آموزشمتوسطمقاله

آخرین ادیسه فضایی؛ پرواز بلاکچین به ماورای زمین

در دنیای سراسر اعجاب ما انسان‌ها، شاید دیگر شنیدن اخبار تکنولوژی مانند سی سال پیش شگفت‌انگیز نباشد. هم‌سونشدن با تکنولوژی در‌حالی‌که حتی در پیش‌پا‌افتاده‌ترین جوانب زندگی ما رخنه کرده‌ است، برای ما بسیار گران تمام خواهد شد.

باید قبول کنیم که دیگر نگاهی صفر و صد داشتن به تغییرات پیرامونمان فایده‌ای ندارد. نمی‌توان به‌دلیل حضور هکرها در دنیای امروز از اینترنت استفاده نکرد. همچنین، منطقی نیست که به‌دلیل شایعات پول‌شویی در دنیای رمزارزها، استفاده از این ارزها و تکنولوژی بلاکچین را مضر دانست. به‌لطف تکنولوژی، مرزبندی‌ها و محدودیت‌ها روز‌به‌روز کم‌رنگ‌تر می‌شوند. صنایع مختلف چنان در‌هم‌تنیده و به‌هم وابسته شده‌اند که در باطن جدا دانستن آن‌ها عملاً ناممکن است.

بلاک چین و فضا؛ ماهواره‌ها و زنجیره‌ی تامین

رمزارزهایی مانند تتر که باعث ایجاد تغییرات عظیمی در سیستم مالی‌ دنیا شده‌اند، تنها گوشه‌ای از تأثیرات تکنولوژی خاص هستند؛ تکنولوژی ظاهراً نوظهوری که برخلاف تصورات، پیشینه‌ای چند‌صدساله دارد.

شاید درباره اثرهای مثبت تکنولوژی بلاکچین در عرصه‌های مختلف شنیده یا خوانده باشید. از تأثیر بر بهداشت و درمان گرفته تا حمل‌و‌نقل و باربری و دیگر صنایع.

بااین‌حال، جالب‌ترین بهره‌‌برداری از این تکنولوژی دیگر به این سیاره‌ نسبتاً آبی محدود نمی‌شود. بلاکچین از اتمسفر زمین هم فراتر رفته و آن‌طور که پیداست، سفری پرماجرا برای ما در فضا رقم خواهد زد.

بلاکچین و فضا؛ ماهواره‌ها و زنجیره تأمین

تکنولوژی بلاکچین دیگر برای اثبات مؤثر‌بودن خود به تلاش نیازی ندارد؛ زیرا در هر زمینه‌ای قابلیت‌های خود را نشان داده است. این تکنولوژی به صنعت فضایی و هرآنچه خارج از جوّ زمین می‌گذرد، هم ورود کرده است تا نشان دهد که بیهوده در کانون توجه شرکت‌های بزرگ و کشورهای توسعه‌یافته قرار نگرفته است.

حال کدام ویژگی این تکنولوژی باعث شده است تا فعالان در صنعت فضایی به فکر استفاده از آن بیفتند؟ به‌گفته‌ی اندرو جیمز مارل (Anrew James Murrel)، رئیس بخش اکتشافات ارتباطات آینده‌ آژانس فضایی اروپا (ESA)، غیرمتمرکز‌بودن تکنولوژی بلاکچین باعث شده است تا از آن در صنعت فضایی استفاده شود.

چندین نفر در چند مکان جغرافیایی مختلف می‌توانند اطلاعات ذخیره‌شده روی بستر بلاکچین را به‌اشتراک بگذارند. با‌توجه‌به این ویژگی، برای صنایع هم بسیار ایدئال است تا بر مشارکتی بین‌المللی تکیه کند. همچنین، استفاده از node‌های بلاکچین در بخش فضایی، خارج از نفوذ و تأثیرات سیاسی یا فردی، بسیار مفید خواهند بود.

بلاک چین در فضا

به‌گفته‌ دکتر آراوین راویشاندرا (Aravind Ravinchandra)، تحلیلگر فضایی شرکت PwC، بلاکچین در این عرصه کاربردهای فراوانی دارد. علاوه‌بر ارتباطات ماهواره‌ای، هم از‌نظر لجستیک و هم ازنظر مدیریت زنجیره‌ تأمین می‌تواند مفید واقع شود.

بلاکچین در‌زمینه‌ مدیریت زنجیره‌ تأمین، جایی که وضع شفافیت و ردیابی بحرانی است، بسیار کاربرد دارد. آژانس‌ فضایی ناسا یا آژانس فضایی اروپا می‌تواند از فرایند‌های پیگیری سربه‌سر (end-to-end tracking) زنجیره‌ تأمین برای پروژه‌های مهم مثل (NASA Commercial Crew) استفاده کند.

برای مثال، شرکت SpaceChain مدتی است که در این زمینه فعالیت می‌کند و مشغول توسعه‌ و به‌کارگیری ماهواره‌ای مبتنی‌بر تکنولوژی بلاکچین است. این ماهواره می‌تواند سیستم عملیاتی منبع‌باز (Open-Source) را برای توسعه‌ برنامه‌های فضایی ایجاد کند. در دسامبر٢.١٩، شرکت SpaceChain ماهواره‌‌ای تماماً مبتنی‌بر تکنولوژی بلاکچین را روانه‌ ایستگاه فضایی بین‌المللی کرد.

توکن‌سازی فضا

به‌عقیده‌ کارشناسان این عرصه، بلاکچین می‌تواند با فراهم‌کردن تکنیک‌های غیرمتمرکز و امن، شرایطی را برای پردازش و ایجاد دارایی‌های فضایی (به‌گفته‌ آنان)، به‌عنوان توکن‌های فضایی ایجاد کند! به‌عقیده‌ آنان، ماهواره‌ها، فضاپیما‌ها، سیارک‌ها، فضانوردها و… می‌توانند برپایه تکنولوژی بلاکچین به‌عنوان توکن‌های دیجیتالی پردازش شوند.

توکن سازی فضا

به‌طور‌کلی، پیش‌بینی‌ها در این رابطه در سه بخش خلاصه می‌شود:

١. تصویربرداری ماهواره‌ای

در‌حال‌حاضر، تصاویر ماهواره‌ای براساس کیلومترمربع فروخته می‌شوند. این روش پرهزینه و تقریباً ناکارآمد است؛ چون ممکن است بخشی از تصاویر مورد‌نیاز نباشد.

به‌عقیده‌ کارشناسان، با وجود نواقص فعلی اقدام شرکت‌های خصوصی یا آژانس‌های فضایی برای توکن‌سازی فضایی برپایه‌ی تکنولوژی بلاکچین بسیار مفید خواهد بود؛ زیرا امکان فروش تصاویر ماهواره‌ای برای مثال براساس پیکسل با قرارداد هوشمند فراهم می‌شود.

فروش تتر

٢. دارایی‌های فضایی

توکن‌سازی بعدی مربوط به دارایی‌های فضایی است. این موضوع بسیار بلندپروازانه است و احتمال دارد مسیر مالکیت دارایی‌های فضایی را تغییر دهد.

برای مثال، کشور A سی درصد از بودجه‌ مأموریت فضایی و کشور B هفتاد درصد باقی‌مانده را تأمین می‌کنند. اگرچه این سبک از عملیات‌ها درحال‌حاضر هم با مشارکت چندین کشور انجام می‌شوند، تکنولوژی بلاکچین می‌تواند مکانیزم این همکاری را بسیار بهبود ببخشد.

٣. منابع فضایی

در حالت سوم، توکن‌سازی منابع فضایی مانند سیارک‌ها یا حتی ماه درزمینه‌ استخراج فضایی (اصطلاحی برای بیان عملیات‌های بهره‌برداری با اهداف تحقیقاتی از سیارک‌ها یا اجسام نزدیک به مدار زمین) وجود خواهد داشت.

بلاک چین

با‌این‌حال، پیش‌بینی می‌شود که این فرایند در چند سال آینده، با‌توجه‌به علاقه‌ای که NASA برای فرود و تحقیق مجدد روی ماه با مأموریت آرتمیس (Artemis) نشان داده است، عملی خواهد شد.

جمع‌بندی

با‌توجه‌به شرایط حال‌حاضر جهان و افق‌های پیش رو، آینده‌ای روشن در‌انتظار تکنولوژی بلاکچین خواهد بود. این تکنولوژی با سرعت‌بخشیدن به تمام فرایندهایی که به آن‌ها ورود کرده است، باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها و افزایش ضریب امنیت هر پروژه‌ شده است.

شما عزیزان می‌توانید در بلاگ تترلند علاوه‌بر مقالات آموزشی درباره دنیای رمزارز و بلاکچین، آموزش‌ خرید تتر و فروش‌ تتر را مطالعه کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا