آموزشمبتدی

رمزارز لونا کلاسیک و لونا 2 چه تفاوتی باهم دارند؟

پس از سقوط استیبل کوین ترا یو‌اس‌دی (UST) شبکه ترا، دو رمزارز لونا کلاسیک و لونا ۲ به‌وجود آمدند. استیبل کوین الگوریتمی ترا یو‌اس‌دی بر بستر شبکه ترا فعالیت می‌کرد. تنها ۱۸ ماه پس از به‌وجودآمدن، برابری خود را با دلار از دست داد و قیمتش دچار سقوط شدیدی شد. این امر موجب شد زنجیره قدیمی لونا به دو زنجیره لونا کلاسیک و ترا تقسیم شود.

استیبل کوین الگوریتمی گونه‌ای از استیبل‌کوین‌هاست که ارزش آن به‌جای وابستگی به دارایی واقعی به برخی قوانین وابسته است. این روش در‌مقابل رمزارزی مانند تتر است که با دارایی واقعی پشتیبانی می‌شود. در این مقاله از بلاگ تترلند، رمز‌ارزهای لونا کلاسیک و لونا ۲ را معرفی و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

معرفی رمزارز ترا (Luna)

در سال ۲۰۱۸، دو کوان (Do Kwon)، مهندس نرم‌افزار سابق اپل و مایکروسافت و دنیل شین (Daniel Shin) پروژه ترا را ایجاد کردند. ترا بلاکچینی بود که از استیبل‌کوین‌ها برای ایجاد ثبات در شبکه‌های پرداخت جهانی استفاده می‌کرد.

نوسان امری دردسرساز در دنیای ارزهای دیجیتال است. این عامل یکی از عوامل اصلی نگرانی سرمایه‌گذاران به‌هنگام نگه‌داری رمزارزها به‌شمار می‌آید. ترا برای مقابله با این مشکل از استیبل‌کوین‌هایی استفاده می‌کرد که قیمتشان با ارزهای فیات مرتبط بود. 

در این شبکه، برابری قیمت استیبل کوین با ارز فیات از‌طریق الگوریتم اختصاصی حاصل می‌شد؛ بدین‌صورت که به‌طورخودکار استخر نقدینگی استیبل کوین را بر‌اساس تقاضا تنظیم می‌کرد. این کار به‌لطف توکن لونا انجام می‌شد که با ایجاد نقدینگی و ثبات قیمتی، با سایر استیبل‌کوین‌ها تبادل‌شدنی بود.

سقوط ترا یو‌اس‌دی (UST) چگونه اتفاق افتاد؟

ترا یکی از اکوسیستم‌های برتر رمزارزها بود که در اواسط سال ۲۰۲۲ سرنگون شد. سقوط ترا را شاید بتوان یکی از سقوط‌های بزرگ در تاریخ ارزهای دیجیتال دانست؛ زیرا در مدت یک هفته، قیمت استیبل کوین شبکه ترا، یعنی UST، با سقوطی ۹۹.۹۹‌درصدی مواجه شد و از ۱ به حدود ۰.۰۱ دلار رسید. توکن بومی این شبکه نیز که لونا نام داشت، به همین سرنوشت دچار شد.

در جریان این فاجعه، بسیاری از افراد دچار ضررهای هنگفتی شدند؛ اما لونا سعی کرد دوباره سر از خاکستر بیرون آورد؛ ازاین‌رو، شبکه قدیمی‌اش را به دو شبکه تقسیم کرد. توکن لونا کلاسیک (LUNC) معادل توکن قدیمی لونا و ادامه‌دهنده شبکه قبلی و توکن لونا ۲ (LUNA)، کوین بومی شبکه جدید ترا ۲ است.

معرفی رمزارز ترا کلاسیک (LUNC)

لونا کلاسیک توکنی است که پس از سقوط UST، از شبکه ترا لونا به‌جا مانده است. لونا کلاسیک (LUNC) پس از برنامه بازیابی شبکه لونا که به‌واسطه خالق آن، دو کوان، ایجاد شده، به‌وجود آمده است. 

پس از رأی‌گیری‌ای که درباره شبکه ترا لونا در میان کاربران انجام شد، شبکه جدیدی به نام ترا ۲ به‌وجود آمده و این شبکه امیدوار است که اکوسیستم قبلی‌اش را بازیابی کند. در‌حال‌حاضر، شبکه قبلی ترا لونا با نام ترا کلاسیک به کارش ادامه می‌دهد و توکن بومی آن لونا کلاسیک نام دارد.

معرفی لونا ۲ (LUNA)

همان‌طو‌رکه اشاره کردیم، دو کوان برای جبران ضرر صاحبان ترا لونا، این شبکه را با انجام هاردفورک به دو شبکه تقسیم کرد. توکن لونا ۲ رمزارز بومی شبکه جدید ترا ۲ به‌شمار می‌آید. پس از انجام هاردفورک ترا لونا، رمزارز لونا ۲ به‌صورت ایردراپ به کسانی تعلق گرفت که قبل از سقوط فاجعه‌بار شبکه ترا لونا، بیش از ۱۰هزار لونا داشتند.

سیاست شبکه جدید لونا این است که توکن‌های لونا ۲ را به‌صورت دوره‌ای در میان سرمایه‌گذاران توزیع کند تا از فروش یک‌باره آن جلوگیری کند. پس از گذشت ۶ ماه از ایجاد شبکه جدید، سرمایه‌گذاران توکن‌هایشان را دریافت خواهند کرد. ناگفته نماند لونا ۲ با ری‌برندیگنش با نام لونا (LUNA) به کار خود ادامه می‌دهد.

لونا کلاسیک و لونا ۲

تفاوت لونا کلاسیک و لونا ۲

فورک شبکه لونا برای پشتیبانی از بقای این شبکه ایجاد شده است. با‌توجه‌به ماهیت شبکه لونا کلاسیک و حفظ برابری استیبل کوین UST با دلار، در استخر نقدینگی LUNC بیش از ۶.۵ تریلیون توکن قرار گرفته است. توسعه لونا ۲ نیز به‌همین‌ترتیب انجام گرفته است و در استخر نقدینگی LUNA بیش از ۲۱۰ میلیون توکن LUNA قرار دارد. 

توکن لونای قدیمی ارزش خود را با ارتباط با استیبل کوین ترا یو‌اس‌دی (UST) حفظ می‌کرد و کاربران با سوزاندن این لونا، UST جدید ایجاد می‌کردند. تفاوت اساسی بین لونا کلاسیک و لونا ۲ این است که شبکه جدید و لونا ۲ دیگر به استیبل کوین وابسته نیستند. 

در لونا ۲، از سازوکار ایجاد توکن و توکن سوزی (Mint and Burn) خبری نیست تا از وقوع حوادث قبلی جلوگیری کند. لونا ۲ با‌‌توجه‌‌به موجودی در‌گردش محدود‌شده و حجم زیاد ترید، به‌نظر می‌رسد که از‌لحاظ آماری درمقایسه‌با لونا کلاسیک در وضعیت بهتری قرار دارد.

تمامی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به‌وجود‌آمده برای ترا لونا، برای ترا ۲ نیز اجرایی خواهند بود. این بدان‌معنی نیست که ترا کلاسیک مخاطبانش را از دست می‌دهد؛ زیرا با وجود ایجاد شبکه جدید، کاربران تصمیم گرفته‌اند که توکن‌های LUNC خود را بسوزانند و موجودی این توکن را کاهش دهند تا شاید قیمتش افزایش یابد.

آینده لونا ۲

آینده لونا ۲ با درنظرگرفتن سقوط استیبل کوین UST به‌طورقطعی پیش‌بینی‌کردنی نیست. پیش‌از‌این، شبکه قبلی لونا میزبان پروژه‌های دیفای محبوبی بود؛ اما در‌حال‌حاضر تعداد آن‌ها زیاد نیست. همچنین، باید به سبقت‌گرفتن ترا از شبکه بایننس اسمارت چین (BNB چین) و تبدیل‌شدن آن به دومین پلتفرم محبوب دیفای توجه کرد. 

بااین‌همه، نمی‌توان از روی حوادث گذشته درباره آینده لونا تصمیم گرفت. موفقیت لونا ۲ به عملکرد زنجیره جدید و جلب اعتماد دوباره سرمایه‌گذاران بستگی دارد. علاوه‌براین، ظهور اتریوم ۲ و اجماع PoS آن ممکن است ترا را از گوی رقابت بیرون بیندازد؛ اگرچه موفقیت اتریوم در این زمینه نیز قطعی نیست.

در‌صورتی‌که به خرید رمزارزهای لونا کلاسیک (LUNC) و لونا (LUNA) علاقه‌مند‌ید، با استفاده از تتر یا تومان در مبدل تترلند، می‌توانید این کوین‌ها را بخرید. شایان ذکر است کارمزد خرید لونا کلاسیک و لونا ۲ در مبدل تترلند رایگان است.

برای شروع کار با مبدل تترلند، پس از احراز هویت وارد پیشخوان کاربری و سپس کیف‌پول خود شوید. پس از واریز تومان یا تتر به کیف‌پول خود در تترلند، می‌توانید وارد بخش مبدل شوید. اکنون رمزارز لونا کلاسیک و لونا را از میان رمزارزهای بخش مبدل انتخاب و سپس اقدام به خرید کنید. 

سؤال‌های متداول

رمزارز ترا لونا چیست؟

ترا لونا (Luna) نام رمزارز بومی شبکه‌ی لونا قبل از سقوط فاجعه‌بار استیبل کوین این شبکه، یعنی Terra USD و فورک‌شدن شبکه است.

تفاوت لونا ۲ و لونا کلاسیک چیست؟

لونا کلاسیک (LUNC) ادامه شبکه قدیمی لوناست؛ در‌حالی‌که لونا ۲ (LUNA) حاصل هاردفورک و توکن بومی شبکه‌ی جدید است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا