسمت Collection قرار می‌گیرند.

جمع‌بندی

انقلاب NFT تازه شروع شده است و راه درازی در پیش دارد. هرچه این اکوسیستم بیشتر پیشرفت می‌کند، فروشگاه‌های بیشتری نیز ظهور می‌کنند. با اطمینان می‌توان گفت که این فروشگاه‌ها به‌مراتب بهتر خواهند شد و رابط کاربری‌شان ارتقا پیدا خواهد کرد و ویژگی‌های بیشتری به آن‌ها اضافه خواهد شد.

هرچه به جامعه‌ کاربران سولانا اضافه می‌شود، تعداد خریداران NFT نیز در این بلاکچین افزایش می‌یابد. سولانا به‌دلیل کارمزد تقریباً صفر و سرعت بسیار زیاد، جزو محبوب‌ترین بلاک چین‌ها برای خرید و فروش NFT است.

پرسش‌های متداول

مزایای بلاکچین سولانا برای خرید NFT چیست؟

کارمزد خریدوفروش NFT در سولانا تقریباً صفر و سرعت آن بسیار زیاد است.

بهترین فروشگاه‌های NFT سولانا کدام‌اند؟

سولان‌آرت (SolanArt) و سول‌سی (SolSea) و دیجیتال‌آیز (DigitalEyes) بهترین فروشگاه‌های NFT به‌شمار می‌آیند. 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا