آموزشمتوسطمقاله

تأثیر بلاکچین بر کسب‌و‌کارها

ازلحاظ تاریخی، پیش‌گامان فناوری جهان مانند بلاکچین همیشه با نوعی مقاومت در‌برابر ابداع‌های خود روبه‌رو بوده‌اند. درحقیقت، بی‌­میلی صنعت برای اتخاذ تکنولوژی جدید بسته به سودمندی و کاربرد آن، دور از انتظار نیست. با‌این‌حال، هرازگاهی نوآوری‌ای همراه با ظرفیت انقلابی نه‌تنها در یک صنعت، بلکه در کل فضای کسب‌­وکار ظهور پیدا می‌­کند.

به‌عنوان مثال، اینترنت در سال­‌های ابتدایی توسعه­ خود، با شک‌و‌تردید زیادی روبه‌رو بود؛ اما مسلماً تا‌به‌حال بیشترین تأثیر را بر تمدن مدرن گذاشته است. وقتی نوبت به فناوری­‌هایی از‌این‌دست می‌­رسد، داشتن آینده‌­نگری بسیار ارزشمند است. بلاکچین هم یکی از این فناوری­‌هاست. در این مطلب، قصد داریم درباره تأثیر بلاکچین بر کسب‌وکارها صحبت کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

مفهوم بلاکچین

بلاکچین یا زنجیره­ بلوکی نوعی سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم بین تمامی اعضای شبکه به‌اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک و حذف و دست­‌کاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.

داده‌های بلاکچین در کامپیوتر یا سرور خاص ذخیره نمی‌شوند. هر کامپیوتر یا سیستمی که به شبکه وصل شود، نسخه‌ای از اطلاعات را دریافت می‌کند. فناوری بلاکچین جایگزین جدید هیجان‌­انگیزی برای بانکداری متمرکز و ارزها و روش­‌های معاملاتی سنتی است. این تکنولوژی نه‌تنها روش رسیدگی به معاملات مالی را تغییر می­‌دهد؛ بلکه کاربردهای جایگزینی دارد که جهان را تغییر خواهد داد.

قابلیت تطبیق­ پذیری ذاتی بلاکچین به‌گونه‌ای است که اگر به‌درستی استفاده شود، توانایی بازسازی تقریباً هر صنعتی را دارد.

فناوری بلاکچین چه تأثیری روی انواع کسب‌و‌کارها می‌گذارد؟

تحول دیجیتال برای زنده نگه‌داشتن بسیاری از مشاغل در فضای رقابتی امروز ضروری است. شرکت‌­هایی که در مسیر این تحولات قرار می‌­گیرند، می‌­توانند از بلاکچین به‌منظور توسعه­­ کسب‌­وکار فعلی خود برای درآمدزایی بیش­تر و افزایش اعتماد مشتریان جوان و تضمین جایگاه و اهمیت آن­ در شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال استفاده کنند.

دسترسی به سرمایه یکی از مشکلات مهمی است که شرکت­‌های نوپا با آن مواجه هستند. تأمین سرمایه برای توسعه مشاغل ممکن است دشوار باشد و گزینه­ وام نیز، اغلب کاربردی نیست.

بلاک چین

 

بلاکچین می‌­تواند به‌عنوان ابزاری برای تأمین سرمایه عمل کند؛ زیرا رمزارزها در اغلب اوقات غیرمتمرکز هستند و در این بستر هزینه‌‌های مربوط به معاملات نیز اندک است. با استفاده از این تکنولوژی پذیرش وجوه از سرمایه‌‌گذاران بنگاه‌های سرمایه‌‌گذاری می‌­تواند تنها در چند دقیقه انجام شود. هرچه سرمایه راحت‌­تر تأمین شود، ظهور پروژه‌­های جدید نیز سریع‌­تر اتفاق خواهد افتاد. بهترین نمونه‌­های عملی بلاکچین که می‌­توانند بر کسب‌وکارها تأثیر بگذارند عبارت‌اند از:

مدیریت قرارداد و قراردادهای هوشمند

بلاکچین تمامی­ معاملات را تأیید و ثبت می‌کند و سیستمی مطمئن و ایمن به‌وجود می ­آورد. این امر تقریباً راه اجرای «قراردادهای هوشمند» را برای بخش‌های دارای نوعی دارایی یا امنیت دیجیتالی (مانند اطلاعات حساب‌­های شخصی) هموار می‌­کند.

برای مثال، بخش حقوقی صنعتی که از دیرباز متکی به حجم وسیعی از داده‌ها به‌شکل کاغذبازی بوده است، می‌تواند به‌طور خودکار از اجرای گسترده «قراردادهای هوشمند» بهره‌مند شود. قراردادهای هوشمند می‌­توانند هزینه‌های معامله را بسیار کاهش دهند و امنیت بیشتری از روش­‌های سنتی فراهم کنند.

فروش تتر

بلاکچین در مراقبت­‌های درمانی

در صنعت مراقبت­‌های بهداشتی، از فناوری بلاکچین می­‌توان برای امنیت دارایی­‌های دیجیتال استفاده کرد. همان­‌طورکه برای بیتکوین هر بلوک حاوی اطلاعات خرید‌و‌فروش است، در حوزه­ پرونده‌های الکترونیکی سلامت، هر بلوک دربردارنده­ تمام اتفاقاتی است که در هر بار ویزیت پزشکان برای بیمار روی می‌­دهد.

روش‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه بلاکچین و مراقبت‌های بهداشتی به‌هم مرتبط هستند و می‌توانند تعامل داشته باشند. برای مثال، پزشکان یا داروسازان با کدی که در‌اختیارشان قرار داده شده، اعتبار هر تراکنش را می‌سنجند و سپس نرم‌­افزار مرتبط به هر بلوک برچسب زمانی اختصاص می‌­دهد و آن­‌ها را به‌ترتیب تاریخ به زنجیره­ایی از بلوک‌­های قبلی متصل می‌­کند.

همچنین، داروخانه‌ها و بیمارستان‌­ها مجبور نیستند تا با انجام عملیات اضافی وضعیت دارویی فعلی مراجعه­‌کننده را پیدا کنند؛ بلکه فقط کافی است به دفتر کل مشترک رجوع کنند.

صنعت انرژی

نهادهای تنظیم­گر و بنگاه­‌های تولیدکننده بر این باورند که بلاکچین می­‌تواند راه‌­حل‌­هایی برای رفع مشکلات پیش روی صنعت انرژی ارائه کند. آژانس انرژی آلمان معتقد است که فناوری بلاکچین کارایی فرایندهای اخیر حاکم بر بخش انرژی را می‌تواند ارتقا دهد و بستری برای عرضه‌کنندگان و متقاضیان برای انجام مبادلات همتا‌به‌همتا ایجاد کند.

از کاربردهای مهم این فناوری در بخش انرژی می‌­توان به صدور صورت­‌حساب‌­ها، فروش و بازاریابی، خودکارسازی فرایندها، امنیت و مدیریت داده‌­ها، حفظ هویت طرفین تراکنش به‌صورت محرمانه و اشتراک منابع در زمینه‌‌های مبادلات عمده فروشی انرژی و بخش عرضه اشاره کرد.

فرایند پرداخت

 با استفاده از این تکنولوژی، برای انجام معاملات همتا‌به‌همتا به شخص ثالث یا مرجع مرکزی نیازی نیست.

رسانه و سرگرمی

در بخش­‌های رسانه‌ و سرگرمی نیز مانند بسیاری از کسب­‌و‌کارها، بلاکچین توانایی حذف یا کاهش چشم­گیر هزینه‌­های معاملاتی را دارد. به‌عنوان مثال، بلاکچین می‌­تواند بستری فراهم کند تا وب‌­سایت برای فروش محتوای خود، به‌­جای گرفتن هزینه‌­ها از مشتری به‌صورت ماهانه، مبلغ هر محتوا را جداگانه دریافت کند.

بلاک چین

پردازش­‌های خُرد از‌طریق بلاکچین و بدون کارمزدی که اکثر سیستم‌عامل‌­های پرداخت دریافت می‌­کنند‌، امکان‌پذیر است. همچنین، هنرمندان می‌­توانند از این فناوری به‌منظور تأمین مالکیت معنوی آثار خود (فیلم، موسیقی و …) استفاده کنند.

جمع‌بندی

نسل اول انقلاب دیجیتال اینترنت اطلاعاتی و نسل دوم با استفاده از فناوری بلاکچین، اینترنت ارزش را برای ما به‌ارمغان آورده است؛ بستری جدید برای تغییر شکل دنیای تجارت و بهبود آن. اقتصاد جهان در حال تغییر است. کسب‌­وکارهایی که جریان نوآوری را دنبال می‌کنند، در دنیای جدید و مطمئن دیجیتال، می‌توانند پول پس‌انداز و شهرت کسب کنند.

بلاکچین با کمک قراردادهای هوشمند و رمز‌ارزها و دیگر واحدهای پول دیجیتال، فرایندهای کسب‌­و‌کار را ایمن‌تر، سریع‌تر، کارآمدتر و مقیاس‌­پذیر می‌کند و اقتصاد مسیر خود را به‌سمت تمرکززدایی ادامه می‌دهد؛ چرا‌که روزبه‌‌روز افراد بیشتری از تکنولوژی‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و به این بازار می‌پیوندند.

در تترلند می‌توانید با کمک آموزش‌های مختلف، با بلاکچین‌های متفاوتی آشنا شوید و در‌صورت نیاز، از آن‌ها استفاده کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا