آموزشمبتدی

توکن سوزی چیست و چه تأثیری بر قیمت رمزارزها می‌گذارد؟

توکن سوزی در ارزهای دیجیتال روشی برای بهبود قیمت بهای کوین یا توکن است. در توکن سوزی با حذف توکن‌ها از چرخه گردش، موجودی کل آن رمزارز کاهش می‌یابد. این کار با ایجاد کمیابی می‌تواند به افزایش قیمت توکن‌های موجود منجر شود.

سوزاندن توکن برای کوین‌هایی که به‌سرعت استخراج می‌شوند، امری ضروری است. نکته دیگر اینکه حفظ ارزش دارایی‌ها می‌تواند کار مشکلی باشد. درباره رمزارزها نیز افراد اغلب بابت تعداد زیاد کوین‌های در‌گردش و توانایی تولید سریع کوین‌های جدید نگران هستند. این امر باعث شده است که راهکارهایی خلاقانه برای تشویق سرمایه‌گذاران و حفظ ارزش کوین‌ها ابداع شود.

در این مقاله از بلاگ تترلند، توکن سوزی و تأثیرات قیمتی ناشی از آن را بررسی می‌کنیم. اگر می‌خواهید با این اصطلاح مهم دنیای کریپتو آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی به‌معنی حذف کوین‌ها از موجودی کل رمزارز است. این کار اغلب با فرستادن کوین‌ها به کیف‌پولی با کلید خصوصی ناشناخته انجام می‌شود. این کیف‌پول فقط می‌تواند دارایی دریافت کند؛ به‌همین‌دلیل، دسترسی به موجودی آن ناممکن است.

اگرچه سوزاندن تعداد کمی از توکن‌ها به حفظ ارزش رمزارزها کمک می‌کند، این فرایند اغلب حاصل فعالیت دسته‌جمعی است. هر چند وقت یک بار سرمایه‌گذاران اصلی رمزارز یا افرادی که در شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کنندگان زیادی دارند، دارندگان کوین‌ها را به سوزاندن توکن‌ها تشویق می‌کنند.

زمانی‌که تعدادی زیادی از کاربران در آنِ واحد تصمیم بگیرند مقدار کمی از دارایی‌شان را بسوزانند، تغییر درخورتوجهی در موجودی کل کوین‌های در‌گردش و در‌نتیجه قیمت کوین به‌وجود خواهد آمد.

گاهی اوقات، توکن سوزی به‌طور‌مداوم و در طول زمان انجام می‌شود؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از کاربران حتی متوجه این موضوع نمی‌شوند. برای مثال، اتریوم در هر بار انجام تراکنش، مقداری اتر (ETH) می‌سوزاند که در دراز‌مدت با کاهش موجودی توکن، باعث افزایش قیمت خواهد شد.

نحوه عملکرد توکن سوزی

راه‌های مختلفی برای سوزاندن توکن وجود دارد که رایج‌ترین آن فرستادن توکن‌ها به کیف‌پولی برای از‌بین‌بردن توکن است. از‌نظر فنی، تمام کاری که کاربر باید انجام دهد، ارسال کوین‌ها به کیف‌پولی با آدرس اشتباه است. با‌این‌حال، اغلب رمزارزها دستورالعمل‌ها و فرایند‌های خاصی برای این کار دارند.

بعضی از رمزارزها توانسته‌اند برای توکن‌سوزی سیستم‌های خود را طراحی کنند. برای نمونه، در آوریل۲۰۲۲ رمزارز شیبا اینو (SHIB) پرتالی برای سوزاندن آسان این رمزارز راه‌اندازی کرد. بایننس کوین (BNB) نیز در کد خود تابعی دارد که برای کاربران امکان سوزاندن توکن را فراهم می‌کند. برای این منظور، کاربران فقط باید تعداد کوین‌ها مورد‌نیاز برای نابود‌کردن را تعیین کنند.

توجه کنید زمانی‌که کوینی سوزانده می‌شود، برای همیشه از حساب شما حذف می‌شود و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را بازگرداند. در بقیه مواقع، رمز‌ارزها به‌صورت خودکار در هنگام ماین‌شدن یا انجام تراکنش مقدار اندکی توکن می‌سوزانند.

کاربردهای توکن سوزی

برای توکن سوزی چندین دلیل وجود دارد. هر‌چه فناوری بیشتر پیشرفت می‌کند، راهکارهای جدیدتری برای سوزاندن توکن به‌وجود می‌آید. در‌ادامه، به برخی از این راهکارها اشاره می‌کنیم.

افزایش قیمت

یکی از مزایای اصلی توکن سوزی تأثیر بر افزایش ارزش توکن است. به چندین دلیل زمانی‌که مقدار زیادی از توکن سوزانده می‌شود، موجب افزایش نرخ میانگین آن خواهد شد. هدف از این کار کاهش موجودی کل رمز‌ارز و افزایش تقاضاست.

از‌نظر تئوری، اگر تقاضا زیاد و موجودی کم باشد، قیمت افزایش می‌یابد. دلیل دیگر افزایش قیمت بعد از سوزاندن توکن تبلیغات است. بسیاری از توکن‌سوزی‌های بزرگ به‌دست جامعه کاربران انجام می‌شود. اغلب اوقات، این فرایند از راه رسانه‌های اجتماعی سازمان‌دهی می‌شود. 

گاهی سرمایه‌گذاران عمداً تعداد زیادی از توکن‌های در‌گردش را می‌سوزانند و این کار را در رسانه‌های اجتماعی اعلام می‌کنند. این کار باعث افزایش آگاهی درباره آن رمزارز می‌شود؛ در‌نتیجه، تقاضا برای آن افزایش می‌یابد و قیمتش بیشتر می‌شود. اینکه چه تعداد توکن‌سوزی باعث چقدر افزایش قیمت می‌شود، جای بحث دارد.

ایجاد تعادل در ماینینگ

حفظ بهره‌وری شبکه کاری مشکل است. هر زمان که توکنی جدید ایجاد می‌شود، سرعت استخراج کاهش می‌یابد. این امر باعث می‌شود ماینرهای اولیه شبکه امتیازی ناعادلانه درمقایسه‌با کاربران تازه‌وارد داشته باشند.

توکن سوزی حق استخراج توکن‌های جدید را به ماینرها می‌دهد. گاهی اوقات، ماینرها به این کار برای استخراج نیازی ندارند؛ زیرا شبکه‌ها از راه‌های مختلف به ماینرها پاداش می‌دهند و باعث ایجاد فعالیت سالم در شبکه می‌شوند.

چه مقدار توکن سوزی بر قیمت تأثیر می‌گذارد؟

یکی از معایب بزرگ توکن‌سوزی این است که مقدار کم توکن‌های سوخته‌شده تأثیری بر قیمت نمی‌گذارد. برای مثال، در‌حال‌حاضر حدود ۵۸۹تریلیون شیبا اینو (SHIB) در‌گردش است و سوزاندن چندهزار شیبا تغییر چندانی در موجودی کل آن نخواهد کرد. با‌این‌حال، کاربران شیبا در اکتبر۲۰۲۱ حدود ۲۶۳میلیارد شیبا سوزاندند که حدود ۰.۰۵درصد کل موجودی در‌گردش آن بود. 

نمونه‌های توکن سوزی در میان رمزارزهای معروف

تمام ارزهای دیجیتال را می‌توان سوزاند. برای نمونه، تخمین زده شده است که از گذشته تاکنون، بیش از ۴میلیون بیت کوین سوزانده یا گم شده است. سایر رمزارزها نیز به‌صورت دوره‌ای استراتژی‌های توکن‌سوزی را به‌کار می‌گیرند. مثال‌هایی از توکن‌سوزی‌های عمده در اتریوم و شیبا و بایننس کوین وجود دارد که در‌ادامه، آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

توکن سوزی

توکن سوزی اتریوم

در سال ۲۰۲۱، اتریوم (ETH) پس از به‌روزرسانی EIP-1559، مدل سوزاندن مقداری اتر با هر تراکنش را به‌اجرا درآورد. مقدار توکن سوزانده‌‌شده در این روش بر‌اساس تقاضا برای فضای بلاک متغیر است.

تاکنون، با این روش کنترل‌شده و مستمر بیش از ۲میلیون اتر سوزانده شده و این میزان روزبه‌روز در حال افزایش است. بااین‌همه، انتظار می‌رود در اتریوم ۲ تعداد توکن‌های سوزانده‌شده در هر تراکنش افزایش یابد.

توکن سوزی شیبا اینو

نام شیبا اینو (SHIB) اغلب به‌دلیل مقادیر زیاد توکن‌های سوزانده‌شده در صدر اخبار قرار می‌گیرد. یکی از روش‌های تشویق سرمایه‌گذاران به توکن سوزی، استفاده از پورتال توکن سوزی شیباست که در آوریل۲۰۲۲ معرفی شده است. 

نوکن سوزی شیبا زمانی سروصدا به‌پا کرد که یک‌ سال پس از عرضه این رمزارز، سازندگان شیبا نیمی از توکن‌های SHIB را به ویتالیک بوترین خالق اتریوم فرستادند. او نیز با سوزاندن ۵۰درصد از کل موجودی شیبا، یعنی ۴۰۰تریلیون توکن و اهدای آن به خیریه پاسخ این کار را داد.

توکن سوزی بایننس کوین

بایننس کوین (BNB) به سیستم توکن سوزی خودکار معروف است. در این استراتژی، به‌طور‌خودکار در هر فصل سال تعدادی از موجودی کل توکن‌های در‌گردش سوزانده می‌شود. اولین توکن‌سوزی خودکار بایننس کوین در اکتبر۲۰۱۷ رخ داد؛ زمانی‌که ۰.۴۹درصد از کل موجودی آن نابود شد.

از‌آن‌جاکه فرایند توکن سوزی BNB بر‌اساس قیمت و تعداد بلاک‌های ماین‌شده در بایننس اسمارت چین است و به‌طورخودکار انجام می‌شود، کاربران نیازی نیست بابت توکن‌سوزی عظیم BNB در آن واحد نگران باشند.

شایان ذکر است که علاوه‌بر فرایند توکن‌سوزی خودکار، مقداری از کارمزدهای شبکه در هر تراکنش انجام‌شده در بایننس اسمارت چین سوزانده می‌شود.

جمع‌بندی

اگرچه توکن سوزی تضمینی برای افزایش قیمت رمزارز ایجاد نمی‌کند، بر حفظ ارزش توکن و تشویق کاربران می‌تواند مؤثر باشد.

اگر قصد دارید روی رمزارزی سرمایه‌گذاری کنید، توکنومیکس و فرایند توکن سوزی آن را به‌دقت بررسی کنید. فراموش نکنید که درصورت توکن‌سوزی دستی یا خودکار، از نحوه انجام این کار باید کاملاً آگاهی پیدا کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا