آموزشمبتدیمقاله

آشنایی با مفاهیم توکن و شبکه ERC20

با استفاده از اتریوم و شبکه ERC20 هرکسی می‌تواند بی‌آنکه لازم باشد بلاکچین بسازد و برای خود توکن ایجاد کند، خرید ارز دیجیتال خود را انجام دهد. در روزهای ابتدایی پیدایش ارزهای دیجیتال، اگر کسی قصد داشت پروژه‌ای وابسته به فناوری بلاکچین راه‌اندازی کند، مجبور بود برای جذب سرمایه‌ی اولیه، ایجاد ارز دیجیتال، خرید ارز دیجیتال و فروش آن در حساب خود، بلاکچین جدیدی را ایجاد کند و توسعه دهد که از این نظر دشوار و وقت‌گیر بود.

شبکه ECR20
شبکه ERC20 چیست؟

شبکه ERC20 چیست؟

برای خرید ارز دیجیتال یا معامله با آن‌ها باید اطلاعاتی ازقبیل شناخت شبکه‌ها و انواع ساز‌و‌کار آن‌ها را داشته باشید. شبکه ERC20 مجموعه‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌‌سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود.

ERC20ها به‌دلیل امکان استفاده در عملیات‌های جذب سرمایه بسیار پرکاربرد هستند. پروژه‌های وابسته به بلاکچین می‌توانند تا زمان ایجاد بلاکچین اصلی، با ایجاد و فروش ERC20ها برای خود جذب سرمایه کنند. به‌علاوه، ERC20 روی تمام کیف‌ پول‌های معتبر اتریوم قابلیت انتقال و ذخیره دارند. در‌نتیجه، گزینه‌ مناسبی برای خرید ارز دیجیتال است.

به‌طور کلی، ERC20 مجموعه‌ای از قواعد و مقرراتی است که به شما کمک می‌کند تا قرارداد هوشمند را به‌همراه توکن‌هایش بر بستر اتریوم بسازید و آن را وارد بازار خرید ارز دیجیتال کنید. ERC درواقع مخفف عبارت Ethereum Request for Comment و عدد ۲۰ شماره‌ای است که برای این درخواست اختصاصی شده است. حال شاید برای شما سؤال باشد که چند علامت ERC20 در بازار خرید ارز دیجیتال وجود دارد؟ باید بگوییم که از اکتبر۲۰۱۹، بیش از ۲۰۰هزار نشانه سازگار با ERC20 در شبکه اصلی اتریوم وجود دارد.

شبکه ECR20
توکن ERC20 چگونه کار می‌کند؟

توکن ERC20 چگونه کار می‌کند؟

هنگامی‌که قرارداد هوشمند قصد داشته باشد توکن در شبکه اتریوم ایجاد کند، ERC20 وارد داستان اصلی، یعنی معامله و خرید ارز دیجیتال می‌شود. درحقیقت، ERC20 زبان مشترکی است که همه‌ قراردادهای هوشمند اتریوم از آن استفاده می‌کنند. این زبان به توکن‌ها امکان تبادل با یکدیگر را می‌دهد. برای آشنایی با چگونگی نحوه‌ کار این استاندارد مثالی می‌زنیم.

تصور کنید که می‌خواهیم بازی‌ای بسازیم که کاربران آن با استفاده از توکنی که به‌طور اختصاصی برای آن طراحی شده است، قابلیت‌هایی را در مراحل مختلف به‌دست آورده‌اند و با آن‌ها رقابت می‌کنند. کاربران برای اینکه بتوانند وارد این بازی شوند، باید توکن ما را با استفاده از خرید ارز دیجیتال مثل بیتکوین غیره انجام دهند. درادامه، هر‌یک از قوانین ERC20 را بررسی خواهیم کرد. برای شروع با بخش‌های اختیاری این استاندارد آغاز می‌کنیم.

خرید تتر

بخش‌های اختیاری شبکه ERC20

  • نام توکن (Token name): نامی است که به توکن شبکه خود اختصاص می‌دهید.
  • نماد یا علامت اختصاری (Symbol): نماد اختصاری مربوط به آن است.
  • تعداد اعشار (Decimal): در این قسمت، میزان تقسیم‌پذیری توکن خود را مشخص می‌کنید. برای مثال، اگر مقدار این فیلد را ۱ قرار دهیم، کمترین مقدار آن در شبکه ما ۰/۱ می‌شود. فرضاٌ فیلدهای اختیاری بازی را به‌صورت زیر قرار می‌دهیم:
  • نام توکن: TetherlandGame
  • علامت اختصاری آن: TGM
  • اعشار کمترین مقدار: ۲ رقم اعشار
شبکه ECR20
بخش‌های اجباری استاندارد ERC20

بخش‌های اجباری استاندارد ERC20

  • مقدار کلی (Total Supply): تعداد کل توکن‌هایی است که برای شبکه خود در نظر می‌گیریم.
  • موجودی (Balance of): این متغیر تعداد توکن‌های مربوط به هر آدرس کاربری را نشان می‌دهد.
  • انتقال (Transfer): فرایند اختصاص توکن‌های اولیه به کاربران است.
  • انتقال از تابع (TransferFrom): به هر بازیکن امکان می‌دهد تا به بازیکنی دیگر توکن بفرستد.
  • تأیید (approve): این تابع تراکنش‌ها را بر‌مبنای تعداد کلی توکن‌ها می‌سنجد.
  • مجوز (Allowance): این تابع موجودی حساب هر بازیکن را بررسی و در‌صورت کافی‌نبودن تعداد توکن‌ها، تراکنش را لغو می‌کند.

حال با استفاده از این قسمت‌ها می‌توانیم مشخص کنیم که:

  • تعداد کل توکن‌ها چقدر باشد.
  • موجودی هر بازیکنی که در ابتدا توکن برای او ارسال می‌شود، چقدر باشد.
  • آن‌‌ها به چه اشخاصی ارسال شوند.
شبکه ECR20
مزایای توکن ERC20

مزایای شبکه توکن ERC20

این توکن‌ها در‌حقیقت همه‌چیز را آسان می‌کنند. قبل از روی‌کار‌آمدن آن‌ها، هر برنامه‌ای زبان و اصطلاحات مخصوص به خود را داشت. برای مثال، برای نشان‌دادن مقدار کلی خود از عبارت totalAmount استفاده، اما دیگری از عبارت totalNumber استفاده می‌کرد.

درصورت فقدان این استانداردها، تیم توسعه‌دهنده نرم‌افزار باید وقت و هزینه زیادی برای ساخت بلاکچین و توکن می‌کرد. همچنین، صرافی و کیف‌پول‌ها می‌بایست شبکه خود را با تک‌تک زبان‌ها و استانداردهای آن‌ها سازگار می‌کردند.

با داشتن استاندارد جهانی، هر توکن جدید این قابلیت را دارد که به‌طور خودکار به صرافی یا کیف پول اضافه شود. جالب است بدانید که کیف پول ERC20 کیف پولی چند‌ارزه برای مدیریت تمام دارایی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین اتریوم است.

همچنین، استاندارد ERC20 مراحل ایجاد توکن را بسیار راحت کرده است؛ به‌همین‌دلیل، اتریوم محبوب‌ترین شبکه ICOها در سال ۲۰۱۷ شناخته شد.

تترلند درزمینه خرید ارز دیجیتال و خرید تتر و فروش هر سه نوع تتر ERC20 و TRC20 و Omni را انجام می‌دهد. در‌این‌بین، کارمزد تتر TRC20 از همه کمتر و نزدیک به صفر است. سپس، تتر ERC20 که در‌مقایسه‌با تتر Omni کارمزد کمتری دارد؛ ولی سرعت و امنیت مطلوبی دارد.

شما هر سه نوع تتر را می‌توانید در وب‌سایت تترلند خرید و فروش کنید. همچنین، بد نیست بدانید که قیمت ERC20 با قیمت تترهای دیگر یکسان است و متفاوت نیست.

جمع‌بندی

ERC20ها بدون مشکل نیستند. در‌حقیقت، ممکن است به‌صورت ناخواسته زمانی‌که به‌عنوان روش پرداخت به‌جای اتر در قراردادهای هوشمند به‌کار می‌روند، دچار مشکل شوند. بااین‌حال، به‌طور‌کلی به‌دلیل سرعت انتقال، کارمزد نسبتاٌ اندک، قوانین و استانداردهای خود، برای انتخاب به‌عنوان گزینه‌ای برای خرید ارز دیجیتال مناسب هستند.


امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا