آموزشمتوسطمقاله

تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) چیست؟

وقتی نوبت به تجارت می‌رسد، چه با سهام‌های سنتی روبه‌رو باشید و چه با ارزهای رمزپایه، هیچ علم دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

آنچه داریم، مجموعه وسیعی از ابزارها و روش‌هایی است که بازرگانان و سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند. در اغلب مواقع، می‌توان این تکنیک‌ها را به دو دسته تجزیه‌و‌تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال (FA) و تجزیه‌و‌تحلیل فنی یا تحلیل تکنیکال(TA) تقسیم کنید.

در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم درباره اصول تحلیل فاندامنتال در بازار تجارت و خرید ارز دیجیتال صحبت کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال (FA) روشی است که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در بازارهای مالی برای ارزیابی ارزش ذاتی دارایی یا ارز یا تجارت از‌طریق بررسی بیشترین فاکتورهای کیفی و کمّی از‌جمله مدیریت شرکت و اعتبار، سلامت صنعت، سرمایه بازار و سایر عوامل اقتصادی استفاده می‌کنند.

هدف از تحلیل بنیادی این است که تعیین کند آیا قیمت دارایی بیش‌ از حد ارزش‌گذاری شده است یا خیر. تجزیه‌و‌تحلیل اساسی بر این درک تأثیر می‌گذارد که ظرفیت‌های آینده ارز  باید بیش از عملکرد قبلی باشد. همچنین، شرایط اقتصاد خُرد و کلان را در نظر می‌گیرد که ممکن است در آن بازار خاص تأثیر بگذارد.

عملکرد تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال پیش‌بینی قیمت سهام یا ارز در بازار خرید ارز دیجیتال یا فروش آن و مقایسه‌اش با قیمت فعلی است. اگر این عدد از قیمت فعلی بیشتر باشد، ممکن است نتیجه بگیرید که کم‌ارزش است. اگر کمتر از قیمت بازار خرید ارز دیجیتال یا فروش آن باشد، می‌توانید فرض کنید که در‌حال‌حاضر بیش از حد ارزش‌گذاری شده است.

شما می‌توانید با اطلاعاتی که از تجزیه‌و‌تحلیل خود به‌دست آورده‌اید، آگاهانه درباره خرید ارز دیجیتال یا تجارت با ارز مدنظر خود تصمیم بگیرید. بنابراین، ممکن است در نظر بگیرید که تحلیل فاندامنتال به‌دنبال تعیین چگونگی تأثیر عوامل خارجی بر عملکرد شرکت یا پروژه است؛ به‌ویژه آن عواملی که بلافاصله مشخص نمی‌شوند.

همچنین، تحلیل FA به‌دنبال درک بهتر بازار خاص صنعت و توانایی آینده محصول یا خدمات در آن بازار است. در‌نهایت، هدف آن‌ها دستیابی به قیمت کمّی است که بتوان آن را با قیمت واقعی ارز دیجیتال مرتبط مقایسه کرد.

به‌عبارت‌دیگر، FA روشی است که می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا مثلاً ارزی بیش از حد نوسان دارد یا خیر. با اینکه FA به‌طور سنتی برای ارزش‌گذاری سهام استفاده می‌شود، تحلیل بنیادی تقریباً درباره همه دارایی‌ها از‌جمله ارزهای رمزپایه کاربردی است.

تحلیل فاندامنتال در مقایسه با تحلیل تکنیکال

تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) در‌مقایسه‌با تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

در‌حالی‌که تحلیل فاندامنتال به‌دنبال تصویری بزرگ‌تر از قیمت دارایی است (با در‌نظر‌گرفتن هرچه‌بیشتر عوامل تأثیرگذار)، تحلیل تکنیکال کاملاً بر داده‌های بازار زمانی و نمودارهای بازار خرید ارز دیجیتال متمرکز است.

تحلیل فاندامنتال به‌دنبال تعیین ارزش واقعی ارز دیجیتال تجاری است؛ اما تحلیل تکنیکال به‌عنوان ابزاری برای پیش‌بینی قیمت بر‌اساس حجم معاملات و روند گذشته بازار خرید ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

بیشتر تریدرها و سرمایه‌گذارهای ارزهای دیجیتال، احتمالاً اتفاق‌نظر دارند که هم FA و هم TA شیوه‌‌های ارزشمندی هستند؛ بنابراین به‌جای استفاده از یک روش، استفاده متعادل از این دو منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد.

شاخص‌های محبوب در تحلیل فاندامنتال

شاخص‌های محبوب در تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis)

ما به‌دنبال کندل و MACD یا RSI نیستیم تا در تحلیل فاندامنتال به بینشی دقیق برسیم! تعداد اندکی از شاخص‌های خاص تحلیل فاندامنتال وجود دارند که به‌جای آن‌ها استفاده می‌شوند. درادامه، درباره شاخص‌های محبوب در تحلیل فاندامنتال بیشتر صحبت می‌کنیم.

درآمد هر سهم (EPS)

درآمد هر سهم (EPS)

سود به‌ازای هر سهم، معیار مشخصی برای سودآوری شرکت است که به ما می‌گوید چه میزان سود برای هر سهم مانده دارد. با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

(درآمد خالص – سود مطلوب) / تعداد سهام

قیمت سهم/ سود هر سهم

نسبت قیمت به درآمد P/E

نسبت قیمت به درآمد، با مقایسه قیمت سهام EPS کسب‌و‌کار را ارزیابی می‌کند. با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

قیمت سهم / سود هر سهم

نسبت قیمت به کتاب P/B

نسبت قیمت به کتاب که به‌عنوان نسبت قیمت به ارزش ویژه یا نسبت P/B نیز شناخته می‌شود، می‌تواند درباره چگونگی ارزیابی سرمایه‌گذاران از شرکت نسبت به ارزش دفتری آن اطلاعاتی به ما بدهد. ارزش دفتری ارزش کسب‌و‌کاری است که در گزارش‌های مالی آن تعریف شده است (معمولاً دارایی منهای بدهی‌ها). محاسبه این نسبت بدین‌شکل است:

قیمت هر سهم / ارزش دفتری هر سهم

نسبت قیمت / درآمد به رشد PEG

نسبت قیمت / درآمد به رشد PEG نسبت سود به درآمد است که دامنه خود را گسترش می‌دهد تا نرخ رشد را در نظر بگیرد. از فرمول زیر برای محاسبه این نسبت استفاده محاسبه می‌شود:

نسبت قیمت به درآمد / نرخ رشد درآمد

تحلیل فاندامنتال

جوانب مثبت و منفی تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis)

مزایای تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis)

تحلیل فاندامنتال روشی قوی برای ارزیابی مشاغل به روشی است که تحلیل تکنیکال به‌راحتی نمی‌تواند با آن رقابت کند. برای سرمایه‌گذاران در سراسر جهان، مطالعه طیف وسیعی از عوامل کمّی و کیفی نقطه شروع مهمی برای هر تجارت است.

هرکسی می‌تواند تحلیل فاندامنتال را انجام دهد؛ زیرا متکی به تکنیک‌های آزمایش‌شده و داده‌های تجاری موجود است یا حداقل این در بازارهای سنتی وجود دارد. در‌حقیقت، اگر به‌دنبال ارز رمزنگاری‌شده هستیم، ممکن است داده‌ها همیشه در‌دسترس نباشند و همبستگی شدیدی بین ارزها در بازار خرید ارز دیجیتال وجود داشته باشد. این یعنی تحلیل فاندامنتال ممکن است به همان اندازه مؤثر نباشد.

تحلیل فاندامنتال امکان شناسایی سهام یا ارز دیجیتال فعلی کم‌ارزش و آماده را برای تخمین نوسان‌ها در طول زمان فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاران برجسته‌ای مانند وارن بافت و بنجامین گراهام به‌طور مداوم نشان داده‌اند که تحقیقات دقیق درباره کسب‌و‌کار از این طریق می‌تواند نتایج مطلوبی به‌همراه داشته باشد.

خرید تتر

معایب تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis)

انجام تجزیه‌و‌تحلیل فاندامنتال سطحی آسان است؛ اما انجام تحلیل فاندامنتال دقیق سخت‌تر است. تعیین «ارزش ذاتی» سهام یا ارز دیجیتال خاص فرایندی زمان‌بر است که به کار بیشتری نیاز دارد تا اینکه فقط اعداد را به فرمول وارد کنید. بسیاری از عوامل باید ارزیابی شوند و منحنی یادگیری برای انجام چنین کاری می‌تواند شیب‌دار باشد.

علاوه‌بر‌این، برای معاملات بلند‌مدت بهتر از تجارت کوتاه‌مدت است. این نوع تحلیل از نیروها و روندهای قدرتمند بازار که تجزیه‌و‌تحلیل تکنیکال می‌تواند آن‌ها را شناسایی کند، نیز چشم پوشی می‌کند.

جمع‌بندی

تحلیل فاندامنتال عملی ثابت است که برخی از تریدرهای موفق‌ به آن اطمینان دارند. با پیاده‌سازی استراتژی مناسب، سرمایه‌گذاران می‌توانند ارزش واقعی سهام و ارزهای رمزپایه و سایر دارایی‌ها را تخمین بزنند.

همراه با تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال می‌تواند به تریدرها و سرمایه‌گذارها درک کاملی از این‌ موضوع ارائه دهد که ارزها و مشاغل می‌توانند از آن‌ها سود ببرند. ترکیبی از FA و TA در بازارهای قدیمی و ارزهای رمزنگاری‌شده روش دلخواه بسیاری از فعالان حوزه تجارت و خرید ارز دیجیتال است.

با‌این‌حال، با‌توجه‌به جذابیت بازار تجارت و خرید ارز دیجیتال، باید درک کنید که تحلیل فاندامنتال ممکن است به همان اندازه مؤثر نباشد. همیشه ابتدا تحقیقات خود را انجام دهید و مطمئن شوید که استراتژی جامعی برای مدیریت ریسک در دست اجرا دارید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا